Lägre motoreffekt minskar CO2-utsläpp
Svenska företag kan enkelt göra en stor insats för miljön, bara genom att välja färre antal hästkrafter i sina tjänstebilar. Det visar GE Capital Solutions nya undersökning av nio av de mest populära tjänstebilarna i Sverige. – Det finns stora miljömässiga vinster genom att välja en mindre motor vilket i sig är en stor fördel men även ekonomiskt innebär det betydande besparingar i form av exempelvis minskad bränsleförbrukning, säger Pia Lindhe, marknadschef på GE Capital Solutions. Detta kommer vi att arbeta med framöver genom iManage som är vårt nya webbverktyg som ger den fordonsansvarige full översyn av hela fordonsflottan. Med iManage går det att snabbt och enkelt analysera var besparingar går att göra, till exempel vad gäller företagets övergripande fordonspolicy men också ned till CO2-utsläpp och körsträcka för varje specifik bil. Undersökningen avslöjar att utsläppen för en Audi A6 Diesel ligger på 179 gram CO2/km när motoreffekten är 240 hk. Samma bil men med 136 hk har i stället en utsläppsnivå på 139 gram CO2/km vilket motsvarar en minskning på 40 gram CO2/km och totalt 1,2 ton lägre utsläpp på årsbasis. En BMW 525 Diesel med 197 hk har CO2-utsläpp på 171 gram/km medan en 520 Diesel med 177 hk släpper ut 140 gram CO2/km, en minskning med 31 gram/km och totalt 930 kg CO2 på ett år. Minskningarna kan till exempel ställas i relation till koldioxidutsläppen för uppvärmningen av ett genomsnittligt svensk småhus som ligger på 1,55 ton per år vid användning av fjärrvärme. – Även för den som väljer att köra svenskt är minskningen i utsläpp betydande. En av tjänstebilsfavoriterna är till exempel Volvo V50 som med 180 hk har en utsläppsnivå på 166 gram CO2/km. Väljer man samma bil men en motoreffekt på 109 hk så minskar utsläppen till 118 gram CO2/km vilket motsvarar hela 1,44 ton per år. Det är alltså en större reduktion än de totala utsläppen för uppvärmningen av ett småhus under hela elva månader. Dessa siffror är väldigt höga och många företag känner inte till att effekterna är så stora vilket är anmärkningsvärt, säger Pia Lindhe. Uträkningarna har baserats på 30 000 km i årlig körsträcka.