23948sdkhjf

Bilprovningen backar om ny miljökontroll

Bränsleinsprutning ersatte förgasaren på 80-talet. Då handlade det om indirekt bränsleinsprutning (i insugningsrören) och i takt med den snabba elektroniska utvecklingen blev styrningen av bränsleinsprutningen allt effektivare. Med GDI, bränsleinsprutning under högt tryck direkt in i cylindrarna, blir bensinmotorn nu ännu effektivare: Lägre utsläpp samtidigt som effekten ökar och bränsleförbrukningen minskar.

Den 1 april 2009 införde Transportstyrelsen en ny föreskrift gällande miljökontroll och från årsskiftet är det lag på att den nya metoden ska användas vid miljökontroll. Den nya miljökontrollen sker via ett inbyggt diagnossystem i bilen där en dator kontinuerligt övervakar alla funktioner som påverkar bilens bränsleförbrukning och utsläpp. Via ett uttag under bilens instrumentbräda läser Bilprovningen av dessa funktioner. Om diagnossystemet inte visar några felkoder får bilägaren bekräftat att allting fungerar som det ska. Sedan föreskriften infördes har Bilprovningen successivt introducerat den nya miljökontrollen. Hittills har kontrollen fungerat bra, men i ett fåtal fall har resultatet från fordonets diagnossystem varit ofullständigt vilket har medfört att dessa fordon blivit felaktigt underkända. – Till dess att vi har åtgärdat detta ska givetvis inga kunder drabbas i onödan, säger Bilprovningens vd Magnus Ehrenstråhle. Från och med den 16 december använder sig Bilprovningen därför, i de fall då resultatet från fordonets diagnossystem är ofullständigt, av den alternativa miljömetoden. Kunder, vars fordon redan har blivit underkända med felkoden "Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske", kan besöka en av Bilprovningens stationer för att göra en alternativ kontroll eller att kontakta Bilprovningens Kundtjänst. Den nya metoden används vid miljökontroll av samtliga bensindrivna personbilar från 2002 och dieseldrivna från 2004. Det motsvarar de bilar som står för majoriteten av körningen i Sverige och som utgör hälften av landets bilpark. Den tidigare metoden gav endast en ögonblicksbild av fordonets utsläpp vid den tidpunkten då kontrollen genomfördes, men tack vare diagnossystemets kontinuerliga övervakning av fordonets utsläpp kommer Bilprovningen med den nya kontrollen att upptäcka fler fordon med fel som påverkar utsläppen, både när det gäller skadliga emissioner och koldioxid. Felen kan dessutom upptäckas tidigare jämfört med den gamla metoden. Bilprovningen räknar med att den nya kontrollen kommer att innebära att cirka 5 procent fler bilar underkänns vid kontrollbesiktningen under det första året. Det visar statistik från andra länder som redan har infört motsvarande kontroll.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062