23948sdkhjf

Redan rekord för Volkswagen-koncernen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volkswagen-koncernen har efter elva månader levererat 6,59 miljoner fordon. Det innebär att man redan har överträffat hela förra årets leveransrekord på 6,34 miljoner fordon. De kommande fem åren investerar man 52 miljarder euro i anläggningar, miljövänlig teknik och nya modeller för att senast år 2018 kunna leverera över 10 miljoner fordon årligen. Till och med november har Volkswagen-koncernen levererat 6,59 miljoner fordon till kunder världen över. Det är en ökning med 12,7 procent jämfört med samma period förra året och bättre än den globala bilmarknaden som steg med 11,3 procent. Även i november överträffade Volkswagen-koncernen den globala bilmarknaden. Koncernens leveranser förbättrades med 16,2 procent till 617 000 fordon, medan den globala marknaden stannade på plus 10,3 procent. – Volkswagen-koncernen fortsätter att ta marknadsandelar på de flesta större bilmarknader. Vi räknar med att leverera över sju miljoner fordon för helåret, vilket blir ett nytt rekordår, kommenterar Christian Klingler, ansvarig för marknad och försäljning inom Volkswagen AG. I november deklarerade Volkswagen-koncernen att man investerar närmare 52 miljarder euro i anläggningar, miljövänlig teknik och nya modeller under de kommande fem åren, 2011–2015. Därmed visar man tydligt att man menar allvar med att bli störst i världen år 2018. – Vi strävar systematiskt efter att nå våra mål för att ytterligare öka vår lönsamhet och för att göra Volkswagen till den fordonskoncern som är bäst anpassat för framtiden. Investeringsprogrammet vi nu tagit fram kommer att spela en betydande roll i denna plan, säger Martin Winterkorn, koncernchef, Volkswagen AG. En stor del av investeringarna går till att utveckla nya bilmodeller och nya generationer av motorer med förbättrad prestanda, bränsleförbrukning och utsläppsnivåer. Över hälften av investeringarna görs i Tyskland. I Kina satsas 10,6 miljarder euro under samma period men den investeringen finansieras på egen hand från den kinesiska verksamheten. Även för Volkswagen Group Sverige (VGS), som ansvarar för cirka en procent av Volkswagen-koncernens globala marknad, får investeringsplanen konsekvenser. – Det här visar att fabriken menar allvar, man kommer att leverera produkter. För oss innebär det positiva signaler och en möjlighet att förvalta en rejäl investering. Inom de närmaste fyra åren planerar vi ny- och ombyggnationer hos ett femtiotal av våra återförsäljare i Sverige. De största satsningarna sker hos återförsäljarkedjan Din Bil, som är ett dotterbolag till Volkswagen AG, säger Claes Jerveland, VD för VGS. I Västeuropa (exklusive Tyskland), levererade koncernens varumärken 1,71 miljoner fordon (+12,5 procent). Det är betydligt bättre än totalmarknaden som bara växte med 2,7 procent. I Central- och Östeuropa levererade koncernen 382 900 fordon, en ökning med 9,8 procent. Tillväxten var särskilt positiv i Ryssland (+36,3 procent). I Tyskland levererades 950 000 fordon (-19 procent). Eftersom den tyska marknaden fortsatte att krympa på grund av effekterna av den borttagna skrotningspremien (-25,2 procent), kunde koncernen öka sin marknadsandel. Koncernen redovisade fortsatt hög tillväxt i USA (+21,3 procent till 325 600 fordon) och i Asien/Stillahavsområdet (+38,6 procent). Märket Volkswagen levererade totalt 4,18 miljoner personbilar (+12,7 procent). Tillväxten fortsatte på viktiga marknader som Kina (+34,4 procent), USA (+20,7 procent) och Ryssland (+42,9 procent). Audi har levererat 1,0 miljon bilar (+15,3 procent) världen över. Märket rapporterade tillväxt i nästan alla försäljningsregioner i Europa, Nord- och Sydamerika, Asien/Stillahavsområdet, Afrika samt Mellanöstern. På den viktiga kinesiska marknaden levererade Audi 209 800 fordon (+50 procent). Skoda rapporterade också en fortsatt tillväxt, med leveranser till kunder över hela världen på totalt 702 400 fordon (+12,3 procent). Även här fanns en stark tillväxt på den kinesiska marknaden, där det tjeckiska märket levererade 167 000 fordon (+56,2 procent). SEAT behöll sin ställning och levererade 313 000 fordon, vilket är i nivå med föregående år. På märkets hemmamarknad Spanien ökade leveranserna med 13 procent till 86 300 fordon. Volkswagen Transportbilar levererade 390 700 fordon, en ökning på 19,3 procent. Leveranserna i Sydamerika var särskilt positiva, +84,5 procent till 103 200 fordon. I november rapporterade Volkswagen Transportbilar en ökning på 38,4 procent. Volkswagen Group Sverige (VGS) har hittills i år registrerat 62 102 personbilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Det är en ökning med 50,3 procent jämfört med samma period förra året. Det är också bättre än totalmarknaden som har ökat med 34 procent. På personbilssidan har VGS en marknadsandel på 23,9 procent – en ökning från 21,3 procent.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny krockkudde för sidokollisioner

SFVF gillar Miljöpartiets förslag om etanol- och gaskonvertering

Göteborg världens sjunde mest bilvänliga stad

Det kan komma som en chock för alla som försökt navigera mellan alla spårvagnar, men Göteborg är faktiskt världens sjunde mest bilvänliga stad, enligt en undersökning som den Frankrike-baserade bildelsförsäljaren Mister Auto låtit utföra.

Ny premie kan sänka utsläppen från befintliga bilar

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Nyhetsbrev

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

Arkiv

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Godkänd Bilverkstad ökar lönsamheten för mindre verkstad

Certifieringen Godkänd Bilverkstad börjar påverka verksamheterna ute i landet. En mindre verkstad i Hässleholm har sedan certifieringen ökat lönsamheten både vad gäller ekonomin och kundnöjdheten.

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot Partner + Berlingo + Combo Dragkrok

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Sänd till en kollega

0.161