Skrota förslag om elbilspremie – även till företag
Miljöminister Andreas Carlgrens (C) vill nu att även taxirörelser, bilpooler och biluthyrningsfirmor ska kunna få del av den nya elbilspremien på 40 000 kronor. – Men det bästa vore om det ogenomtänkta förslaget skrotades helt, säger Ronny Svensson, vd på oberoende tjänstebilskonsulten Ynnor AB.
Den föreslagna premien ska ge den som köper en ny bil med de allra lägsta koldioxidutsläppen – under 50 gram koldioxid per kilometer – 40 000 kronors rabatt av staten. I praktiken gäller den alltså för renodlade elbilar och enstaka laddhybrider. Premien föreslås gälla från 1 juli i år till halvårsskiftet 2014 och räcka till 5 000 bilar. Ytterligare 100 miljoner räcker till 2 500 bilar.
– Förslaget var ogenomtänkt från början och det har inte blivit bättre nu. Om finansminister Anders Borg (M) hade kommit till Kiviks marknad med ett sådant förslag, hade de skrattat åt honom, säger Ronny Svensson på tjänstebilskonsulten Ynnor AB.
– Tanken är helt befängd. Vilken privatperson lägger upp nästan 400 000 kronor för en minibil mot 10 procent i rabatt, när man kan köpa två eller tre bensindrivna bilar av motsvarande storlek, eller en helt ny Volvo V70 för samma pengar?
– Det är bättre att Borg sparar de pengarna. Premien ska ändå försvinna redan efter två och ett halvt år. Den är för liten för att vara intressant. Och den räcker till för få bilar. I Kina kan man få nästan 120 000 kronor i statligt stöd när man köper en elbil. Då skulle inköpscheferna börja tycka att det är värt att lyfta blicken. I dag gör de klokare i att välja snåla bensin- och dieselbilar, som ger fler bilar för pengarna och markant lägre totalkostnader.
Dessutom öppnar förslaget upp för en massa kryphål, rättsosäkerhet och orättvisor, menar Ronny Svensson.
– Om man köper bilen och leasar den via till exempel Handelsbanken på traditionellt vis, får man ingen rabatt. Men om man anlitar Leaseplan med operationell leasing, hyr man i praktiken bilen och borde alltså också få rabatt. Fast man bara har använt olika sätt att finansiera sitt bilinnehav. Man kan också första hyra bilen i sex månader och sen köpa loss den, vilket inte är helt ovanligt.
Ronny Svensson tror att Carlgren får sina pengar.
– Det är en marginell uppoffring för finansministern och ser bra ut för miljöministers politiska arv. När rabatterna på förmånsvärdesvärdet för elhybrider och etanolbilar slopas 2012, stärks nämligen statskassan med 470 miljoner kronor.
– Kvar blir dessutom 230 miljoner i rabatter för gas-, el- och laddhybrider, som också skulle kunna användas bättre. Jag skulle hellre se ett helt nytt system för tjänstebilsbeskattningen. Det ska vara enkelt att beräkna, teknikneutralt med flytande CO2- och energieffektivitetsskala, gärna med ekonomisk styrning mot företagen, inte förarna, och ha en skattefri milersättning som följer drivmedelspriserna.
– Exemplet med de kommande, intressanta laddhybriderna visar hur bisarra dessa gramdragningar är. Toyota Prius laddhybrid släpper ut 58 gram per kilometer och blir därmed utan premie. Volvo V60, som ser ut att landa på 49 gram, får premien. Detta trots att bilarnas utsläpp är likvärdiga och deras totalkostnader gör båda tillräckligt intressanta för företag att köpa – även utan premien.
Ronny Svensson menar dock att det visst finns förutsättningar för elbilar på företagsmarknaden. Det finns verksamheter i storstäder där elbilar kan fungera och ge ett starkt symbolvärde.
– En elbil må vara billig i bränsledrift, men värdeminskningen är ett brutalt slag i magen. Det gäller både företag och privatpersoner. Därför är de än så länge för dyra för att vara intressanta.
– Ironiskt nog verkar kommuner, som ständigt tvingas till tuffa neddragningar i skola och omsorg, vara de som är mest intresserade av att kasta pengar på den första generationens elbilar.