23948sdkhjf

Utbildning hett hos allbilverkstäder

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen


Utbildning är en viktig del av MECA:s erbjudande till sina verkstäder. Två kurser per år är obligatoriska, men många väljer att gå på fler.
– Intresset är stort och mekanikerna är engagerade, summerar Andreas Forslund, en av sex utbildare hos MECA.

Starkt bidragande till verkstadskedjornas stora framgång bland fristående verkstäder är den utbildning och tekniska support som de kan erbjuda. MECA:s kurser är inte inriktade på nya bilmodeller och ”features” på dem – utan de handlar om att förstå bilens olika system och hur man diagnostiserar dem samt vidtar åtgärder för att avhjälpa felen.
Ungefär motsvarande gäller för MECA:s tekniska support.

– Våra kurser följer i regel de trender som finns i branschen. Under flera år har det varit populärt med dieselinriktning.
– Idag är det en tydlig trend mot hur man laddar ner och hanterar mjukvara till bilens styrenhet enligt Euro5. Allt mer handlar även om el- och hybridfordon.
– Inom flera av dessa områden är Bosch en viktig partner. De är den ledande leverantören till den europeiska fordonsindustrin av insprutningssystem, styrenheter och andra elektroniksystem, berättar Andreas Forslund.

Hos MECA kan man erbjuda verkstäderna en stor bukett med utbildningar. Som en del av det kvalitetssäkrande samarbetsavtal som tecknas mellan verkstaden och MECA ställs krav på deltagande i minst två av MECA:s teknikkurser.
I den digra utbildningskatalogen finns ett stort antal kurser under rubrikerna mätteknik, fordonsnätverk, diagnosverktyg (inkl hur biltillverkares tekniska portaler är uppbyggda och hur man använder dem), motorstyrning, lambdasond, säkerhetssystem, avgasanalys, AC, styrgeometri och ESItronic samt ett antal fordonsspecifika fördjupningskurser och s k aktuelltutbildningar som övergripande beskriver generella nyheter inom fordonsteknik.
Dessutom erbjuder MECA ett antal kurser i tjänstemarknadsföring, konsumentjuridik, ekonomi och ledarskap.

Intresset för att delta i utbildning är stort bland verkstäderna – det handlar om att skapa konkurrenskraft – kunna leverera vad kunderna förväntar sig på en konkurrensutsatt marknad.
– Vissa verkstäder stänger ner så att samtliga mekaniker kan delta i utbildningen. Vår målsättning är att bedriva utbildningarna så geografiskt nära som möjligt för att undvika allt för stora produktionsbortfall.
– Om kursen inte hålls på något av våra utbildningscenter, är vi i en MECA-butik med bilplats eller inhyrda i en gymnasieskola med fordonsprogram. Målsättningen är att vara max tolv deltagare per tillfälle, berättar Andreas Forslund.

Totalt har MECA sex heltidsanställda utbildare med bred fordonsteknisk och pedagogisk bakgrund. Några av dem är tidigare armétekniker, andra har arbetat som utbildare åt generalagenter och någon har en bakgrund som lärare på fordonsprogrammet.

MECA har tre egna utbildningscenter – Malmö, Järfälla och Umeå. Alla mekaniker genomgår ett diagnostiskt prov med drygt 100 olika frågeställningar, för att ge en kunskapsmässig nulägesbild och vad framtida utbildningar ska inriktas på för deras vidkommande.
– Vi upplever att verkstäderna är oerhört hungriga på att utbilda sig, de är entusiastiska samtidigt som det kan bli intensiva diskussioner i samband med felsökningsuppgifter, berättar Andreas Forslund, utbildar hos MECA.

Han avslutar med att säga att det generella erfarenhetsutbytet under en kurs är oerhört uppskattat.

Bildtext:

Peter Klemmensen, utbildare hos MECA, upplever att intresset är stort för att lära sig mer om bilens olika system bland dagen bilmekaniker.
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Nyhetsbrev

Första omcertifieringen för MBC klar

Arkiv

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Tuffare tull-tag mot stöldligor

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Se alla Företagens egna nyheter

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Sänd till en kollega

0.109