23948sdkhjf

Snart kan det vara slut på att skifta mellan sommar- och vinterhjul

Michelin CrossClimate är en sammanslagning av sommar- och vinterdäcksteknologier, teknologier som tidigare inte gått att kombinera. Denna innovation från Michelin kombinerar fördelarna av ett sommardäck med fördelarna av ett vinterdäck. Det är det första sommardäcket med vintercertifieringen 3PMSF. I maj 2015 lanserar Michelin det nya Michelin CrossClimate däcket, däckhistoriens första sommardäck med vintercertifiering, på den Europeiska marknaden. I Norden kommer det nya däcket under introduktionsåret endast att säljas på den danska marknaden.

- Michelin CrossClimate har kort bromssträcka på torra vägar
- Michelin CrossClimate har bästa graderingen "A" på den europeiska däcketiketten för bromsning på våta vägbanor
- Michelin CrossClimate är certifierat enligt 3PMSF (3-Peak Mountain Snow Flake) - symbolen med en snöflinga på ett berg med tre toppar på däckssidan), visar att det kan användas i vinterförhållanden.

Det nya däcket MICHELIN CrossClimate adderar de här egenskaperna till dem som är Michelins kännetecken, lång livslängd, energieffektivitet och komfort. Michelins ambition, att leverera ökad prestanda och säkerhet utan att kompromissa med någon egenskap, sammanfattas i Michelin Total Performance, heter deti informationen från Michelin.

Michelin CrossClimates prestanda är resultatet av en kombination av tre tekniker: En innovativ gummiblandning. För det första är gummit mycket följsamt vilket ökar förmågan att greppa även de minsta ojämnheter på vägbanan under alla körförhållanden (torrt, blött eller snö). För det andra optimerar ett nytt undergummi energieffektiviteten genom minskad värmeuppbyggnad. Michelins tekniker har lyckats med det genom att använda den senaste generationen silica som tillförs gummiblandningen och på så sätt ökar bränsleeffektiviteten.

Det unika V-formade däcksmönstret ger bra grepp på snö. I sidled tack vare vinkeln på den centrala delen av däcksmönstret, i längsledd för att vinkeln är mer öppen vid däcksskuldran.

Däcksmönstrets V-form kombineras med nya sjävlåsande 3D lameller: vågformade, med variabel tjocklek och komplex utformning ger de fulldjupa lamellerna en kloliknande effekt på snö och ökar därmed väggreppet.

Michelin har under hela utvecklingsprocessen använt sin kunskap om bilisternas faktiska körvanor. Michelins mål är att erbjuda det mest passande däcket för varje förhållande och varje typ av körning. För att nå dit har man gått tillväga på följande sätt: Förståelse. Bilister möter i sin vardag oväntade förändringar av vädret, regn, snö och kraftiga temperaturfall. De lösningar som finns idag är inte helt tillfredsställande. Studier som Michelin genomfört visar att:

65 procent av alla europeiska bilister använder sommardäck hela året, med ökad risk i kallt väder, på snö och is (Källa GFK - Study European consumers behaviors - 2014).
fyra av tio europeiska bilister tycker att det är besvärligt att byta däck varje säsong och väntar in i det sista med att byta. (Källa Ipsos - Purchasing Behaviors tires Winter 2014/2015). De som inte kan, eller vill acceptera kostnaden och besväret, väljer att inte sätta på vinterdäck på sina bilar till vintern.
Tre procent av bilägarna i Tyskland och sju procent av förarna i Frankrike använder vinterdäck året runt. Det leder till sämre bromsförmåga på torra vägar, i synnerhet i varmt väder, och till ökad bränsleförbrukning.

Vid lanseringen i maj 2015 kommer Michelin CrossClimate att finnas tillgängligt i 23 dimensioner från 15 - 17 tum vilket täcker 70 procent av behovet på den europeiska marknaden. Fler storlekar är planerade för 2016. Michelin CrossClimate är ett komplement till Michelins övriga sortiment av sommar- och vinterdäck.

Utvecklingen av Michelin CrossClimate:

Michelin CrossClimate har testats i sju länder runt om i Europa. Tyskland, Kanada, Finland, Frankrike, Polen, Spanien och Sverige
Michelin CrossClimate har testats i yttertemperaturer från - 30 grader till + 40 grader C
Michelin CrossClimate har genomgått mer än 1.000 laboratorietester som gjorts på material, mönster och stomme
Michelin CrossClimate har testats i 5.000.000 kilometer för tester av slitage, uthållighet och köregenskaper. Det motsvarar 125 gången jorden runt vid ekvatorn
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07