Mustang gör succé i Sverige En sportbil för folket
När Ford öppnade de europeiska orderböckerna för nya Mustangen den 20 januari i år var förväntningarna skyhöga. Äntligen skulle kultbilen börja säljas på den europeiska marknaden för första gången sedan den började tillverkas för femtio år sedan. På den svenska marknaden röner Mustang stor försäljningsframgång – cirka 415 Mustang har sålts i Sverige sedan säljstarten i januari vilket kan jämföras med drygt 11 000 sålda bilar i hela Europa. FordStore i Halmstad, BilMånsson, står ensam för mer än hälften av de sålda bilarna, vilket gör BilMånsson till den främsta Mustang-återförsäljaren i hela Europa. Ingen annan FordStore har sålt en sådan volym. Något som visar på ett stort intresse för Ford Mustang i Sverige och engagerade återförsäljare.
I Sverige säljs bilen i två versioner och Motor-Magasinet har provkört det mer udda motoralternativet. Fords fyrcylindriga EcoBoost-motor på 2,3 liter och 317 hästkrafter. Ingen motor för en Mustang tycker nog de flesta men efter dryga hundra mil bakom ratten visar det sig att motorn är en riktigt trevlig bekantskap. Prestandan är fullt tillräcklig och bilen framstår plötsligt som den billiga sportbil som den en gång var ämnad att vara. Vid premiären 1965 var ett av motoralternativen en rak sexa, kallad Thriftpower och lånad från Ford Falcon, med en volym på beskedliga 2,8 liter och 101 hästkrafter. EcoBoost-motorn har i dag betydligt fler hästkrafter och skjuter i väg ordentligt om den bara får andas lite - maxvridet på 432 Nm kommer redan vid 3 000 varv och motorn drar sedan fint ända upp till rödmarkering då varvräknarens belysning ändrar färg till rött. Sjätte växeln har tyvärr lite väl hög utväxling för optimalt varvtal vid motorvägskörning. Över 3 000 varv i motorvägsfart ger högt motorljud inne i kupén.
Ärlighet varar längst och det måste erkännas att en extremt obehaglig känsla infinner sig första gången startknappen trycks in och EcoBoost-motorn snurrar i gång. Exteriören och motorljudet matchar inte - en förlorad glädje som föraren dock får tillbaka när det är dags att tanka. Med en förbrukning på beskedliga 0,8 liter milen går det faktiskt att använda Mustangen som bruksbil året om. Men i sanningens namn ska sägas att det är få kunder som verkar bry sig om bränsleförbrukningen. I dagsläget är det strax under tio procent som väljer den fyrcylindriga motorn på 2,3 liter. Att prisskillnaden endast är 46 000 kronor upp till GT-modellen med V8 är antagligen den enklaste förklaringen.
Ford Mustang säljs enbart av FordStore som är exklusiva återförsäljare för Ford. I dag finns det fyra FordStore i Sverige, nämnda BilMånsson i Halmstad, Brandt Fordon i Vänersborg, Upplands Motor i Kista samt Hedbergs Bil i Malmö.
Ford i Sverige har även flera återförsäljare med långt gångna planer på att bli FordStore på fler orter. Mustangen är med andra ord här för att stanna.
Text och foto Klas Skarin
Fakta
Ford Mustang 2,3 EcoBoost
Motor Fyrcylindrig turbomotor
Transmission Sexväxlad manuell låda
Cylindervolym 2 300 cm3
Max effekt 233 kW/317 hk
Max vridmoment 432 Nm vid 3 000 varv/min
Acceleration 5,8 sek (0-100 km/h)
Toppfart 233 km/h
Tjänstevikt 1 620 kg
Bränsleförbrukning Blandad: 8,0 liter/100 km
Koldioxidutsläpp 179 gram/km
Pris 346 400 kronor (testbil 380 200 kronor)