23948sdkhjf

100 000 bränslecellsfordon kan bli verklighet inom 15 år

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
100 000 fordon som tankas med vätgas, helt fria från skadliga utsläpp, kan vara i trafik fram till 2030. Potentialen konstateras i en ny rapport som tar tempen på användningen av vätgas och bränsleceller för fordon i Sverige. Men trots ambitiösa klimatmål på både nationell och regional nivå visar rapporten i en internationell jämförelse hur Sveriges satsningar på vätgasinfrastruktur, forskning och utveckling ännu är små.

Huvuddragen ur rapporten Strategisk Innovationsagenda Vätgas för fordon:

Sveriges miljö- och klimatmål är mycket ambitiösa – både på nationell och regional nivå. Nationellt finns även en stark tradition av export inom teknik och systemkunnande. Miljövinster och exportmöjligheter är därför två viktiga drivkrafter för utveckling och introduktion av bränslecellsfordon.
Sverige kan ha minst ett tiotal olika typer av bränslecellsfordon i drift under den närmaste fyraårsperioden. Flera intressenter driver redan arbetet. Fram till 2030 kan cirka 100 000 bilar, bussar och arbetsmaskiner vara i trafik.
Idag finns det fler än 100 verksamma aktörer totalt i Sverige inom området vätgas och bränsleceller.
Omfattande nationella satsningar på vätgas och bränsleceller ses bland annat i Japan, USA, Kanada, Storbritannien, Korea, Frankrike, Tyskland och Nederländerna. Bland våra grannländer har Danmark idag nationell täckning med vätgastankstationer och i Norge finns ett beslut på att bygga ett 100-tal stationer inom de närmaste åren för att påskynda introduktionen av bränslecellsbilar.
Liknande satsningar saknas idag i Sverige. Istället har vi ett behov av att på motsvarande sätt investera i infrastruktur, introducera fordon i pilotprojekt och arbeta kraftfullt med forskning och utveckling av komponenter och system som matchar nationell kompetens och intressen.
Internationellt har världens 10 största fordonstillverkare (till exempel Toyota, Hyundai och Honda) börjat serietillverka fordon, ännu i relativt små serier som de menar snabbt kan skalas upp. Fram till 2020 ska samtliga av dessa fordonstillverkare erbjuda minst en bränslecellsmodell var.
De bränslecellsfordon som tas upp i rapporten har tydliga miljövinster; de släpper varken ut växthusgaser, kväveoxid, svaveloxid eller partiklar, samtidigt som de är tystgående och bidrar till en låg bullernivå. De har motsvarande räckvidd och tankningstid som konventionella fordon. Eftersom vätgas kan produceras av förnybar el, biogas eller biomassa öppnas även möjligheterna upp för inhemsk drivmedelsproduktion.

Behovet av infrastrukturuppbyggnad är ett av hindren för en ökad användning av bränslecellsfordon. Till det kommer konkurrens med andra alternativa drivmedel och de risker som följer vid satsningar på ny teknik.

– Vi behöver höja kunskapen om vätgas både hos politiker, näringsliv och användare. Inte bara vad gäller dess tydliga miljöfördelar, utan också om den tillväxtpotential den faktiskt har. Idag brister det i kunskap om de faktiska kostnadsnivåerna och drivmedlets utvecklingsstatus, säger rapportens projektledare Cecilia Wallmark, Sweco.

I rapporten efterlyses ett långsiktigt ansvar för teknikintroduktion. Både städer och näringsliv behöver efterfråga bränslecellstekniken. Istället fokuserar många regioner idag på biogas och batterifordon och en stor del av de nationella forskningsmedlen riktas mot flytande biodrivmedel.

– Det krävs en första investering för introduktion av ny teknik. Här måste staten kliva in och stötta upp. Idag ser vi främst regioner och företag som satsar på vätgas och bränsleceller och de måste antingen vara starka eller få hjälp att klara sig under introduktionstiden, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare Vätgas Sverige.

Bakom rapporten "Strategisk Innovationsagenda Vätgas för fordon" står Vätgas Sverige, Sweco och SP.
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polestar Space öppnar i sommar

I sommar öppnar Polestar Space i Stockholm och Göteborg. De är bland de första av de 50 stycken som är planerade att öppna på centrala platser i storstäder i världen under 2020.

Bil Sweden chocksänker försäljningsprognos

Spår att coronakrisen får drastiska följdverkningar på bilförsäljningen.

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

Nyhetsbrev

It-bolag ger pandemi-rabatt

Arkiv

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpump till VAG 1.4 bensinmotorer i ny design

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Land Rover

Tryggare arbetsmiljö - ett viktigt arbete

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Sänd till en kollega

0.109