23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nu är det fler som leasar än köper sin nya bil

Till och med augusti i år leasades 121 947 nya bilar. Det betyder att mer än varannan ny bil som

registrerats hittills i år är leasad. Företag väljer bilar som drivs med diesel, gas, el eller laddhybrider,

medan bensinbilar dominerar inom privatleasing, som nu utgör 25 procent av leasingmarknaden.

De 121 947 bilar som leasats till och med augusti i år motsvarar drygt hälften (51%) av de 239 104

bilar som nyregistrerats under samma period.

- Det här är en utveckling som följer den internationella marknaden, där finansbolagen allt mer tagit

över bilhandelns säljande roll, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor AB, som har sammanställt

statistiken över leasingmarknaden.

Tre av fyra bilar leasas av företag medan privatleasing står för resterande 25 procent.

- Det är fortfarande stor skillnaden på marknaden för privatleasing och företagsleasing. Den privata

marknaden är jungfrulig och full av risker, medan företagsmarknaden börjar bli mogen och kunderna är medvetna om och kan hantera de risker som finns.

Av de 70 000 dieselbilar som leasats hittills i år har nästan 90 procent gått till företag. För leasade

gas- och etanolbilar samt laddhybrider är företagens andel närmare 100 procent. Däremot leasas

nästan tre av fyra bensinbilar av privatpersoner, som dessutom står för ca 25 procent av både

elhybrider och elbilar på leasingmarknaden.

Volvo är största märke på leasingmarknaden, med 28 941 bilar, före Volkswagens 24 235 bilar. Det

motsvarar 24 respektive 20 procent av marknaden. Därefter kommer Audi (8%), BMW (7%), samt

Mercedes och Skoda, med vardera 5 procent av marknaden.

På den kommersiella leasingmarknaden är Volvos försprång gentemot Volkswagen ännu större, 28

procent jämfört med 20 procent, medan förhållandet är det omvända för privatleasing. Även där är

Volkswagens andel 20 procent samtidigt som det står Volvo på endast 14 procent av de

privatleasade personbilarna.

- Många av de modeller som privatleasas av privatpersoner är framtagna just för detta, medan

Volvos stora marknad fortfarande är företagen, konstaterar Ronny Svensson.

Plac totalt Märke/Andel

Leasingmarknaden Företagsleasing Privatleasing

1 Volvo 24% 27% 14%

2 VW 20% 20% 20%

3 Audi 8% 8% 7%

4 BMW 7% 8% 3%

5 MB 5% 6% 2%

6 Skoda 5% 4% 7%

7 Toyota 4% 4% 6%

8 Kia 4% 4% 6%

9 Renault 4% 2% 8%

10 Ford 3% 3% 3%

Källa: Ynnor

Tjänstebilsfakta

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web01