23948sdkhjf

Tufft för elbilarna när Folksam testar säkerhet och förbrukning

Det är positivt att allt fler elbilar kommer ut på marknaden, men tyvärr prioriterar biltillverkarna inte alltid trafiksäkerheten tillräckligt högt. Det visar Folksams lista över 2017 års säkraste och bränslesnålaste nybilar. Fyra elbilsmodeller har en mycket hög säkerhetsstandard, men sex av de tio nya elbilsmodellerna uppfyller inte Folksams säkerhetskrav.
För tjugonde året i rad granskar Folksam biltillverkarnas nya bilmodeller. Varje år skruvas kraven åt vad gäller säkerhet och CO2utsläpp. De nybilar som klarar Folksams krav för 2017 består av 49 modeller i 584 versioner.

Utifrån listan med godkända nybilar har Folksam valt ut de snålaste versionerna i varje storleksklass och skapat två bäst-i-klassen-listor – en för alternativt bränsle och en för fossilt bränsle. Listorna innehåller de godkända modellversioner som har de lägsta utsläppen av CO2och autobroms som standard.

– Det är glädjande att se att allt fler elbilar kommer ut på marknaden. Men tyvärr är det sex av tio som inte uppfyller Folksams säkerhetskrav. Det är inte positivt med tanke på att regeringen förbereder ett bonus-malus-system som ska ge ännu större subventioner för eldrivna bilar från 2018. Det är därför viktigt att biltillverkarna prioriterar högsta säkerhetsstandard i dessa bilar, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Av de tio bilmodeller som går helt på el, är det fyra som uppfyller Folksams säkerhetskrav: Volkswagen E-Up, Volkswagen E-Golf, Hyundai Ionic El och Tesla Model S. Ingen av de övriga har autobroms som standard och fyra av dem kommer inte upp i fem stjärnor i Euro NCAP.

– Årets lista innehåller bara ett fåtal minibussar, väldigt få klarar utsläppskraven. Biltillverkarna har för denna biltyp inte fokuserat på låga utsläpp med exempelvis elhybridteknik på samma sätt som för vanliga personbilar.

Förra året skärpte Folksam säkerhetskraven genom att autobroms skulle finnas som standard eller tillval. I år har kravet höjts till att autobroms ska finnas som standard. Även miljökraven skärps för 2017 års nybilar. I år är det 49 bilmodeller som godkänns jämfört med 62 året innan.

För att klara utsläppskraven måste de fossilbränsledrivna större bilarna och suvarna ha någon form av elassistans i form av elhybrid för att klara utsläppskraven. Bland minibussarna är det få modeller som klarar sig främst på grund av hög förbrukning, men även för att autobroms inte förekommer i samma utsträckning för denna biltyp. Det är också få minibussar som har elhybridteknik för att få ned utsläppen. Bland de fossilbränsledrivna bilarna finns det elhybrider/laddhybrider i alla storleksklasser.

– De drygt 300 000 nya bilar som beräknas köpas under 2017 kommer att rulla på våra vägar i många år. Om nybilsköparna väljer modeller som klarar våra högt ställda säkerhets- och miljökrav kan de bidra till att spara liv och värna miljön. Därför är det viktigt att påverka de största inköparna av nya bilar. Det är också en fråga som engagerar många av våra kunder, säger Anders Ydenius.

När listan togs fram för första gången 1998 var det för att Folksam skulle kunna ställa krav på säkra och snåla ersättningsbilar hos hyrbilsfirmor vid bilskador. Så används listan än i dag, men den används också av många andra företag och organisationer som vill ha en dynamisk säkerhets- och miljöpolicy för sin bilflotta.

https://www.folksam.se/sakraochsnala
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109