Autoliv Research lanserar en lärande intelligent bil

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Autoliv, Inc. lanserar LIV, det lärande, intelligenta fordonssystemet. Systemet, som utvecklats av Autoliv Research, skapar ett förtroendefullt samarbete och delad kontroll mellan föraren och fordonet. Förtroende är en förutsättning för att trafiksäkerheten ska öka med självkörande bilar. LIV-systemet visas på CES i Las Vegas den 4 januari.

Den första versionen av LIV, the Learning Intelligent Vehicle, använder teknologi med artificiell intelligens (AI). Kommande generationer kommer att använda både online- och offline-baserad maskininlärning där information tas från ett flertal datakällor för att utveckla relationen med den individuella föraren.

-Med denna forskningsplattform försöker Autoliv Research lösa frågan ’Vad handlar proaktiv säkerhet egentligen om?’ LIV kombinerar vår historia av att rädda liv med våra ledande teknologier inom aktiv säkerhet för att därigenom accelerera utvecklingen av säkra automatiserade fordon ytterligare, säger Ola Boström, Vice President Research på Autoliv.

Första versionen av LIV är utrustad med teknologier som finns tillgängliga från Autoliv idag. LIV kopplar samman olika teknologier via en AI-baserad ECU, som kommunicerar och agerar på tillgänglig data från föraren, bilen, omgivningen, från andra bilar och övriga externa datakällor.

Inom såväl självkörande bilar som i bilar där föraren har kontroll, kan LIV komplettera föraren då systemet avläser och analyserar det som sker runt fordonet för att minska riskerna i nära samarbete med föraren.

LIV erbjuder också assistans utifrån hur trafiksituationen ser ut och vad föraren brukar föredra. Föraren fortsätter vara aktiv då bilen erbjuder tvåvägskommunikation och läser av förarens beteende. I kommande versioner kopplar LIV samman teknologier för maskininlärning för att kunna lära av det som är unikt i relationen mellan den individuella föraren och fordonet.

Den främsta anledningen för att visa forskningsplattformen LIV samt koppla samman och testa nya och existerande teknologier kontinuerligt, är att utforska förutsättningarna för självkörande fordon och teknologier för artificiell intelligens i större skala, med bibehållen säkerheten samtidigt som man erbjuder en bättre körupplevelse. Den ökande innovations- och teknologiutvecklingen inom självkörande bilar och automatiserade transportlösningar kräver en mer användarcentrerad utveckling –kontrollen och förtroendet mellan människan och den smarta bilen är grundläggande för en säker utveckling av automatisering.

Ola Boström, Vice President Research på Autoliv, ansvarar för LIV-projektet. Han förklarar:

-Ju mer avancerad maskininlärning och AI-teknologierna blir, desto viktigare blir det att ha en användarcentrerad bas för vår utveckling – vi måste förstå hur människor och smarta maskiner samarbetar i ett gemensamt kognitivt system. I takt med att fordonen blir säkrare så blir vi förare på sätt och vis sämre: Vi behöver inte längre ha fysisk kontroll över fordonet om det inte behövs eller om det inte vill att vi ska ha det, vilket innebär att vi tappar kompetens. Med LIV har vi vänt på det, det här är ett system som litar på hur du kör och arbetar tillsammans med dig.


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ARN på skolbänken för att lära sig mer om Praktisk Bilverkstad

Klara Färdiga Kör Du kommer väl till Solvalla?

Kungen överraskade alla – satte sig själv i den autonomt styrda bilen

KBV flyttar fram positionerna

Bosch och Nikola utvecklar framtidens elektriska lastbilar

Olyckor med vildsvin har ökat med 48 procent

Omnicraft reservdelar kommer till Sverige

Arkiv

Öppet brev till den svenska regeringen: Full tillgång till data i fordonet!

Ekström och Audi ett steg närmare mästerskapsseger

Bryntesson och Nilsson erövrade RallyX Nordic-guld i Strängnäs

Kunderna prisar Mekonomen för fjärde året i rad

Att äga en ny Volvo XC40 lika enkelt som att ha en mobiltelefon

Uber och If i partnerskap för innovativ och säker körning

Vi kör bil med en färg som inte matchar personligheten

Felix Rosenqvist förnyar Formel E-kontrakt

Här är nya Volvo XC40 En bil att prenumerera på

BASF investerar i högteknologiska Applied Nano Surfaces Sweden

Anna Nordkvist blir ny förbundsdirektör på Svensk Bilsport

Tvekamp om RallyX Lites-titel i Strängnäs

Framtidsdäck 3D printas efter väder och vind

BIL Sweden om skattehöjningarna i budgeten

2030-sekretariatet kräver tuffare tag

Tjänstebilsexperten: Trängselskatten är mest akut

Dörren till Konkurrensverket på väg att öppnas?

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Se alla Företagens egna nyheter

Nya bromsok på programmet.

Besök oss på Inspirationsdagen 100% verkstad

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

- Vi skapar utbildningar beroende på vad kunden efterfrågar

Smörjmedel, lim, rengöringsmedel - kemikalier är mer än du kanske tänker på i första hand

Tråg med växellådsfilter till Porsche!

Drivaxel till Kangoo

Adapter för växellåds-spolning av Volvo!

Isskrapor från Formac

Stödlager till Quattro, 4x4 och 4motion

Nya kolv-kit för växellådan på lager!

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sidospeglar på galwin.se

Ny drivaxel till BMW Z3

Lagersatser Manuella växellådor

Riskbedömning av kemikalier - detta bör du veta

Synkring till BMW växellådan GS6

Monteringskon

DSG-olja med filter

EcoOnline AB och SFVF har inlett ett samarbete - bättre förutsättningarna för kemikaliehantering

Ny EVO-knut

Slutväxel till Volvo XC-modeller AWD

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Hist...

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Sänd till en kollega

0.141