Autoliv Research lanserar en lärande intelligent bil

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Autoliv, Inc. lanserar LIV, det lärande, intelligenta fordonssystemet. Systemet, som utvecklats av Autoliv Research, skapar ett förtroendefullt samarbete och delad kontroll mellan föraren och fordonet. Förtroende är en förutsättning för att trafiksäkerheten ska öka med självkörande bilar. LIV-systemet visas på CES i Las Vegas den 4 januari.

Den första versionen av LIV, the Learning Intelligent Vehicle, använder teknologi med artificiell intelligens (AI). Kommande generationer kommer att använda både online- och offline-baserad maskininlärning där information tas från ett flertal datakällor för att utveckla relationen med den individuella föraren.

-Med denna forskningsplattform försöker Autoliv Research lösa frågan ’Vad handlar proaktiv säkerhet egentligen om?’ LIV kombinerar vår historia av att rädda liv med våra ledande teknologier inom aktiv säkerhet för att därigenom accelerera utvecklingen av säkra automatiserade fordon ytterligare, säger Ola Boström, Vice President Research på Autoliv.

Första versionen av LIV är utrustad med teknologier som finns tillgängliga från Autoliv idag. LIV kopplar samman olika teknologier via en AI-baserad ECU, som kommunicerar och agerar på tillgänglig data från föraren, bilen, omgivningen, från andra bilar och övriga externa datakällor.

Inom såväl självkörande bilar som i bilar där föraren har kontroll, kan LIV komplettera föraren då systemet avläser och analyserar det som sker runt fordonet för att minska riskerna i nära samarbete med föraren.

LIV erbjuder också assistans utifrån hur trafiksituationen ser ut och vad föraren brukar föredra. Föraren fortsätter vara aktiv då bilen erbjuder tvåvägskommunikation och läser av förarens beteende. I kommande versioner kopplar LIV samman teknologier för maskininlärning för att kunna lära av det som är unikt i relationen mellan den individuella föraren och fordonet.

Den främsta anledningen för att visa forskningsplattformen LIV samt koppla samman och testa nya och existerande teknologier kontinuerligt, är att utforska förutsättningarna för självkörande fordon och teknologier för artificiell intelligens i större skala, med bibehållen säkerheten samtidigt som man erbjuder en bättre körupplevelse. Den ökande innovations- och teknologiutvecklingen inom självkörande bilar och automatiserade transportlösningar kräver en mer användarcentrerad utveckling –kontrollen och förtroendet mellan människan och den smarta bilen är grundläggande för en säker utveckling av automatisering.

Ola Boström, Vice President Research på Autoliv, ansvarar för LIV-projektet. Han förklarar:

-Ju mer avancerad maskininlärning och AI-teknologierna blir, desto viktigare blir det att ha en användarcentrerad bas för vår utveckling – vi måste förstå hur människor och smarta maskiner samarbetar i ett gemensamt kognitivt system. I takt med att fordonen blir säkrare så blir vi förare på sätt och vis sämre: Vi behöver inte längre ha fysisk kontroll över fordonet om det inte behövs eller om det inte vill att vi ska ha det, vilket innebär att vi tappar kompetens. Med LIV har vi vänt på det, det här är ett system som litar på hur du kör och arbetar tillsammans med dig.


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Nyhetsbrev

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Arkiv

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Sänd till en kollega

0.181