23948sdkhjf

Varannan svensk skulle inte stanna för en medtrafikant i nöd

Att julen är en tid då vi ska vara extra snälla mot varandra är sedan länge ett välkänt faktum. Men hur hjälpsamma är vi egentligen mot våra medtrafikanter längs med vägarna i Sverige? En undersökning från Goodyear visar att julefriden ännu inte kommit till de bakom ratten där färre än varannan svensk skulle stanna om en medtrafikant fått motorstopp vid sidan av vägen. Nu vill däcktillverkaren Goodyear uppmärksamma alla som gör goda gärningar i trafiken och lanserar därför initiativet Vägens hjälte.

Humöret kan svänga och tillsammans med det också vänligheten. På vägarna i vårt avlånga land råder ett hårt klimat för den som är i behov av hjälp, exempelvis vid ett motorstopp. En ny undersökning från Goodyear som genomförts av YouGov där 1007 svenskar deltagit, visar att inte ens varannan av dessa skulle stanna för att hjälpa en medtrafikant som fått motorstopp vid sidan av vägen. Sämst chans till hjälp har man i Skåne län, där endast två av fem uppger att de är villiga att hjälpa en medtrafikant i nöd. I Västra Götalands län skulle däremot nästan varannan trafikant stanna och absolut vänligast i trafiken är man i norra Sverige där 60 procent uppger att de är villiga att göra samma sak.

– Många ute på vägarna antar ofta att folk redan fått hjälp och tänker därför att det inte är nödvändigt att stanna. Men vi får dock inte glömma att det även finns många vänliga själar därute som gärna hjälper andra, och det är dessa som vi nu anser förtjänar lite extra uppmärksamhet. Att hjälpa varandra i trafiken kan vara livsviktigt, särskilt nu när kyla och snö slagit till, säger Sofia Koski, Nordisk marknadschef på Goodyear.

I en kraftsamling för att premiera alla som gör gott i trafiken, har Goodyear startat initiativet Vägens hjälte. I tävlingen som pågår mellan 15 december fram till april via Goodyears kampanjsida vagenshjalte.se, kan vem som helst nominera sig själv en vän, kollega eller familjemedlem som gjort en god gärning i trafiken.

Tävlingen genomförs tillsammans med Falck som även de är samarbetspartner till tv-serien Vägens hjältar på Kanal 5 i vinter.

– Vi är stolta över att få starta ett initiativ som Vägens hjälte. Alla som hjälper varandra i trafiken, om det så är att låna ut ett fälgkors till någon som fått punktering eller att man har förhindrat en olycka, förtjänar att uppmärksammas. Vi är övertygade att detta är ett bra sätt att lyfta alla vardagshjältar, fortsätter Sofia Koski, Nordisk marknadschef på Goodyear.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 18–20 oktober 2016 har sammanlagt 1007 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063