23948sdkhjf

Citroën är tillbaka i Rally-VM med nya C3 WRC

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Citroën har tagit fram en helt ny bil inför rallysäsongen 2017. Reglerna är ändrade och tillåter nu mer effekt vilket garanterar spännande rallyn i hård konkurrens. Säsongen omfattar 13 tävlingar och Citroën har just utsett de förare som ska köra för teamet i år. Målsättningen för teamet är att ta vinster 2017 och att vinna VM 2018. Citroën C3 WRC gör sin debut den 19-22 januari i Monte Carlo-rallyt men kan därefter ses fara fram i de svenska skogarna under Rally Sweden.

Det nya förarteamet: Kris Meeke, född 1979 på Nordirland. Första WRC-tävling 2002 i Wales.
Craig Breen född 1990 på Irland. Första WRC-tävling 2009 i Portugal.
Stéphane Lefebvre, född 1992 i Frankrike. Första WRC-tävling 2013 i Frankrike.
Shejk Khalid Al Qassimi, född 1972 i Abu Dhabi. Första WRC-tävling 2004 i Grekland.

Erfarenheterna från WTCC-racingen med C-Elysée har använts vid framtagningen av den nya turbomotorn på 1600 cc. Effektökningen beror huvudsakligen på att man tillåtits öka diametern på strypbrickan i insuget från 33 till 36 mm. Effekten har därigenom ökat med 20 % till 380 hk men då laddtrycket fortfarande är begränsat till 2,5 bar är vridmomentet detsamma, cirka 400 Nm. Tillförlitlighet är viktig i rally och endast tre motorer per bil och säsong är tillåtna. Detta har motorn redan visat sig klara vid WTCC-tävlingarna där belastningen är minst lika stor.

Standardmodellens kaross har anpassats för den stora bakvingen, skyddsburen och kardantunneln. De bakre dörrarna har tagits bort och interiören har anpassats för förarnas platskrav, viktfördelning och för den passiva säkerheten. Bilen har blivit 55 mm bredare och ger utrymme för fler aerodynamiska hjälpmedel. Fyrhjulsdrivningen har ändrats så att det går styra drivkraften olika till fram- och bakaxel vilket påverkar styregenskaperna och väggreppet.
Tekniska data

Motor: Citroën Racing GRE 2017. 1,6 liter turbo

Max effekt: 380 hk vid 6000 rpm

Max vridmoment: 400 Nm vid 4500 rpm

Litereffekt: 237 hk/liter

Ventilsystem: Fyra ventiler per cylinder drivs av två kuggdrivna kamaxlar

Bränslesystem: Direktinsprutning med system från Magneti Marelli

Drivning: Fyrhjulsdrift med hydrauliskt manövrerad mellandifferential

Växellåda: Sexväxlad sekventiell

Differentialer: Fram och bak mekaniska diffspärrar

Bromsar: Fram: Ventilerade skivor 370 mm (asfalt) 300 mm (grus). Vattenkylda bromsok (asfalt) Bak: Ventilerade skivor 330 mm (asfalt) 300 mm (grus)

Hjul: Asfalt 8x18 tum. Grus och snö 7x15 tum

Längd/bredd/hjulbas: 4128/1875/2540 mm

Vikt: 1190 kg (minimum)/1350 kg med besättning

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ford presenterar helelektriska Mustang Mach-E

För första gången på 55 år utvidgar Ford Mustang-familjen med Mustang Mach-E. Modellen lanseras i Sverige under 2020 och är en del av ett omfattande sortiment av elektrifierade modeller.

Volkswagen fortsätter investera för framtiden

Ny krockkudde för sidokollisioner

SFVF gillar Miljöpartiets förslag om etanol- och gaskonvertering

Göteborg världens sjunde mest bilvänliga stad

Det kan komma som en chock för alla som försökt navigera mellan alla spårvagnar, men Göteborg är faktiskt världens sjunde mest bilvänliga stad, enligt en undersökning som den Frankrike-baserade bildelsförsäljaren Mister Auto låtit utföra.

Ny premie kan sänka utsläppen från befintliga bilar

Nyhetsbrev

Rodin FZed är nästan Formel 1

Arkiv

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Se alla Företagens egna nyheter

Toyota Corolla Sedan dragkrok

Kan inkomsten i ditt företag förbättras och med hur mycket?

Peugeot Partner + Berlingo + Combo Dragkrok

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

Sänd till en kollega

0.191