23948sdkhjf

Snabba Kia Stinger får världspremiär i Detroit

Bilsalongen i Detroit (NAIAS) brukar vanligtvis domineras av de amerikanska bilmärkena. När årets salong öppnas riktas strålkastarljuset mot Kia Stinger. Femdörrarscoupén får kraftfulla prestanda och blir den hittills snabbaste bilen från Kia. En fyrcylindrig 2,0-litersturbo på 255 hästkrafter och en 3,3 liters V6 med dubbelturbo på 370 hästkrafter utgör motoralternativen som kan fås med antingen bak- eller fyrhjulsdrivning.
Den svenska lanseringen sker till hösten. Priserna är ännu inte fastställda.

Femdörrarscoupén lyfter varumärket Kia till ny nivå. Kia Stinger är en direkt evolution av konceptbilen GT Concept som visades upp 2011. Designad och utvecklad i samma anda som klassiska Gran Turismo-bilar har Stinger kraftfulla prestanda, hög komfort och låter sina passagerare färdas med stil. Kia Stinger är formgiven Kias europeiska designcenter och Peter Schreyer, Chief Design Officer Kia Motors. För det tekniska ansvarar utvecklingschefen Albert Biermann, tidigare BMW M.

De båda motoralternativen finjusteras fortfarande inför produktionsstarten senare i år; en fyrcylindrig turbomatad 2,0-litersmotor på 255 hästkrafter och 353 newtonmeter, samt en 3,3-liters V6 med dubbelturbo på 370 hk och 510 Nm. Den senare accelererar 0-100 km/h på 5,1 sekunder, vilket innebär att Stinger blir den snabbaste Kian hittills.
Båda motorerna länkas till en åttaväxlad automatlåda med möjlighet till manuell paddelväxling och fem olika växlingsprogram. Drivningen sker på bakhjulen med mekanisk diffbroms , alternativt med fyrhjulsdrivning och vridmomentsfördelning, Dynamic Torque Vectoring Control.

Höghållfasthetsstål (AHSS) utgör 55 procent av karossen och styvhet för rigida vägegenskaper. MacPherson-hjulupphängning fram och multilänk bak har kompletterats med en förstärkt krängningshämmare som förbättrar stabiliteten ytterligare.
Fjädringen kontrolleras elektroniskt, Dynamic Stability Damping Control (DSDC), och systemet anpassas automatiskt beroende på körförhållanden och underlag. Via Drive Mode Select kan föraren själv ställa in hårdare respektive mjukare fjädring individuellt på fram- och bakaxel. Styrningen kan ställas i fem olika steg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063