Kungen överraskade alla – satte sig själv i den autonomt styrda bilen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Kungen testade hur det är att åka i en bil som rattar sig själv och häver sladdar i hög fart, lika bra som en skicklig mänsklig förare. Besöket på test- och forskningsmiljön Astazero var en 70-årspresent till kungen från Chalmers.

Kung Carl XVI Gustaf överraskade alla med att själv vilja pröva hur det känns att åka med i en självkörande bil. Under färden klarade bilen, autonomt styrd av mjukvara från leverantören Sentient, att göra avancerade precisionsmanövrar, och häva sladd utan att tappa fart längs den valda färdvägen.

– Det var en väldigt speciell upplevelse. Normalt har vi ju traction control på bilarna som kan bromsa fordonet, men det här var annorlunda, säger kung Carl XVI Gustaf.

Under besöket hos Chalmers delägda dotterbolag Astazero gjordes demonstrationer för kungen av hur lastbilar i stadstrafik själva kan undvika kollision med framförvarande fordon, och skulle kunna agera för att rädda cyklister som dyker upp i döda vinkeln genom mjukvarustyrd tvärbromsning.

Ola Benderius, framtidsspanande forskare från Chalmers, fjärrstyrde en personbil med en vanlig spelkonsoll. Efter följde en autonomt styrd lastbil – hyfsat lydigt. Han berättade att de försöker dra lärdom av hästars, insekters och katters sätt att reagera på omgivningen, i forskning om nya principer för autonom styrning. Det ledde till många skämt.– När man får en bisvärm i bilen, då reagerar man! sa kungen.

Kungen var mycket intresserad av detaljer, och ställde frågor om bland annat olika designprinciper för ett framtida autonomt trafiksystem, om hur säkerheten kan garanteras. Han betonade också hur viktigt det är att ett litet land som Sverige kan samverka – forskare, industri och myndigheter – för att odla spetskompetens och stärka konkurrenskraften i svensk industri.

– Det märktes att kungen förstod hur viktig den här anläggningen är och vilken betydelse den har både för forskningen och industrin, och för utvecklingen mot ett autonomt fungerande transportsystem – inte bara i Sverige, säger Stefan Bengtsson, Chalmers rektor och vd, som var värd för besöket tillsammans med Astazeros vd Peter Janevik.

Astazero är i sig en lyckosam modell för svensk samverkan kring forskning och utveckling som nu är på väg att upprepas. Chalmers och Rise planerar för en helt ny storskalig testbädd för teknologier för och kring elektriska fordon. Den svenska regeringen har lovat uppåt en miljard kronor i projektet i hösten budgetproposition, under förutsättning att näringslivet skjuter till minst lika mycket, bland annat i garanterade kundintäkter.

Testbädden Astazero har på tre år kommit att bli ett nav för inte bara test av fordons aktiva säkerhetssystem utan praktisk forskning kring hela samhällets nya trafikutmaningar, och utveckling av framtidens digitala säkerhetssystem, till exempel med hjälp av 5G.

Astazero samlar världseliten inom aktiv säkerhet och automatiserade fordon och är helt oberoende genom att bolaget ägs av Chalmers och Rise, Research Institutes of Sweden. Ägarna och dotterbolaget har i tätt samarbete med industrin lyckats attrahera verksamhet och aktörer i den absoluta spjutspetsen i omställningen till ett autonomt fungerande transportsystem, som ju berör oss alla. Sverige ligger i framkant inom området.

Anläggningen behöver redan efter tre år byggas ut med fler flerfiliga vägar, och blir inom kort världens minsta 5G-operatör med sina tre antenner, två basstationer och 50 simkort. Morgondagens lösningar kräver snabb och säker realtidskommunikation till, från och mellan fordon.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ICDP:Elbilar halverar omsättningen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Storsatsning i Nykvarn som får del av testbädd för elektromobilitet

Werksta-gruppen köper norsk bilskadekedja

Werksta Gruppen har förvärvat Bulk Bilskadeservice AS. Bulk är verksamma i Oslo och är en viktig, oberoende aktör på den norska verkstadsmarknaden som specialiserar sig på reparation av kollisionsskador. Efter förvärvet kommer Werksta utgöra ett nätverk av 60 verkstäder över hela Norden.

Veho Bil köper last- och transportbilsverksamhet i Västerås

Antalet omkomna i trafiken fortsätter öka

Nyhetsbrev

Dags för Vallåkraträffen

Arkiv

Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge

Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.

STCC tillbaka i helgen med Kanonloppet

Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen

1

Han rånades på bilen i sin verkstad

Pierre Daniel rånades på sin Audi RS6 i sin bilverkstad. Rånarna togs av polisen, och friades av Tingsrätten. Nu får han räkna med att träffa gärningsmännen på stan.

Världsunik lackteknik hjälper verkstäder bli mer hållbara

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

1

Därför friades bilrånare

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

Snabbhärdande rutlim som håller vad det lovar

TEMA UTBYTES/RESERVDELAR: Efter endast 30 minuter visade nya rutlimmet från Teroson att det håller vad det lovar - framrutan satt kvar!

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Se alla Företagens egna nyheter

Extra vattenpumpar - Ny produktportfölj i programmet av vattenpumpar

Ny kamremsats till Volvo

Continental finns på Automechanika 2018

Mercedes 9G-Tronic växellådstråg med filter!

Payback Lubricants hos Drivknuten.se

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

Sänd till en kollega

0.586