Allt fokus på kunden

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Text och foto Klas Skarin

 

Peyman Sabet kom till Sverige som flykting från Iran och fick snart lära sig göra affärer i familjens godisaffär i Malmö. Nu är han nytillträdd vd för däck­jätten Michelin i Norden. – Jag prutar aldrig när jag handlar i en kiosk men ger gärna dricks, säger han.

Trots att Peyman Sabets pappa arbetade som enhetschef på ekonomiavdelningen på Iran Air förstod han snabbt att kunskaperna inte var värda något som nyanländ flykting i Sverige. I stället köpte han en godisbutik i centrala Malmö där Peyman Sabet fick sina första kunskaper i försäljning.

– Farsan investerade allt i kiosken dit jag gick efter skolan varje dag för att hjälpa till. Där lärde jag mig mycket, säger Peyman Sabet som tidigt fick lära sig hur moms fungerar och att inköpspriserna hos grossisten är lägre. Snart köpte Peyman Snickers för hela veckopengen, höjde priset och sålde varorna i butiken - en affärsman var född.

– För mig blev försäljning en livsstil snarare än att bara driva resultat. För att lyckas som företagare behövs passion och jobbet blir en livsstil när man brinner för det man gör. Ska du stänga en solig kväll, men det står folk på gatan och vill köpa glass, så håller du öppet.

– Att förstå kundens behov och skapa intresse för andra varor, än just den som kunden har bestämt sig för, är väldigt viktigt vid all försäljning, konstaterar Peyman som ofta får höra att han inte är någon ekonom utan en affärsman.

– Det har jag alltid sett som en komplimang. Försäljning blev en stark drivkraft för mig och har hjälpt mig att nå dit jag är i dag, säger Peyman som tillträdde som vd i augusti efter sju år på olika roller i Michelins chefsprogram.

 

Hans resa hos Michelin började som ansvarig för Michelin solution som arbetar mot buss- och trailerföretag med bland andra Michelinägda Euromaster som ansluten däckverkstad.

Därefter blev det tre år i Frankrike som europeisk Key Account Manager för eftermarknad med ansvar för Renault, Nissan och PSA. Väl tillbaka i Sverige väntade en tjänst som distributions- och affärsutvecklare i Norden.

Jämfört med franska däckmarknaden är vår nordiska däckmarknad ganska komplex med speciella däck och lagar som inte gäller i övriga Europa. Men som nytillträdd vd för Norden vill inte Peyman Sabet fokusera alltför mycket på däckprodukten utan hellre på affären med kunden.

– När man hör namnet Michelin tänker man på däck men vi ser oss hellre som ett mobilitetsföretag med kunden i fokus. Innovativa och högkvalitativa produkter är en förutsättning för nöjda kunder – det är viktigast för oss.

Hur går det för Michelin i Sverige?

– Vi går inte ut med siffror som börsnoterat bolag men vi har lanserat en rad nyheter, till exempel vårt nordiska sommardäck CrossClimate, som säljer bra. Vårens väder bekräftar behovet av att det behövs ett sommardäck anpassat för vårt klimat. Förra året hann många byta till sommardäck innan den sista snön kom och trots att Michelin CrossClimate är ett sommardäck är det stämplat med 3PMSF (three peak mountain snow flake) vilket ger däcket god prestanda på snö. I Centraleuropa säljs det som ett all-season däck.

Är det inte dags för en sommardäckslag?

– Oavsett om det är sommar eller vinter är vårt fokus att däck ska vara säkra som nya men även som slitna ner till den lagliga gränsen. Detta är en debatt som vi försöker kommunicera ut mot kund men även internt. Däcktesterna lyfter fram de bästa egenskaperna hos nya däck men hur länge är ett däck nytt? Som konsument vill jag veta om däcket fortfarande är säkert efter ett, två eller tre år.

– Personligen tror jag att en däckmärkning som visar hur säkert däcket är när det går ner till den lagliga gränsen för mönsterdjup är ett bättre alternativ än en sommardäckslag och har mer värde för konsumenten än dagens nydäcksmärkning.

Fungerar inte dagens däckmärkning på sommardäck?

– Dagens märkning har ökat förståelsen för rullmotstånd, ljudnivå och våtgrepp men det fattas en märkning om hur däcket bromsar efter halva livslängden. Det hade haft en större betydelse för kunden men också för miljön. Här har vi som tillverkare ett stort ansvar att producera däck som kan användas hela vägen ner till den lagliga gränsen samtidigt som vi minskar både bränsleförbrukning och mängd använd gummiråvara. En annan fördel är att vi får bort oseriösa spelare från marknaden som inte levererar säkra däck.

– Vi har själva gjort tester som bevisar att ett slitet premiumdäck i vissa fall är säkrare än ett nytt budgetdäck, säger Peyman Sabet.

 

Michelins beslut att testa kapaciteten på slitna däck är kontroversiellt. I dag ligger allt fokus på att testa och jämföra däck när de är nya. Men sanningen är att varje däck som monteras på en bil börjar slitas direkt och ju mer det slits desto mer förändras däckets egenskaper. Michelins tester visar att säkerheten ökar på torra vägar allt eftersom däcken slits. Som vi sett på tävlingsbanor världen över är ”slicks” däcksvalet på torrt underlag och detsamma gäller för den vanliga bilisten. Däckgreppet på torra vägar ökar när mönsterdjupet minskar vilket även ger lägre bränsleförbrukning och ljudnivå.

– Vi vill öka medvetenheten kring denna fråga och tror att alla organisationer och konsumenter borde börja efterfråga och överväga däckprestanda på både nya och slitna däck innan de gör sitt val, säger Peyman.

Som vd för Michelin Norden har han även god inblick i Michelinägda Euromaster. Ett bolag som likt många andra däckkedjor fortsätter att satsa på enklare service och reparationer.

– Vi ser en stor potential hos däckverkstäder att tjäna pengar på fordonsservice. Inom varje bransch kommer man till cykler och det här är en cykel för däckbranschen. Bilhandeln har blivit mer aktiv i däckaffären vilket gör det naturligt för däckverkstäder att bli mer aktiva med lättare service.

– På kontinenten syns det väldigt tydligt där bilhandeln har arbetat länge med däck och även i Sverige blir bilhandeln bättre och bättre på att sälja första uppsättningen med hjul. Men de har en lång väg att gå för att bli däckexperter och kunna arbeta med däck med samma expertis som däckhandeln gör.

Vad är det däckverkstäderna gör bättre?

– Fortfarande kan däckverkstäder mer om däck och utgår inte från vilken bil du kör utan vad du använder bilen till och var du kör. Att få hjälp av en expert som arbetar med däck dagligen är den största skillnaden. Bilhandeln har så mycket annat de behöver kunna.

Tar Michelin marknadsandelar?

– I vissa segment gör vi det, samtidigt som däckbranschen är en otroligt dynamisk marknad just nu. Aktörer köps upp och nya Kinesiska tillverkare etablerar sig i Europa vilket gör det till en väldigt konkurrensutsatt marknad. Det gäller för oss att hela tiden bevisa vårt värde, både mot konsument och ut mot verkstäderna.

 

Försäljning ligger onekligen Peyman Sabet varmt om hjärtat och med sin bakgrund i pappas godiskiosk verkar han rustad för alla tänkbara händelser. Att komma som flykting och fostras i ett nytt land har gett honom drivkraft även om flera starka minnen från kriget finns kvar.

– Som sexåring har jag starka minnen från när allt blev svart, ficklampor tändes och vi sprang mot skyddsrummet med familjen. Sådana minnen går aldrig att tvätta ut.

– Jag minns också paniken i mina föräldrars ögon och första natten i Malmö. Jag grät av hunger och min mamma frågade på knackig engelska om grannarna hade ägg eller potatis till oss. De förstod att vi var flyktingar och dagen efter fick vi en låda med leksaker. Den glädjen minns jag än i dag, säger Peyman och ler.

Som chef kan han ibland sakna den omedelbara feedback han fick i pappas kiosk och uppskattar känslan varje gång han är ute hos Michelins kunder.

– Jag älskar att se samma passion hos våra partners när de säljer våra produkter - det är roligt. Däremot prutar jag aldrig utan vill hellre ge dricks när jag handlar i en kiosk. Jag vet vilket hårt arbete som ligger bakom, tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan, säger han.

Självklart ställer vi också standardfrågan till alla grabbar som växt upp i Rosengård; känner du Zlatan?

– Nej, men jag har spelat mot Zlatan, säger Peyman och skrattar.

  • Zlatan är tre år yngre, men vi gick på samma skola, Borgarskolan i Malmö. Han är en förebild på det sättet att han har gått sin egen väg genom att i alla lägen tro på sig själv och överbevisa sin omgivning gång på gång. Å

 

 

Michelin

Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav cirka 300 i Norden med 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

LEDARE: Vi börjar lita på självkörande bilar

Stor satsning på utveckling av självkörande fordon i Stockholm

CHEF-Intervjun: "Vi ska bli mindre säsongskänsliga"

”Japanerna har hela tiden varit skeptiska till dieselteknologin”

Att Toyota och Nissan sakta men säkert fasar ut dieselbilarna ur sina modellprogram är helt logiskt eftersom de aldrig riktigt trott på dieselteknologin. Det menar en tysk professor.

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Världens snabbaste process för lackarbeten

Nyhetsbrev

Vill se globala åtgärder för hållbar batteritillverkning

Arkiv

Berners i Sundsbruk anlitar DEKRA för kalibrering verktyg

SFVF och Verkstadsföretagarna har startat utbildningen av Branschambassadörer

Tecknen som tidigt antydde japanernas ljumma intresse för diesel

Inte bara bildelar utan 6 miljoner korvar också

Från bildelar till 6 miljoner korvar har Biltema de senaste åren utvecklats till en av de största cafékedjorna i Sverige. Omsättningen i caféerna ökar med 30–40 procent per år.

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Ökad dieselförsäljning under april

Volvo-verkstäder glömmer berätta att trimning kräver registreringsbesiktning

Volvo-verkstäder som säljer Volvos egen motortrimningsats Polestar informerar inte kunden om att bilen måste registreringsbesiktas efter trimningen för att vara laglig att köra. Vissa tipsar till och med kunden om att hålla tyst.

Tusentals Volvo-bilar kan vara olagliga att köra

Mercedes-Benz startar team för Formel E

Ännu ett bilmärke satsar nu på Formel E. Mercedes-Benz EQ Formula E Team är namnet på Mercedes stora satsning på Formel E. 2019/20 debuterar man med två bilar i ABB FIA Formula E Championship.

Sveriges bästa ungdomsmekaniker

Årets slutprov har avslutats och Sveriges bästa ungdomsmekaniker har nu utsetts.

Laddbart ökar i storstäderna

Ny väderfabrik simulerar alla väder

Dragracingens pionjärer möts under EM 7-10 juni

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

Allt färre köper begagnade bilar

Försäljningen av begagnade bilar minskade med 3,6 procent under första kvartalet 2018 jämfört med året innan. I mars tappade försäljningen hela 9,8 procent.

Nu införs nya besiktningsregler för gasfordon

De nya regler för besiktning som börjar gälla nu på söndag den 20 maj rör även fordon som drivs med gas. Det handlar om över 20 000 fordon med gastank som innan årets slut måste besiktas enligt de nya kraven.

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

Opus har fått stort kontrakt för fordonsbesiktning i Chile

Biltema storsatsar på varuhus

Ford säljer snart bara suvar i USA

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

Plus

CHEF-intervjun: ”Vi har en stor potential att växa i Sverige”

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Se alla Företagens egna nyheter

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Nyckeln till körkomfort

Foliering av båtskrov till Bil & Marin

Fem tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet på däckverkstaden

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Sänd till en kollega

0.14