23948sdkhjf

Allt fokus på kunden

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Text och foto Klas Skarin

 

Peyman Sabet kom till Sverige som flykting från Iran och fick snart lära sig göra affärer i familjens godisaffär i Malmö. Nu är han nytillträdd vd för däck­jätten Michelin i Norden. – Jag prutar aldrig när jag handlar i en kiosk men ger gärna dricks, säger han.

Trots att Peyman Sabets pappa arbetade som enhetschef på ekonomiavdelningen på Iran Air förstod han snabbt att kunskaperna inte var värda något som nyanländ flykting i Sverige. I stället köpte han en godisbutik i centrala Malmö där Peyman Sabet fick sina första kunskaper i försäljning.

– Farsan investerade allt i kiosken dit jag gick efter skolan varje dag för att hjälpa till. Där lärde jag mig mycket, säger Peyman Sabet som tidigt fick lära sig hur moms fungerar och att inköpspriserna hos grossisten är lägre. Snart köpte Peyman Snickers för hela veckopengen, höjde priset och sålde varorna i butiken - en affärsman var född.

– För mig blev försäljning en livsstil snarare än att bara driva resultat. För att lyckas som företagare behövs passion och jobbet blir en livsstil när man brinner för det man gör. Ska du stänga en solig kväll, men det står folk på gatan och vill köpa glass, så håller du öppet.

– Att förstå kundens behov och skapa intresse för andra varor, än just den som kunden har bestämt sig för, är väldigt viktigt vid all försäljning, konstaterar Peyman som ofta får höra att han inte är någon ekonom utan en affärsman.

– Det har jag alltid sett som en komplimang. Försäljning blev en stark drivkraft för mig och har hjälpt mig att nå dit jag är i dag, säger Peyman som tillträdde som vd i augusti efter sju år på olika roller i Michelins chefsprogram.

 

Hans resa hos Michelin började som ansvarig för Michelin solution som arbetar mot buss- och trailerföretag med bland andra Michelinägda Euromaster som ansluten däckverkstad.

Därefter blev det tre år i Frankrike som europeisk Key Account Manager för eftermarknad med ansvar för Renault, Nissan och PSA. Väl tillbaka i Sverige väntade en tjänst som distributions- och affärsutvecklare i Norden.

Jämfört med franska däckmarknaden är vår nordiska däckmarknad ganska komplex med speciella däck och lagar som inte gäller i övriga Europa. Men som nytillträdd vd för Norden vill inte Peyman Sabet fokusera alltför mycket på däckprodukten utan hellre på affären med kunden.

– När man hör namnet Michelin tänker man på däck men vi ser oss hellre som ett mobilitetsföretag med kunden i fokus. Innovativa och högkvalitativa produkter är en förutsättning för nöjda kunder – det är viktigast för oss.

Hur går det för Michelin i Sverige?

– Vi går inte ut med siffror som börsnoterat bolag men vi har lanserat en rad nyheter, till exempel vårt nordiska sommardäck CrossClimate, som säljer bra. Vårens väder bekräftar behovet av att det behövs ett sommardäck anpassat för vårt klimat. Förra året hann många byta till sommardäck innan den sista snön kom och trots att Michelin CrossClimate är ett sommardäck är det stämplat med 3PMSF (three peak mountain snow flake) vilket ger däcket god prestanda på snö. I Centraleuropa säljs det som ett all-season däck.

Är det inte dags för en sommardäckslag?

– Oavsett om det är sommar eller vinter är vårt fokus att däck ska vara säkra som nya men även som slitna ner till den lagliga gränsen. Detta är en debatt som vi försöker kommunicera ut mot kund men även internt. Däcktesterna lyfter fram de bästa egenskaperna hos nya däck men hur länge är ett däck nytt? Som konsument vill jag veta om däcket fortfarande är säkert efter ett, två eller tre år.

– Personligen tror jag att en däckmärkning som visar hur säkert däcket är när det går ner till den lagliga gränsen för mönsterdjup är ett bättre alternativ än en sommardäckslag och har mer värde för konsumenten än dagens nydäcksmärkning.

Fungerar inte dagens däckmärkning på sommardäck?

– Dagens märkning har ökat förståelsen för rullmotstånd, ljudnivå och våtgrepp men det fattas en märkning om hur däcket bromsar efter halva livslängden. Det hade haft en större betydelse för kunden men också för miljön. Här har vi som tillverkare ett stort ansvar att producera däck som kan användas hela vägen ner till den lagliga gränsen samtidigt som vi minskar både bränsleförbrukning och mängd använd gummiråvara. En annan fördel är att vi får bort oseriösa spelare från marknaden som inte levererar säkra däck.

– Vi har själva gjort tester som bevisar att ett slitet premiumdäck i vissa fall är säkrare än ett nytt budgetdäck, säger Peyman Sabet.

 

Michelins beslut att testa kapaciteten på slitna däck är kontroversiellt. I dag ligger allt fokus på att testa och jämföra däck när de är nya. Men sanningen är att varje däck som monteras på en bil börjar slitas direkt och ju mer det slits desto mer förändras däckets egenskaper. Michelins tester visar att säkerheten ökar på torra vägar allt eftersom däcken slits. Som vi sett på tävlingsbanor världen över är ”slicks” däcksvalet på torrt underlag och detsamma gäller för den vanliga bilisten. Däckgreppet på torra vägar ökar när mönsterdjupet minskar vilket även ger lägre bränsleförbrukning och ljudnivå.

– Vi vill öka medvetenheten kring denna fråga och tror att alla organisationer och konsumenter borde börja efterfråga och överväga däckprestanda på både nya och slitna däck innan de gör sitt val, säger Peyman.

Som vd för Michelin Norden har han även god inblick i Michelinägda Euromaster. Ett bolag som likt många andra däckkedjor fortsätter att satsa på enklare service och reparationer.

– Vi ser en stor potential hos däckverkstäder att tjäna pengar på fordonsservice. Inom varje bransch kommer man till cykler och det här är en cykel för däckbranschen. Bilhandeln har blivit mer aktiv i däckaffären vilket gör det naturligt för däckverkstäder att bli mer aktiva med lättare service.

– På kontinenten syns det väldigt tydligt där bilhandeln har arbetat länge med däck och även i Sverige blir bilhandeln bättre och bättre på att sälja första uppsättningen med hjul. Men de har en lång väg att gå för att bli däckexperter och kunna arbeta med däck med samma expertis som däckhandeln gör.

Vad är det däckverkstäderna gör bättre?

– Fortfarande kan däckverkstäder mer om däck och utgår inte från vilken bil du kör utan vad du använder bilen till och var du kör. Att få hjälp av en expert som arbetar med däck dagligen är den största skillnaden. Bilhandeln har så mycket annat de behöver kunna.

Tar Michelin marknadsandelar?

– I vissa segment gör vi det, samtidigt som däckbranschen är en otroligt dynamisk marknad just nu. Aktörer köps upp och nya Kinesiska tillverkare etablerar sig i Europa vilket gör det till en väldigt konkurrensutsatt marknad. Det gäller för oss att hela tiden bevisa vårt värde, både mot konsument och ut mot verkstäderna.

 

Försäljning ligger onekligen Peyman Sabet varmt om hjärtat och med sin bakgrund i pappas godiskiosk verkar han rustad för alla tänkbara händelser. Att komma som flykting och fostras i ett nytt land har gett honom drivkraft även om flera starka minnen från kriget finns kvar.

– Som sexåring har jag starka minnen från när allt blev svart, ficklampor tändes och vi sprang mot skyddsrummet med familjen. Sådana minnen går aldrig att tvätta ut.

– Jag minns också paniken i mina föräldrars ögon och första natten i Malmö. Jag grät av hunger och min mamma frågade på knackig engelska om grannarna hade ägg eller potatis till oss. De förstod att vi var flyktingar och dagen efter fick vi en låda med leksaker. Den glädjen minns jag än i dag, säger Peyman och ler.

Som chef kan han ibland sakna den omedelbara feedback han fick i pappas kiosk och uppskattar känslan varje gång han är ute hos Michelins kunder.

– Jag älskar att se samma passion hos våra partners när de säljer våra produkter - det är roligt. Däremot prutar jag aldrig utan vill hellre ge dricks när jag handlar i en kiosk. Jag vet vilket hårt arbete som ligger bakom, tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan, säger han.

Självklart ställer vi också standardfrågan till alla grabbar som växt upp i Rosengård; känner du Zlatan?

– Nej, men jag har spelat mot Zlatan, säger Peyman och skrattar.

  • Zlatan är tre år yngre, men vi gick på samma skola, Borgarskolan i Malmö. Han är en förebild på det sättet att han har gått sin egen väg genom att i alla lägen tro på sig själv och överbevisa sin omgivning gång på gång. Å

 

 

Michelin

Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav cirka 300 i Norden med 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Nyhetsbrev

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Arkiv

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.154