Allround däck är livsfarligt Räcker inte det står M+S

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Allround däck kallas hemma i Sverige för året runt däck. Dessa däck är extremt farliga och kan leda till förödande konsekvenser. ABS Wheels vill nu varna samtliga bilister att inte köra med året runt däck.

Enligt transportstyrelsen är året runt-däck olagliga på vintern – det räcker inte med att däcken är märkta "M+S" på sidan (Mud & Snow). Branschorganisationen STRO uppdaterar varje år sin lista med godkända vinterdäck som uppfyller Transportstyrelsens krav. Finns inte däcken med på den listan är de olagliga att använda som vinterdäck. Trots detta finns det flertalet individer som väljer att köra med året runt däck.

Man ska dock inte blanda ihop godkända friktionsdäck så kallade dubbfria vinterdäck med Året runt däck. Godkända friktionsdäck skapas för att klara av vinter och sommarväglag. ABS Wheels har frågat landets experter om vad de anser kring allround däck. 

- Det är mycket som inte är bra med allround däck. Det är inte godkända när krav på vinterdäck gäller då det inte är särskilt framtagna för vinterkörning. Om man kör med såna däck så har man däck som inte uppfyller transportstyrelsens krav på vinterdäck säger Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd

- Allround däck funkar kanske där man inte har så stora skillnader mellan vinter och sommar. För nordiska förhållanden har man så pass stora skillnader mellan vinter och sommar vilket gör att det blir stora kompromisser för de som ska tillverka ett däck för vinter och sommar. För att få tillräckligt bra vintergrepp måste man göra ett renodlat vinterdäck med ett speciellt gummi och mönster säger Mathias Hjort, Forskningsledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut.

- Ur ett konsument perspektiv så tycker vi att det är olyckligt om man tror att man har samma prestanda på sommar och vinter som om man hade haft ett vinterdäck vs sommardäck säger Rickard Cosini, Kommunikationsansvarig på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.

Bra att veta:

Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis:

  • M+S
  • S
  • M-S
  • M&S
  • Mud and Snow

Källa: Transportstyrelsen, ABS Wheels, Däckrazzia, Bilprovningen, Däckinfo, STRO, NTF, VTI.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Investerar 5 miljarder RMB i utvecklingen av Polestar

Familjebilar allt säkrare

Toyota visar spännande mobilitetskoncept

100 Hyundai IONIQ bildar utsläppsfri bilpool i Amsterdam

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

Renault startar nytt dotterbolag med fokus på smarta elnätverk

En Inspirationsdag med framtiden i fokus

Arkiv

Initiativpriset 2017 till Lina Blomqvist

Husbilar ska inte omfattas av bonus-malus-systemet!

Mattias Ekström tre poäng från tredje mästerskapstiteln

Elbilen mer miljövänlig med livscykelanalys

Eftersatt besiktningspolitik hotar trafiksäkerhet och miljö

On-demandbiltvätten Woshapp inleder samarbete med DriveNow

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

Audi Stockholm expanderar med nytt Audi Center i Kista

Ledande leverantörer ställer ut på Autogloben

Ett smart clip klipper ner monteringstiden

Forsknings­samarbete om autonoma fordonssystem

Allround däck är livsfarligt Räcker inte det står M+S

Efter elbilen kommer elvägen

Bilia förvärvar ytterligare en BMW-återförsäljare i Norge

Nu ansluter sig Autoexperten till Verkstadsföretagarna

Svenska folket kluvet efter dieseldebatten

Transdev tar självkörande fordon till nästa nivå

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Hedson produktkatalog

Reservdelar till Haldex kopplingar

Fler nya stödlager

ACTIA 3D3C - En riktig 3D nyhet!

Ny Volvoaxel

Torkarbladstillverkaren TRICO firar 100 år!

Registreringskampanj ContiTech 5- Års garanti

ContiTech deltar på Motormagasinets inspirationsdag

EGR-ventilen kostar fortfarande VAG-bilägare, verkstäder och grossister förargelser och pengar.

Intervju med Prestones globala R&D Direktör, Bruce Ellis

Ny EGR-kylare

Få bra översikt och spara tid med ett digitalt kemikalieregister för dina bilvårdsprodukter

Dags att fylla på inför Däcksäsongen!

Unikt lokaliserbart backalarm utan miljöstörningar

Kardan till MB Sprinter

Drivaxel till Opel och Renault

Knutkors till BMW

7 viktiga punkter i ett säkerhetsdatablad

Film om Kontrollerad Bilverkstad och vår kvalitetscoachning till verkstäder!

Kostnadsfritt lunchseminarium i Malmö 11 oktober

LBM Autoparts bygger nya lokaler!

Klicka här och titta på SFVFs nya film. .100% För verkstadens bästa

Nya bromsok på programmet.

Besök oss på Inspirationsdagen 100% verkstad

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Sänd till en kollega

0.091