Varannan svensk kan inte ladda elbilen hemma eller på jobbet

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Hälften av alla svenska bilägare kan inte ladda sin el- eller hybridbil hemma, och sex av tio har ingen laddning på arbetsplatsen. Den dystra sanningen framgår av den undersökning om elbilar och infrastrukturen för elbilsladdning som elbilsmässan eCar Expo låtit göra på 1 015 svenska bilägare. Färre kvinnor än män är nöjda med tillgängligheten för elbilsladdning i samhället, och bara 17 procent anser att mängden eller närheten till laddstationer är tlllräcklig.

ECar Expo, Skandinaviens enda elbilsmässa som arrangeras i november, har under september månad låtit undersökningsföretaget Mejsel genomföra en kvantitativ undersökning på 1015 svenska bilägare, hälften män och hälften kvinnor, om inställningen till laddning för el- och elhybridbilar.

Undersökningen visade att mer än hälften av bilägarna, 57 procent, ansåg att laddstationer för elbilar är för få eller ligger för långt bort för deras behov. Resultatet när det gällde hybridbilar blev något färre, där ansåg 35 procent att avsaknaden av laddningsmöjlighet är ett problem.

På frågan om det finns acceptabelt många laddstationer för elbilar och på tillräckligt nära avstånd för ens behov, var svaret också nedslående. Bara totalt 24 procent av de tillfrågade var nöjda, 20 procent av kvinnorna och 28 procent av männen.

Undersökningen visade också något större acceptans för laddhybridernas möjlighet till laddning, sannolikt beroende på dess dubbla energikällor. Omkring en av tre personer ansåg att det finns för få, 35 procent att det är acceptabelt och två av tio visste inte. 9 procent tyckte det finns mer än tillräckligt.

I storstäderna var de tillfrågade något mer nöjda än i övriga riket, och äldre män var klart mer missnöjda än unga män, 66 procent mot 53 procent ansåg att det finns för få laddstationer för elbilar.

– När 63 procent av de svenska bilägarna är beredda att köpa el- och hybridbilar, enligt vår undersökning, är det ganska tydligt att problemen med infrastrukturen kommer att hindra den lovande snabba övergången till eldrift, säger Gunnar Dackevall, mässgeneral för elbilsmässan eCar Expo som arrangeras i Göteborg 10-12 november och i Stockholm 17-19 november.  Inte minst anmärkningsvärt är att så få tycker sig ha möjlighet att ladda bilen hemma och på jobbet. Här krävs det större insatser och stöd om övergången ska bli omfattande.

På Nordens första och största elbilsmässa eCar Expo, som i år arrangeras för andra gången, satsar industrin lika mycket på att visa upp olika former av laddstationer, produkter, tjänster och laddinfrastruktur, som nya el- och hybridbilmodeller.

Fortum Charge & Drive är ett av de många elbolag som har byggt och fortsätter att bygga ut en ansenlig mängd laddstationer i Norden, totalt 1 500 just nu med ett eller flera uttag för laddning. På mässan eCar Expo deltar bolaget genom mässeminarier med experter både i Göteborg och Stockholm för att ge konsumentinformation, och med monter för att visa upp sina nya produkter och tjänster.

– Bilägare behöver mer information, bilindustrin måste komma med fler modellalternativ och politiskt måste viljan finnas att ge mer stöd och större incitament som kan påskynda utbyggnaden av infrastruktur för laddning och användandet av elbilar, säger Lillemor Eriksson, marknadschef för Fortum Charge&Drive i Sverige och Finland. Närmast ska vi nu, förutom vårt vanliga laddnät, bygga ut ultrasnabba laddstationer på sträckan mellan Helsingfors och Oslo, en helt ny generation aggregat för elbilsladdning som laddar fullt på mellan 10 och 15 minuter. 

eCar Expos undersökning genomfördes av Mejsel den 11-21 september i år. Hela undersökningen om svenskars förhållande till elbilsmarknaden kommer att presenteras vid öppningen av elbilsmässan eCar Expo på Eriksbergshallen i Göteborg den 10 november 2017.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Ronny Arnberg
Vilket märklig okunskap det är om detta med laddning hemma du behöver ju enbart ett jordat uttag 10 ampere samna som motorvärmaren jag har kört nu mer än 6000 mil och laddat hemma utan speciella uttag än ett vanligt uttag 230v 10ampere du laddar lätt fullt på natten !!!!!!/ Ronny Arnberg

Ronny Arnberg
Vilket märklig okunskap det är om detta med laddning hemma du behöver ju enbart ett jordat uttag 10 ampere samma som motorvärmaren jag har kört nu mer än 6000 mil och laddat hemma utan speciella uttag än ett vanligt uttag 230v 10ampere du laddar lätt fullt på natten !!!!!!/ Ronny Arnberg 100% EL bil Miev

JONNY BRANDT
Och hur skall alla de som inte har en egen parkering ladda menar du?

Jean-François Loise
Få har tillgång till el uttag på 10 amp som fungerar non-stop. Av besparingsskäl, Motorvärmareuttag i hyresfastigheter, har en tidsbegränsning på två timmar förbrukning, otillräckligt för laddning av bil. Därtill blir det ett val att starta i en ouppvärmt eller otillräckligt laddad bil.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Land Rover firar 70 års jubileum

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Nyhetsbrev

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

Arkiv

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Sänd till en kollega

0.163