Varannan svensk kan inte ladda elbilen hemma eller på jobbet

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Hälften av alla svenska bilägare kan inte ladda sin el- eller hybridbil hemma, och sex av tio har ingen laddning på arbetsplatsen. Den dystra sanningen framgår av den undersökning om elbilar och infrastrukturen för elbilsladdning som elbilsmässan eCar Expo låtit göra på 1 015 svenska bilägare. Färre kvinnor än män är nöjda med tillgängligheten för elbilsladdning i samhället, och bara 17 procent anser att mängden eller närheten till laddstationer är tlllräcklig.

ECar Expo, Skandinaviens enda elbilsmässa som arrangeras i november, har under september månad låtit undersökningsföretaget Mejsel genomföra en kvantitativ undersökning på 1015 svenska bilägare, hälften män och hälften kvinnor, om inställningen till laddning för el- och elhybridbilar.

Undersökningen visade att mer än hälften av bilägarna, 57 procent, ansåg att laddstationer för elbilar är för få eller ligger för långt bort för deras behov. Resultatet när det gällde hybridbilar blev något färre, där ansåg 35 procent att avsaknaden av laddningsmöjlighet är ett problem.

På frågan om det finns acceptabelt många laddstationer för elbilar och på tillräckligt nära avstånd för ens behov, var svaret också nedslående. Bara totalt 24 procent av de tillfrågade var nöjda, 20 procent av kvinnorna och 28 procent av männen.

Undersökningen visade också något större acceptans för laddhybridernas möjlighet till laddning, sannolikt beroende på dess dubbla energikällor. Omkring en av tre personer ansåg att det finns för få, 35 procent att det är acceptabelt och två av tio visste inte. 9 procent tyckte det finns mer än tillräckligt.

I storstäderna var de tillfrågade något mer nöjda än i övriga riket, och äldre män var klart mer missnöjda än unga män, 66 procent mot 53 procent ansåg att det finns för få laddstationer för elbilar.

– När 63 procent av de svenska bilägarna är beredda att köpa el- och hybridbilar, enligt vår undersökning, är det ganska tydligt att problemen med infrastrukturen kommer att hindra den lovande snabba övergången till eldrift, säger Gunnar Dackevall, mässgeneral för elbilsmässan eCar Expo som arrangeras i Göteborg 10-12 november och i Stockholm 17-19 november.  Inte minst anmärkningsvärt är att så få tycker sig ha möjlighet att ladda bilen hemma och på jobbet. Här krävs det större insatser och stöd om övergången ska bli omfattande.

På Nordens första och största elbilsmässa eCar Expo, som i år arrangeras för andra gången, satsar industrin lika mycket på att visa upp olika former av laddstationer, produkter, tjänster och laddinfrastruktur, som nya el- och hybridbilmodeller.

Fortum Charge & Drive är ett av de många elbolag som har byggt och fortsätter att bygga ut en ansenlig mängd laddstationer i Norden, totalt 1 500 just nu med ett eller flera uttag för laddning. På mässan eCar Expo deltar bolaget genom mässeminarier med experter både i Göteborg och Stockholm för att ge konsumentinformation, och med monter för att visa upp sina nya produkter och tjänster.

– Bilägare behöver mer information, bilindustrin måste komma med fler modellalternativ och politiskt måste viljan finnas att ge mer stöd och större incitament som kan påskynda utbyggnaden av infrastruktur för laddning och användandet av elbilar, säger Lillemor Eriksson, marknadschef för Fortum Charge&Drive i Sverige och Finland. Närmast ska vi nu, förutom vårt vanliga laddnät, bygga ut ultrasnabba laddstationer på sträckan mellan Helsingfors och Oslo, en helt ny generation aggregat för elbilsladdning som laddar fullt på mellan 10 och 15 minuter. 

eCar Expos undersökning genomfördes av Mejsel den 11-21 september i år. Hela undersökningen om svenskars förhållande till elbilsmarknaden kommer att presenteras vid öppningen av elbilsmässan eCar Expo på Eriksbergshallen i Göteborg den 10 november 2017.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Ronny Arnberg
Vilket märklig okunskap det är om detta med laddning hemma du behöver ju enbart ett jordat uttag 10 ampere samna som motorvärmaren jag har kört nu mer än 6000 mil och laddat hemma utan speciella uttag än ett vanligt uttag 230v 10ampere du laddar lätt fullt på natten !!!!!!/ Ronny Arnberg

Ronny Arnberg
Vilket märklig okunskap det är om detta med laddning hemma du behöver ju enbart ett jordat uttag 10 ampere samma som motorvärmaren jag har kört nu mer än 6000 mil och laddat hemma utan speciella uttag än ett vanligt uttag 230v 10ampere du laddar lätt fullt på natten !!!!!!/ Ronny Arnberg 100% EL bil Miev

JONNY BRANDT
Och hur skall alla de som inte har en egen parkering ladda menar du?

Jean-François Loise
Få har tillgång till el uttag på 10 amp som fungerar non-stop. Av besparingsskäl, Motorvärmareuttag i hyresfastigheter, har en tidsbegränsning på två timmar förbrukning, otillräckligt för laddning av bil. Därtill blir det ett val att starta i en ouppvärmt eller otillräckligt laddad bil.

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschkollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

Nyhetsbrev

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Arkiv

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Gasbilen på frammarsch i Sverige och Europa

Försäljningen av gasbilar ökade med 41 procent första halvåret 2018. Och nybilsregistreringen för juli och augusti pekar på att införandet av bonus malus-reglerna redan kan ha fått effekt på gasbilsförsäljningen. Även på EU-nivå går det framåt för gasbilarna.

JVM-guld i rally till Emil Bergkvist

Jaguar I-PACE redo för race

Jaguar Racing har just presenterat kalendern för det första Jaguar I-PACE eTROPHY-mästerskapet.

27 personer omkom i augustitrafiken på väg

PWR frias från diskvalificeringen – Mikaela får tillbaka segern i STCC

”Teknikutvecklingen blir en utmaning för branschen”

CHEF-intervjun: Hans motorintresse började på två hjul. Idag rattar dock Niklas Carle Sveriges största konsumentbiltidning – Vi Bilägare, vars tester gör avtryck i branschen.

Superstarkt program på Inspirationsdagen

-Programmet på Inspirationsdagen 100% Verkstad på Solvalla den 12 oktober är det hittills starkaste. Ett program som kommer att ge besökarna information om dagsaktuella frågor.

Revolution i lackboxen med virtuell lackutbildning

En nyhet på året Automechanika var företaget Virtualpaint som visade upp en virtuell lackbox med AR-teknik.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Opel drar ned produktionen

”Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin”

Se alla Företagens egna nyheter

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utseende

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Göran Lindö – ny CEO för EcoOnline AS

Sänd till en kollega

0.173