Varannan svensk kan inte ladda elbilen hemma eller på jobbet

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Hälften av alla svenska bilägare kan inte ladda sin el- eller hybridbil hemma, och sex av tio har ingen laddning på arbetsplatsen. Den dystra sanningen framgår av den undersökning om elbilar och infrastrukturen för elbilsladdning som elbilsmässan eCar Expo låtit göra på 1 015 svenska bilägare. Färre kvinnor än män är nöjda med tillgängligheten för elbilsladdning i samhället, och bara 17 procent anser att mängden eller närheten till laddstationer är tlllräcklig.

ECar Expo, Skandinaviens enda elbilsmässa som arrangeras i november, har under september månad låtit undersökningsföretaget Mejsel genomföra en kvantitativ undersökning på 1015 svenska bilägare, hälften män och hälften kvinnor, om inställningen till laddning för el- och elhybridbilar.

Undersökningen visade att mer än hälften av bilägarna, 57 procent, ansåg att laddstationer för elbilar är för få eller ligger för långt bort för deras behov. Resultatet när det gällde hybridbilar blev något färre, där ansåg 35 procent att avsaknaden av laddningsmöjlighet är ett problem.

På frågan om det finns acceptabelt många laddstationer för elbilar och på tillräckligt nära avstånd för ens behov, var svaret också nedslående. Bara totalt 24 procent av de tillfrågade var nöjda, 20 procent av kvinnorna och 28 procent av männen.

Undersökningen visade också något större acceptans för laddhybridernas möjlighet till laddning, sannolikt beroende på dess dubbla energikällor. Omkring en av tre personer ansåg att det finns för få, 35 procent att det är acceptabelt och två av tio visste inte. 9 procent tyckte det finns mer än tillräckligt.

I storstäderna var de tillfrågade något mer nöjda än i övriga riket, och äldre män var klart mer missnöjda än unga män, 66 procent mot 53 procent ansåg att det finns för få laddstationer för elbilar.

– När 63 procent av de svenska bilägarna är beredda att köpa el- och hybridbilar, enligt vår undersökning, är det ganska tydligt att problemen med infrastrukturen kommer att hindra den lovande snabba övergången till eldrift, säger Gunnar Dackevall, mässgeneral för elbilsmässan eCar Expo som arrangeras i Göteborg 10-12 november och i Stockholm 17-19 november.  Inte minst anmärkningsvärt är att så få tycker sig ha möjlighet att ladda bilen hemma och på jobbet. Här krävs det större insatser och stöd om övergången ska bli omfattande.

På Nordens första och största elbilsmässa eCar Expo, som i år arrangeras för andra gången, satsar industrin lika mycket på att visa upp olika former av laddstationer, produkter, tjänster och laddinfrastruktur, som nya el- och hybridbilmodeller.

Fortum Charge & Drive är ett av de många elbolag som har byggt och fortsätter att bygga ut en ansenlig mängd laddstationer i Norden, totalt 1 500 just nu med ett eller flera uttag för laddning. På mässan eCar Expo deltar bolaget genom mässeminarier med experter både i Göteborg och Stockholm för att ge konsumentinformation, och med monter för att visa upp sina nya produkter och tjänster.

– Bilägare behöver mer information, bilindustrin måste komma med fler modellalternativ och politiskt måste viljan finnas att ge mer stöd och större incitament som kan påskynda utbyggnaden av infrastruktur för laddning och användandet av elbilar, säger Lillemor Eriksson, marknadschef för Fortum Charge&Drive i Sverige och Finland. Närmast ska vi nu, förutom vårt vanliga laddnät, bygga ut ultrasnabba laddstationer på sträckan mellan Helsingfors och Oslo, en helt ny generation aggregat för elbilsladdning som laddar fullt på mellan 10 och 15 minuter. 

eCar Expos undersökning genomfördes av Mejsel den 11-21 september i år. Hela undersökningen om svenskars förhållande till elbilsmarknaden kommer att presenteras vid öppningen av elbilsmässan eCar Expo på Eriksbergshallen i Göteborg den 10 november 2017.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Ronny Arnberg
Vilket märklig okunskap det är om detta med laddning hemma du behöver ju enbart ett jordat uttag 10 ampere samna som motorvärmaren jag har kört nu mer än 6000 mil och laddat hemma utan speciella uttag än ett vanligt uttag 230v 10ampere du laddar lätt fullt på natten !!!!!!/ Ronny Arnberg

Ronny Arnberg
Vilket märklig okunskap det är om detta med laddning hemma du behöver ju enbart ett jordat uttag 10 ampere samma som motorvärmaren jag har kört nu mer än 6000 mil och laddat hemma utan speciella uttag än ett vanligt uttag 230v 10ampere du laddar lätt fullt på natten !!!!!!/ Ronny Arnberg 100% EL bil Miev

JONNY BRANDT
Och hur skall alla de som inte har en egen parkering ladda menar du?

Jean-François Loise
Få har tillgång till el uttag på 10 amp som fungerar non-stop. Av besparingsskäl, Motorvärmareuttag i hyresfastigheter, har en tidsbegränsning på två timmar förbrukning, otillräckligt för laddning av bil. Därtill blir det ett val att starta i en ouppvärmt eller otillräckligt laddad bil.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Nyhetsbrev

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Arkiv

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Sänd till en kollega

0.137