Varannan svensk kan inte ladda elbilen hemma eller på jobbet

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Hälften av alla svenska bilägare kan inte ladda sin el- eller hybridbil hemma, och sex av tio har ingen laddning på arbetsplatsen. Den dystra sanningen framgår av den undersökning om elbilar och infrastrukturen för elbilsladdning som elbilsmässan eCar Expo låtit göra på 1 015 svenska bilägare. Färre kvinnor än män är nöjda med tillgängligheten för elbilsladdning i samhället, och bara 17 procent anser att mängden eller närheten till laddstationer är tlllräcklig.

ECar Expo, Skandinaviens enda elbilsmässa som arrangeras i november, har under september månad låtit undersökningsföretaget Mejsel genomföra en kvantitativ undersökning på 1015 svenska bilägare, hälften män och hälften kvinnor, om inställningen till laddning för el- och elhybridbilar.

Undersökningen visade att mer än hälften av bilägarna, 57 procent, ansåg att laddstationer för elbilar är för få eller ligger för långt bort för deras behov. Resultatet när det gällde hybridbilar blev något färre, där ansåg 35 procent att avsaknaden av laddningsmöjlighet är ett problem.

På frågan om det finns acceptabelt många laddstationer för elbilar och på tillräckligt nära avstånd för ens behov, var svaret också nedslående. Bara totalt 24 procent av de tillfrågade var nöjda, 20 procent av kvinnorna och 28 procent av männen.

Undersökningen visade också något större acceptans för laddhybridernas möjlighet till laddning, sannolikt beroende på dess dubbla energikällor. Omkring en av tre personer ansåg att det finns för få, 35 procent att det är acceptabelt och två av tio visste inte. 9 procent tyckte det finns mer än tillräckligt.

I storstäderna var de tillfrågade något mer nöjda än i övriga riket, och äldre män var klart mer missnöjda än unga män, 66 procent mot 53 procent ansåg att det finns för få laddstationer för elbilar.

– När 63 procent av de svenska bilägarna är beredda att köpa el- och hybridbilar, enligt vår undersökning, är det ganska tydligt att problemen med infrastrukturen kommer att hindra den lovande snabba övergången till eldrift, säger Gunnar Dackevall, mässgeneral för elbilsmässan eCar Expo som arrangeras i Göteborg 10-12 november och i Stockholm 17-19 november.  Inte minst anmärkningsvärt är att så få tycker sig ha möjlighet att ladda bilen hemma och på jobbet. Här krävs det större insatser och stöd om övergången ska bli omfattande.

På Nordens första och största elbilsmässa eCar Expo, som i år arrangeras för andra gången, satsar industrin lika mycket på att visa upp olika former av laddstationer, produkter, tjänster och laddinfrastruktur, som nya el- och hybridbilmodeller.

Fortum Charge & Drive är ett av de många elbolag som har byggt och fortsätter att bygga ut en ansenlig mängd laddstationer i Norden, totalt 1 500 just nu med ett eller flera uttag för laddning. På mässan eCar Expo deltar bolaget genom mässeminarier med experter både i Göteborg och Stockholm för att ge konsumentinformation, och med monter för att visa upp sina nya produkter och tjänster.

– Bilägare behöver mer information, bilindustrin måste komma med fler modellalternativ och politiskt måste viljan finnas att ge mer stöd och större incitament som kan påskynda utbyggnaden av infrastruktur för laddning och användandet av elbilar, säger Lillemor Eriksson, marknadschef för Fortum Charge&Drive i Sverige och Finland. Närmast ska vi nu, förutom vårt vanliga laddnät, bygga ut ultrasnabba laddstationer på sträckan mellan Helsingfors och Oslo, en helt ny generation aggregat för elbilsladdning som laddar fullt på mellan 10 och 15 minuter. 

eCar Expos undersökning genomfördes av Mejsel den 11-21 september i år. Hela undersökningen om svenskars förhållande till elbilsmarknaden kommer att presenteras vid öppningen av elbilsmässan eCar Expo på Eriksbergshallen i Göteborg den 10 november 2017.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Ronny Arnberg
Vilket märklig okunskap det är om detta med laddning hemma du behöver ju enbart ett jordat uttag 10 ampere samna som motorvärmaren jag har kört nu mer än 6000 mil och laddat hemma utan speciella uttag än ett vanligt uttag 230v 10ampere du laddar lätt fullt på natten !!!!!!/ Ronny Arnberg

Ronny Arnberg
Vilket märklig okunskap det är om detta med laddning hemma du behöver ju enbart ett jordat uttag 10 ampere samma som motorvärmaren jag har kört nu mer än 6000 mil och laddat hemma utan speciella uttag än ett vanligt uttag 230v 10ampere du laddar lätt fullt på natten !!!!!!/ Ronny Arnberg 100% EL bil Miev

JONNY BRANDT
Och hur skall alla de som inte har en egen parkering ladda menar du?

Jean-François Loise
Få har tillgång till el uttag på 10 amp som fungerar non-stop. Av besparingsskäl, Motorvärmareuttag i hyresfastigheter, har en tidsbegränsning på två timmar förbrukning, otillräckligt för laddning av bil. Därtill blir det ett val att starta i en ouppvärmt eller otillräckligt laddad bil.

Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.232