300 veckor till elbilens ”tipping point”

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Dieseln är död och elbilen på stark frammarsch. Det menar Peter Gillbrand, på AVL, den globalt ledande leverantören av konsulttjänster och instrument/testsystem för drivlineutveckling i alla dess former. – Jag tror att elbilen når sin ”tipping point” om 300 veckor, då blir det allvar på vägarna, säger Peter Gillbrand som är föredragshållare på Autogloben i Stockholm, 31 januari till 1 februari.

När Autogloben i Stockholm arrangeras för andra gången står fordonsbranschen i sin helhet mitt uppe i den mest omvälvande förändringen branschen någonsin upplevt. Kriget om framtidens drivmedel, nya former för bilägande och förändrade attityder till transporter skapar helt nya möjligheter för de som satsar rätt och existentiella hot för det som hamnar fel. Peter Gillbrand ,Vice President Instrumentation and Test systems Europe inom AVL, befinner sig mitt i epicentrum av den omvälvning som nu sker inom i branschen. Hans föredrag ”Drivlinor vad händer de närmaste 520 veckorna”, tar upp utmaningarna för framtida drivmedel. – Ännu syns inte så mycket på vägarna, men med tanka på vad det investeras i, finns det alla anledning att tro på en dramatisk omställning, säger Peter Gillbrand. Begreppet 520 veckor har han snott från Kairos Future. Han menar att om man tittar tio år framåt upplever många att det är oöverskådligt långt fram i tiden, men tittar man bakåt är det inte lika långt. 520 veckor känns mer konkret. – Och det vi ser nu är dramatisk omställning. Lite som när den första iPhonen kom på marknaden, det är faktiskt 520 veckor sedan. Framtiden blir tveklöst mer elektrifiering, mer rena elbilar, som exempelvis Tesla. Men samtidigt kommer hybriderna att leva vidare så länge räckvidden för elbilarna inte är mer än runt 500 km och det kommer att dröja innan vi når över 800 km.  Men dieseln dömer Peter Gillbrand ut, åtminstone för personbilar i små och mellansegmentet. För tyngre fordon kommer dieseln att leva kvar länge, för tunga personbilar likaså. Problemet är inte tillgång på olja, det finns fortfarande mycket kvar och priset sjunker. Inte heller klimatförändringarna är det största hotet. – Jag menar att det snarare är en moralisk fråga, det kan inte vara rätt att 3-4 generationer plockar ut all oljan ur marken som tagit miljoner år att bilda och inte lämna någonting kvar till kommande generationer. Det håller inte, det är inte etiskt rätt. Autoglobens öppna seminarier är till stora delar klart. Varje dag arrangeras fyra seminariepass. Förutom Peter Gillbrand seminarium om framtidens drivlinor, tar programmet bland annat upp branschens kompetensförsörjning, framtidens däck, Godkänd bilverkstad och framtidens lackverkstäder.  – Programmet är för branschen och av branschen. Alla besökare ska kunna finna någon form av ny kunskap antingen på mässgolvet eller i seminarielokalen, säger Fordonsverkstadsutrustarnas Gilbert Fransson och ser med stort tillförsikt fram mot Autoglobens seminarieprogram i MRF:s regi.

 

Peter Gillblad på AVL, pratar om framtidens drivlinor på Autogloben i Stockholm

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ett smart clip klipper ner monteringstiden

TOOLS fortsätter satsa på Rally-SM

Hyundai IONIQ electric är Årets Elbil 2017

Volkswagen investerar 22,8 miljarder euro i produktion

Nordic Telecom NTC integreras i DäckData

SBF-årsmöte i utmaningens tid

Nyhetsbrev

SFVF i dialog med Skatteverket om hur svartarbete ska stoppas

Arkiv

Volvo Cars levererar tiotusentals självkörande till Uber

MRF lyfter fram bilen och mobiliteten inför valet 2018

Polestar Cyan Racing behåller dubbel VM-ledning

Ny kartläggning: Svarttaxi flyttar till Facebook

1

Helt skilda hållbarhetskrav på olika drivmedel

Polestar ska bygga ny superfabrik i Kina

Internationell fordonsliga sprängd

Din Bil väljer stor nätlösning från IP-Only

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Ny app för alla som jobbar med speciellt hälsofarliga kemikalier

Rekordsnabb förtjänst - Spot Repair

Galwin Bildelar släpper tryckt universal-avgaskatalog

Nya lagersatser för Opel på lager!

Exporterad säkerhet - Q & A med Stéphane Legret från Brigade HQ, London

BMW Partikelfilter

Kostnadsfritt lunchseminarium i Jönköping 6 dec

50 nya ABS-ringar

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

Sänd till en kollega

0.126