300 veckor till elbilens ”tipping point”

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Dieseln är död och elbilen på stark frammarsch. Det menar Peter Gillbrand, på AVL, den globalt ledande leverantören av konsulttjänster och instrument/testsystem för drivlineutveckling i alla dess former. – Jag tror att elbilen når sin ”tipping point” om 300 veckor, då blir det allvar på vägarna, säger Peter Gillbrand som är föredragshållare på Autogloben i Stockholm, 31 januari till 1 februari.

När Autogloben i Stockholm arrangeras för andra gången står fordonsbranschen i sin helhet mitt uppe i den mest omvälvande förändringen branschen någonsin upplevt. Kriget om framtidens drivmedel, nya former för bilägande och förändrade attityder till transporter skapar helt nya möjligheter för de som satsar rätt och existentiella hot för det som hamnar fel. Peter Gillbrand ,Vice President Instrumentation and Test systems Europe inom AVL, befinner sig mitt i epicentrum av den omvälvning som nu sker inom i branschen. Hans föredrag ”Drivlinor vad händer de närmaste 520 veckorna”, tar upp utmaningarna för framtida drivmedel. – Ännu syns inte så mycket på vägarna, men med tanka på vad det investeras i, finns det alla anledning att tro på en dramatisk omställning, säger Peter Gillbrand. Begreppet 520 veckor har han snott från Kairos Future. Han menar att om man tittar tio år framåt upplever många att det är oöverskådligt långt fram i tiden, men tittar man bakåt är det inte lika långt. 520 veckor känns mer konkret. – Och det vi ser nu är dramatisk omställning. Lite som när den första iPhonen kom på marknaden, det är faktiskt 520 veckor sedan. Framtiden blir tveklöst mer elektrifiering, mer rena elbilar, som exempelvis Tesla. Men samtidigt kommer hybriderna att leva vidare så länge räckvidden för elbilarna inte är mer än runt 500 km och det kommer att dröja innan vi når över 800 km.  Men dieseln dömer Peter Gillbrand ut, åtminstone för personbilar i små och mellansegmentet. För tyngre fordon kommer dieseln att leva kvar länge, för tunga personbilar likaså. Problemet är inte tillgång på olja, det finns fortfarande mycket kvar och priset sjunker. Inte heller klimatförändringarna är det största hotet. – Jag menar att det snarare är en moralisk fråga, det kan inte vara rätt att 3-4 generationer plockar ut all oljan ur marken som tagit miljoner år att bilda och inte lämna någonting kvar till kommande generationer. Det håller inte, det är inte etiskt rätt. Autoglobens öppna seminarier är till stora delar klart. Varje dag arrangeras fyra seminariepass. Förutom Peter Gillbrand seminarium om framtidens drivlinor, tar programmet bland annat upp branschens kompetensförsörjning, framtidens däck, Godkänd bilverkstad och framtidens lackverkstäder.  – Programmet är för branschen och av branschen. Alla besökare ska kunna finna någon form av ny kunskap antingen på mässgolvet eller i seminarielokalen, säger Fordonsverkstadsutrustarnas Gilbert Fransson och ser med stort tillförsikt fram mot Autoglobens seminarieprogram i MRF:s regi.

 

Peter Gillblad på AVL, pratar om framtidens drivlinor på Autogloben i Stockholm

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Nyhetsbrev

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Arkiv

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Sänd till en kollega

0.21