SBF-årsmöte i utmaningens tid

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

För 20:e gången har Christer Liljeberg valts till ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF. Valet var enhälligt på den ordinarie föreningsstämman. Pehr Oscarson, Mekonomen, är sedan tidigare vald till vice ordförande. På stämman avtackades även Jörgen Rajala, Bosch, för sitt mångåriga arbete inom föreningen.

I sitt välkomstanförande underströk Christer Liljenberg att branschen står inför många utmaningar.

– Framför allt är det slaget om att få tillgång till all teknisk information realtid, att komma åt allt digitalt innehåll utan att behöva ”passera gå”, sa Christer Liljenberg och lyfte fram det lobbyarbete som sker dels mot svenska myndigheter och politiker av SBF, SFVF och den svenska AFCAR-alliansen, dels av den europeiska samarbetsorganisationen för den fria eftermarknaden, FIGIEFA, i Bryssel mot EU-kommissionen och EU-parlamentet.

– Vi står inför viktiga EU-beslut i flera frågor redan innan jul. Bland annat står vi inför definitionen av connected car och extended vehicle. Idag är det telematikägaren, OEM, som självutnämnt äger rätten till fordonets hela digitala innehåll. Med envishet hävdar bilsammansättarna att det är definitionen extended vehicle – omfatta allt som även är kring själva fordonet – som ska gälla. Detta för att ge sig själva kontrollen och därmed rätten till all fordonsgenererad data i realtid, att den måste ”passera gå” innan vi får del av den, förklarade Liljenberg och tillade att detta är en klar konkurrensbegränsning, mot EU-kommissionens förordning 461/2010, och strider förmodligen även mot EU:s Romfördrag om fri konkurrens, fri företagsamhet och konsumentens valfrihet samt är ett hot mot viktig samhällsservice på landsbygden.

En annan viktig fråga är OBD-kontaktens framtid. Där är kravet är att kontaktdonet ska finnas kvar och att dess innehåll inte ska begränsas, utan det ska vara full OBD som krav på nya typgodkännande av bilar även inom EU fortsättningsvis.

– Detta för att verkstaden ska kunna utföra reparationen på sådant sätt att den inte påverkar miljön negativ eller försämrar bilens trafiksäkerhet, påpekade Christer Liljenberg och tillade att svenska AFCAR har en dialog med Näringsdepartementet.

Men det är en tuff kamp för bilhandelns och verkstädernas rättigheter som förs i Bryssel. Fordonstillverkarna har 143 registrerade EU-lobbyister, medan bilhandel, verkstäder och underleverantörerna har blott 16 lobbyister på heltid.

– Därför är det arbete som vi utför i Sverige så viktigt, att vi driver kampanjen ”Verkstadsvalet är ditt” och lobbykampanjen ”Bilverkstadsdöden”. Om vi inte gjorde det så skulle vi inte ha en chans mot bilsammansättarna, avslutade Christer Liljenberg.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.129