Industri 4.0 för fordonsindustrin kan medföra besparingar på miljarder dollar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Digitalisering har potential att öka fordonstillverkarnas intäkter med mellan 173.3 och 269.5 miljarder dollar. Ny forskning från Siemens Financial Services (SFS) har uppskattat värdet av förbättrad produktivitet som resultat av digitalisering och automatisering, även kallat ”industri 4.0”, inom fordonsindustrin

Rapporten The Digitalization Productivity Bonus: Automotive, uppskattar att det potentiella värdet av digitalisering är mellan 173.3 och 269.5 miljarder dollar för den globala fordonsindustrin

Tillverkare utan specialiserade finansieringsverktyg står dock inför stora utmaningar när det gäller investering i nödvändig industri 4.0-teknologi för att möjliggöra den digitala omvandlingen

Siemens Financial Services (SFS) har släppt en ny forskningsrapport, som lanserades vid SPS IPC Drives 2017, som undersöker värdet av digitalisering för bilfabrikanter i Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Norden, Polen, Ryssland, Spanien, Turkiet, Storbritannien och USA. Det potentiella värdet av digitaliseringen beräknas vara mellan 173.3 och 269.5 miljarder dollar för den globala bilindustrin.

Den nya generationens digitaliserad teknik (även kallat ”industri 4.0”) gör det möjligt för tillverkare att förbättra prestanda genom ökad tillverkningsproduktivitet, förbättrad planering och prognoser, ökad konkurrenskraft samt bättre finansiell hållbarhet.

Även om exakta byggstenar av produktivitet skiljer sig mellan industrier och länder, så har en ökad produktivitet – genom att man antingen producerar samma antal produkter för mindre, eller fler produkter för samma pris - en klar och uträknad positiv effekt på kostnader och marginaler. Denna positiva effekt har benämnts “Digitalization Productivity Bonus”.

Rapporten bygger på en statistisk modell, utvecklad av SFS, som uppskattar värdet av Digitalization Productivity Bonusen för att demonstrera en tillförlitlig ekonomisk vinst av digitalisering och automatisering.

Eftersom exempelvis bilfabriker alltmer anammar 24-timmars produktion, är möjligheten för självövervakning av maskiner och fabriker (via digital sensorteknik) avgörande för att undvika dyra elavbrott eller fel.

För att övervinna hindren kring investering i industri 4.0-teknik har specialistfinansierare utvecklat en uppsättning finansieringsverktyg – så kallat ”finansiering 4.0” – som möjliggör övergången till den nya generationens digitala teknik på ett sätt som är billigt och hållbart och som är utformade för att lindra trycket på tillverkarens kassaflöde och rörelsekapital.

I rapporten undersöks dessa specialiserade finansieringsmetoder, exempelvis så kallade ”pay-to-access/use equipment and technology”, eller betala per användning-modeller för teknikfinansiering, teknisk uppgradering, uppdatering, mjukvarufinansiering, betalning per resultat, övergångsfinansiering och rörelsekapitallösningar.

 -Möjligheten att öka tillverkningsproduktiviteten är en universell utgångspunkt för mätbart värde av digitalisering för fordonstillverkare som vill motivera investering i uppgradering till industri 4.0-teknik. Intelligenta finansieringsarrangemang är nödvändiga för att tillverkare ska kunna göra denna övergång på ett hållbart sätt, kommenterar Gunnar Skagerlind, Head of Sales Industry, Sverige, på Siemens Financial Services. Endast specialistfinansiärer har förståelse för industri 4.0-tekniken och hur den används för att möjliggöra investeringar och samtidigt som att trycket på tillverkarnas kassaflöde och rörelsekapital lindras.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krav på lagstiftningsförslag om bilens digitala innehåll innan årets slut

Erfaren marknadsekonom tar plats i Mekonomens styrelse

Rekordförsäljning för DEFA

Nya Porsche 911 GT3 RS

Verkstadstipset: 10 steg till ett lyckat motorbyte Skriv ut och spara

Uniti förstärker med ny COO och CMO

Nyhetsbrev

Greater Than förstärker och anställer två från försäkringsbranschen

Arkiv

Klart med statsbidrag till Verkstadsföretagarna

Mello-stjärnan Mendez i samarbete med ABS Wheels

Premiär för nya Volvo V60

Ny nordisk försäljningschef till AutoConcept

Kulturpris till Biltemas fack

Godkänd Bilverkstad ska vara införd 2020

Lexus topprankad för 7:e året i rad i USA

86 procent av fordonsgasen är förnybar

MRF och Bil Swedens valmanifest 2018

Preem gör förstudie om koldioxidinfångning

Ökning av biodrivmedel under 2017 med ca 12 procent

Digitalisering är en konkurrensfördel

PROVKÖRNING: Kompetens och flärd

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Se alla Företagens egna nyheter

Nya Subaru-axlar

NTN-SNR och dess sortiment av transmissionspackningar

Säker AC-service på hybridbilar

Kamremssats med original vattenpump

Gustaf Hesselman ny VD på Lasingoo

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Sänd till en kollega

0.165