23948sdkhjf

Industri 4.0 för fordonsindustrin kan medföra besparingar på miljarder dollar

Digitalisering har potential att öka fordonstillverkarnas intäkter med mellan 173.3 och 269.5 miljarder dollar. Ny forskning från Siemens Financial Services (SFS) har uppskattat värdet av förbättrad produktivitet som resultat av digitalisering och automatisering, även kallat ”industri 4.0”, inom fordonsindustrin

Rapporten The Digitalization Productivity Bonus: Automotive, uppskattar att det potentiella värdet av digitalisering är mellan 173.3 och 269.5 miljarder dollar för den globala fordonsindustrin

Tillverkare utan specialiserade finansieringsverktyg står dock inför stora utmaningar när det gäller investering i nödvändig industri 4.0-teknologi för att möjliggöra den digitala omvandlingen

Siemens Financial Services (SFS) har släppt en ny forskningsrapport, som lanserades vid SPS IPC Drives 2017, som undersöker värdet av digitalisering för bilfabrikanter i Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Norden, Polen, Ryssland, Spanien, Turkiet, Storbritannien och USA. Det potentiella värdet av digitaliseringen beräknas vara mellan 173.3 och 269.5 miljarder dollar för den globala bilindustrin.

Den nya generationens digitaliserad teknik (även kallat ”industri 4.0”) gör det möjligt för tillverkare att förbättra prestanda genom ökad tillverkningsproduktivitet, förbättrad planering och prognoser, ökad konkurrenskraft samt bättre finansiell hållbarhet.

Även om exakta byggstenar av produktivitet skiljer sig mellan industrier och länder, så har en ökad produktivitet – genom att man antingen producerar samma antal produkter för mindre, eller fler produkter för samma pris - en klar och uträknad positiv effekt på kostnader och marginaler. Denna positiva effekt har benämnts “Digitalization Productivity Bonus”.

Rapporten bygger på en statistisk modell, utvecklad av SFS, som uppskattar värdet av Digitalization Productivity Bonusen för att demonstrera en tillförlitlig ekonomisk vinst av digitalisering och automatisering.

Eftersom exempelvis bilfabriker alltmer anammar 24-timmars produktion, är möjligheten för självövervakning av maskiner och fabriker (via digital sensorteknik) avgörande för att undvika dyra elavbrott eller fel.

För att övervinna hindren kring investering i industri 4.0-teknik har specialistfinansierare utvecklat en uppsättning finansieringsverktyg – så kallat ”finansiering 4.0” – som möjliggör övergången till den nya generationens digitala teknik på ett sätt som är billigt och hållbart och som är utformade för att lindra trycket på tillverkarens kassaflöde och rörelsekapital.

I rapporten undersöks dessa specialiserade finansieringsmetoder, exempelvis så kallade ”pay-to-access/use equipment and technology”, eller betala per användning-modeller för teknikfinansiering, teknisk uppgradering, uppdatering, mjukvarufinansiering, betalning per resultat, övergångsfinansiering och rörelsekapitallösningar.

 -Möjligheten att öka tillverkningsproduktiviteten är en universell utgångspunkt för mätbart värde av digitalisering för fordonstillverkare som vill motivera investering i uppgradering till industri 4.0-teknik. Intelligenta finansieringsarrangemang är nödvändiga för att tillverkare ska kunna göra denna övergång på ett hållbart sätt, kommenterar Gunnar Skagerlind, Head of Sales Industry, Sverige, på Siemens Financial Services. Endast specialistfinansiärer har förståelse för industri 4.0-tekniken och hur den används för att möjliggöra investeringar och samtidigt som att trycket på tillverkarnas kassaflöde och rörelsekapital lindras.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093