Idag börjar svenska familjer testa Volvo Cars autonoma bilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Från och med i dag kommer Volvo Cars att börja utveckla sina autonoma bilar med hjälp av svenska familjer, som kommer att testa bilarna på de allmänna vägarna i Göteborg och ge feedback om sina intryck till Volvo Cars ingenjörer.

De två första familjerna, Hain och Simonovski från Göteborgsområdet, har nu fått sina Volvo XC90 som de ska använda sig av för att stötta Drive Me-projektet. Ytterligare tre familjer kommer att få sina bilar under nästa år, och de kommande fyra åren kommer uppemot 100 personer att involveras i Drive Me.

Båda familjerna kommer att bidra till Drive Me med ovärderliga data genom att låta ingenjörer på företaget övervaka hur de använder och interagerar med bilen i sin vardag, när de kör till jobbet, kör barnen till skolan eller åker och handlar.

Volvo Cars planerar att ha en helt autonom bil tillgänglig för försäljning 2021 och de data som samlas in under Drive Me kommer att spela en avgörande roll i utvecklingen av dessa autonoma bilar.

- Det känns riktigt bra att vara en del av det här projektet, säger Alex Hain, 45 år. Vi får tillfälle att ta del i utvecklingen av teknik som en dag kommer att rädda liv.

Drive Me kommer att involvera kunderna i testerna av de olika stadierna i den förarassisterade och så småningom helt autonoma tekniken.

- Drive Me är ett viktigt forskningsprojekt för Volvo Cars, säger Henrik Green, Senior Vice President för företagets R&D-avdelning.

 - Vi räknar med att lära oss mycket genom att engagera de här familjerna, och vi kommer att använda oss av deras erfarenheter för att forma utvecklingen av vår teknik för autonom körning så att vi år 2021 kan erbjuda våra kunder en helt autonom bil, fortsätter han.

Familjerna Hain och Simonovski har mottagit Volvo XC90-bilar som är utrustade med Volvos senaste förarassistansteknik. Bilarna har dessutom en uppsättning kameror och sensorer som övervakar deras beteende och ger bilen information om omgivningen.

Under dessa inledande stadier kommer familjerna att ha händerna på ratten och hela tiden övervaka körningen när de använder sina bilar. Men med tiden kommer alla deltagarna i Drive Me-projektet, efter att de har fått specialutbildning, gradvis att introduceras till bilar med mer avancerade funktioner för assisterad körning.

Även då kommer testerna av dessa mer avancerade bilar att äga rum i kontrollerade miljöer och under övervakning av en säkerhetsexpert från Volvo Cars. Ingen teknik kommer någonsin att introduceras om det finns frågetecken kring hur säker den är.

Detta innebär att Volvo Cars fortsätter att utveckla autonoma bilar med samma omsorg och noggrannhet som har hjälpt företaget att etablera sin position som tillverkaren av några av världens säkraste bilar.

Familjen Hain består av Alex och Paula, båda 45 år, och deras döttrar Filippa, 17 och Smilla14. Familjen Hain var de första som valdes ut att delta i Drive Me tidigare i år.

De får nu sällskap av Sasko Simonovski, 44 och hans fru Anna, 41, och deras barn Elin, 10 och William, 8. Fler familjer kommer att läggas till i takt med att projektet fortskrider.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Försäljningsrekord av begagnade bilar

J BIL är störst i Sverige på Mazda

Compilator följer GDPR – den nya dataskyddslagen

Ökad andel supermiljöbilar under 2017

Dags att boka årets trevligaste branschfest -Motorgalan

Branschskola med sikte på framtidens arbetsmarknad

Nyhetsbrev

Snart dags för den "självkörande" verkstaden

Arkiv

Nexo är Hyundais nya bränslecellsbil

Nya arbetslampor från Philips

Lack och bilskador på Autogloben

Renault och Bilia öppnar showroom för elbilar

Toyota och Dassault Systèmes samarbetar kring digital marknadsföring

Sveriges bidrag till Battle of the Kings finns på MC-mässan i Göteborg

Samsung satsar på elektronikdelar till bilar

Spännande framtidsbransch söker nya stjärnor!

Bosch Car Service blir stödmedlem i SFVF

Felix Rosenqvist ny totalledare i Formel E efter seger i Marrakesh

Stora miljövinster med att renovera växellådor

Inxide öppnar dörrarna i framtidens NEVS

Mercedes presenterar nytt operativsystem med AI

Inkörning på tomgång en invitation till komponentskador

Laddbara bilar ökade 62 % under 2017

Ny studie visar att det är lönsamt med elbilstaxi

Volvo Cars rapporterar rekordförsäljning för 2017

Privatleasing fortsätter på en hög nivå

Över 500 olagliga verkstäder i Norge

Dansk elbil het på världens största elektronikmässa

Här är 4 nya bilmärken som vill in på världsmarknaden

Autoexperten storsatsar med nytt LDC i väst

Laddstationerna ger nya kunder

Bridgestone partner till de olympiska spelen

Årets mest lästa på Motormagasinet.se

Daimler köper fransk Über

PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

VW har problem med kväveoxider igen

5 historiska dieslar genom tiderna

Se alla Företagens egna nyheter

Kardanaxlar till Kia

Uppgraderings-Kit till växellådorna TH700 & 4L60 GM

NTN-SNR - ett innovativt företag

Ny axel till Honda Civic

ABS-sensorer: Marknadens bäst täckande program och troligen den lägsta reklamationsprocenten

Multirem med stor bredd

Världspremiär Autogloben A07

Hjullager till Ford och Jaguar

Nytt LED Extraljus från Avelux

Kostnadsfritt kunskapsseminarium i Göteborg 7 februari

Ny sensorbroschyr ger dig en översikt över Triscans omfattande sensorprogram

Få helikoptervy med Brigade – Nu lanserar vi generation 2 av Backeye 360!

Drivaxel till Renault Espace

Kardan till Jeep Cherokee

PRESTONE® och Ringbrothers Custom 1972 AMX Javelin

Kamremssats till VW och Skoda

Triscan vinner priset som Årets Leverantör på Auto Awards 2017

Nya ABS-ringar

Ny EVO-axel

Ny Quattroknut

Fler nya Volvo-axlar

Hjullager till Volvo XC90

Nya axlar till TDi

PRESTONE® firar 90 år!

Fri frakt hos LBM Autoparts - Din kompletta leverantör av växellådsdelar!

Sänd till en kollega

0.126