Scania satsar 1,5 miljarder i nytt gjuteri

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Scania planerar att investera cirka 1,5 miljarder kronor i ett nytt gjuteri i Södertälje för att möjliggöra en tredubbling av kapaciteten och en halvering av energiförbrukningen jämfört med teknik och metoder som används vid det nuvarande gjuteriet. Genom effektivare materialhantering och -återvinning åstadkoms också en kraftig minskning av transportbehovet per tillverkad enhet. Gjuteriet kommer att drivas på el framställd av förnybara energikällor.

– I den pågående omställningen till ett fossilfritt samhälle kommer det under många år framåt att finnas behov av förbränningsmotorer, i synnerhet för lastbilar och bussar som används för långväga vägtransporter. Det nya gjuteriet kommer därför att ha en viktig roll i framtagningen av framtida ännu mer energieffektiva förbränningsmotorer som även kan köras på en palett av förnybara drivmedel, säger Scanias produktionsdirektör Ruthger de Vries.

Satsningen på ett helt ny gjuteri är en av Scanias enskilt största investeringar i en helt ny industriell anläggning. Investeringsbeslutet har föregåtts av en omfattande utredning av olika alternativ, som ökade inköp från externa leverantörer eller en om-  och tillbyggnad av det befintliga gjuteriet.

– En helt ny anläggning är det mest kostnadseffektiva och miljö- och kvalitetsmässigt bästa alternativet när det gäller den framtida försörjningen av strategiskt viktiga komponenter till vår motortillverkning. Med investeringen behålls också den viktiga närheten till vår forskning och utveckling, som är koncentrerad till Södertälje. Den innebär samtidigt att Södertälje fortsatt kommer att vara navet i vår europeiska motorproduktion, säger Ruthger de Vries.

Värmeåtervinning och effektivare materialhantering

Energianvändningen per tillverkat ton beräknas för det nya gjuteriet att vara 50 procent lägre än vid den nuvarande anläggningen. De största energivinsterna görs genom förbättringar av gjuteriprocessen och återvinning av den värme som denna generar.

Med införandet av nya metoder för materialhantering och -återvinning minskar också transporterna i förhållande till antalet tillverkade enheter. Här uppnås den enskilt största energibesparingen genom återvinning av den sand som används för tillverkningen av gjutformar, s k kärnor, där 70 procent av sanden kommer att kunna återanvändas. Tekniken som används vid det nuvarande gjuteriet möjliggör inte någon sandåtervinning. Sanden transporteras långa sträckor på lastbil. Dessa transporter kommer således inte att öka trots en tredubbling av produktionsvolymen.

– Sett ur ett hållbarhetsperspektiv innebär detta att vi minskar användningen av en ändlig resurs samtidigt som klimatpåverkan från transporterna av sand inte ökar trots att produktionsvolymen tredubblas, säger Ruthger de Vries.

Stor hänsyn till lokal miljöpåverkan

Hänsyn till den lokala miljöpåverkan i form av buller och utsläpp från verksamheten, liksom från godstransporter, har varit vägledande vid Scanias val att investera i ett helt nytt gjuteri. Det nuvarande gjuteriet, som uppfördes 1914, är beläget i ett industriområde nära Södertäljes centrala delar, medan den nya anläggningen kommer att uppföras i ett av stadens yttre områden, vid Tveta industriområde beläget väster om E20.

I takt med förverkligandet av planerna på att förbättra väginfrastrukturen i Södertälje, med bland annat en ny anslutning till motorvägen E20, kommer den lokala miljöpåverkan från Scanias godstransporter att i framtiden kunna minskas ytterligare.

Projekteringen av marken för det nya gjuteriet i Södertälje inleds efter att den erforderliga miljöprövningen är avslutad, vilket förväntas ske under våren 2018, och byggstarten är planerad till januari 2019.

Vid fullt kapacitetsutnyttjande kommer det nya gjuteriet att sysselsätta samma antal anställda som vid det nuvarande gjuteriet, dvs närmare 200 personer.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.188