Scania satsar 1,5 miljarder i nytt gjuteri

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Scania planerar att investera cirka 1,5 miljarder kronor i ett nytt gjuteri i Södertälje för att möjliggöra en tredubbling av kapaciteten och en halvering av energiförbrukningen jämfört med teknik och metoder som används vid det nuvarande gjuteriet. Genom effektivare materialhantering och -återvinning åstadkoms också en kraftig minskning av transportbehovet per tillverkad enhet. Gjuteriet kommer att drivas på el framställd av förnybara energikällor.

– I den pågående omställningen till ett fossilfritt samhälle kommer det under många år framåt att finnas behov av förbränningsmotorer, i synnerhet för lastbilar och bussar som används för långväga vägtransporter. Det nya gjuteriet kommer därför att ha en viktig roll i framtagningen av framtida ännu mer energieffektiva förbränningsmotorer som även kan köras på en palett av förnybara drivmedel, säger Scanias produktionsdirektör Ruthger de Vries.

Satsningen på ett helt ny gjuteri är en av Scanias enskilt största investeringar i en helt ny industriell anläggning. Investeringsbeslutet har föregåtts av en omfattande utredning av olika alternativ, som ökade inköp från externa leverantörer eller en om-  och tillbyggnad av det befintliga gjuteriet.

– En helt ny anläggning är det mest kostnadseffektiva och miljö- och kvalitetsmässigt bästa alternativet när det gäller den framtida försörjningen av strategiskt viktiga komponenter till vår motortillverkning. Med investeringen behålls också den viktiga närheten till vår forskning och utveckling, som är koncentrerad till Södertälje. Den innebär samtidigt att Södertälje fortsatt kommer att vara navet i vår europeiska motorproduktion, säger Ruthger de Vries.

Värmeåtervinning och effektivare materialhantering

Energianvändningen per tillverkat ton beräknas för det nya gjuteriet att vara 50 procent lägre än vid den nuvarande anläggningen. De största energivinsterna görs genom förbättringar av gjuteriprocessen och återvinning av den värme som denna generar.

Med införandet av nya metoder för materialhantering och -återvinning minskar också transporterna i förhållande till antalet tillverkade enheter. Här uppnås den enskilt största energibesparingen genom återvinning av den sand som används för tillverkningen av gjutformar, s k kärnor, där 70 procent av sanden kommer att kunna återanvändas. Tekniken som används vid det nuvarande gjuteriet möjliggör inte någon sandåtervinning. Sanden transporteras långa sträckor på lastbil. Dessa transporter kommer således inte att öka trots en tredubbling av produktionsvolymen.

– Sett ur ett hållbarhetsperspektiv innebär detta att vi minskar användningen av en ändlig resurs samtidigt som klimatpåverkan från transporterna av sand inte ökar trots att produktionsvolymen tredubblas, säger Ruthger de Vries.

Stor hänsyn till lokal miljöpåverkan

Hänsyn till den lokala miljöpåverkan i form av buller och utsläpp från verksamheten, liksom från godstransporter, har varit vägledande vid Scanias val att investera i ett helt nytt gjuteri. Det nuvarande gjuteriet, som uppfördes 1914, är beläget i ett industriområde nära Södertäljes centrala delar, medan den nya anläggningen kommer att uppföras i ett av stadens yttre områden, vid Tveta industriområde beläget väster om E20.

I takt med förverkligandet av planerna på att förbättra väginfrastrukturen i Södertälje, med bland annat en ny anslutning till motorvägen E20, kommer den lokala miljöpåverkan från Scanias godstransporter att i framtiden kunna minskas ytterligare.

Projekteringen av marken för det nya gjuteriet i Södertälje inleds efter att den erforderliga miljöprövningen är avslutad, vilket förväntas ske under våren 2018, och byggstarten är planerad till januari 2019.

Vid fullt kapacitetsutnyttjande kommer det nya gjuteriet att sysselsätta samma antal anställda som vid det nuvarande gjuteriet, dvs närmare 200 personer.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nyhetsbrev

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Arkiv

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Hur viktigt är det med nöjda kunder? Gustav har svaren

Varannan svensk redo för elbil inom 5 år

DriveNow introducerar Sveriges första digitala bildelningstjänst

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

PROVKÖRNING: Bredaxlad premium-SUV

Ska Tesla vinna eller försvinna?

Se alla Företagens egna nyheter

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Ny Toyotaknut

MONOPOL i bilbranschen???

Sänd till en kollega

0.2