23948sdkhjf

Göteborg först i världen att stadsplanera för självkörande fordon

Stadsbyggnadskontoret i Göteborg är först i världen med att undersöka samspelet mellan självkörande fordon och långsiktig hållbar stadsplanering. Det innebär att staden tittar på teknikens nyttor, till exempel framtidens behov av parkeringsplatser, trafiksäkerhet, tillgänglighet och hur det offentliga rummet kan användas.

Runtom i världen pågår ett intensivt arbete med att testa tekniken med autonoma fordon men ingen annanstans tittar man på hur teknik och stadsplanering samspelar. Med projektet ”Autonoma fordon som del av fördjupningen av översiktsplanen för centrala Göteborg” är Göteborg och stadsbyggnadskontoret först i världen med att undersöka hur tekniken med autonoma fordon och transportsystem interagerar med stadens långsiktiga översiktsplanering. Utifrån olika scenarier och framtidsbilder tittar projektet på vilka effekter tekniken kan komma att få och hur dessa samverkar med Göteborgs hållbarhetsmål och framtida planering av gator, hus, parker och torg.

- Genom det här projektet kopplar vi teknikens effekter mot vår pågående stadsplanering. Utifrån arbetet med stadens fördjupade översiktsplan ser vi på hur teknikens nya förutsättningar inverkar på våra möjligheter att bygga en bra stad. Det vi lär oss här är också värdefull kunskap för teknikutvecklarna, säger Anna Svensson, projektledare på stadsbyggnadskontoret.

- Vi är bara i början av vad digitaliseringen kan komma att innebära för vårt arbete med att utveckla en hållbar stad för människor att leva ett gott liv. Därför är det väldigt roligt att Göteborg är först ut med att titta på hur självkörande fordon, som del av digitaliseringen, kan komma att skapa nya möjligheter för en god stadsutveckling, säger Agneta Hammer, stadsbyggnadsdirektör Göteborgs Stad.

För mer information kontakta projektledare Anna Svensson på e-post Projektet Autonoma fordon som del av fördjupningen av översiktsplanen för centrala Göteborg leds och drivs av stadsbyggnadskontoret i Göteborg med syfte att undersöka negativa och positiva effekter med autonoma fordon i relation till stadens fysiska planering. Projektet är en del av samverkansprogrammen Smarta städer och Nästa generations resor och finansieras till delar av Vinnova inom ramen för Drive Sweden och pågår fram till slutet av 2018.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.06