Trafiksäkerhetsforskaren om utvecklingen mot säkra självkörande bilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Med hjälp av en unik datamängd som innehåller alla nya Volvobilar i trafik i Sverige och med försäkringsolycksdata från verkliga olyckor, har If utvärderat de aktiva säkerhetssystem som finns i dagens moderna Volvobilar. Med de smarta systemen tar man ett stort steg i utvecklingen mot morgondagens autonoma bilar.

I dagarna skulle en statlig utredning om nya lagar och regler för självkörande bilar ha presenterats. Men komplexiteten i frågan har gjort att rapporten dröjer till våren. Men de senaste åren har utvecklingen gått snabbt mot allt mer intelligenta bilar. Aktiva säkerhetssystem som ska hjälpa föraren att undvika krockar helt eller åtminstone lindra våldet i olyckan har introducerats. En kontinuerlig förfining av funktionerna sker och många av dessa system varnar inte bara föraren utan hjälper också till genom att bromsa eller styra då situationen blir så kritisk att föraren själv inte hinner agera. Detta är en utveckling som accelererar i riktning mot en alltmer autonom körning.

I en undersökning från If med 3 650 respondenter uppger var tredje person (36 procent) att man är positiv till självkörande bilar. Nästan lika många (32 procent) är negativt inställda, ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Män är mer positiva än kvinnor.

I denna teknikinvasion är en springande punkt att förstå effekten och prioritera system utifrån den nytta de ger för trafikanter ute i verkligheten på vägarna. Något som är viktigt såväl för vägmyndigheter, fordonstillverkare/leverantörer, forskningsorganisationer, politiker försäkringsbolag som för konsumentorganisationer.

– Det är imponerade siffror som visar att nollvisionen inte är någon utopi, utan en realistisk möjlighet för framtiden, om samtidigt infrastruktur och lagstiftning och hänger med, säger Irene Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.

Analysen bygger på kollisioner som rapporterats till Volvia, som försäkrar alla nya Volvobilar i Sverige. I över 40 år har Volvia, som ägs av If, samarbetat med Volvo Cars med information om olyckor som skett ute i verklig trafikmiljö. Denna data är basen för det säkerhetsarbete som görs på Volvo, där man i framtagningen av varje ny bilmodell arbetar in kunskap från verkliga olyckor. Därför kan Volvo ligga i världstoppen när det handlar om trafiksäkerhet. Resultatet är en bil som är säkrare både för den som möter bilen och den som sitter i den. Flera kollisioner kan idag undvikas helt, och i de fall de inträffar blir personskadorna mindre omfattande.

– Det är otroligt inspirerande att vara delaktig i det här arbetet. I våra data kan vi följa alla nya Volvobilar när de rullar ut från bandet och dessutom veta exakt vilka bilar som är försedda med olika säkerhetssystem. Datan omfattar alla olyckor och ger därför ett helhetsperspektiv där svåra olyckor men även lindrigare krockar beaktas, vilket varit viktigt i de studier som gjorts. Utöver detta finns unika datamängder med olyckor mellan oskyddade trafikanter och bilister. Det här är viktig information kring olyckor som används i utvecklingen av system som hjälper föraren att undvika kollisioner med fotgängare och cyklister, säger Irene Isaksson-Hellman.

Från ett perspektiv då man tidigare såg enbart till att undvika olyckor som resulterar i döda och svårt skadade trafikanter är det i dag också viktigt att förstå situationer där även lindriga olyckor beskrivs - något som krävs för att stödja utvecklingen av och få en acceptans för autonoma fordon.

– Denna helhetssyn saknas i olycksdatabaser som exempelvis polisrapporterade olyckor där bara olyckor med skadade samlas in, säger Irene Isaksson-Hellman.

 

Under de senaste fem åren har If presenterat sju studier med resultat från olika aktiva system genom att analysera de olyckssituationer som de avser att reducera. De olika studierna är baserade på försäkringsskadedata med Volvobilar från årsmodell 2006 fram till 2016 beroende på när systemen introducerats och baserar sig på mellan 150 000 och 400 000 bilförsäkringsår i vardera studie.

Autobroms i lågfart reducerar olyckorna med 27 procent.

Kollisionsvarning och autobroms i högre hastigheter i kombination med adaptiv farthållare har resulterat i 38 procent färre olyckor, och senaste versionen upp till 45 procent för de bilar som också har autobroms i låg fart. Intressant i dessa studier var också när vi analyserade de olyckor som ändå hade skett att se att våldet i dessa hade reducerats avsevärt, vilket också har en stor påverkan för att reducera personskadorna.

Ett annan mycket glädjande resultat var att det system, Lane Departure Warning, som syftar till att hindra att bilen oavsiktligt hamnar utanför sin fil och kör av vägen eller i motsatt fil och kolliderar med mötande, reducerade allvarligare olyckor i högre hastigheter med upp till 30 procent. Systemet är aktivt när man kör i 65km/t eller mer och är ska varna föraren då man t ex varit ouppmärksam, trött eller av någon anledning kommer utanför sin del av vägbanan utan att bilen fått sladd eller det varit halt, olyckor som ofta får svåra konsekvenser då de sker i högre hastighet.

Utöver de system som varnar när man oavsiktligt hamnar utanför sin fil ska Blind Spot Information System varna för fordon i döda vinkeln när man avser att byta fil ett system som är aktivt över 10 km/t. Dessa olyckor sker fortfarande i hög grad i vävningssituationer i tät trafik men visade sig i vår studie ge en reduktion på strax över 30 procent för allvarligare olyckor.

Det är glädjande att se att de enskilda systemen utvecklade för att tackla några av de mest prioriterade olyckssituationerna redan i sina första tidiga versioner visade sig vara så effektiva. Utvecklingen går hela tiden framåt med allt mer förfinade system och varje ny generation uppdatering leder till förbättringar. Detta ger hopp om en allt mer olycksfri framtid. 

 

 

 

Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Johan Kristoffersson säkrade STCC-guldet 2018

ABS Wheels samarbetar med CDON.COM

PWR Racing presenterar elektrisk STCC-bil med 600 hästkrafter

– Den här bilen är revolutionerande att köra. Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Nyhetsbrev

Här är Sveriges femte motorbranschkollege

Arkiv

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Gasbilen på frammarsch i Sverige och Europa

Försäljningen av gasbilar ökade med 41 procent första halvåret 2018. Och nybilsregistreringen för juli och augusti pekar på att införandet av bonus malus-reglerna redan kan ha fått effekt på gasbilsförsäljningen. Även på EU-nivå går det framåt för gasbilarna.

JVM-guld i rally till Emil Bergkvist

Jaguar I-PACE redo för race

Jaguar Racing har just presenterat kalendern för det första Jaguar I-PACE eTROPHY-mästerskapet.

27 personer omkom i augustitrafiken på väg

PWR frias från diskvalificeringen – Mikaela får tillbaka segern i STCC

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Opel drar ned produktionen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Se alla Företagens egna nyheter

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utse...

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Sänd till en kollega

0.478