23948sdkhjf

Trafiksäkerhetsforskaren om utvecklingen mot säkra självkörande bilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Med hjälp av en unik datamängd som innehåller alla nya Volvobilar i trafik i Sverige och med försäkringsolycksdata från verkliga olyckor, har If utvärderat de aktiva säkerhetssystem som finns i dagens moderna Volvobilar. Med de smarta systemen tar man ett stort steg i utvecklingen mot morgondagens autonoma bilar.

I dagarna skulle en statlig utredning om nya lagar och regler för självkörande bilar ha presenterats. Men komplexiteten i frågan har gjort att rapporten dröjer till våren. Men de senaste åren har utvecklingen gått snabbt mot allt mer intelligenta bilar. Aktiva säkerhetssystem som ska hjälpa föraren att undvika krockar helt eller åtminstone lindra våldet i olyckan har introducerats. En kontinuerlig förfining av funktionerna sker och många av dessa system varnar inte bara föraren utan hjälper också till genom att bromsa eller styra då situationen blir så kritisk att föraren själv inte hinner agera. Detta är en utveckling som accelererar i riktning mot en alltmer autonom körning.

I en undersökning från If med 3 650 respondenter uppger var tredje person (36 procent) att man är positiv till självkörande bilar. Nästan lika många (32 procent) är negativt inställda, ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Män är mer positiva än kvinnor.

I denna teknikinvasion är en springande punkt att förstå effekten och prioritera system utifrån den nytta de ger för trafikanter ute i verkligheten på vägarna. Något som är viktigt såväl för vägmyndigheter, fordonstillverkare/leverantörer, forskningsorganisationer, politiker försäkringsbolag som för konsumentorganisationer.

– Det är imponerade siffror som visar att nollvisionen inte är någon utopi, utan en realistisk möjlighet för framtiden, om samtidigt infrastruktur och lagstiftning och hänger med, säger Irene Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.

Analysen bygger på kollisioner som rapporterats till Volvia, som försäkrar alla nya Volvobilar i Sverige. I över 40 år har Volvia, som ägs av If, samarbetat med Volvo Cars med information om olyckor som skett ute i verklig trafikmiljö. Denna data är basen för det säkerhetsarbete som görs på Volvo, där man i framtagningen av varje ny bilmodell arbetar in kunskap från verkliga olyckor. Därför kan Volvo ligga i världstoppen när det handlar om trafiksäkerhet. Resultatet är en bil som är säkrare både för den som möter bilen och den som sitter i den. Flera kollisioner kan idag undvikas helt, och i de fall de inträffar blir personskadorna mindre omfattande.

– Det är otroligt inspirerande att vara delaktig i det här arbetet. I våra data kan vi följa alla nya Volvobilar när de rullar ut från bandet och dessutom veta exakt vilka bilar som är försedda med olika säkerhetssystem. Datan omfattar alla olyckor och ger därför ett helhetsperspektiv där svåra olyckor men även lindrigare krockar beaktas, vilket varit viktigt i de studier som gjorts. Utöver detta finns unika datamängder med olyckor mellan oskyddade trafikanter och bilister. Det här är viktig information kring olyckor som används i utvecklingen av system som hjälper föraren att undvika kollisioner med fotgängare och cyklister, säger Irene Isaksson-Hellman.

Från ett perspektiv då man tidigare såg enbart till att undvika olyckor som resulterar i döda och svårt skadade trafikanter är det i dag också viktigt att förstå situationer där även lindriga olyckor beskrivs - något som krävs för att stödja utvecklingen av och få en acceptans för autonoma fordon.

– Denna helhetssyn saknas i olycksdatabaser som exempelvis polisrapporterade olyckor där bara olyckor med skadade samlas in, säger Irene Isaksson-Hellman.

 

Under de senaste fem åren har If presenterat sju studier med resultat från olika aktiva system genom att analysera de olyckssituationer som de avser att reducera. De olika studierna är baserade på försäkringsskadedata med Volvobilar från årsmodell 2006 fram till 2016 beroende på när systemen introducerats och baserar sig på mellan 150 000 och 400 000 bilförsäkringsår i vardera studie.

Autobroms i lågfart reducerar olyckorna med 27 procent.

Kollisionsvarning och autobroms i högre hastigheter i kombination med adaptiv farthållare har resulterat i 38 procent färre olyckor, och senaste versionen upp till 45 procent för de bilar som också har autobroms i låg fart. Intressant i dessa studier var också när vi analyserade de olyckor som ändå hade skett att se att våldet i dessa hade reducerats avsevärt, vilket också har en stor påverkan för att reducera personskadorna.

Ett annan mycket glädjande resultat var att det system, Lane Departure Warning, som syftar till att hindra att bilen oavsiktligt hamnar utanför sin fil och kör av vägen eller i motsatt fil och kolliderar med mötande, reducerade allvarligare olyckor i högre hastigheter med upp till 30 procent. Systemet är aktivt när man kör i 65km/t eller mer och är ska varna föraren då man t ex varit ouppmärksam, trött eller av någon anledning kommer utanför sin del av vägbanan utan att bilen fått sladd eller det varit halt, olyckor som ofta får svåra konsekvenser då de sker i högre hastighet.

Utöver de system som varnar när man oavsiktligt hamnar utanför sin fil ska Blind Spot Information System varna för fordon i döda vinkeln när man avser att byta fil ett system som är aktivt över 10 km/t. Dessa olyckor sker fortfarande i hög grad i vävningssituationer i tät trafik men visade sig i vår studie ge en reduktion på strax över 30 procent för allvarligare olyckor.

Det är glädjande att se att de enskilda systemen utvecklade för att tackla några av de mest prioriterade olyckssituationerna redan i sina första tidiga versioner visade sig vara så effektiva. Utvecklingen går hela tiden framåt med allt mer förfinade system och varje ny generation uppdatering leder till förbättringar. Detta ger hopp om en allt mer olycksfri framtid. 

 

 

 

Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu är det premiär för nya Porsche Cayenne Coupé

Renault startar pilotprojekt med V2G

Renault startar nu det första storskaliga pilotprojektet med reversibel elektrisk laddning, V2G (vehicle-to-grid). Renaults växelströmsteknik gör det möjligt att placera den reversibla laddaren inuti fordonet, vilket innebär att det endast krävs en enkel och billig anpassning av befintliga laddningsstationer.

Volvo Cars öppnar sitt digitala säkerhetsbibliotek för alla

Volvo Cars gör för första gången sin kunskap inom säkerhet lättillgänglig i ett centralt digitalt bibliotek som man uppmanar bilindustrin att använda, eftersom det ligger i allas vårt intresse att göra vägarna säkrare.

Halvt ton vattenpipstobak värt flera miljoner i beslag vid razzia mot bilverkstäder

En riktad insats mot bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka och Huddinge medförde flera gripanden och beslag av misstänkt stöldgods, kontanter och tobak till vattenpipor.

Nya säkerhetslösningar aviserade av Volvo Cars

”Vi fortsätter att satsa på elektrifiering”

Sverige ska fortsätta att satsa på elektrifiering av fordonsflottan, och en lösning för att hejda exporten av el- och hybridbilar är på gång. Det avslöjade infrastrukturministern på en pressträff.

Nyhetsbrev

Mekonomen sjösätter nytt koncept

Mekonomen-koncernen är i all tysthet på väg att etablera ännu ett varumärke på Sverigemarknaden – Bilxtra, som i Norge är en känd kedja av verkstäder och butiker.

Arkiv

I nya Corolla överlever batteriet bilen

Toyota satsar stenhårt på hybriddrivlinan med nya Corolla – en bilmodell där batteriet väntas hålla längre än själva bilen.

Svenskt cleantech-bolag lanserar eldriven lätt lastbil

​Elfordon ställer nya krav på underleverantörer

Koenigsegg drar in 3,5 miljarder på nya Jesko

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

DRF och MRF inleder samarbete

Styrelserna och ledningarna i DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och MRF (Motorbranshens Riksförbund) har beslutat att inleda ett samarbete mellan de båda organisationerna.

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Här är elbilen med inbyggda solceller

Här är nya Tesla Model Y

Nytt rekordår för DEFA

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Så mycket lastade första MB-lastbilen

”Det går åt fel håll”

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Se alla Företagens egna nyheter

Fabriksrenoverad Bosch original dieselspridare till Citroen och Mini Cooper

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

NEXUS Automotive International honors Schaeffler as its Supplier of the Yea...

Effektiva kemtekniska sprayer för proffs

Sänd till en kollega

0.106