Öppet brev till fordonsbranschen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Vi har ett facit på vad som inte fungerar. Om vi då fortsätter i samma fotspår tror då någon att det kommer bli bättre?

-Vi i Verkstadsföretagarna och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vill förändra nu för vår överlevnad. Om vi inte förändrar oss när marknaden och tekniken förändras kommer rekryteringsproblemen och kunskapsglappet på de som söker sig till vår bransch öka. Risken är att vi går sotdöden till mötes säger Benny Wallin utbildningsansvarig på Verkstadsföretagarna.

Det är idag en uppenbar katastrof att vi inte får tag på nya medarbetare till våra verkstäder trots att det är en prioriterad överlevnadsfaktor. Våra medlemsföretag måste idag och framöver kunna anställa nya tekniker och mekaniker. Samtidigt kan vi konstatera att många ungdomar både svenska och utomlandsfödda i dag går arbetslösa, utan att egentligen vilja det säger Bo Ericsson ordförande för Verkstadsföretagarna.

Varför prioriteras inte realistiska åtgärder för att dessa ungdomar ska komma i arbete? Vi tror det beror på att vi i företagen inte litar på våra politikers vilja att prioritera realistiska lösningar för att låta våra 2 300 medlemsföretag vara delaktiga i en ny och modern utbildningsprocess. Skolverket har i Nationella Programrådet presenterat flera förslag till nya utbildningssystem att någorlunda snabbt återställa motorbranschens personalbehov.

Yrkespaket är ett förslag där främst vuxna elever får en kortare grundutbildning på en skola och därefter en yrkesspecialisering under en längre APL varvad med teori. I de fall eleverna inte behärskar Svenska språket ingår det varvat i utbildningen. Det här gör att vuxna elever med tidigare livserfarenhet kan bli anställningsbara efter ca 1 år och då komma in i våra medlemsföretag med begränsade men tillräckliga kunskaper för att företagen ska kunna utvecklas.

Tyvärr har några ledamöter opponerat sig för den modellen i syfte att framhävda att den treåriga yrkesutbildningen eller motorbranschcollege borde vara den enda utbildningsvägen och det bekymrar mig säger Bo Ericsson. Så här blir det när bara akademiker får bestämma men nu får det vara slut med det. Det här är ett praktexempel på okunskap om branschen och dess behov. Verkstadsföretagarna och SFVF med sina många företag har kunskapen om branschen krav vill ”sjösätta” Yrkespaketen omgående säger Bo Ericsson. Vi behöver förnyelse med både kvantitet och kvalitet.

Ett annat förslag som Skolverket kommit med är försöksutbildning med branschskolor. Flera av våra kedjechefer och medlemsföretag välkomnar en sådan möjlighet då man ser fördelar med att eleverna får tillgång till de modernaste verktygen och instrumenten och får sin APL i verklig verkstadsmiljö vilket gagnar både företagen och elevernas personliga utveckling.

Nu har vi som organisationer målat upp våra visioner för att snarast få tag på framtidens medarbetare säger Benny Wallin. Att i dagens läge vänta tre år på varje kull kan innebära allt ifrån företagsnedläggningar till kostsamma bidrag med skattemedel för alla arbetslösa.

För att våra medlemsföretag ska kunna bidra till nya utbildningssystem för främst vuxna elever genom yrkespaket eller grundutbildning genom branschskolor har vi krav på:

  • Uttagningen av vuxna arbetslösa elever måste ske i samverkan med branschföreträdare.
  • För varje elev som får sin anställning efter genomgånget yrkespaket måste dokumenterat fortbildas till olika yrkesutgångar på företaget.
  • Anställda elever som genomgått ett yrkespaket med APL tecknar företaget ett anställningsavtal med bl a löner, försäkringar och yrkesbenämningar.

Verkstadsföretagarna och SFVF har diskuterat våra gymnasieskolors verkstadskvalitet långt innan vi bildade en egen arbetsgivarförening säger Bo Ericsson.

Eftersom ingenting positivt hänt i den frågan kommer vi att inom en kort framtid att erbjuda gymnasieskolorna med Fordons- och transportprogrammet ett likartat och prisvärt kvalitetssystem med arbetsnamnet Godkänd Skolverkstad berättar både Bo och Benny.

Oavsett om du företräder ett företag, facket eller är en kund, hoppas vi på att få ett massivt stöd för våra tankar om nya utbildningsidéer till kunniga medarbetare för vår teknikintensiva bransch.

Verkstadsföretagarna och SFVF, vi vill ta vårt samhällsansvar mot bidragshysterin och tror på arbetslösa som en nödvändig resurs i vår fantastiska motorbransch.

Synpunkter på artikeln skickas till info@verkstadsforetagarna

Bo Ericsson

Vd SFVF och ordförande Verkstadsföretagarna

Benny Wallin Utbildningsansvarig Verkstadsföretagarna

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschkollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

Nyhetsbrev

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Arkiv

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Gasbilen på frammarsch i Sverige och Europa

Försäljningen av gasbilar ökade med 41 procent första halvåret 2018. Och nybilsregistreringen för juli och augusti pekar på att införandet av bonus malus-reglerna redan kan ha fått effekt på gasbilsförsäljningen. Även på EU-nivå går det framåt för gasbilarna.

JVM-guld i rally till Emil Bergkvist

Jaguar I-PACE redo för race

Jaguar Racing har just presenterat kalendern för det första Jaguar I-PACE eTROPHY-mästerskapet.

27 personer omkom i augustitrafiken på väg

PWR frias från diskvalificeringen – Mikaela får tillbaka segern i STCC

”Teknikutvecklingen blir en utmaning för branschen”

CHEF-intervjun: Hans motorintresse började på två hjul. Idag rattar dock Niklas Carle Sveriges största konsumentbiltidning – Vi Bilägare, vars tester gör avtryck i branschen.

Superstarkt program på Inspirationsdagen

-Programmet på Inspirationsdagen 100% Verkstad på Solvalla den 12 oktober är det hittills starkaste. Ett program som kommer att ge besökarna information om dagsaktuella frågor.

Revolution i lackboxen med virtuell lackutbildning

En nyhet på året Automechanika var företaget Virtualpaint som visade upp en virtuell lackbox med AR-teknik.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Opel drar ned produktionen

”Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin”

Se alla Företagens egna nyheter

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utseende

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Göran Lindö – ny CEO för EcoOnline AS

Sänd till en kollega

0.159