Öppet brev till fordonsbranschen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Vi har ett facit på vad som inte fungerar. Om vi då fortsätter i samma fotspår tror då någon att det kommer bli bättre?

-Vi i Verkstadsföretagarna och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vill förändra nu för vår överlevnad. Om vi inte förändrar oss när marknaden och tekniken förändras kommer rekryteringsproblemen och kunskapsglappet på de som söker sig till vår bransch öka. Risken är att vi går sotdöden till mötes säger Benny Wallin utbildningsansvarig på Verkstadsföretagarna.

Det är idag en uppenbar katastrof att vi inte får tag på nya medarbetare till våra verkstäder trots att det är en prioriterad överlevnadsfaktor. Våra medlemsföretag måste idag och framöver kunna anställa nya tekniker och mekaniker. Samtidigt kan vi konstatera att många ungdomar både svenska och utomlandsfödda i dag går arbetslösa, utan att egentligen vilja det säger Bo Ericsson ordförande för Verkstadsföretagarna.

Varför prioriteras inte realistiska åtgärder för att dessa ungdomar ska komma i arbete? Vi tror det beror på att vi i företagen inte litar på våra politikers vilja att prioritera realistiska lösningar för att låta våra 2 300 medlemsföretag vara delaktiga i en ny och modern utbildningsprocess. Skolverket har i Nationella Programrådet presenterat flera förslag till nya utbildningssystem att någorlunda snabbt återställa motorbranschens personalbehov.

Yrkespaket är ett förslag där främst vuxna elever får en kortare grundutbildning på en skola och därefter en yrkesspecialisering under en längre APL varvad med teori. I de fall eleverna inte behärskar Svenska språket ingår det varvat i utbildningen. Det här gör att vuxna elever med tidigare livserfarenhet kan bli anställningsbara efter ca 1 år och då komma in i våra medlemsföretag med begränsade men tillräckliga kunskaper för att företagen ska kunna utvecklas.

Tyvärr har några ledamöter opponerat sig för den modellen i syfte att framhävda att den treåriga yrkesutbildningen eller motorbranschcollege borde vara den enda utbildningsvägen och det bekymrar mig säger Bo Ericsson. Så här blir det när bara akademiker får bestämma men nu får det vara slut med det. Det här är ett praktexempel på okunskap om branschen och dess behov. Verkstadsföretagarna och SFVF med sina många företag har kunskapen om branschen krav vill ”sjösätta” Yrkespaketen omgående säger Bo Ericsson. Vi behöver förnyelse med både kvantitet och kvalitet.

Ett annat förslag som Skolverket kommit med är försöksutbildning med branschskolor. Flera av våra kedjechefer och medlemsföretag välkomnar en sådan möjlighet då man ser fördelar med att eleverna får tillgång till de modernaste verktygen och instrumenten och får sin APL i verklig verkstadsmiljö vilket gagnar både företagen och elevernas personliga utveckling.

Nu har vi som organisationer målat upp våra visioner för att snarast få tag på framtidens medarbetare säger Benny Wallin. Att i dagens läge vänta tre år på varje kull kan innebära allt ifrån företagsnedläggningar till kostsamma bidrag med skattemedel för alla arbetslösa.

För att våra medlemsföretag ska kunna bidra till nya utbildningssystem för främst vuxna elever genom yrkespaket eller grundutbildning genom branschskolor har vi krav på:

  • Uttagningen av vuxna arbetslösa elever måste ske i samverkan med branschföreträdare.
  • För varje elev som får sin anställning efter genomgånget yrkespaket måste dokumenterat fortbildas till olika yrkesutgångar på företaget.
  • Anställda elever som genomgått ett yrkespaket med APL tecknar företaget ett anställningsavtal med bl a löner, försäkringar och yrkesbenämningar.

Verkstadsföretagarna och SFVF har diskuterat våra gymnasieskolors verkstadskvalitet långt innan vi bildade en egen arbetsgivarförening säger Bo Ericsson.

Eftersom ingenting positivt hänt i den frågan kommer vi att inom en kort framtid att erbjuda gymnasieskolorna med Fordons- och transportprogrammet ett likartat och prisvärt kvalitetssystem med arbetsnamnet Godkänd Skolverkstad berättar både Bo och Benny.

Oavsett om du företräder ett företag, facket eller är en kund, hoppas vi på att få ett massivt stöd för våra tankar om nya utbildningsidéer till kunniga medarbetare för vår teknikintensiva bransch.

Verkstadsföretagarna och SFVF, vi vill ta vårt samhällsansvar mot bidragshysterin och tror på arbetslösa som en nödvändig resurs i vår fantastiska motorbransch.

Synpunkter på artikeln skickas till info@verkstadsforetagarna

Bo Ericsson

Vd SFVF och ordförande Verkstadsföretagarna

Benny Wallin Utbildningsansvarig Verkstadsföretagarna

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

86 procent av fordonsgasen är förnybar

MRF och Bil Swedens valmanifest 2018

Preem gör förstudie om koldioxidinfångning

Ökning av biodrivmedel under 2017 med ca 12 procent

Digitalisering är en konkurrensfördel

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Nyhetsbrev

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Arkiv

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Sänd till en kollega

0.161