Öppet brev till fordonsbranschen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Vi har ett facit på vad som inte fungerar. Om vi då fortsätter i samma fotspår tror då någon att det kommer bli bättre?

-Vi i Verkstadsföretagarna och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vill förändra nu för vår överlevnad. Om vi inte förändrar oss när marknaden och tekniken förändras kommer rekryteringsproblemen och kunskapsglappet på de som söker sig till vår bransch öka. Risken är att vi går sotdöden till mötes säger Benny Wallin utbildningsansvarig på Verkstadsföretagarna.

Det är idag en uppenbar katastrof att vi inte får tag på nya medarbetare till våra verkstäder trots att det är en prioriterad överlevnadsfaktor. Våra medlemsföretag måste idag och framöver kunna anställa nya tekniker och mekaniker. Samtidigt kan vi konstatera att många ungdomar både svenska och utomlandsfödda i dag går arbetslösa, utan att egentligen vilja det säger Bo Ericsson ordförande för Verkstadsföretagarna.

Varför prioriteras inte realistiska åtgärder för att dessa ungdomar ska komma i arbete? Vi tror det beror på att vi i företagen inte litar på våra politikers vilja att prioritera realistiska lösningar för att låta våra 2 300 medlemsföretag vara delaktiga i en ny och modern utbildningsprocess. Skolverket har i Nationella Programrådet presenterat flera förslag till nya utbildningssystem att någorlunda snabbt återställa motorbranschens personalbehov.

Yrkespaket är ett förslag där främst vuxna elever får en kortare grundutbildning på en skola och därefter en yrkesspecialisering under en längre APL varvad med teori. I de fall eleverna inte behärskar Svenska språket ingår det varvat i utbildningen. Det här gör att vuxna elever med tidigare livserfarenhet kan bli anställningsbara efter ca 1 år och då komma in i våra medlemsföretag med begränsade men tillräckliga kunskaper för att företagen ska kunna utvecklas.

Tyvärr har några ledamöter opponerat sig för den modellen i syfte att framhävda att den treåriga yrkesutbildningen eller motorbranschcollege borde vara den enda utbildningsvägen och det bekymrar mig säger Bo Ericsson. Så här blir det när bara akademiker får bestämma men nu får det vara slut med det. Det här är ett praktexempel på okunskap om branschen och dess behov. Verkstadsföretagarna och SFVF med sina många företag har kunskapen om branschen krav vill ”sjösätta” Yrkespaketen omgående säger Bo Ericsson. Vi behöver förnyelse med både kvantitet och kvalitet.

Ett annat förslag som Skolverket kommit med är försöksutbildning med branschskolor. Flera av våra kedjechefer och medlemsföretag välkomnar en sådan möjlighet då man ser fördelar med att eleverna får tillgång till de modernaste verktygen och instrumenten och får sin APL i verklig verkstadsmiljö vilket gagnar både företagen och elevernas personliga utveckling.

Nu har vi som organisationer målat upp våra visioner för att snarast få tag på framtidens medarbetare säger Benny Wallin. Att i dagens läge vänta tre år på varje kull kan innebära allt ifrån företagsnedläggningar till kostsamma bidrag med skattemedel för alla arbetslösa.

För att våra medlemsföretag ska kunna bidra till nya utbildningssystem för främst vuxna elever genom yrkespaket eller grundutbildning genom branschskolor har vi krav på:

  • Uttagningen av vuxna arbetslösa elever måste ske i samverkan med branschföreträdare.
  • För varje elev som får sin anställning efter genomgånget yrkespaket måste dokumenterat fortbildas till olika yrkesutgångar på företaget.
  • Anställda elever som genomgått ett yrkespaket med APL tecknar företaget ett anställningsavtal med bl a löner, försäkringar och yrkesbenämningar.

Verkstadsföretagarna och SFVF har diskuterat våra gymnasieskolors verkstadskvalitet långt innan vi bildade en egen arbetsgivarförening säger Bo Ericsson.

Eftersom ingenting positivt hänt i den frågan kommer vi att inom en kort framtid att erbjuda gymnasieskolorna med Fordons- och transportprogrammet ett likartat och prisvärt kvalitetssystem med arbetsnamnet Godkänd Skolverkstad berättar både Bo och Benny.

Oavsett om du företräder ett företag, facket eller är en kund, hoppas vi på att få ett massivt stöd för våra tankar om nya utbildningsidéer till kunniga medarbetare för vår teknikintensiva bransch.

Verkstadsföretagarna och SFVF, vi vill ta vårt samhällsansvar mot bidragshysterin och tror på arbetslösa som en nödvändig resurs i vår fantastiska motorbransch.

Synpunkter på artikeln skickas till info@verkstadsforetagarna

Bo Ericsson

Vd SFVF och ordförande Verkstadsföretagarna

Benny Wallin Utbildningsansvarig Verkstadsföretagarna

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.148