23948sdkhjf

Öppet brev till fordonsbranschen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Vi har ett facit på vad som inte fungerar. Om vi då fortsätter i samma fotspår tror då någon att det kommer bli bättre?

-Vi i Verkstadsföretagarna och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vill förändra nu för vår överlevnad. Om vi inte förändrar oss när marknaden och tekniken förändras kommer rekryteringsproblemen och kunskapsglappet på de som söker sig till vår bransch öka. Risken är att vi går sotdöden till mötes säger Benny Wallin utbildningsansvarig på Verkstadsföretagarna.

Det är idag en uppenbar katastrof att vi inte får tag på nya medarbetare till våra verkstäder trots att det är en prioriterad överlevnadsfaktor. Våra medlemsföretag måste idag och framöver kunna anställa nya tekniker och mekaniker. Samtidigt kan vi konstatera att många ungdomar både svenska och utomlandsfödda i dag går arbetslösa, utan att egentligen vilja det säger Bo Ericsson ordförande för Verkstadsföretagarna.

Varför prioriteras inte realistiska åtgärder för att dessa ungdomar ska komma i arbete? Vi tror det beror på att vi i företagen inte litar på våra politikers vilja att prioritera realistiska lösningar för att låta våra 2 300 medlemsföretag vara delaktiga i en ny och modern utbildningsprocess. Skolverket har i Nationella Programrådet presenterat flera förslag till nya utbildningssystem att någorlunda snabbt återställa motorbranschens personalbehov.

Yrkespaket är ett förslag där främst vuxna elever får en kortare grundutbildning på en skola och därefter en yrkesspecialisering under en längre APL varvad med teori. I de fall eleverna inte behärskar Svenska språket ingår det varvat i utbildningen. Det här gör att vuxna elever med tidigare livserfarenhet kan bli anställningsbara efter ca 1 år och då komma in i våra medlemsföretag med begränsade men tillräckliga kunskaper för att företagen ska kunna utvecklas.

Tyvärr har några ledamöter opponerat sig för den modellen i syfte att framhävda att den treåriga yrkesutbildningen eller motorbranschcollege borde vara den enda utbildningsvägen och det bekymrar mig säger Bo Ericsson. Så här blir det när bara akademiker får bestämma men nu får det vara slut med det. Det här är ett praktexempel på okunskap om branschen och dess behov. Verkstadsföretagarna och SFVF med sina många företag har kunskapen om branschen krav vill ”sjösätta” Yrkespaketen omgående säger Bo Ericsson. Vi behöver förnyelse med både kvantitet och kvalitet.

Ett annat förslag som Skolverket kommit med är försöksutbildning med branschskolor. Flera av våra kedjechefer och medlemsföretag välkomnar en sådan möjlighet då man ser fördelar med att eleverna får tillgång till de modernaste verktygen och instrumenten och får sin APL i verklig verkstadsmiljö vilket gagnar både företagen och elevernas personliga utveckling.

Nu har vi som organisationer målat upp våra visioner för att snarast få tag på framtidens medarbetare säger Benny Wallin. Att i dagens läge vänta tre år på varje kull kan innebära allt ifrån företagsnedläggningar till kostsamma bidrag med skattemedel för alla arbetslösa.

För att våra medlemsföretag ska kunna bidra till nya utbildningssystem för främst vuxna elever genom yrkespaket eller grundutbildning genom branschskolor har vi krav på:

  • Uttagningen av vuxna arbetslösa elever måste ske i samverkan med branschföreträdare.
  • För varje elev som får sin anställning efter genomgånget yrkespaket måste dokumenterat fortbildas till olika yrkesutgångar på företaget.
  • Anställda elever som genomgått ett yrkespaket med APL tecknar företaget ett anställningsavtal med bl a löner, försäkringar och yrkesbenämningar.

Verkstadsföretagarna och SFVF har diskuterat våra gymnasieskolors verkstadskvalitet långt innan vi bildade en egen arbetsgivarförening säger Bo Ericsson.

Eftersom ingenting positivt hänt i den frågan kommer vi att inom en kort framtid att erbjuda gymnasieskolorna med Fordons- och transportprogrammet ett likartat och prisvärt kvalitetssystem med arbetsnamnet Godkänd Skolverkstad berättar både Bo och Benny.

Oavsett om du företräder ett företag, facket eller är en kund, hoppas vi på att få ett massivt stöd för våra tankar om nya utbildningsidéer till kunniga medarbetare för vår teknikintensiva bransch.

Verkstadsföretagarna och SFVF, vi vill ta vårt samhällsansvar mot bidragshysterin och tror på arbetslösa som en nödvändig resurs i vår fantastiska motorbransch.

Synpunkter på artikeln skickas till info@verkstadsforetagarna

Bo Ericsson

Vd SFVF och ordförande Verkstadsföretagarna

Benny Wallin Utbildningsansvarig Verkstadsföretagarna

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Nordens största anläggning för husbilar och husvagnar

Snickare elektriker – och fordonstekniker. Sveriges största försäljningsanläggning för husbilar och husvagnar behöver rekrytera brett för att kunna bemanna sin verkstad.

LBM Autoparts storsatsar på utökat sortiment och klassiska amerikanska bilar

LBM Autoparts sortiment av reservdelar och renoverings-kit till växellådor växer rejält, och en kategori man satsar stort på är delar till klassiska amerikanska bilar.

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ny tjänst hjälper verkstaden att snabbt uppfylla certifiering och lagkrav

KlarOK är ett kvalitets- och ledningssystem som är byggt för extrem enkelhet. På bara några få veckor kan verkstaden t ex bli klar för certifiering till Godkänd Bilverkstad.

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny unik fordonsutbildning i Malmö när ProMeister satsar på vuxna

Nyhetsbrev

Möte om riskhantering vid arbete med e-fordon och gasfordon

Arkiv

Publiksuccé för Skandinaviens största bil- och mc-show

I år kom inte mindre än 76 773 besökare till Elmia i Jönköping för att kika på de över fyra hundra utställningsfordonen och för att umgås och ha kul.

800 kg förfalskade kullager ska förstöras

Äntligen kommer Inspirationsdagen 100% Verkstad till Göteborg

Sogefi först på eftermarknaden med ett komplett filtersortiment för nya Peugeot 508

USA öppnar litium-gruva - igen

NEVS ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono motors som valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

1

Biltema tillbakavisar uppgifter i Uppdrag Granskning om att man smiter undan skatt

ProMeister skapar nya jobb i Östersund

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

”Det finns över 400000 veteranbilar i Sverige”

Deras auktioner lockar spekulanter från hela norra Europa. Nu vill Bilweb Auctions skapa Nordens första veteranbilshub.

Det är läge för att branschen själv tar kommandot i bilskadefrågan!

Idag blir vi överkörda av försäkringsbolagen. För att vi ska kunna flytta fram våra positioner krävs dock att verkstäderna våga ansluta sig till Eurogarant så vi kan ta upp kampen på allvar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF till MotorMagasinet.

Andie Lahdo utsedd till årets företagare

Utifrån hundratals nominerade företag har ABS Wheels vd, Andie Lahdo vunnit det mest ärofyllda priset Årets företagare i Sigtuna kommun.

Pris till mobilitetsforskare

5

Sju bilmärken minskade sina CO2-utsläpp

Sju av världens bilmärken har lyckats minska koldioxidutsläppen från sina tillverkade bilar ifjol jämfört med 2017. Det visar siffror från fordonsstatistikkonsulten Jato.

Därför blev de populärast på Autobutler

Toyota och Suzuki i nytt samarbete

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Skruvat.se rekryterar Claes Kjelldorff som Business Manager

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Nytt rekordår för DEFA

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Se alla Företagens egna nyheter

Utvidgning av programmet för elektriska gasfjädrar och egen testutrustning

Skåphurtsen för framtidens verkstad

Damien Germés är förste Europe på posten som NGK SPARK PLUGS VD.

Snart är sommaren här - dags för AC!

Fordonsbelysning - Volkswagen Amarok

Få 40.000:- för din gamla hjulinställare

13 delar till Tesla modell S

NEXA - för din säkerhet vid brand

Påskhälsning

Nytt testcenter tas i bruk

Högskåpet för framtidens verkstad

"Med bra utbildning och support får våra kunder ut 100% av sin investering."

Trådlös truckkamera

Svängande kylvattentemperatur på bilar med DSG-växel

Hitta rätt belysning till din truck

Förvarar du däcken i en container, eller funderar på nytt däckhotell?

3D-utskrift av reservdelar! Vad gör Triscan?

100% verkstad i Göteborg och Malmö

Vad är egentligen en Logimat?

Lazer extraljus - Ford monteringskit

ACTIA 3D - standardinstallation och utbildning ingår alltid.

Verktygsskåpet för framtidens verkstad

Så säkerställs en säker arbetsmiljö på kedjans alla lastbils- och bussverks...

KW Parts storsatsar på sortiment till klassiska Amerikanska bilar!

Idag startar Bauma & Brigade är där!

Sänd till en kollega

0.131