Tekniskt utmanande racingbilsprojekt!

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

De utgår från en Audi A3 3.2 Quattro och målet är en gatregistrerad racebil med en vikt på under 1000 kilo som ska kunna ställa upp i loppet One Lap of America i USA. Följ Gary Thorson och Tobbe Lannemar och deras racebil-bygge här på Motormagasinet!

Gary Thorson och Tobbe Lannemar satsar allt inför tävlingen One Lap of America. De var så sent som i november på bilträffar, Nascar och drag racing på Daytona International Speedway och Homestead Miami Speedway för att samla inspiration och få en dos av riktig racing. Grabbarna ska bland annat köra på Michigan International Speedway som är en av världens snabbaste banor.

Genom ett genuint motorintresse träffades de och det mynnade ut i en nära vänskap som tack vare det gemensamma intresset fört dem runt halva jordklotet på massor av spännande bil- och racingäventyr.

Gary har ett förflutet som flygtekniker och flyginstruktör, det var också det som fick honom att flytta till landet i väst för snart 30 år sedan. Till vardags jobbar han med att skicka hem motordelar, bilar, motorcyklar och båtar till en ständigt växande kundkrets i Sverige. Hans yrkesbakgrund tillför duon både rutin, flygteknologi och materialkunskap.

Tobbe å sin sida har ett förflutet som testförare, motorjournalist, racingförare, tekniker och konstruktör med ett antal år på Ferrari och även Porsche samt att han vann Cannonball 2000 med en hårt trimmad Cadillac CTS-V. Hans enorma rutin ihop med tekniska ådra, perfektionism och en aldrig sinande nyfikenhet tillför projektet andra viktiga pusselbitar.

Att det skulle bli One Lap of America var en ren slump, men det är ett koncept som verkligen gynnar nytänkande och innovativa idéer. Tävlingen består av hela 565 mil transportsträckor runt halva Nordamerika mellan sju olika racerbanor av olika typ där slaget om snabbaste bilen kommer att avgöras. Det är allt från dragracing till time attack, race på olika typer av banor, slalombana, precisionskörning, Aquatrack och ”speed trap”.

Första körningen är på Michigan International Speedway som är en 3,2 kilometer lång ovalbana med en banking på hela 18 grader, vilket gör den till en av världens snabbaste banor.

Allt ska dessutom köras på en enda omgång däck, även samtliga transportsträckor - och ingen servicebil är tillåten.

– Det krävs en mycket snabb och väldigt mångsidig bil, vilket egentligen inga bilar är från grunden. Så det har krävts väldigt mycket funderingar och ännu mer uteslutningar av diverse bilar eller projekt innan allt föll på plats, säger Tobbe och fortsätter.

– Vi var länge på jakt efter en speciell Volvo, eftersom vi tyckte det kunde vara kul att komma över till USA med en svensk bil.

– Av olika omständigheter blev det inte så, men eftersom jag både kört och skruvat rätt mycket Audi och har bra Audi-kontakter i Tyskland så blev vårt ”andraval” faktiskt ett klart mycket bättre val i slutändan.

– Fyrhjulsdriften i kombination med bra grundeffekt och bra väghållning tillsammans med möjligheter till stor viktreducering var det som slutligen avgjorde, konstaterar Tobbe belåtet.

En tredörrars Audi A3 3,2 Quattro inhandlades och revs ner i molekyler direkt efter registreringen i Sverige. Målet är en gatregistrerad racebil med en vikt på under 1000 kilo som ska registreras som ombyggt fordon. Enbart den ofjädrade vikten reduceras med över 100 kilo.

Designern Johan Wejedal som fick det ärofyllda uppdraget att göra ett designförslag utifrån idéerna, en riktig utmaning då tankar och konstruktionen av det som ska bli en Audi GTRS3 mest fanns i huvudet på Tobbe.

– Jaeo, säger Gary och suckar. Lite taskigt läge för Johan, men han är skitduktig och mycket teknisk så han fattade galoppen ändå. Han har gjort en del designuppdrag åt Leif Tufvesson på Caresto. Så detta var nog egentligen enklare.

– Leif Tufvesson har även fått forma lite plåt till bilen som vi inte fixade själva. Han är en äkta plåtkonstnär.

– Vi har även fått värdefull hjälp av Robin Jonasson på Elite Projects i Hasslarp, inte minst när det gäller bockning av rören till säkerhetsburen. Vad skulle man egentligen ta sig till utan sitt nätverk? säger Gary frågande.

– Vi har alltså inga ritningar, så bilens konstruktion med varenda liten detalj och skruv finns bara i huvudet på Tobbe, vilket kanske är mer skrämmande än bra, säger Gary och skrattar.

– Så det gäller för mig att hänga med i ”svängarna” och att försöka se de olika lösningarna som bilder framför sig. Vi tittar tillsammans på varje del som vi plockar bort och går igenom vad som ska göras och hur för att det ska stämma med våra (läs Tobbes) teorier.

– Njaeo, svarar Tobbe närmast lite generad. Det är faktiskt inte så svårt, bilens konstruktion är egentligen inte så komplicerad, vi byter ut varenda del som inte är tillräckligt bra eller tillräckligt lätt.

– Men framför allt har vi den fantastiska förmånen att känna en mängd otroligt duktiga människor, och har dessutom lärt känna ännu fler sedan vi startade vårt ”lilla projekt”, flikar Tobbe in.

– Vi har våra ”egna” mekaniker Miran och Burim på Berga Bilakuten, som hjälpte oss plocka ut motor och låda, efter att ha tömt AC-systemet och plockat bort fronten med lampor och kylare, drivaxlar och avgassystem. Allt som allt tog det två timmar. Grymma grabbar!

– Vi har dessutom en alldeles egen el- och datatekniker i Stefan Paulsson som löser allt som kräver ström. Och en allt-i-allo i John Lindau som hjälper till där det behövs.

– Sedan har vi Johnny Wikberg på KP Styling, som banne mig är bäst i världen på att bygga gjutformar. Han gör just nu ett fantastiskt arbete med ytterskal och innerliner på dörrarna i glasfiber, konstaterar Tobbe nöjt.

– Roger på R-TecH Solutions har svetsat helt nya länkarmar i flygplansaluminium. De är grymma och väger endast en bråkdel mot originalet och kommer att förses med bussningar i Oilon, säger Gary nöjt och fortsätter.

– Fredrik Wettermark på Composit Design i Malmö är också djupt involverad. De har byggt vingen i kolfiber och gör även splittern fram och beräkningar av luftflöden och downforce. För de som inte vet så är det Composit Design som tillverkar kolfiberdelar till Koenigsegg inklusive att de ligger bakom de hyperlätta fälgarna i kolfiber naturligtvis…

– Så har vi Ferrita som tillsammans med Composite Design håller på att skissa på ett nytt avgaskoncept utifrån idéer som föddes med vårt projekt. De skissar på ett helt nytt koncept för ett häftigt system som garanterat ingen sett maken till tidigare. Systemet för vårt bygge kräver riktiga trollkonstnärer då det är fruktansvärt trångt eftersom bilen blir väldigt låg och för att vi dessutom byggt om bakvagnen helt.

– Det är precis vad det handlar om, inflikar Tobbe.

– Att vi jobbar i nära samarbete med våra sponsorer och hjälper till att utveckla nya produkter, att skaffa dem nya kunder och få dem att jobba tillsammans inom nätverket. Precis som med Composite Design och Ferrita där vi kläckte idéerna och det ena företaget tillverkar ljuddämparna och det andra säljer de. Det är win-win för alla involverade inklusive oss som får nya ljuddämpare av den senaste tekniken och samtidigt väldigt nöjda sponsorer, säger Tobbe nöjt och fortsätter.

– När vi höll på med DSG växellådan så kom vi i kontakt med LBM Auto Parts som är specialister på växellådor, vilket gett nyttig information och hjälp med rätt delar. I samband med växellådsfunderingarna så snubblade också över Swat-Eculogic-Tuning med Boris Vujicic i spetsen. De råkar kunna allt om omprogrammering av växellådor och borttagning av V-max och andra klurigheter. Så även här finns möjligheter för samarbete mellan dessa två företag där vi är med och bidrar.

– Däckia i Helsingborg med Micke Jönsson i spetsen hjälper till med inpassning och anpassning av fälgarna så det blir exakt rätt. De tycker dessutom att projektet är så intressant att de sponsrar med en omgång Michelin Pilot Sport 4 S till bilen.

– Så vi känner att vi är i väldigt trygga händer med hjälp av alla de vakna offensiva företag och otroligt duktiga personer vi har förmånen att känna eller lärt känna under projektet.

– Vi har fler spännande företag med många intressanta produkter som behöver hjälp att komma ut på marknaden och även sponsorer som egentligen inte alls har med bilar eller racing att göra. Som Ekornes med Stressless fåtöljerna och världens bästa båtfirma, Nordwall Marin på Lidingö, säger Tobbe mycket stolt.

– Just nu håller vi på att bygga buren, sedan återstår ”bara” lackering och motorbyggnationen, säger Gary glatt och får det att låta väldigt enkelt. Men det finns en plan för det också. One Lap of America går inte förrän maj nästa år, men innan bilen skickas över ska det göras både bantester och utvärderingar så allt fungerar som vi tänkt oss, säger Gary avslutningsvis.

Motor-Magasinet återkommer löpande med bilder och rapporter om hur byggprojektet fortskrider. Den som vill kan läsa mer om projektet på hemsidan https://gtracing.se eller på Facebook, sök bara på @gtracing.se

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Johan Wejedal
Kul att bli omnämnd! Ett litet påpekande dock - jag stavar mitt efternamn "Wejedal" dvs utan "i". I övrigt mycket trevlig och intressant läsning! Lycka till med bygget!

//Johan Wejedal, designern... :-)

Torbjörn Lannemar
Tack MotorMagasinet, vilken fantastisk artikel! Vi har fått en otroligt positiv respons och t.o.m. två företag som hört av sig och vill vara med och sponsra vårt projekt. Det ena har vi lovat att hålla hemligt ett tag till, det andra var Eventuri Intake Systems från England som bygger grymt fräcka, snygga och hysteriskt effektiva insugssystem i kolfiber. Tack vare att de utnyttjar venturi-principen och har vänt luftfiltren i en egen patentlösning så ökar luftströmningshastigheten samtidigt som lufttemperaturen sänks och resultatet blir då en effektökning på mellan 15-25 hk beroende på biltyp. Ännu roligare med den agenturen är att den nu hamnar i Sverige hos avgasspecialisterna Ferrita.
Tack än en gång för all support och uppmuntran.

// Gary & Tobbe - GTRacing.se

Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.198