Tekniskt utmanande racingbilsprojekt!

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

De utgår från en Audi A3 3.2 Quattro och målet är en gatregistrerad racebil med en vikt på under 1000 kilo som ska kunna ställa upp i loppet One Lap of America i USA. Följ Gary Thorson och Tobbe Lannemar och deras racebil-bygge här på Motormagasinet!

Gary Thorson och Tobbe Lannemar satsar allt inför tävlingen One Lap of America. De var så sent som i november på bilträffar, Nascar och drag racing på Daytona International Speedway och Homestead Miami Speedway för att samla inspiration och få en dos av riktig racing. Grabbarna ska bland annat köra på Michigan International Speedway som är en av världens snabbaste banor.

Genom ett genuint motorintresse träffades de och det mynnade ut i en nära vänskap som tack vare det gemensamma intresset fört dem runt halva jordklotet på massor av spännande bil- och racingäventyr.

Gary har ett förflutet som flygtekniker och flyginstruktör, det var också det som fick honom att flytta till landet i väst för snart 30 år sedan. Till vardags jobbar han med att skicka hem motordelar, bilar, motorcyklar och båtar till en ständigt växande kundkrets i Sverige. Hans yrkesbakgrund tillför duon både rutin, flygteknologi och materialkunskap.

Tobbe å sin sida har ett förflutet som testförare, motorjournalist, racingförare, tekniker och konstruktör med ett antal år på Ferrari och även Porsche samt att han vann Cannonball 2000 med en hårt trimmad Cadillac CTS-V. Hans enorma rutin ihop med tekniska ådra, perfektionism och en aldrig sinande nyfikenhet tillför projektet andra viktiga pusselbitar.

Att det skulle bli One Lap of America var en ren slump, men det är ett koncept som verkligen gynnar nytänkande och innovativa idéer. Tävlingen består av hela 565 mil transportsträckor runt halva Nordamerika mellan sju olika racerbanor av olika typ där slaget om snabbaste bilen kommer att avgöras. Det är allt från dragracing till time attack, race på olika typer av banor, slalombana, precisionskörning, Aquatrack och ”speed trap”.

Första körningen är på Michigan International Speedway som är en 3,2 kilometer lång ovalbana med en banking på hela 18 grader, vilket gör den till en av världens snabbaste banor.

Allt ska dessutom köras på en enda omgång däck, även samtliga transportsträckor - och ingen servicebil är tillåten.

– Det krävs en mycket snabb och väldigt mångsidig bil, vilket egentligen inga bilar är från grunden. Så det har krävts väldigt mycket funderingar och ännu mer uteslutningar av diverse bilar eller projekt innan allt föll på plats, säger Tobbe och fortsätter.

– Vi var länge på jakt efter en speciell Volvo, eftersom vi tyckte det kunde vara kul att komma över till USA med en svensk bil.

– Av olika omständigheter blev det inte så, men eftersom jag både kört och skruvat rätt mycket Audi och har bra Audi-kontakter i Tyskland så blev vårt ”andraval” faktiskt ett klart mycket bättre val i slutändan.

– Fyrhjulsdriften i kombination med bra grundeffekt och bra väghållning tillsammans med möjligheter till stor viktreducering var det som slutligen avgjorde, konstaterar Tobbe belåtet.

En tredörrars Audi A3 3,2 Quattro inhandlades och revs ner i molekyler direkt efter registreringen i Sverige. Målet är en gatregistrerad racebil med en vikt på under 1000 kilo som ska registreras som ombyggt fordon. Enbart den ofjädrade vikten reduceras med över 100 kilo.

Designern Johan Wejedal som fick det ärofyllda uppdraget att göra ett designförslag utifrån idéerna, en riktig utmaning då tankar och konstruktionen av det som ska bli en Audi GTRS3 mest fanns i huvudet på Tobbe.

– Jaeo, säger Gary och suckar. Lite taskigt läge för Johan, men han är skitduktig och mycket teknisk så han fattade galoppen ändå. Han har gjort en del designuppdrag åt Leif Tufvesson på Caresto. Så detta var nog egentligen enklare.

– Leif Tufvesson har även fått forma lite plåt till bilen som vi inte fixade själva. Han är en äkta plåtkonstnär.

– Vi har även fått värdefull hjälp av Robin Jonasson på Elite Projects i Hasslarp, inte minst när det gäller bockning av rören till säkerhetsburen. Vad skulle man egentligen ta sig till utan sitt nätverk? säger Gary frågande.

– Vi har alltså inga ritningar, så bilens konstruktion med varenda liten detalj och skruv finns bara i huvudet på Tobbe, vilket kanske är mer skrämmande än bra, säger Gary och skrattar.

– Så det gäller för mig att hänga med i ”svängarna” och att försöka se de olika lösningarna som bilder framför sig. Vi tittar tillsammans på varje del som vi plockar bort och går igenom vad som ska göras och hur för att det ska stämma med våra (läs Tobbes) teorier.

– Njaeo, svarar Tobbe närmast lite generad. Det är faktiskt inte så svårt, bilens konstruktion är egentligen inte så komplicerad, vi byter ut varenda del som inte är tillräckligt bra eller tillräckligt lätt.

– Men framför allt har vi den fantastiska förmånen att känna en mängd otroligt duktiga människor, och har dessutom lärt känna ännu fler sedan vi startade vårt ”lilla projekt”, flikar Tobbe in.

– Vi har våra ”egna” mekaniker Miran och Burim på Berga Bilakuten, som hjälpte oss plocka ut motor och låda, efter att ha tömt AC-systemet och plockat bort fronten med lampor och kylare, drivaxlar och avgassystem. Allt som allt tog det två timmar. Grymma grabbar!

– Vi har dessutom en alldeles egen el- och datatekniker i Stefan Paulsson som löser allt som kräver ström. Och en allt-i-allo i John Lindau som hjälper till där det behövs.

– Sedan har vi Johnny Wikberg på KP Styling, som banne mig är bäst i världen på att bygga gjutformar. Han gör just nu ett fantastiskt arbete med ytterskal och innerliner på dörrarna i glasfiber, konstaterar Tobbe nöjt.

– Roger på R-TecH Solutions har svetsat helt nya länkarmar i flygplansaluminium. De är grymma och väger endast en bråkdel mot originalet och kommer att förses med bussningar i Oilon, säger Gary nöjt och fortsätter.

– Fredrik Wettermark på Composit Design i Malmö är också djupt involverad. De har byggt vingen i kolfiber och gör även splittern fram och beräkningar av luftflöden och downforce. För de som inte vet så är det Composit Design som tillverkar kolfiberdelar till Koenigsegg inklusive att de ligger bakom de hyperlätta fälgarna i kolfiber naturligtvis…

– Så har vi Ferrita som tillsammans med Composite Design håller på att skissa på ett nytt avgaskoncept utifrån idéer som föddes med vårt projekt. De skissar på ett helt nytt koncept för ett häftigt system som garanterat ingen sett maken till tidigare. Systemet för vårt bygge kräver riktiga trollkonstnärer då det är fruktansvärt trångt eftersom bilen blir väldigt låg och för att vi dessutom byggt om bakvagnen helt.

– Det är precis vad det handlar om, inflikar Tobbe.

– Att vi jobbar i nära samarbete med våra sponsorer och hjälper till att utveckla nya produkter, att skaffa dem nya kunder och få dem att jobba tillsammans inom nätverket. Precis som med Composite Design och Ferrita där vi kläckte idéerna och det ena företaget tillverkar ljuddämparna och det andra säljer de. Det är win-win för alla involverade inklusive oss som får nya ljuddämpare av den senaste tekniken och samtidigt väldigt nöjda sponsorer, säger Tobbe nöjt och fortsätter.

– När vi höll på med DSG växellådan så kom vi i kontakt med LBM Auto Parts som är specialister på växellådor, vilket gett nyttig information och hjälp med rätt delar. I samband med växellådsfunderingarna så snubblade också över Swat-Eculogic-Tuning med Boris Vujicic i spetsen. De råkar kunna allt om omprogrammering av växellådor och borttagning av V-max och andra klurigheter. Så även här finns möjligheter för samarbete mellan dessa två företag där vi är med och bidrar.

– Däckia i Helsingborg med Micke Jönsson i spetsen hjälper till med inpassning och anpassning av fälgarna så det blir exakt rätt. De tycker dessutom att projektet är så intressant att de sponsrar med en omgång Michelin Pilot Sport 4 S till bilen.

– Så vi känner att vi är i väldigt trygga händer med hjälp av alla de vakna offensiva företag och otroligt duktiga personer vi har förmånen att känna eller lärt känna under projektet.

– Vi har fler spännande företag med många intressanta produkter som behöver hjälp att komma ut på marknaden och även sponsorer som egentligen inte alls har med bilar eller racing att göra. Som Ekornes med Stressless fåtöljerna och världens bästa båtfirma, Nordwall Marin på Lidingö, säger Tobbe mycket stolt.

– Just nu håller vi på att bygga buren, sedan återstår ”bara” lackering och motorbyggnationen, säger Gary glatt och får det att låta väldigt enkelt. Men det finns en plan för det också. One Lap of America går inte förrän maj nästa år, men innan bilen skickas över ska det göras både bantester och utvärderingar så allt fungerar som vi tänkt oss, säger Gary avslutningsvis.

Motor-Magasinet återkommer löpande med bilder och rapporter om hur byggprojektet fortskrider. Den som vill kan läsa mer om projektet på hemsidan https://gtracing.se eller på Facebook, sök bara på @gtracing.se

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Johan Wejedal
Kul att bli omnämnd! Ett litet påpekande dock - jag stavar mitt efternamn "Wejedal" dvs utan "i". I övrigt mycket trevlig och intressant läsning! Lycka till med bygget!

//Johan Wejedal, designern... :-)

Torbjörn Lannemar
Tack MotorMagasinet, vilken fantastisk artikel! Vi har fått en otroligt positiv respons och t.o.m. två företag som hört av sig och vill vara med och sponsra vårt projekt. Det ena har vi lovat att hålla hemligt ett tag till, det andra var Eventuri Intake Systems från England som bygger grymt fräcka, snygga och hysteriskt effektiva insugssystem i kolfiber. Tack vare att de utnyttjar venturi-principen och har vänt luftfiltren i en egen patentlösning så ökar luftströmningshastigheten samtidigt som lufttemperaturen sänks och resultatet blir då en effektökning på mellan 15-25 hk beroende på biltyp. Ännu roligare med den agenturen är att den nu hamnar i Sverige hos avgasspecialisterna Ferrita.
Tack än en gång för all support och uppmuntran.

// Gary & Tobbe - GTRacing.se

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.326