Stora miljövinster med att renovera växellådor

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Industriellt kretsloppstänkande med renovering av fordonskomponenter blir allt viktigare för världens biltillverkare som prioriterar en cirkulär ekonomi med stort fokus på miljön. Fler och fler komponenter renoveras, återtillverkas, och en sådan komponent är växellådor. Råvarubristen under andra världskriget ledde till att Volvo redan 1945 började renovera växellådor. Idag renoverar STS, Scandinavian Transmission Service AB i Stenungsund, varje år 3 500 växellådor åt Volvo Cars. Samarbetet med Volvo Cars startade redan 1969. En nyligen presenterad masteruppsats vid Chalmers Universitet i Göteborg visar att miljövinsterna med renovering är stora jämfört med nytillverkning.

Pranav Gahane och Mohamad Kaddoura har i arbetet med masteruppsatsen ”Remanufacturing in circular economy: A gearbox example” genomfört en omfattande livscykelanalys (LCA, Life Cycle Assessment) av 30 komponenter i en renoverad och en nytillverkad växellåda. Målet har varit att få fram en helhetsbild av hur stor den total miljöpåverkan är för bl a råvaruutvinning, tillverknings-processer, användning, transporter till renoveringsverkstad och energiåtgång. Även en analys av livscykelkostnaderna (LCC) har genomförts. Uppsatsarbetet har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Volvo Cars, STS och Mistra REES. Mistra REES är ett forskningsprogram där Chalmers deltar tillsammans med Linköpings Universitet, två kommuner och tolv företag bl a Volvo Cars. 

Visionen för forskningsprogrammet är att svensk tillverkningsindustri ska gå mot en mer cirkulär och hållbar ekonom med mer resurseffektiva produkter, tjänster och affärsmodeller. I en cirkulär ekonomi ligger fokus på att återtillverka och återanvända produkter för att minimera miljöpåverkan. Detta till skillnad mot en linjär ekonomi där produkter tillverkas, används och slutligen kasseras. Volvo Cars har i många år arbetat med ett industriellt kretsloppstänkande och har stegvis fört in allt fler komponenter i ett omfattande renoveringsflöde.  Att en renoverad växellåda är en mycket resurseffektiv produkt som minskar miljöpåverkan framgår tydligt av masteruppsatsen. En renoverad växellåda ger en betydande minskning av koldioxidutsläppen (med 36 %) jämfört med nytillverkning där produktionsprocessen kräver användning av råvaruresurser som stål och aluminium.

När en växellåda renoverats blir den också mer miljöeffektiv genom att de uppgraderas med nya komponenter vilket gör att bilarna avger mindre utsläpp.

-För oss har masteruppsatsen gett flera viktiga besked. Vi har fått en bekräftelse på att den satsning vi i många år har gjort på remanufacturing har många positiva miljöeffekter. Intressant är också att analysen så tydligt visar att en renoverad och uppgraderad växellåda blir en effektivare produkt som ger en minskad miljöpåverkan, säger Gunnar Magnusson som är Remanufacturing Manager på Volvo Cars.

Miljön vinner alltså på att växellådor renoveras, men det gör också bilägarna. En växellåda som STS renoverar uppfyller samma funktion- och kvalitetskrav som när de var nytillverkade. Ibland till och med högre eftersom de uppgraderas till den senaste specifikationen från biltillverkarna. Ola Stålebo som är vd på STS tror att Chalmersstudien kommer att leda till ett ökat intresse för renovering av växellådor.

 

-Även för oss har analyserna och slutsatserna stor betydelse. Ett exempel är att analysen visar att den miljömässiga fördelen med renovering kvarstår även om en trasig växellåda måste transporteras drygt 1 400 mil till oss i Stenungsund. I en cirkulär ekonomi är det ett viktigt besked som gör att många fler verkstäder i Europa som vill satsa på miljön säkert inser värdet av renovering istället för kassation. 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.138