CHEF-intervjun: ”Det blir en spännande resa för oss”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervjun: Kärnaffären har varit batteriladdare. Nu bygger man på verksamheten med hela strömförsörjningssystem och konditionstestning av batterier. Vi har träffat dalmasen Jon Lind, som leder företaget som laddar dagens fordon med morgondagens teknik.

Du blev erbjuden jobbet som vd för CTek 2012. Hur gick det till?

De ringde mig i december och frågade om jag ville jobba på Ctek. Det kändes jättestort.

Jon jobbade i Shanghai åt det Falun-baserade företaget Dellner och skötte deras internationella verksamhet som affärsområdeschef.

Då var min inställning att jag skulle inte alls byta jobb, men det här erbjudandet kändes bara helrätt. Jag tycker CTek är ett otroligt coolt bolag. Dessutom hade min dåvarande arbetsgivare varit kund till Creator Teknisk Utveckling AB –ett utvecklingsbolag som har samma ägare som CTek.

Läs tidigare chef-intervju: Martin Fransson, vd för Wayke

Varför ringde CTek dig, tror du?

Jag har jobbat internationellt, med stort ansvar, gjort den resan med ett bolag som storleksmässigt motsvarar CTek. Jag har jobbat med utveckling och försäljning. Sedan är jag intresserad av teknik och den typen av applikationer som vi jobbar med här. Mitt jobb råkar också vara mitt intresse. Sedan är jag från orten, och sådant kan ibland spela en viktig roll.

CTek är om jag förstått det rätt på väg in i ett väldigt expansivt skede. Vad har ni på gång?

Vi har delat upp bolaget i fyra affärsområden – konsument, professional, client branding och batteritestning – Integrated Solutions – för att vara säkra på att vi kan fokusera på att bära ut rätt kundvärde till de olika kundkategorierna. Det är ganska stor skillnad mellan en konsumentaffär, när det gäller volymer och hur man går tillväga, jämfört med den andra ytterligheten – att leverera direkt in till en produktionslina hos en fordonstillverkare.

Och på den professionella sidan ser vi hur behovet av kvalitetsladdning och strömförsörjning accelererar.

Vad beror det på?

Nu behöver man ha en jämn strömförsörjning och anpassade algoritmer för olika applikationer och batterityper i verkstaden. Det är bland annat för att säkerställa att du utan störningar kan göra mjukvaruuppdateringar på bilarna.

I segmentet client branding har ni skördat era åtminstone symboliskt kanske största framgångar hittills – berätta!

Att flera av världens största premiumtillverkare valt att både använda CTeks laddare och låter vårt namn synas på produkten – ”Powered by CTek” – är för oss nästan den bästa kvalitetsstämpeln vi kan få. Porsche och Mercedes sätter inte sitt namn på vilka produkter som helst.

Vilka krav ställer era ägare – svenska riskkapitalbolaget Altor – på er?

Vi har ägare som jobbar oerhört långsiktigt, och som inte har gett oss några direkta begränsningar eller krav på snabba vinster. Jobbar man i så stor utsträckning med utveckling som vi gör så är det i regel en lång payoff. Vi har dessutom ett laboratorium som få andra företag i Sverige har, och det möjliggör för oss att jobba väldigt integrerat med utveckling och produktion, utan att behöva blanda in externa aktörer.

Det talas om att elbilarna nu fått ett riktigt genombrott. Är inte blysyrabatterierna på väg bort snart?

Vi ser att blybatterier kommer spela en viktig roll i många år framöver. Sedan har vi också sett att det finns ett behov av sådana typer av batterier i elbilar, i form av extrabatteri som stödjer andra system i elbilen.

Strömförsörjning är ett segment ni på allvar nu ger er in på – berätta!

Vi har bestämt oss för att CTek ska kunna hjälpa exempelvis en fordonspåbyggare med att leverera ett komplett strömförsörjningssystem till fordonet. Och vi ska kunna leverera hela infrastrukturen; det kan vara solceller, AC-laddning, invertrar. Så ska det vara plug and play. Vi lade strategin i år och nu har vi tryckt på knappen.

Hur har en påbyggare hittills löst strömförsöjningen på fordonen de jobbar med?

Det har varit att man plockar ihop produkterna från ett antal olika leverantörer.

Det blir en spännande resa för oss att se hur vi kan utveckla det här segmentet.

FAKTA Jon Lind

Ålder: 45 år

Bor: hus i Säter i Dalarna

Familj: Hustru och två barn

Kör: Audi S5

Bakgrund: Mekanikingenjör (högskolan i Borlänge)

Fritidsintressen: De brukar kalla mig petrol head. Jag tycker om att förflytta mig ganska fort horisontellt, och gillar att tävla i motorsport”.

FAKTA CTek

Grundades 1997 av uppfinnaren Bengt Wahlqvist.

Jobbar i 70 länder runt om i världen. Huvudkontor i Vikmanshyttan i Sverige.

Ägare: Svenska riskkapitalbolaget Altor.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag invigs Europas största FordStore – hos Hedin Bil i Segeltorp

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Nyhetsbrev

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Arkiv

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Snart får vi se ketchup-effekt av laddbara bilar

Var tredje bilägare har två bilar i hushållet

Försäkringsbranschens verkstadskontroller: Var tredje skadereparation brister

Försäkringsbranschen summerar sitt fjärde år med kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Av 1 300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Kommentar till Försäkringsbranschens nya utredning

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

Miljön nedprioriterad när svenskarna vårtvättar bilen

Går det att köra en elbil genom Europa?

Lars Pettersson ny förbundsordförande för bilsporten

Kristoffersson premiärsegrare efter diskning på Ekström

En mycket lyckad Inspirationsdag i Malmö

Flygande bilen utvecklas i Göteborg

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Ge fler unga tjejer chansen att upptäcka mekanikeryrket

Miljözoner 2022 – ett fall framåt

Se alla Företagens egna nyheter

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Drivknut till BMW

Kvalitetsbatterier från Banner

Drivknut till Mercedes 4Matic

Sänd till en kollega

0.136