CHEF-intervjun: ”Det blir en spännande resa för oss”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervjun: Kärnaffären har varit batteriladdare. Nu bygger man på verksamheten med hela strömförsörjningssystem och konditionstestning av batterier. Vi har träffat dalmasen Jon Lind, som leder företaget som laddar dagens fordon med morgondagens teknik.

Du blev erbjuden jobbet som vd för CTek 2012. Hur gick det till?

De ringde mig i december och frågade om jag ville jobba på Ctek. Det kändes jättestort.

Jon jobbade i Shanghai åt det Falun-baserade företaget Dellner och skötte deras internationella verksamhet som affärsområdeschef.

Då var min inställning att jag skulle inte alls byta jobb, men det här erbjudandet kändes bara helrätt. Jag tycker CTek är ett otroligt coolt bolag. Dessutom hade min dåvarande arbetsgivare varit kund till Creator Teknisk Utveckling AB –ett utvecklingsbolag som har samma ägare som CTek.

Läs tidigare chef-intervju: Martin Fransson, vd för Wayke

Varför ringde CTek dig, tror du?

Jag har jobbat internationellt, med stort ansvar, gjort den resan med ett bolag som storleksmässigt motsvarar CTek. Jag har jobbat med utveckling och försäljning. Sedan är jag intresserad av teknik och den typen av applikationer som vi jobbar med här. Mitt jobb råkar också vara mitt intresse. Sedan är jag från orten, och sådant kan ibland spela en viktig roll.

CTek är om jag förstått det rätt på väg in i ett väldigt expansivt skede. Vad har ni på gång?

Vi har delat upp bolaget i fyra affärsområden – konsument, professional, client branding och batteritestning – Integrated Solutions – för att vara säkra på att vi kan fokusera på att bära ut rätt kundvärde till de olika kundkategorierna. Det är ganska stor skillnad mellan en konsumentaffär, när det gäller volymer och hur man går tillväga, jämfört med den andra ytterligheten – att leverera direkt in till en produktionslina hos en fordonstillverkare.

Och på den professionella sidan ser vi hur behovet av kvalitetsladdning och strömförsörjning accelererar.

Vad beror det på?

Nu behöver man ha en jämn strömförsörjning och anpassade algoritmer för olika applikationer och batterityper i verkstaden. Det är bland annat för att säkerställa att du utan störningar kan göra mjukvaruuppdateringar på bilarna.

I segmentet client branding har ni skördat era åtminstone symboliskt kanske största framgångar hittills – berätta!

Att flera av världens största premiumtillverkare valt att både använda CTeks laddare och låter vårt namn synas på produkten – ”Powered by CTek” – är för oss nästan den bästa kvalitetsstämpeln vi kan få. Porsche och Mercedes sätter inte sitt namn på vilka produkter som helst.

Vilka krav ställer era ägare – svenska riskkapitalbolaget Altor – på er?

Vi har ägare som jobbar oerhört långsiktigt, och som inte har gett oss några direkta begränsningar eller krav på snabba vinster. Jobbar man i så stor utsträckning med utveckling som vi gör så är det i regel en lång payoff. Vi har dessutom ett laboratorium som få andra företag i Sverige har, och det möjliggör för oss att jobba väldigt integrerat med utveckling och produktion, utan att behöva blanda in externa aktörer.

Det talas om att elbilarna nu fått ett riktigt genombrott. Är inte blysyrabatterierna på väg bort snart?

Vi ser att blybatterier kommer spela en viktig roll i många år framöver. Sedan har vi också sett att det finns ett behov av sådana typer av batterier i elbilar, i form av extrabatteri som stödjer andra system i elbilen.

Strömförsörjning är ett segment ni på allvar nu ger er in på – berätta!

Vi har bestämt oss för att CTek ska kunna hjälpa exempelvis en fordonspåbyggare med att leverera ett komplett strömförsörjningssystem till fordonet. Och vi ska kunna leverera hela infrastrukturen; det kan vara solceller, AC-laddning, invertrar. Så ska det vara plug and play. Vi lade strategin i år och nu har vi tryckt på knappen.

Hur har en påbyggare hittills löst strömförsöjningen på fordonen de jobbar med?

Det har varit att man plockar ihop produkterna från ett antal olika leverantörer.

Det blir en spännande resa för oss att se hur vi kan utveckla det här segmentet.

FAKTA Jon Lind

Ålder: 45 år

Bor: hus i Säter i Dalarna

Familj: Hustru och två barn

Kör: Audi S5

Bakgrund: Mekanikingenjör (högskolan i Borlänge)

Fritidsintressen: De brukar kalla mig petrol head. Jag tycker om att förflytta mig ganska fort horisontellt, och gillar att tävla i motorsport”.

FAKTA CTek

Grundades 1997 av uppfinnaren Bengt Wahlqvist.

Jobbar i 70 länder runt om i världen. Huvudkontor i Vikmanshyttan i Sverige.

Ägare: Svenska riskkapitalbolaget Altor.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.153