CHEF-intervjun: ”Det blir en spännande resa för oss”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEF-intervjun: Kärnaffären har varit batteriladdare. Nu bygger man på verksamheten med hela strömförsörjningssystem och konditionstestning av batterier. Vi har träffat dalmasen Jon Lind, som leder företaget som laddar dagens fordon med morgondagens teknik.

Du blev erbjuden jobbet som vd för CTek 2012. Hur gick det till?

De ringde mig i december och frågade om jag ville jobba på Ctek. Det kändes jättestort.

Jon jobbade i Shanghai åt det Falun-baserade företaget Dellner och skötte deras internationella verksamhet som affärsområdeschef.

Då var min inställning att jag skulle inte alls byta jobb, men det här erbjudandet kändes bara helrätt. Jag tycker CTek är ett otroligt coolt bolag. Dessutom hade min dåvarande arbetsgivare varit kund till Creator Teknisk Utveckling AB –ett utvecklingsbolag som har samma ägare som CTek.

Läs tidigare chef-intervju: Martin Fransson, vd för Wayke

Varför ringde CTek dig, tror du?

Jag har jobbat internationellt, med stort ansvar, gjort den resan med ett bolag som storleksmässigt motsvarar CTek. Jag har jobbat med utveckling och försäljning. Sedan är jag intresserad av teknik och den typen av applikationer som vi jobbar med här. Mitt jobb råkar också vara mitt intresse. Sedan är jag från orten, och sådant kan ibland spela en viktig roll.

CTek är om jag förstått det rätt på väg in i ett väldigt expansivt skede. Vad har ni på gång?

Vi har delat upp bolaget i fyra affärsområden – konsument, professional, client branding och batteritestning – Integrated Solutions – för att vara säkra på att vi kan fokusera på att bära ut rätt kundvärde till de olika kundkategorierna. Det är ganska stor skillnad mellan en konsumentaffär, när det gäller volymer och hur man går tillväga, jämfört med den andra ytterligheten – att leverera direkt in till en produktionslina hos en fordonstillverkare.

Och på den professionella sidan ser vi hur behovet av kvalitetsladdning och strömförsörjning accelererar.

Vad beror det på?

Nu behöver man ha en jämn strömförsörjning och anpassade algoritmer för olika applikationer och batterityper i verkstaden. Det är bland annat för att säkerställa att du utan störningar kan göra mjukvaruuppdateringar på bilarna.

I segmentet client branding har ni skördat era åtminstone symboliskt kanske största framgångar hittills – berätta!

Att flera av världens största premiumtillverkare valt att både använda CTeks laddare och låter vårt namn synas på produkten – ”Powered by CTek” – är för oss nästan den bästa kvalitetsstämpeln vi kan få. Porsche och Mercedes sätter inte sitt namn på vilka produkter som helst.

Vilka krav ställer era ägare – svenska riskkapitalbolaget Altor – på er?

Vi har ägare som jobbar oerhört långsiktigt, och som inte har gett oss några direkta begränsningar eller krav på snabba vinster. Jobbar man i så stor utsträckning med utveckling som vi gör så är det i regel en lång payoff. Vi har dessutom ett laboratorium som få andra företag i Sverige har, och det möjliggör för oss att jobba väldigt integrerat med utveckling och produktion, utan att behöva blanda in externa aktörer.

Det talas om att elbilarna nu fått ett riktigt genombrott. Är inte blysyrabatterierna på väg bort snart?

Vi ser att blybatterier kommer spela en viktig roll i många år framöver. Sedan har vi också sett att det finns ett behov av sådana typer av batterier i elbilar, i form av extrabatteri som stödjer andra system i elbilen.

Strömförsörjning är ett segment ni på allvar nu ger er in på – berätta!

Vi har bestämt oss för att CTek ska kunna hjälpa exempelvis en fordonspåbyggare med att leverera ett komplett strömförsörjningssystem till fordonet. Och vi ska kunna leverera hela infrastrukturen; det kan vara solceller, AC-laddning, invertrar. Så ska det vara plug and play. Vi lade strategin i år och nu har vi tryckt på knappen.

Hur har en påbyggare hittills löst strömförsöjningen på fordonen de jobbar med?

Det har varit att man plockar ihop produkterna från ett antal olika leverantörer.

Det blir en spännande resa för oss att se hur vi kan utveckla det här segmentet.

FAKTA Jon Lind

Ålder: 45 år

Bor: hus i Säter i Dalarna

Familj: Hustru och två barn

Kör: Audi S5

Bakgrund: Mekanikingenjör (högskolan i Borlänge)

Fritidsintressen: De brukar kalla mig petrol head. Jag tycker om att förflytta mig ganska fort horisontellt, och gillar att tävla i motorsport”.

FAKTA CTek

Grundades 1997 av uppfinnaren Bengt Wahlqvist.

Jobbar i 70 länder runt om i världen. Huvudkontor i Vikmanshyttan i Sverige.

Ägare: Svenska riskkapitalbolaget Altor.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Inspirationsdagen 100% verkstad bjuder på ett spännande program för alla verkstäder

”Om jag ska komma till ett jobb år efter år och vara där åtta timmar om dagen och har den fantastiska möjligheten att själv peka ut kompassriktningen. Då ska jag göra det. Jag har i praktiken försökt skapa ett bolag som jag själv skulle vilja jobba på.”

Euromaster förnyar sitt avtal med Compilator

Mercedes-Benz Vans och BASF satsar på mobilitet

Mercedes-Benz Vans och BASF planerar ett samarbete för att driva fram innovationer inom mobilitet. Inledningsvis handlar det om att optimera persontransporterna på BASF:s anläggning i Ludwigshafen, där ett efterfrågestyrt samåkningssystem snart införs.

Prins Carl Philip totaltvåa i GTB

Nu tar däcken steget ut i rymden

Goodyear ska studera reaktioner i däckmaterial genom experiment vid den internationella rymdstationen ISS.

Johan Kristoffersson säkrade STCC-guldet 2018

Nyhetsbrev

ABS Wheels samarbetar med CDON.COM

Arkiv

PWR Racing presenterar elektrisk STCC-bil med 600 hästkrafter

– Den här bilen är revolutionerande att köra. Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Opel drar ned produktionen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Se alla Företagens egna nyheter

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utse...

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Sänd till en kollega

0.182