PROVKÖRNING: Bredaxlad premium-SUV

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Lite längre och en extra sätesrad längst bak. Trevlig mellanklass-SUV som blivit ännu lite rymligare. Det lär gå hem hos svenska bilköpare.

Klicka på bilden till höger för att se alla bilderna!

Andra generationens Tiguan har tuffat till sig i formspråket. Den Tiguan vi kör har tillnamnet ”Allspace”, vilket betyder att den är förlängd 20 centimeter. Det har gett plats för en till sätesrad längst bak med två sittplatser. Och vore det inte för att den mittersta sätesraden – det vill säga det ordinarie baksätet – går att flytta i längsled max 18 centimeter så skulle det bli på tok för trångt för dem som sitter på någon av de två platserna i extrasätet längst bak. Bakdörrarna på Allspace är också förlängda, vilket underlättar när man ska kliva in i extrasätet längst bak.

LÄS MER:Motormagasinet provkör Ford Kuga Vignale 180 TDci 4x4

Alltifrån detaljkvaliteten på inredningen till känslan i knappar, växelspaken och dörrar skvallrar om att Volkswagen idag tillhör den exklusiva gruppen av premiumtillverkare.

Instrumenteringen som de runda hastighets- och varvtalsmätarna till trots är helt digital är rent grafiskt omsorgsfullt designad.

Detaljkvalitet i all ära, men VW har fått en förkärlek för hårt stoppade säten på senare år. Ändå kan undertecknad konstatera att en 25-milatripp utan paus inte förmår ge träsmak. VW lyckas även här.

När provbilen hämtas bjuder Mälardalen på rejält vinterslask med ymnigt blötsnöande och rejäla moddsträngar även på E4. Och då blir man varse vilken idioti det är att utrusta en 2 ton tung SUV med 19 tum stora och breda vinterdäck. En annars kursstabil vagn med direkt och finstämd styrning beter sig nu som en understyrd och framtung koloss när man ska plöja sig genom moddsträngarna.

Annars är det en fröjd att sväva fram i den sobert diskreta kupén och njuta av den 7-växlade dubbelkopplingslådans så gott som sömlösa växlingar och det där trevligt dova morrande dieselmurret från motorn – fjärran från det ofta lite skramliga knatter som många andra dieselmotorer ger. Och den 190 hästar starka dieselfyran känns hyfsat väl dimensionerad för bilen, Den som ofta kommer dra tunga släp föredrar kanske Tiguan med största dieselmotorn – egentligen samma motor fast med effektuttaget 240 hästar och hela 500 newtonmeters vridmoment.

I likhet med hos den Ford Kuga med dieselspis som provkördes nyligen, så noteras att DSG-lådan ofta gärna växlar upp redan vid 1100-1200 varv per minut. Och när man har saktat ned och ska accelerera upp igen så behöver man trycka ned gaspedalen ganska långt innan DSG-lådan vill växla ned. Bilen upplevs därför ibland som seg i accelerationen – undrar om det är automatlådan som är optimerad snarare för att spara bränsleförbrukning istället för att ge en bra körrytm, eller en kommande programvaruuppdatering som kanske löser problemet?

När undertecknad hämtar bilen hos Volkswagen i Södertälje har den bara rullat dryga 50 mil. Det är förhoppningsvis förklaringen till att den sörplat i sig dryga litern per mil när det är dags att tanka. Den angivna förbrukningen på cirka 0,7 liter per mil vid blandad körning är förstås en glädjessiffra, men en SUV av denna storlek och motorstyrka borde gissningsvis kunna klara sig med runt 0,8–0,9 liter milen vid lugn landsvägskörning.

Volkswagen-gruppen har det senaste decenniet dragits med en del kvalitetsproblem. Men på en punkt gör premiumbiljätten en nästan aldrig besviken; de levererar bilar med fantastisk detaljkvalitet, förfinade motorer och en genomtänkt och sober design.

Volkswagen-bilar tycks sälja sig själva; varken dieselskandaler, sträckta kamkedjor eller rasade DSG-lådor tycks ha skrämt bort en endaste kund. Till konkurrenternas stora förtret. Starkaste köpargumenten för en Allspace är kanske att den erbjuder ytterligare några centimeter av den ytterst trevliga och förfinade varan Tiguan, eller ett billigare och förnuftigare alternativ till Touareg – som många kunder ändå inte har råd med.

LÄS MER:Motormagasinet provkör Ford Kuga vignale 180 TDci 4x4

FAKTA VW Tiguan Allspace

Motor: Tvärställd 4-cyl rak diesel med adblue-tillsats. Kamrem. 4 ventiler/cylinder. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 91,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500-4000 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1900-3300 r/min.

Kraftöverföring Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda

Fjädring/hjulställ Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar

Styrning Eldriven servo

Bromsar Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem

Hjul Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 235/50 R19

Mått/vikt (cm/kg) Axelavstånd 279, längd 470, bredd 184, höjd 167, spårvidd f/b 159/157. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 775, maxlast 620, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 700 – 1 775 liter (sjusits), 760 – 1 920 liter (femsits)

VW räknar med att majoriteten (runt 70%) av Tiguan kommer säljas med dieselmotor. Men man ser samtidigt att kundernas intresse för bensinmotorer ökar.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

CHEF-intervjun: Bytte mobilabonnemang mot bilförsäljning

SFVF representerar svenska skadeverkstäder på Europas största skadekonferens

Följ med på en verkstadsflytt i två steg

De har dragit på sig tunga investeringar och har en högre hyra framöver. Vi följde däckverkstaden Solna Däckservice som i vintras genomfört en flytt i två steg då deras gamla lokaler i Solna i Stockholm skulle rivas till förmån för ett bostadsbygge

Smitningar för 21 miljoner kronor från landets bensinstationer

Startskott för Yrkes-SM i Uppsala med motorbranschens framtidsnamn

Compilator expanderar med Candidator som ny partner

Nyhetsbrev

Moderat protest mot höga p-avgifter för mc och moped

Arkiv

HiQ vinner nytt reklambyråavtal för fordonstillverkare

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Volvo Cars i nytt samarbete med Amazon

Volvo Cars startar samarbete med Amazon för att kunna leverera paket direkt till bilarna till amerikanska kunder. Partnerskapet står för en betydande uppgradering och utveckling av Volvos digitala tjänster via plattformen för Volvo On Call som är tillgängligt via en användarvänlig app i telefonen.

Hedin Bil tar över BMW-återförsäljare i Luleå

Bra första kvartal för AB Volvo

Per-Ewe Wendel omvald som ordförande för FKG

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Land Rover firar 70 års jubileum

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Se alla Företagens egna nyheter

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Sänd till en kollega

0.129