PROVKÖRNING: Bredaxlad premium-SUV

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Lite längre och en extra sätesrad längst bak. Trevlig mellanklass-SUV som blivit ännu lite rymligare. Det lär gå hem hos svenska bilköpare.

Klicka på bilden till höger för att se alla bilderna!

Andra generationens Tiguan har tuffat till sig i formspråket. Den Tiguan vi kör har tillnamnet ”Allspace”, vilket betyder att den är förlängd 20 centimeter. Det har gett plats för en till sätesrad längst bak med två sittplatser. Och vore det inte för att den mittersta sätesraden – det vill säga det ordinarie baksätet – går att flytta i längsled max 18 centimeter så skulle det bli på tok för trångt för dem som sitter på någon av de två platserna i extrasätet längst bak. Bakdörrarna på Allspace är också förlängda, vilket underlättar när man ska kliva in i extrasätet längst bak.

LÄS MER:Motormagasinet provkör Ford Kuga Vignale 180 TDci 4x4

Alltifrån detaljkvaliteten på inredningen till känslan i knappar, växelspaken och dörrar skvallrar om att Volkswagen idag tillhör den exklusiva gruppen av premiumtillverkare.

Instrumenteringen som de runda hastighets- och varvtalsmätarna till trots är helt digital är rent grafiskt omsorgsfullt designad.

Detaljkvalitet i all ära, men VW har fått en förkärlek för hårt stoppade säten på senare år. Ändå kan undertecknad konstatera att en 25-milatripp utan paus inte förmår ge träsmak. VW lyckas även här.

När provbilen hämtas bjuder Mälardalen på rejält vinterslask med ymnigt blötsnöande och rejäla moddsträngar även på E4. Och då blir man varse vilken idioti det är att utrusta en 2 ton tung SUV med 19 tum stora och breda vinterdäck. En annars kursstabil vagn med direkt och finstämd styrning beter sig nu som en understyrd och framtung koloss när man ska plöja sig genom moddsträngarna.

Annars är det en fröjd att sväva fram i den sobert diskreta kupén och njuta av den 7-växlade dubbelkopplingslådans så gott som sömlösa växlingar och det där trevligt dova morrande dieselmurret från motorn – fjärran från det ofta lite skramliga knatter som många andra dieselmotorer ger. Och den 190 hästar starka dieselfyran känns hyfsat väl dimensionerad för bilen, Den som ofta kommer dra tunga släp föredrar kanske Tiguan med största dieselmotorn – egentligen samma motor fast med effektuttaget 240 hästar och hela 500 newtonmeters vridmoment.

I likhet med hos den Ford Kuga med dieselspis som provkördes nyligen, så noteras att DSG-lådan ofta gärna växlar upp redan vid 1100-1200 varv per minut. Och när man har saktat ned och ska accelerera upp igen så behöver man trycka ned gaspedalen ganska långt innan DSG-lådan vill växla ned. Bilen upplevs därför ibland som seg i accelerationen – undrar om det är automatlådan som är optimerad snarare för att spara bränsleförbrukning istället för att ge en bra körrytm, eller en kommande programvaruuppdatering som kanske löser problemet?

När undertecknad hämtar bilen hos Volkswagen i Södertälje har den bara rullat dryga 50 mil. Det är förhoppningsvis förklaringen till att den sörplat i sig dryga litern per mil när det är dags att tanka. Den angivna förbrukningen på cirka 0,7 liter per mil vid blandad körning är förstås en glädjessiffra, men en SUV av denna storlek och motorstyrka borde gissningsvis kunna klara sig med runt 0,8–0,9 liter milen vid lugn landsvägskörning.

Volkswagen-gruppen har det senaste decenniet dragits med en del kvalitetsproblem. Men på en punkt gör premiumbiljätten en nästan aldrig besviken; de levererar bilar med fantastisk detaljkvalitet, förfinade motorer och en genomtänkt och sober design.

Volkswagen-bilar tycks sälja sig själva; varken dieselskandaler, sträckta kamkedjor eller rasade DSG-lådor tycks ha skrämt bort en endaste kund. Till konkurrenternas stora förtret. Starkaste köpargumenten för en Allspace är kanske att den erbjuder ytterligare några centimeter av den ytterst trevliga och förfinade varan Tiguan, eller ett billigare och förnuftigare alternativ till Touareg – som många kunder ändå inte har råd med.

LÄS MER:Motormagasinet provkör Ford Kuga vignale 180 TDci 4x4

FAKTA VW Tiguan Allspace

Motor: Tvärställd 4-cyl rak diesel med adblue-tillsats. Kamrem. 4 ventiler/cylinder. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 91,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500-4000 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1900-3300 r/min.

Kraftöverföring Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda

Fjädring/hjulställ Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar

Styrning Eldriven servo

Bromsar Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem

Hjul Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 235/50 R19

Mått/vikt (cm/kg) Axelavstånd 279, längd 470, bredd 184, höjd 167, spårvidd f/b 159/157. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 775, maxlast 620, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 700 – 1 775 liter (sjusits), 760 – 1 920 liter (femsits)

VW räknar med att majoriteten (runt 70%) av Tiguan kommer säljas med dieselmotor. Men man ser samtidigt att kundernas intresse för bensinmotorer ökar.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu tar däcken steget ut i rymden

Goodyear ska studera reaktioner i däckmaterial genom experiment vid den internationella rymdstationen ISS.

Johan Kristoffersson säkrade STCC-guldet 2018

ABS Wheels samarbetar med CDON.COM

PWR Racing presenterar elektrisk STCC-bil med 600 hästkrafter

– Den här bilen är revolutionerande att köra. Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Nyhetsbrev

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Arkiv

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Gasbilen på frammarsch i Sverige och Europa

Försäljningen av gasbilar ökade med 41 procent första halvåret 2018. Och nybilsregistreringen för juli och augusti pekar på att införandet av bonus malus-reglerna redan kan ha fått effekt på gasbilsförsäljningen. Även på EU-nivå går det framåt för gasbilarna.

JVM-guld i rally till Emil Bergkvist

Jaguar I-PACE redo för race

Jaguar Racing har just presenterat kalendern för det första Jaguar I-PACE eTROPHY-mästerskapet.

27 personer omkom i augustitrafiken på väg

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Opel drar ned produktionen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Se alla Företagens egna nyheter

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utse...

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Sänd till en kollega

0.15