PROVKÖRNING: Bredaxlad premium-SUV

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Lite längre och en extra sätesrad längst bak. Trevlig mellanklass-SUV som blivit ännu lite rymligare. Det lär gå hem hos svenska bilköpare.

Klicka på bilden till höger för att se alla bilderna!

Andra generationens Tiguan har tuffat till sig i formspråket. Den Tiguan vi kör har tillnamnet ”Allspace”, vilket betyder att den är förlängd 20 centimeter. Det har gett plats för en till sätesrad längst bak med två sittplatser. Och vore det inte för att den mittersta sätesraden – det vill säga det ordinarie baksätet – går att flytta i längsled max 18 centimeter så skulle det bli på tok för trångt för dem som sitter på någon av de två platserna i extrasätet längst bak. Bakdörrarna på Allspace är också förlängda, vilket underlättar när man ska kliva in i extrasätet längst bak.

LÄS MER:Motormagasinet provkör Ford Kuga Vignale 180 TDci 4x4

Alltifrån detaljkvaliteten på inredningen till känslan i knappar, växelspaken och dörrar skvallrar om att Volkswagen idag tillhör den exklusiva gruppen av premiumtillverkare.

Instrumenteringen som de runda hastighets- och varvtalsmätarna till trots är helt digital är rent grafiskt omsorgsfullt designad.

Detaljkvalitet i all ära, men VW har fått en förkärlek för hårt stoppade säten på senare år. Ändå kan undertecknad konstatera att en 25-milatripp utan paus inte förmår ge träsmak. VW lyckas även här.

När provbilen hämtas bjuder Mälardalen på rejält vinterslask med ymnigt blötsnöande och rejäla moddsträngar även på E4. Och då blir man varse vilken idioti det är att utrusta en 2 ton tung SUV med 19 tum stora och breda vinterdäck. En annars kursstabil vagn med direkt och finstämd styrning beter sig nu som en understyrd och framtung koloss när man ska plöja sig genom moddsträngarna.

Annars är det en fröjd att sväva fram i den sobert diskreta kupén och njuta av den 7-växlade dubbelkopplingslådans så gott som sömlösa växlingar och det där trevligt dova morrande dieselmurret från motorn – fjärran från det ofta lite skramliga knatter som många andra dieselmotorer ger. Och den 190 hästar starka dieselfyran känns hyfsat väl dimensionerad för bilen, Den som ofta kommer dra tunga släp föredrar kanske Tiguan med största dieselmotorn – egentligen samma motor fast med effektuttaget 240 hästar och hela 500 newtonmeters vridmoment.

I likhet med hos den Ford Kuga med dieselspis som provkördes nyligen, så noteras att DSG-lådan ofta gärna växlar upp redan vid 1100-1200 varv per minut. Och när man har saktat ned och ska accelerera upp igen så behöver man trycka ned gaspedalen ganska långt innan DSG-lådan vill växla ned. Bilen upplevs därför ibland som seg i accelerationen – undrar om det är automatlådan som är optimerad snarare för att spara bränsleförbrukning istället för att ge en bra körrytm, eller en kommande programvaruuppdatering som kanske löser problemet?

När undertecknad hämtar bilen hos Volkswagen i Södertälje har den bara rullat dryga 50 mil. Det är förhoppningsvis förklaringen till att den sörplat i sig dryga litern per mil när det är dags att tanka. Den angivna förbrukningen på cirka 0,7 liter per mil vid blandad körning är förstås en glädjessiffra, men en SUV av denna storlek och motorstyrka borde gissningsvis kunna klara sig med runt 0,8–0,9 liter milen vid lugn landsvägskörning.

Volkswagen-gruppen har det senaste decenniet dragits med en del kvalitetsproblem. Men på en punkt gör premiumbiljätten en nästan aldrig besviken; de levererar bilar med fantastisk detaljkvalitet, förfinade motorer och en genomtänkt och sober design.

Volkswagen-bilar tycks sälja sig själva; varken dieselskandaler, sträckta kamkedjor eller rasade DSG-lådor tycks ha skrämt bort en endaste kund. Till konkurrenternas stora förtret. Starkaste köpargumenten för en Allspace är kanske att den erbjuder ytterligare några centimeter av den ytterst trevliga och förfinade varan Tiguan, eller ett billigare och förnuftigare alternativ till Touareg – som många kunder ändå inte har råd med.

LÄS MER:Motormagasinet provkör Ford Kuga vignale 180 TDci 4x4

FAKTA VW Tiguan Allspace

Motor: Tvärställd 4-cyl rak diesel med adblue-tillsats. Kamrem. 4 ventiler/cylinder. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 91,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500-4000 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1900-3300 r/min.

Kraftöverföring Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda

Fjädring/hjulställ Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar

Styrning Eldriven servo

Bromsar Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem

Hjul Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 235/50 R19

Mått/vikt (cm/kg) Axelavstånd 279, längd 470, bredd 184, höjd 167, spårvidd f/b 159/157. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 775, maxlast 620, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 700 – 1 775 liter (sjusits), 760 – 1 920 liter (femsits)

VW räknar med att majoriteten (runt 70%) av Tiguan kommer säljas med dieselmotor. Men man ser samtidigt att kundernas intresse för bensinmotorer ökar.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.127