23948sdkhjf

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Det är sedan länge lagkrav på auktorisation för bilverkstäder i Norge. De senaste åren har myndigheterna växlat upp kontrollerna av verkstäderna. Det har gett resultat.

Kristin Wold, senior rådgivare på sektionen för tillsyn och kontroll på Vegdirektoratet på Statens Vegvesen, när infördes lagkrav på auktorisation av bilverkstäder i Norge?

Den första lag om godkännande av bilverkstäder är från 17 oktober 1947. Så systemet med auktorisation har funnits länge. Men det har hänt en hel del med regelverket kring auktorisationer sedan dess.

TIDIGARE ARTIKLAR: Över 500 olagliga verkstäder i Norge

Har problemet med bilverkstäder i Norge som saknar auktorisation vuxit?

Verkstäder som arbetar utan nödvändig auktorisation är ett problem som funnits i många år. På Statens Vegvesen har vi följt upp problemet med olagliga bilverkstäder sedan en lång tid tillbaka. Och vårt mål har alltid varit att få verkstäderna att ansöka om auktorisation, så att de uppfyller kraven.

För att få bukt med problemet så har vi sedan 2016 jobbat målmedvetet med att få en bra bild över de olagliga verkstäderna och vilka problem som deras verksamhet medför. Hur vanligt förekommande det är med olagliga verkstäder är svårt att säga. Vi har de senaste arton månaderna genomfört en lång rad auktioner mot olagliga bilverkstäder. Och vi har hittat verkstäder som använder sig av illegal arbetskraft, lönedumpning, brister i kompetensen hos arbetskraften, bristande verktyg, trafikfarliga reparationer, underlåtelse att betala skatter och avgifter och så vidare. Bilverkstäder som jobbar utan auktorisation kan också bli polisanmälda.

Är det främst verkstäderna som saknar auktorisation som nyttjar illegal arbetskraft?

Vår uppfattning är att det primärt är icke godkända verkstäder som gör det. Det finns även godkända verkstäder som använder sig av illegal arbetskraft, och dem har vi följt upp i form av kontroller och åtgärder.

Får ni in tips om olagliga bilverkstäder, eller är det främst genom oanmälda kontroller som ni hittar dem?

Krimsektionen på Statens Vegvesen har en tipsadress (krimtips@vegvesen.no). I den mejlkorgen får vi flera tips varje vecka om olagliga verkstäder. De flesta tipsen kommer utifrån. Det kommer även en del tips direkt till de regionala tillsynsavdelningarna på Statens Vegvesen.

LÄS MER: Över 500 olagliga bilverkstäder i Norge

FAKTA auktorisation för bilverkstäder i Norge

Alla som jobbar med reparation av vitala delar på bilar, MC, moped, traktorer och motorredskap konstruerade för hastigheter högre än 50 km/h eller släp med broms måste enligt norsk lagstiftning ha ett godkännande utfärdat av myndigheten Statens Vegvesen.

Kraven för att bli godkänd verkstad regleras i ”Forskrift om kjøretøyverksteder”, om utfärdades av Vegdirektoratet den 13/5 2009. Här ställs specifika krav på lokaler, teknisk utrustning, ledarskapet, personalen och kvalitetsstyringssystem.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Nyhetsbrev

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Arkiv

Volvo har krympt motorutbudet

90 år med fönsterhissen

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Elbilsföretaget Uniti som inte börjat bygga någon bil ännu värderas till 1 miljard kronor

UNITI blir FundedByMe:s första officiella så kallade unicorn efter att ha värderats till över en miljard SEK i sin senaste finansieringsrunda.

Rekordökning för laddbara bilar i november

Marknaden för laddbara bilar tog ett rejält kliv framåt under november, med stora ökningar för flera elbilsmodeller. Under månaden ökade beståndet med 2 549 laddbara bilar, med god marginal den högsta ökningen någon enskild månad.

Autoliv befarar EU-böter på nära 2 miljarder kronor

Autoliv har utretts för konkurrenshämmande beteende inom EU. Företaget dömdes till böter tidigare i år men nu befarar Autoliv att man kommer att få ytterligare böter.

De löser billogistiken för branschen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Sänd till en kollega

0.211