Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Det är sedan länge lagkrav på auktorisation för bilverkstäder i Norge. De senaste åren har myndigheterna växlat upp kontrollerna av verkstäderna. Det har gett resultat.

Kristin Wold, senior rådgivare på sektionen för tillsyn och kontroll på Vegdirektoratet på Statens Vegvesen, när infördes lagkrav på auktorisation av bilverkstäder i Norge?

Den första lag om godkännande av bilverkstäder är från 17 oktober 1947. Så systemet med auktorisation har funnits länge. Men det har hänt en hel del med regelverket kring auktorisationer sedan dess.

TIDIGARE ARTIKLAR: Över 500 olagliga verkstäder i Norge

Har problemet med bilverkstäder i Norge som saknar auktorisation vuxit?

Verkstäder som arbetar utan nödvändig auktorisation är ett problem som funnits i många år. På Statens Vegvesen har vi följt upp problemet med olagliga bilverkstäder sedan en lång tid tillbaka. Och vårt mål har alltid varit att få verkstäderna att ansöka om auktorisation, så att de uppfyller kraven.

För att få bukt med problemet så har vi sedan 2016 jobbat målmedvetet med att få en bra bild över de olagliga verkstäderna och vilka problem som deras verksamhet medför. Hur vanligt förekommande det är med olagliga verkstäder är svårt att säga. Vi har de senaste arton månaderna genomfört en lång rad auktioner mot olagliga bilverkstäder. Och vi har hittat verkstäder som använder sig av illegal arbetskraft, lönedumpning, brister i kompetensen hos arbetskraften, bristande verktyg, trafikfarliga reparationer, underlåtelse att betala skatter och avgifter och så vidare. Bilverkstäder som jobbar utan auktorisation kan också bli polisanmälda.

Är det främst verkstäderna som saknar auktorisation som nyttjar illegal arbetskraft?

Vår uppfattning är att det primärt är icke godkända verkstäder som gör det. Det finns även godkända verkstäder som använder sig av illegal arbetskraft, och dem har vi följt upp i form av kontroller och åtgärder.

Får ni in tips om olagliga bilverkstäder, eller är det främst genom oanmälda kontroller som ni hittar dem?

Krimsektionen på Statens Vegvesen har en tipsadress (krimtips@vegvesen.no). I den mejlkorgen får vi flera tips varje vecka om olagliga verkstäder. De flesta tipsen kommer utifrån. Det kommer även en del tips direkt till de regionala tillsynsavdelningarna på Statens Vegvesen.

LÄS MER: Över 500 olagliga bilverkstäder i Norge

FAKTA auktorisation för bilverkstäder i Norge

Alla som jobbar med reparation av vitala delar på bilar, MC, moped, traktorer och motorredskap konstruerade för hastigheter högre än 50 km/h eller släp med broms måste enligt norsk lagstiftning ha ett godkännande utfärdat av myndigheten Statens Vegvesen.

Kraven för att bli godkänd verkstad regleras i ”Forskrift om kjøretøyverksteder”, om utfärdades av Vegdirektoratet den 13/5 2009. Här ställs specifika krav på lokaler, teknisk utrustning, ledarskapet, personalen och kvalitetsstyringssystem.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.137