PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Den imponerande utvecklingen när det gäller komfort och motorprestanda i bilvärlden blir kanske allra tydligast när man sätter sig bakom ratten i en småbil som Ford Fiesta.

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100:

När den lanserades 1976 var Ford Fiesta som den tidens bilar i kompaktklassen; trång, bullrig, spartanskt utrustad och klent motoriserad.

Klicka på bilden till höger för att se fler bilder på nya Ford Fiesta!

Sex generationer senare har Ford Fiesta vuxit till en liten bil, med i många stycken den stora bilens komfort, prestanda och utrustningsnivå.

Därför är den splitter nya Ford Fiesta vi sätter oss i utrustad med 6-växlad automatlåda, riktig klimatanläggning, filkörningsassistent och rattvärme och diverse andra godsaker som inte ens fanns som extrautrustning om vi backar några år.

När vi vrider om nyckeln kommer nästa överraskning. Motorn hörs knappt, inte ens vid gaspådrag. Under huven sitter Fords prisade Ecoboost-motor, en 1 liter stor 3-cylindrig bensinare som tack vare turboöverladdning ger 100 hästar. Det karakteristiska 3-cylindriga knattret hörs knappt.

Att lägga i drive-läget och köra ut på motorvägen blir en aha-upplevelse. Vid måttligt och medelstort gaspådrag växlar automatlådan oftast upp redan vid 1400-1500 varv och på högsta växeln i motorvägsfart ligger motorn på dryga 2000 varv i minuten. Det är som att köra en dieselbil! Man får förmoda att poängen med utväxlingen är att spara bränsle. Mindre slitage på motorn får man på köpet.

100 turboassisterade hästkrafter i en liten bil som Ford Fiesta ger fina prestanda, även i högre farter. Det oundvikliga priset man får betala för detta är förstås en högre bränsleförbrukning. Efter runt 50 mil på mestadels motorvägar och en del 70- och 90-vägar visar sig Fiestan ha sörplat i sig dryga 0,67 liter milen. Det är trots allt en hyfsad siffra, dock vida mer än de 0,42 liter milen Ford anger att den ska förbruka. Det lönar sig uppenbarligen fortfarande att blåljuga om bränsleförbrukningen för bilisterna.

Läs fler provkörningar: Bredaxlad premium-SUV

I likhet med de flesta konkurrenterna bjuder Ford Fiesta på oförskämt bra innerutrymmen med tanke på yttermåtten. Någon antydan till träsmak har man inte heller efter dryga 20 mils sträckkörning.

Det är svårt att hitta något att klaga på hos nya Fiesta. Ja, det skulle väl vara att provexemplaret, trots att det har utrustningspaketet ”Titanium” saknar elhissar på bakre sidofönstren. En å andra sidan ganska oviktig detalj.

Främsta hindret för att nya Fiesta ska bli en försäljningssuccé är kanske de svenska bilköparnas sjukt stora faiblesse för kombibilar. För ett en- eller tvåpersonshushåll utan skrymmande intressen (vindsurfning, slalom) räcker en bil som Fiesta gott och väl. Och man får samma utrustningsnivå och prestanda som hos VW Polo och de andra tyska konkurrenterna, men spar många sköna tusenlappar.

FAKTA Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor, 4 ventiler/cylinder. Kamkedja. Kompression 10:1. Borrning/slag 71,9/82,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) mellan 4 500-6 500 r/min, max vridmoment 170 Nm mellan 1 500-4 000 r/min

Kraftöverföring: 6-växlad automat

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring med fjäderben, krängningshämmare och undre triangellänkar fram. Bak torsionsaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,05 meter.

Hjul: Alufälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 249, längd 404, bredd 178, höjd 148, spårvidd f/b 151/147. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 230, maxlast 500, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 42 liter. Bagagevolym 303-984 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 10,5 s, toppfart 183 km/h.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

CHEF-intervjun: Bytte mobilabonnemang mot bilförsäljning

SFVF representerar svenska skadeverkstäder på Europas största skadekonferens

Följ med på en verkstadsflytt i två steg

De har dragit på sig tunga investeringar och har en högre hyra framöver. Vi följde däckverkstaden Solna Däckservice som i vintras genomfört en flytt i två steg då deras gamla lokaler i Solna i Stockholm skulle rivas till förmån för ett bostadsbygge

Smitningar för 21 miljoner kronor från landets bensinstationer

Startskott för Yrkes-SM i Uppsala med motorbranschens framtidsnamn

Compilator expanderar med Candidator som ny partner

Nyhetsbrev

Moderat protest mot höga p-avgifter för mc och moped

Arkiv

HiQ vinner nytt reklambyråavtal för fordonstillverkare

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Volvo Cars i nytt samarbete med Amazon

Volvo Cars startar samarbete med Amazon för att kunna leverera paket direkt till bilarna till amerikanska kunder. Partnerskapet står för en betydande uppgradering och utveckling av Volvos digitala tjänster via plattformen för Volvo On Call som är tillgängligt via en användarvänlig app i telefonen.

Hedin Bil tar över BMW-återförsäljare i Luleå

Bra första kvartal för AB Volvo

Per-Ewe Wendel omvald som ordförande för FKG

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Land Rover firar 70 års jubileum

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Se alla Företagens egna nyheter

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Sänd till en kollega

0.152