PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Den imponerande utvecklingen när det gäller komfort och motorprestanda i bilvärlden blir kanske allra tydligast när man sätter sig bakom ratten i en småbil som Ford Fiesta.

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100:

När den lanserades 1976 var Ford Fiesta som den tidens bilar i kompaktklassen; trång, bullrig, spartanskt utrustad och klent motoriserad.

Klicka på bilden till höger för att se fler bilder på nya Ford Fiesta!

Sex generationer senare har Ford Fiesta vuxit till en liten bil, med i många stycken den stora bilens komfort, prestanda och utrustningsnivå.

Därför är den splitter nya Ford Fiesta vi sätter oss i utrustad med 6-växlad automatlåda, riktig klimatanläggning, filkörningsassistent och rattvärme och diverse andra godsaker som inte ens fanns som extrautrustning om vi backar några år.

När vi vrider om nyckeln kommer nästa överraskning. Motorn hörs knappt, inte ens vid gaspådrag. Under huven sitter Fords prisade Ecoboost-motor, en 1 liter stor 3-cylindrig bensinare som tack vare turboöverladdning ger 100 hästar. Det karakteristiska 3-cylindriga knattret hörs knappt.

Att lägga i drive-läget och köra ut på motorvägen blir en aha-upplevelse. Vid måttligt och medelstort gaspådrag växlar automatlådan oftast upp redan vid 1400-1500 varv och på högsta växeln i motorvägsfart ligger motorn på dryga 2000 varv i minuten. Det är som att köra en dieselbil! Man får förmoda att poängen med utväxlingen är att spara bränsle. Mindre slitage på motorn får man på köpet.

100 turboassisterade hästkrafter i en liten bil som Ford Fiesta ger fina prestanda, även i högre farter. Det oundvikliga priset man får betala för detta är förstås en högre bränsleförbrukning. Efter runt 50 mil på mestadels motorvägar och en del 70- och 90-vägar visar sig Fiestan ha sörplat i sig dryga 0,67 liter milen. Det är trots allt en hyfsad siffra, dock vida mer än de 0,42 liter milen Ford anger att den ska förbruka. Det lönar sig uppenbarligen fortfarande att blåljuga om bränsleförbrukningen för bilisterna.

Läs fler provkörningar: Bredaxlad premium-SUV

I likhet med de flesta konkurrenterna bjuder Ford Fiesta på oförskämt bra innerutrymmen med tanke på yttermåtten. Någon antydan till träsmak har man inte heller efter dryga 20 mils sträckkörning.

Det är svårt att hitta något att klaga på hos nya Fiesta. Ja, det skulle väl vara att provexemplaret, trots att det har utrustningspaketet ”Titanium” saknar elhissar på bakre sidofönstren. En å andra sidan ganska oviktig detalj.

Främsta hindret för att nya Fiesta ska bli en försäljningssuccé är kanske de svenska bilköparnas sjukt stora faiblesse för kombibilar. För ett en- eller tvåpersonshushåll utan skrymmande intressen (vindsurfning, slalom) räcker en bil som Fiesta gott och väl. Och man får samma utrustningsnivå och prestanda som hos VW Polo och de andra tyska konkurrenterna, men spar många sköna tusenlappar.

FAKTA Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor, 4 ventiler/cylinder. Kamkedja. Kompression 10:1. Borrning/slag 71,9/82,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) mellan 4 500-6 500 r/min, max vridmoment 170 Nm mellan 1 500-4 000 r/min

Kraftöverföring: 6-växlad automat

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring med fjäderben, krängningshämmare och undre triangellänkar fram. Bak torsionsaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,05 meter.

Hjul: Alufälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 249, längd 404, bredd 178, höjd 148, spårvidd f/b 151/147. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 230, maxlast 500, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 42 liter. Bagagevolym 303-984 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 10,5 s, toppfart 183 km/h.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Inspirationsdagen 100% verkstad bjuder på ett spännande program för alla verkstäder

”Om jag ska komma till ett jobb år efter år och vara där åtta timmar om dagen och har den fantastiska möjligheten att själv peka ut kompassriktningen. Då ska jag göra det. Jag har i praktiken försökt skapa ett bolag som jag själv skulle vilja jobba på.”

Euromaster förnyar sitt avtal med Compilator

Mercedes-Benz Vans och BASF satsar på mobilitet

Mercedes-Benz Vans och BASF planerar ett samarbete för att driva fram innovationer inom mobilitet. Inledningsvis handlar det om att optimera persontransporterna på BASF:s anläggning i Ludwigshafen, där ett efterfrågestyrt samåkningssystem snart införs.

Prins Carl Philip totaltvåa i GTB

Nu tar däcken steget ut i rymden

Goodyear ska studera reaktioner i däckmaterial genom experiment vid den internationella rymdstationen ISS.

Johan Kristoffersson säkrade STCC-guldet 2018

Nyhetsbrev

ABS Wheels samarbetar med CDON.COM

Arkiv

PWR Racing presenterar elektrisk STCC-bil med 600 hästkrafter

– Den här bilen är revolutionerande att köra. Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Opel drar ned produktionen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Se alla Företagens egna nyheter

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utse...

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Sänd till en kollega

0.55