PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Den imponerande utvecklingen när det gäller komfort och motorprestanda i bilvärlden blir kanske allra tydligast när man sätter sig bakom ratten i en småbil som Ford Fiesta.

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100:

När den lanserades 1976 var Ford Fiesta som den tidens bilar i kompaktklassen; trång, bullrig, spartanskt utrustad och klent motoriserad.

Klicka på bilden till höger för att se fler bilder på nya Ford Fiesta!

Sex generationer senare har Ford Fiesta vuxit till en liten bil, med i många stycken den stora bilens komfort, prestanda och utrustningsnivå.

Därför är den splitter nya Ford Fiesta vi sätter oss i utrustad med 6-växlad automatlåda, riktig klimatanläggning, filkörningsassistent och rattvärme och diverse andra godsaker som inte ens fanns som extrautrustning om vi backar några år.

När vi vrider om nyckeln kommer nästa överraskning. Motorn hörs knappt, inte ens vid gaspådrag. Under huven sitter Fords prisade Ecoboost-motor, en 1 liter stor 3-cylindrig bensinare som tack vare turboöverladdning ger 100 hästar. Det karakteristiska 3-cylindriga knattret hörs knappt.

Att lägga i drive-läget och köra ut på motorvägen blir en aha-upplevelse. Vid måttligt och medelstort gaspådrag växlar automatlådan oftast upp redan vid 1400-1500 varv och på högsta växeln i motorvägsfart ligger motorn på dryga 2000 varv i minuten. Det är som att köra en dieselbil! Man får förmoda att poängen med utväxlingen är att spara bränsle. Mindre slitage på motorn får man på köpet.

100 turboassisterade hästkrafter i en liten bil som Ford Fiesta ger fina prestanda, även i högre farter. Det oundvikliga priset man får betala för detta är förstås en högre bränsleförbrukning. Efter runt 50 mil på mestadels motorvägar och en del 70- och 90-vägar visar sig Fiestan ha sörplat i sig dryga 0,67 liter milen. Det är trots allt en hyfsad siffra, dock vida mer än de 0,42 liter milen Ford anger att den ska förbruka. Det lönar sig uppenbarligen fortfarande att blåljuga om bränsleförbrukningen för bilisterna.

Läs fler provkörningar: Bredaxlad premium-SUV

I likhet med de flesta konkurrenterna bjuder Ford Fiesta på oförskämt bra innerutrymmen med tanke på yttermåtten. Någon antydan till träsmak har man inte heller efter dryga 20 mils sträckkörning.

Det är svårt att hitta något att klaga på hos nya Fiesta. Ja, det skulle väl vara att provexemplaret, trots att det har utrustningspaketet ”Titanium” saknar elhissar på bakre sidofönstren. En å andra sidan ganska oviktig detalj.

Främsta hindret för att nya Fiesta ska bli en försäljningssuccé är kanske de svenska bilköparnas sjukt stora faiblesse för kombibilar. För ett en- eller tvåpersonshushåll utan skrymmande intressen (vindsurfning, slalom) räcker en bil som Fiesta gott och väl. Och man får samma utrustningsnivå och prestanda som hos VW Polo och de andra tyska konkurrenterna, men spar många sköna tusenlappar.

FAKTA Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor, 4 ventiler/cylinder. Kamkedja. Kompression 10:1. Borrning/slag 71,9/82,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) mellan 4 500-6 500 r/min, max vridmoment 170 Nm mellan 1 500-4 000 r/min

Kraftöverföring: 6-växlad automat

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring med fjäderben, krängningshämmare och undre triangellänkar fram. Bak torsionsaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,05 meter.

Hjul: Alufälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 249, längd 404, bredd 178, höjd 148, spårvidd f/b 151/147. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 230, maxlast 500, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 42 liter. Bagagevolym 303-984 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 10,5 s, toppfart 183 km/h.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nyhetsbrev

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Arkiv

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Hur viktigt är det med nöjda kunder? Gustav har svaren

Varannan svensk redo för elbil inom 5 år

DriveNow introducerar Sveriges första digitala bildelningstjänst

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

PROVKÖRNING: Bredaxlad premium-SUV

Ska Tesla vinna eller försvinna?

Se alla Företagens egna nyheter

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Ny Toyotaknut

MONOPOL i bilbranschen???

Sänd till en kollega

0.236