23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Den imponerande utvecklingen när det gäller komfort och motorprestanda i bilvärlden blir kanske allra tydligast när man sätter sig bakom ratten i en småbil som Ford Fiesta.

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100:

När den lanserades 1976 var Ford Fiesta som den tidens bilar i kompaktklassen; trång, bullrig, spartanskt utrustad och klent motoriserad.

Klicka på bilden till höger för att se fler bilder på nya Ford Fiesta!

Sex generationer senare har Ford Fiesta vuxit till en liten bil, med i många stycken den stora bilens komfort, prestanda och utrustningsnivå.

Därför är den splitter nya Ford Fiesta vi sätter oss i utrustad med 6-växlad automatlåda, riktig klimatanläggning, filkörningsassistent och rattvärme och diverse andra godsaker som inte ens fanns som extrautrustning om vi backar några år.

När vi vrider om nyckeln kommer nästa överraskning. Motorn hörs knappt, inte ens vid gaspådrag. Under huven sitter Fords prisade Ecoboost-motor, en 1 liter stor 3-cylindrig bensinare som tack vare turboöverladdning ger 100 hästar. Det karakteristiska 3-cylindriga knattret hörs knappt.

Att lägga i drive-läget och köra ut på motorvägen blir en aha-upplevelse. Vid måttligt och medelstort gaspådrag växlar automatlådan oftast upp redan vid 1400-1500 varv och på högsta växeln i motorvägsfart ligger motorn på dryga 2000 varv i minuten. Det är som att köra en dieselbil! Man får förmoda att poängen med utväxlingen är att spara bränsle. Mindre slitage på motorn får man på köpet.

100 turboassisterade hästkrafter i en liten bil som Ford Fiesta ger fina prestanda, även i högre farter. Det oundvikliga priset man får betala för detta är förstås en högre bränsleförbrukning. Efter runt 50 mil på mestadels motorvägar och en del 70- och 90-vägar visar sig Fiestan ha sörplat i sig dryga 0,67 liter milen. Det är trots allt en hyfsad siffra, dock vida mer än de 0,42 liter milen Ford anger att den ska förbruka. Det lönar sig uppenbarligen fortfarande att blåljuga om bränsleförbrukningen för bilisterna.

Läs fler provkörningar: Bredaxlad premium-SUV

I likhet med de flesta konkurrenterna bjuder Ford Fiesta på oförskämt bra innerutrymmen med tanke på yttermåtten. Någon antydan till träsmak har man inte heller efter dryga 20 mils sträckkörning.

Det är svårt att hitta något att klaga på hos nya Fiesta. Ja, det skulle väl vara att provexemplaret, trots att det har utrustningspaketet ”Titanium” saknar elhissar på bakre sidofönstren. En å andra sidan ganska oviktig detalj.

Främsta hindret för att nya Fiesta ska bli en försäljningssuccé är kanske de svenska bilköparnas sjukt stora faiblesse för kombibilar. För ett en- eller tvåpersonshushåll utan skrymmande intressen (vindsurfning, slalom) räcker en bil som Fiesta gott och väl. Och man får samma utrustningsnivå och prestanda som hos VW Polo och de andra tyska konkurrenterna, men spar många sköna tusenlappar.

FAKTA Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor, 4 ventiler/cylinder. Kamkedja. Kompression 10:1. Borrning/slag 71,9/82,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) mellan 4 500-6 500 r/min, max vridmoment 170 Nm mellan 1 500-4 000 r/min

Kraftöverföring: 6-växlad automat

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring med fjäderben, krängningshämmare och undre triangellänkar fram. Bak torsionsaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,05 meter.

Hjul: Alufälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 249, längd 404, bredd 178, höjd 148, spårvidd f/b 151/147. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 230, maxlast 500, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 42 liter. Bagagevolym 303-984 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 10,5 s, toppfart 183 km/h.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.207