23948sdkhjf

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Drivknuten.se blir ny representant för GKN. Företaget har under bara några år etablerat sig som en specialist inom delar för drivlinan med Sveriges största och bredaste lager av drivaxlar, drivknutar och kardanaxlar. Det är också därför GKN under en lägre tid sneglat på den envisa uppstickaren på marknaden.

GKN är en av Europas absolut största tillverkare av kardanaxlar och drivaxlar med bl.a. det välkända varumärket Löbro under sitt paraply. Under dessa varumärken ligger företagets tillverkning av originalaxlar till BMW, Ford, VAG men också Volvo. GKN har en bred tillverkning av kardanaxlar till merparten av alla bilmärken.

Företaget har en omfattande OEM-tillverkning av bildelar och främst då naturligtvis för drivlinan, men även inom utveckling av hybridteknik, helelektriska drivlinor och kinetic energiåtervinning.

GKN är också en stor sponsor inom Formel 1 och nu också inom ständigt växande och allt viktigare Formula E.

– För oss är detta naturligtvis ett jättelyft och en stor ära, säger Alen Rasic, vd för Drivknuten.se. Vi får med GKN och Löbro tillgång till ett betydligt mycket större sortiment än vi haft tidigare, inte minst med många spännande helt nya kardanaxlar för oss, vilket är jätteviktigt just nu då kardanaxelsidan som är ett växande segment för oss.

– Redan under januari lade vi upp en hel del intressanta produkter på vårt lager i Helsingborg, så att vi precis som för vårt övriga sortiment snabbt kan fortsätta att leverera till våra viktiga verkstadskunder samma dag som de beställer, säger Alen belåtet.

– Inledningsvis handlar det om 300-400 kardanaxlar eller kardanaxeldelar som är helt nya för vårt sortiment - och det är bara början. Det finns ytterligare flera mycket intressanta områden som vi inte berört ännu som vi kommer att titta på så fort vi fått full kontroll på kardansortimentet, tillägger Alen med eftertryck.

– Vi från GKN´s sida är mycket nöjda med att inleda ett samarbete med Drivknuten.se. De är väldigt aggressiva i sin marknadsföring och utveckling, och växer inom ett segment som är väldigt viktigt för oss och våra varumärken, konstaterar Michael Larsen, produktansvarig på GKN i Skandinavien.

– Drivknuten.se är trots sin storlek otroligt kunniga inom sitt epitet vilket krävs för att kunna implementera nya produkter inom ett tämligen komplicerat område, samtidigt som de visar att de är villiga att satsa. Så vi ser med tillförsikt på framtiden tillsammans, säger Michael nöjt.

– I slutet av 2018 räknar vi med att ha någonstans runt 800 artiklar totalt från GKN. Men vi har många fler mycket intressanta nyheter att berätta om, men det återkommer vi om så snart allt är klart, säger Alen avslutningsvis.

 

Bildtext:

Här testas en komplett drivlina på GKN´s fabrik i Tyskland. V

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Tuffare tull-tag mot stöldligor

Plus 1

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

I de flesta fall försämras elbilsbatteriers kapacitet mycket långsamt. Men det finns faktorer som accelererar processen. Det visar data från kanadensiska Geotab.

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Nyhetsbrev

Fler indragna körkort

I fjol återkallades nästan 37 000 körkort i Sverige, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Den största procentuella ökningen sker i kategorin rattfylleri eller drograttfylleri. M Sverige vill därför se alkolås i alla nya bilar.

Arkiv

Planerar testbana på land för Porsches vintertester

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Mer jämställdhet i ackrediteringsvärlden

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Plus

Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

När kraven på hållbarhet i verkstäder ökar råder det delade meningar på olika arbetsplatser. En del tycker att det är en självklarhet medan andra är mer kluvna.

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Ford utvecklar unika 3D-printade låsmuttrar

Plus

MRF och SFVF utvecklar elsäkerhetsstandard – på var sitt håll

En säkerhetsstandard för arbeten på eldrivna fordon är hett efterfrågad. Både MRF och SFVF arbetar med frågan, på var sitt håll.

Plus 1

Tema Reservdelar: Kraven på begagnade bildelar ökar

Allt fler försäkringsbolag ställer krav på att bilverkstäder ska använda begagnade bildelar vid reparationer. Det är både bättre för miljön och kostar mindre. Det kan samtidigt innebära att bilägaren inte får en bättre bil efter reparationen.

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Mercedes nya framtidsanläggning finns i Nyköping

Kan elbilar bli bra business för verkstäderna?

Alla i branschen känner till de dystra utsikterna: elbilar innebär mindre arbete för verkstäderna, eftersom elbilarna består av färre mekaniska delar och som inte behöver bytas i samma grad som på en traditionell bil. Men den senaste tiden har vi sett att elbilar oftare krockskadas och det kan innebära intäkter för verkstäderna.

4

Fortsatt minskat antal bilverkstäder

Antalet bilverkstäder fortsätter att minska i Sverige, enligt färsk statistik som Motorbranschens Riksförbund, MRF, har tagit fram. Man konstaterar att cirka 1 000 verkstäder har försvunnit de senaste åren och att det beror på flera faktorer.

Volvo Cars och Geely kan gå samman

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Härnösand får ny besiktningsstation

Opel bygger batterifabrik i Tyskland

Hedin diskuterar samgående med holländska Stern

Antal återkallade personbilar ökade 2019

If tar förstaplats i MRF-enkät

Klart: de Meo tar över Renault

Se alla Företagens egna nyheter

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Få 10% rabatt på installationsmaterial

Nu rullar vi mot en ny däcksäsong

Jaguar E-Pace Dragkrok frän GDW

Få tillgång till bils servicehäfte digitalt i e-Boks Plus

Sänd till en kollega

0.11