PROVKÖRNING: En underskattad bil

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Kvardröjande fördomar mot bilmärket och svag marknadsföring utgör uppförsbacken för Fiat på Sverigemarknaden. Fiats Golf-utmanare Tipo är betydligt bättre än vad Fiats rykte antyder.

Mottagandet av Fiats senaste stora lansering i Sverige – Fiat Tipo förra året – har varit ljumt. Svag marknadsföring och avsaknaden av en prestanda- eller sportmodell bidrog nog till det.

Klicka på bilden till höger för att se fler bilder på Fiat Tipo!

Läs fler provkörningar: Ford Fiesta - Liten som uppför sig som en stor

Nya Fiat Tipo är för all del varken banbrytande eller i framkant. Kanske krävdes det bortåt 50 mils körning för att upptäcka att Tipo har helt andra styrkor.

Bilen känns väl hopskruvad, med bra detaljkvalitet och passform såväl invändigt som utvändigt. Knappar och reglage känns inte budget och den 7 tum stora pekskärm som sitter i den ”Lounge”-paketutrustade bil vi lånar är enkel att manövrera med begripliga menyer. Tipo bjuder på generösa utrymmen invändigt, i synnerhet i bak där lastutrymmet är fyrkantigt och blir nästan 180 centimeter långt med baksätet nedfällt.

Styrningen känns neutral. Den sexväxlade manuella lådan växlar smidigt och följsamt och växelspaken är riktigt greppvänlig och trevlig att hålla i.

Den stora överraskningen är dieselmotorn som sitter i provkörningsexemplaret. 1,6 liter och 120 hästkrafter med enkelturbo ser inte märkvärdigt ut på papperet, men efter några landsvägsmil med omkörningar i 70-90 kilometer i timmen så känns dieselfyran som mycket kraft och komfort för pengarna. Motorn beter sig kultiverat, med ett dämpat motorljud och måttliga vibrationer. Och vridmomentet på 320 Newtonmeter vi 1750 varv/minut överglänser jämförbara konkurrenter som exempelvis Kia Ceed/hyundai i30 med 1,6-litersdiesel (136hk/280Nm) eller VW Golf 1,6 TDI eller Volvo V40 D2 (120hk/280Nm).

Även tankningen blir en positiv överraskning. När tankad volym stäms av mot trippmätaren visar sig Tipo ha sörplat i sig knappa 0,5 liter per mil – en anmärkningsvärd siffra med tanke på att det blivit en del stadskörning och att provexemplaret med knappa 20 mil på mätaren inte ens var i närheten av att vara inkört. Så även om motorn bara visar sig vara marginellt snålare i inkört skick så får man betrakta den som hyfsat snål med tanke på prestanda och bottendrag.

Motorutbudet till Fiat Tipo är på Sverige-marknaden begränsat till en 4-cylindrig dieselmotor samt tre 4-cylindriga bensinmotoralternativ en 1,6-liters sugmotor på 110 hästar samt en 1,4-litersmotor med eller utan turbo (95/120 hk).

Ett starkare motoralternativ förslagsvis i kombination med ett sportigare utrustningspaket hade nog kunnat bredda Fiat Tipos målgrupp en smula. Med tanke på Fiats ganska långa tradition av fyrhjulsdrivna modeller borde en Tipo-kombi med fyrhjulsdrift i kombination med Fiat-koncernens tvålitersdiesel på 150 hästar ha varit tilltalande för svenska köpare, samtidigt som man inte hade riskerat att kannibalisera påkoncernsyskonet Alfa Romeo som ju inte har någon kombimodell.

Fiat Tipo borde tåla att marknadsföras som en hyfsat välutrustad bruksbil med ett tydligt stänk av körglädje. Främsta essen i rockärmen är enligt undertecknad dels dieselmotorn – en både kultiverad och stark maskin – och detaljkvaliteten och komforten. Och är det något Fiat har lång erfarenhet av så är det dieselmotorer.

Tidigare provkörningar: Nya Ford Fiesta

FAKTA Fiat Tipo 1,6 Multijet
Mått: L 457/B 179/H 151 cm
Tjänstevikt: ca 1380 kg
Motor: Tvärställd rak 4-cylindrig diesel. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamkedja. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 3 750 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1750 r/min
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.989