PROVKÖRNING: En underskattad bil

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Kvardröjande fördomar mot bilmärket och svag marknadsföring utgör uppförsbacken för Fiat på Sverigemarknaden. Fiats Golf-utmanare Tipo är betydligt bättre än vad Fiats rykte antyder.

Mottagandet av Fiats senaste stora lansering i Sverige – Fiat Tipo förra året – har varit ljumt. Svag marknadsföring och avsaknaden av en prestanda- eller sportmodell bidrog nog till det.

Klicka på bilden till höger för att se fler bilder på Fiat Tipo!

Läs fler provkörningar: Ford Fiesta - Liten som uppför sig som en stor

Nya Fiat Tipo är för all del varken banbrytande eller i framkant. Kanske krävdes det bortåt 50 mils körning för att upptäcka att Tipo har helt andra styrkor.

Bilen känns väl hopskruvad, med bra detaljkvalitet och passform såväl invändigt som utvändigt. Knappar och reglage känns inte budget och den 7 tum stora pekskärm som sitter i den ”Lounge”-paketutrustade bil vi lånar är enkel att manövrera med begripliga menyer. Tipo bjuder på generösa utrymmen invändigt, i synnerhet i bak där lastutrymmet är fyrkantigt och blir nästan 180 centimeter långt med baksätet nedfällt.

Styrningen känns neutral. Den sexväxlade manuella lådan växlar smidigt och följsamt och växelspaken är riktigt greppvänlig och trevlig att hålla i.

Den stora överraskningen är dieselmotorn som sitter i provkörningsexemplaret. 1,6 liter och 120 hästkrafter med enkelturbo ser inte märkvärdigt ut på papperet, men efter några landsvägsmil med omkörningar i 70-90 kilometer i timmen så känns dieselfyran som mycket kraft och komfort för pengarna. Motorn beter sig kultiverat, med ett dämpat motorljud och måttliga vibrationer. Och vridmomentet på 320 Newtonmeter vi 1750 varv/minut överglänser jämförbara konkurrenter som exempelvis Kia Ceed/hyundai i30 med 1,6-litersdiesel (136hk/280Nm) eller VW Golf 1,6 TDI eller Volvo V40 D2 (120hk/280Nm).

Även tankningen blir en positiv överraskning. När tankad volym stäms av mot trippmätaren visar sig Tipo ha sörplat i sig knappa 0,5 liter per mil – en anmärkningsvärd siffra med tanke på att det blivit en del stadskörning och att provexemplaret med knappa 20 mil på mätaren inte ens var i närheten av att vara inkört. Så även om motorn bara visar sig vara marginellt snålare i inkört skick så får man betrakta den som hyfsat snål med tanke på prestanda och bottendrag.

Motorutbudet till Fiat Tipo är på Sverige-marknaden begränsat till en 4-cylindrig dieselmotor samt tre 4-cylindriga bensinmotoralternativ en 1,6-liters sugmotor på 110 hästar samt en 1,4-litersmotor med eller utan turbo (95/120 hk).

Ett starkare motoralternativ förslagsvis i kombination med ett sportigare utrustningspaket hade nog kunnat bredda Fiat Tipos målgrupp en smula. Med tanke på Fiats ganska långa tradition av fyrhjulsdrivna modeller borde en Tipo-kombi med fyrhjulsdrift i kombination med Fiat-koncernens tvålitersdiesel på 150 hästar ha varit tilltalande för svenska köpare, samtidigt som man inte hade riskerat att kannibalisera påkoncernsyskonet Alfa Romeo som ju inte har någon kombimodell.

Fiat Tipo borde tåla att marknadsföras som en hyfsat välutrustad bruksbil med ett tydligt stänk av körglädje. Främsta essen i rockärmen är enligt undertecknad dels dieselmotorn – en både kultiverad och stark maskin – och detaljkvaliteten och komforten. Och är det något Fiat har lång erfarenhet av så är det dieselmotorer.

Tidigare provkörningar: Nya Ford Fiesta

FAKTA Fiat Tipo 1,6 Multijet
Mått: L 457/B 179/H 151 cm
Tjänstevikt: ca 1380 kg
Motor: Tvärställd rak 4-cylindrig diesel. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamkedja. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 3 750 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1750 r/min
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.175