23948sdkhjf

PROVKÖRNING: En underskattad bil

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Kvardröjande fördomar mot bilmärket och svag marknadsföring utgör uppförsbacken för Fiat på Sverigemarknaden. Fiats Golf-utmanare Tipo är betydligt bättre än vad Fiats rykte antyder.

Mottagandet av Fiats senaste stora lansering i Sverige – Fiat Tipo förra året – har varit ljumt. Svag marknadsföring och avsaknaden av en prestanda- eller sportmodell bidrog nog till det.

Klicka på bilden till höger för att se fler bilder på Fiat Tipo!

Läs fler provkörningar: Ford Fiesta - Liten som uppför sig som en stor

Nya Fiat Tipo är för all del varken banbrytande eller i framkant. Kanske krävdes det bortåt 50 mils körning för att upptäcka att Tipo har helt andra styrkor.

Bilen känns väl hopskruvad, med bra detaljkvalitet och passform såväl invändigt som utvändigt. Knappar och reglage känns inte budget och den 7 tum stora pekskärm som sitter i den ”Lounge”-paketutrustade bil vi lånar är enkel att manövrera med begripliga menyer. Tipo bjuder på generösa utrymmen invändigt, i synnerhet i bak där lastutrymmet är fyrkantigt och blir nästan 180 centimeter långt med baksätet nedfällt.

Styrningen känns neutral. Den sexväxlade manuella lådan växlar smidigt och följsamt och växelspaken är riktigt greppvänlig och trevlig att hålla i.

Den stora överraskningen är dieselmotorn som sitter i provkörningsexemplaret. 1,6 liter och 120 hästkrafter med enkelturbo ser inte märkvärdigt ut på papperet, men efter några landsvägsmil med omkörningar i 70-90 kilometer i timmen så känns dieselfyran som mycket kraft och komfort för pengarna. Motorn beter sig kultiverat, med ett dämpat motorljud och måttliga vibrationer. Och vridmomentet på 320 Newtonmeter vi 1750 varv/minut överglänser jämförbara konkurrenter som exempelvis Kia Ceed/hyundai i30 med 1,6-litersdiesel (136hk/280Nm) eller VW Golf 1,6 TDI eller Volvo V40 D2 (120hk/280Nm).

Även tankningen blir en positiv överraskning. När tankad volym stäms av mot trippmätaren visar sig Tipo ha sörplat i sig knappa 0,5 liter per mil – en anmärkningsvärd siffra med tanke på att det blivit en del stadskörning och att provexemplaret med knappa 20 mil på mätaren inte ens var i närheten av att vara inkört. Så även om motorn bara visar sig vara marginellt snålare i inkört skick så får man betrakta den som hyfsat snål med tanke på prestanda och bottendrag.

Motorutbudet till Fiat Tipo är på Sverige-marknaden begränsat till en 4-cylindrig dieselmotor samt tre 4-cylindriga bensinmotoralternativ en 1,6-liters sugmotor på 110 hästar samt en 1,4-litersmotor med eller utan turbo (95/120 hk).

Ett starkare motoralternativ förslagsvis i kombination med ett sportigare utrustningspaket hade nog kunnat bredda Fiat Tipos målgrupp en smula. Med tanke på Fiats ganska långa tradition av fyrhjulsdrivna modeller borde en Tipo-kombi med fyrhjulsdrift i kombination med Fiat-koncernens tvålitersdiesel på 150 hästar ha varit tilltalande för svenska köpare, samtidigt som man inte hade riskerat att kannibalisera påkoncernsyskonet Alfa Romeo som ju inte har någon kombimodell.

Fiat Tipo borde tåla att marknadsföras som en hyfsat välutrustad bruksbil med ett tydligt stänk av körglädje. Främsta essen i rockärmen är enligt undertecknad dels dieselmotorn – en både kultiverad och stark maskin – och detaljkvaliteten och komforten. Och är det något Fiat har lång erfarenhet av så är det dieselmotorer.

Tidigare provkörningar: Nya Ford Fiesta

FAKTA Fiat Tipo 1,6 Multijet
Mått: L 457/B 179/H 151 cm
Tjänstevikt: ca 1380 kg
Motor: Tvärställd rak 4-cylindrig diesel. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamkedja. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 3 750 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1750 r/min
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Nyhetsbrev

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Arkiv

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.149