23948sdkhjf

Lim-skandal på bilverkstäder i fokus på Inspirationsdagen

-Detta är inget mindre än en skandal. Trots att det finns giftfria lim för vindrutor väljer många verkstäder att använda lim med isocyanater som äventyrar personalens hälsa. Så här får det bara inte gå till, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

-Jag har varit med i ett EU projekt i tre år för att få bort isocyanater från skadeverkstäder. Det skadas och dör i snitt 1 200 personer årligen inom EU av isocyanater och då sker det här, säger Bo Ericsson uppgivet.

Det är tidningen Expressen som gått igenom hur det egentligen går till att limma vindrutor på verkstäderna. I höstas skrev tidningen om hur bil- och glasbranschen stoppar giftfria lim och i stället använder sådana som kan göra verkstadspersonal sjuka. Lim utan gifter användes då bland annat i Volvo Cars egen verkstad. Men därefter stoppades de limmen. Volvo Cars meddelade att de giftfria limmen inte klarade de egna testerna på vindrutorna. 

Men samtidigt användes giftfria lim – samma lim som Volvo påstod inte höll måttet – i andra Volvo-verkstäder. Volvo verkstäder använde det lim de själva påstod inte klarade de egna testerna på cirka 1 200–1 300 rutbyten per år, skriver tidningen.

De leverantörer som säljer lim utan isocyanater stoppades av Volvos verkstader i höstas. Volvo har också låtit meddela att de inte tänker låta testa lim utan isocyanater.

Enligt Expressen så kommenterade Volvo det beslutet så här:

– Det finns enligt EU-rätten ingen skyldighet för en generalagent/tillverkare att testa olika produkter. Vi får köpa in de produkter vi önskar och som uppfyller våra krav på kvalitet. Vi kan däremot inte hindra våra återförsäljare att testa/använda  andra reservdelar än de vi själva använder så länge det som används är av åtminstone motsvarande kvalitet.

Företaget Veidec har försökt att få sitt lim, som inte innehåller isocyanater, godkänt av Volvo. Det skulle vara en stor hjälp för att få andra verkstäder att våga använda limmet.

-Det är anmärkningsvärt att Volvo Cars inte ens är intresserade av möjligheten att ta bort en giftig produkt från sina verkstäder och göra jobbet säkrare för sina anställda. De kallar sitt hållbarhetsprogram för Omtanke, tyvärr känns det mer och mer som ett spel för gallerierna. Hur ska man annars tolka att de är nöjda med en giftig produkt, säger Veidecs vd Rickard Pålsson till Expressen.

Frågan om giftfria limmer är alltså högaktuell och kommer att diskuteras på Inspirationsdagen 100% Verkstad i Malmö den 13 april. Då kommer Richard Pålsson, vd för Veidec dit och tar upp viktiga frågor som bl a berör användningen av kemprodukter i verkstaden.

-När vi började med gröna kemprodukter för 25 år sedan var det nästan ingen på verkstäderna, eller bland deras kunder, som tyckte det var viktigt. Sedan dess har vi sett en väldigt tydlig utveckling mot att hälsa och miljö påverkar vilka beslut folk tar. Det handlar om tuffare regler så klart, men ännu mer om kunskap och värderingar. Och om du vet vad kunder och anställda kommer att vilja ha, då kan du faktiskt bestämma om du vill ha tillväxt eller inte i framtiden, säger Richard Pålsson till MotorMagasinet.

Föredraget i Malmö har rubriken ”Grön verkstad en nödvändighet”

-Framtidens verkstadskund är här redan. Den är betydligt mer medveten än vad vi har varit vana vid. Den nöjer sig inte bara med snygg design, bra funktion och ett ok pris. Den ställer krav på att tillverkaren och verkstaden tar ansvar för hur de påverkar både anställda och omvärlden. Om du tar hand om de anställdas hälsa och om miljön så sprider det sig snabbt och många får reda på det. Men om du missköter dig så får det ännu större spridning, säger Pålsson.

Han betonar också att man ser samma ökade medvetenhet hos mekanikerna och bland unga som ska välja yrke.

-Varför är det så svårt att hitta personal? Varför är det så få som söker verkstadsutbildningar? En viktig del av svaret handlar om hur attraktiv du är som arbetsgivare. Om du visste att du får störst chans till ett långt och friskt liv genom att välja ett verkstadsyrke, då skulle det krävas toppbetyg för att komma in på utbildningarna, säger Richard Pålsson.

Olle Holm

Läs mer om Inspirationsdagen på

http://www.100procentverkstad.se

 

 

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078