23948sdkhjf

Rapport om piratdäck bygger på försäljningsprognoser

EU-rapporten om piratkopierade däck bygger på beräkningar av hur stor andel av de sålda däcken som inte kommer från den etablerade handeln.

EU-rapporten om pirattillverkade däck i unionen fick snabb spridning i media sedan Peter Hedin, expert på piratkopiering på Patent- och Registreringsverket (PRV), kommenterade rapportens slutsatser i en intervju som Tidningarnas Telegrambyrå (TT) gjorde och som publicerades av bland andra Aftonbladet.

När Motormagasinet får tag i Peter Hedin frågar vi honom om han känner till vilka fakta eller eventuella beslag av förfalskade däck i EU som ligger till grund för rapporten så förklarar han att det är en annan typ av material som utgör grunden för rapportens slutsatser.

– Den här undersökningen har bara tittat på de rent ekonomiska konsekvenserna, säger Peter Hedin och förklarar vidare:

– Vanligtvis, när man gör sådana här typer av rapporter i EU, så tittar man på hur mycket har man tänkt sig att sälja. Och företagen är ganska bra på att prognosticera det. Sedan tittar man på hur mycket man verkligen sålde. Man tittar också bland annat på hur mycket korruption det finns i landet. Sedan tittar man bland annat på hur mycket de etablerade aktörerna faktiskt sålt, säger Peter Hedin och ber sedan att få hänvisa till chefsekonomen Nathan Wajsman på EU:s immaterialrättsmyndighet (EUIPO) där rapporten gjorts.

Risken för att svenska konsumenter ska komma i kontakt med eller köpa ett piratdäck hos etablerade däckhandlare och däckverkstäder är mycket liten, menar Peter Hedin. Piratdäcken når främst ut på marknaden via direktförsäljning på nätet och möjligtvis även via näthandlare, menar han.

Ulrik Jönsson på Däckspecialisternas Riksförbund är kritisk mot att en myndighetsperson som inte är expert på däck uttalar sig i media om däck och däckkvalitet:

PRV är inte vilken myndighet som helst, de borde vara väldigt måna om att vara korrekta och inte skapa fakta av sin tro och antagande.

Peter Hedin påpekar flera gånger att han varken är expert på däck eller utger sig för att var det och att det var media som tog kontakt med honom, och inte tvärtom.

Motormagasinet har sökt Nathan Wajsman på (EUIPO).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066