23948sdkhjf

Däckbranschen skeptisk till EU-rapport

EU-rapport som pekar ut förfalskade däck som ett problem saknar grund, menar Däckbranschen.

En EU-rapport hävdar att däckbranschen i unionen tappar över 7 procent av försäljningen till piratkopierade däck. Men vad som avses med ”piratkopierad” framgår inte och några konkreta exempel ges inte.

Däckförsäljning till ett värde av motsvarande 2,4 miljarder Euro, eller 7,5 procent av all försäljning i däcksektorn i EU går förlorad varje år på grund av försäljning av förfalskade (piratkopierade) däck. Det hävdas i en rapport gjord av tjänstemän på EU:s immaterialrättsmyndighet (EUIPO).

EU:s immaterialrättsmyndighet är en gigantisk organisation med över 700 anställda med uppdraget att sköta och bevaka EU-rättigheterna för varumärken och formgivning.

Rapporten, som även tar upp problemet med försäljning av ”förfalskade” batterier, har titeln ”The economic cost of IPR infringement in the Tyres and Batteries Sectors”. I rapporten påstås att de piratkopierade däcken ofta även är trafikfarliga.

Läs mer om EU-rapporten: Rapporten bygger på säljprognoser

Rapporten är full med statistik över förlorad däckförsäljning i procent av totalförsäljningen i alla EU:s medlemsländer samt även en uppskattning över hur många förlorade arbetstillfällen försäljningstappet innebär.

Rapporten innehåller dock ingen information om hur begreppet ”pirattillverkad” ska definieras. Rapporten innehåller inte heller några konkreta exempel på piratkopierade däck, än mindre exempel på eller statistik över trafiksäkerhetsbristerna hos dessa pirattillverkade däck.

Alla påståenden ska det finnas källa till och underlag för. Det är förvirrande och olyckligt att skriva att de piratkopierade däcken har längre bromssträcka och högre bränsleförbrukning när ingen ens vet om de finns eftersom ingen kan presentera att det beslagtagits några sådana däck i Sverige. Så säger Ulrik Jönsson, ordförande för Däckspecialisternas Riksförbund efter att ha läst rapporten och förgäves ha försökt få fram faktabakgrund.

Ulrik Jönsson som själv har över 30 års erfarenhet från däckbranschen säger sig aldrig själv ha stött på några pirattillverkade eller liknande däck.

– Vi i däckbranschen har ju inget eget intresse av att mörka ett sådant här problem. Vi vore snarare angelägna om att få reda på vad de här pirattillverkade däcken säljs under för namn, hur logotyperna ser ut och var de säljs. Så att vi kan hålla utkik efter dem så att vi som är seriösa inte säljer dem av misstag. Så varför finns ingen sådan information i rapporten?

Läs mer: EU-rapporten bygger på försäljningsprognoser

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156