23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Koreansk ingenjörskonst

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Nya Kia Stinger med dieselmotor framstår som touringvagnen som låter bilägaren förena nytta med nöje; dieselbilen som lyckas kombinera sportiga prestanda och lyxig känsla med låg bränsleförbrukning!

Vi tillbringade en vecka och lite drygt 100 mil med en Kia Stinger med Kias största dieselmotor, som är exakt samma maskin som sitter i SUVen Sorento – en turbomatad fyra på 2,2 liter som ger 200 hästar och ett vridmoment på 440 newtonmeter. Det är mycket vrid ur 200 dieselfyra-hästar. Självklart står sig dessa siffror slätt mot BMW:s, Mercedes och Audis dieselsexor, men dessa motorer är egentligen överdimensionerade i fordon som oftast rullar som tjänstebilar.

Stinger-dieseln kombinerar bra bottendrag med riktigt hyggliga förbrukningssiffror. Landsvägsdominerad körning i ofta 120 km/h på motorväg visade sig inte kräva mer än dryga 0,57 liter milen när vi jämförde trippmätaren med tankad volym. Det är bra gjort för en nästan 4,9 meter lång och dryga 2 ton tung bil med 18-tumsfälgar och fyrhjulsdrift.

Läs fler provkörningar: Renault Alaskan

Den 8-växlade dubbelkopplingslådan växlar både snabbt och sömlöst och utan omotiverade fördröjningar. Kupén är väl isolerad från störande dieselknatter och vindbrus, men en del vibrationer från motorn känns in i kupén.

Provturerna företogs i mestadels ymnigt blötsnöande eller hällregn ,och väglaget var därefter; tung och tjock snöslask eller dyblött på gränsen till vattenplaning. Stinger kändes mycket kursstabil, och vi var aldrig i närheten av att tappa greppet.

Kia Stingers design andas GT-vagn och priset för detta är låg bil med ganska små sidorutor och bakruta, sluttande kaross och trångt insteg och låt takhöjd i baksätet. Man kan inte få allt, men kan däremot trösta sig med ett ganska stort bagageutrymme – 406 liters lastvolym med baksätet uppfällt, och 1114 liter med baksätet nedfällt.

Kupén känns riktigt ombonad. Mörkgrå plyschtak i kombination med ljusbeige lädersäten och dörrsidor känns luftigt och exklusivt. Instrumentering och design är ganska traditionell, med analoga mätinstrument traditionellt konfigurerade i instrumentbrädan. Det är befriande sparsamt med knappar och de klassiska runda ventilationsgallren andas retro.

När media bjöds på provkörning av Stinger förra året så var det på tyska Nürnburgring. Kanske ett misstag, eftersom flertalet tidningsrecensioner besviket konstaterade att Stinger var för mjuk och slapp i karossen för att vara lämpad för bankörning. Kia Stinger är naturligtvis inte byggd för bankörning – lika lite som BMW 5-serien eller Audi A5/A6/A7 eller Mercedes E-klass är det. Kia Stinger är däremot en utpräglad landsvägskryssare och touringvagn.

Med Stinger diesel har Kia tagit fram en touringvagn som är en värdig konkurrent till de tyska premiummärkenas dieselmodeller. Stinger med dieselmotor känns som roligare och mera prisvärd än både de vassaste dieselfyrorna och dieselsexorna på marknaden.

Kia Stinger har ett ganska högt inköpspris (ca 430000 kr), vilket ger ett ganska högt förmånsvärde. Men som tjänstebil i det större och dyrare mellanklass-segmentet så är den ett både billigare och enklare alternativ till modeller som BMW 5-serie/4-serie gran kupé, Mercedes E-klass, Audi A7 eller VW Arteon.

Tidigare provkörning: Alaskan - självsäker pickuputmanare

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

KPMG har utvärderat 25 länders beredskap inför introduktionen av självkörande fordon och Sverige är ett av de länder som ligger i framkant. MotorMagasinet presenterar här ett sammandrag av rapporten.

BMW M kommer med helt nya X-modeller

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

Idag startar Rally Sweden Nya rallyesset tänker utmana världseliten

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

Nyhetsbrev

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Arkiv

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Bilia fortsätter sin expansion av Netbil Begagnat

En av Mekonomens modernaste verkstäder utanför Stockholm

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Chans för Volvo Cars att vinna världstävling -igen

Autolivs grundare Lennart Lindblad har avlidit

Lennart Lindblad, grundare av världsföretaget Autoliv har avlidit vid 89 års ålder efter en tids sjukdom.

Wayke skärper säkerheten mot mätarfiffel

Wayke, Sveriges näst största marknadsplats för bilar, skärper säkerheten ytterligare efter TV4-granskningen som visar att Transportstyrelsen har gett ut felaktiga uppgifter om ett antal bilars mätarställning.

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ny UV-grundfyller från Basf

Högsby är Årets Bilkommun 2018

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Se alla Företagens egna nyheter

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Arbetsbelysning LED

Nudging - ett verktyg för hållbara val

Lazer Triple-R Elite 750

Drivaxel till Toyota Rav 4

Ny drivknut till Renault Clio

Främre kardan till VW Touareg

Nytt Partikelfilter Ford Transit 2.2 TDCi

Sänd till en kollega

0.24