23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Självsäker pickup-utmanare

Den har gett sig in i ett getingbo med en försäljning på totalt 8000 fordon per år, men Renault litar på sitt starka nät av återförsäljare för att få nya pickupen Alaskan att lyfta.

Klicka på bilden till höger för fler bilder på Renault Alaskan!

Renault, som länge kunnat räkna sig till de riktigt stora leverantörerna av lätta transportbilar, har med sin rykande färska Alaskan fyllt igen en tidigare lucka i produktsortimentet. Nykomlingen innebär att den franska tillverkaren också blandar sig i det hårt konkurrensutsatta utbudet i pickup-segmentet med lastkapacitet kring ett ton.

Trots att modellen knappt hunnit visas på den svenska marknaden känns den förhållandevis bekant, vilket kan förklaras med att det i princip är samma bil som den redan väletablerade Nissan Navara. Största skillnaden är diamanten i fronten. Bilarna avsedda för Europa tillverkas i Nissans fabrik i Barcelona.

De två tillverkarna ingår i en treenighet tillsammans med Mercedes som släppt fram sin X-Klass som är den tredje pickupen i samarbetet som i slutändan helt klart innebär ett mervärde för konsumenterna.

Läs fler provkörningar: Volvo XC40 och XC60
   Mercedes nya pickup: Kompetens och flärd

I Sverige har Renault stora förhoppningar på nykomlingen som inte bara är tänkt för yrkesverksamhet utan också som livsstilsfordon.

Karin Karlsson är ansvarig för press och PR för Renault i Sverige och ser att efterfrågan har ökat kraftigt på pickuper.

Förra året såldes ungefär 8 000 nya pickuper i Sverige, om vi kan ta tio procent av den kakan är vi nöjda. Men vi tror att våra 170 försäljningsställen och breda nät av serviceverkstäder gör att vi kan ta en ännu större andel, säger hon. Alaskans robusta chassi är konstruerat av höghållfast stål och inte minst den bakre fem-länkade hjulupphängningen blir riktigt bekväm även på ojämnt underlag. Den tekniska lösningen är också en förklaring till bilens terränggående egenskaper och bidrar förstås även till lastkapaciteten på drygt ett ton och en dragförmåga på 3,5 ton.

En tanke som fladdrar förbi är att Nissan med sin långa erfarenhet står för stora delar av bilens konstruktion, men den fyrcylindriga 2,3-liters dCi-motorn med dubbelturbo i testbilarna kommer från Renault. Med 190 hästkrafter under huven känns bilen både distinkt och följsam.

Den sjustegade automatlådan känns väl avstämd – i varje fall när den lämnat de lägsta växlarna.

I läget fyrhjulsdrift med lågväxel används en extra överföringslåda för att förbättra dragkraften och därmed greppet när underlaget är av det mest besvärliga slaget. God hjälp ger också den självlåsande bakre differentialen som säkerställer att båda bakhjulen snurrar i samma hastighet och ger tillräcklig dragkraft för att ta sig fram när underlaget är som sämst.

I standardutrustningen ingår funktioner som antisladdsystem, elektronisk bromsfördelning, nödbromsassistans, antispinn och sju krockkuddar.

En centralt placerad färgdisplay kombinerar nytta med nöje. Här visas också information från fyra yttre kameror som tillsammans ger en bild av bilen i fågelperspektiv och ger föraren en bra uppfattning om bilens exakta position i besvärliga situationer, exempelvis i terräng.

Även om Alaskan är en ny bilmodell här i Europa släpptes den redan 2016 i Colombia och företaget beskriver det första året på den heta sydamerikanska pickupmarknaden som en stor framgång.

Nu får bilen bekänna färg även i Europa. Inte minst blir det spännande att se hur fördelningen ter sig mellan konkurrenterna i Sverige där tvillingen Navara (1453 st) hamnade trea på pickupernas försäljningslista under 2017 efter tvåan Ford Ranger (1470 st) och den ohotade ettan VW Amarok (2612 st). Med den korta säsongspremiären såldes det endast 98 stycken Alaskan förra året jämfört med 129 stycken av Mercedes nya X-klass. Däremellan hittar vi flera andra favoriter som Toyota Hilux (1390 st), Mitsubishi L200 (910 st) och Isuzu D-Max (563 st). Med andra ord finns det mycket att hämta in för Renault Alaskan med fullt försäljningsår av modellen under 2018.

Att inte pickupförsäljningen skulle påverkas av nya fordonsskatten Bonus/Malus är föga troligt. Den treåriga skatten införs första juli i år och är framtagen för att beskatta tunga dieselfordon. Skattehöjningen på dessa blir runt 130 procent vilket lär påverka försäljningen av pickuper negativt. Till exempel höjs fordonskatten på Alaskan 190 hk från 6 518 kronor till 11 375 kronor under tre år. Ska du köpa en ny pickup bör du alltså göra det innan första juli i år eller vänta tre år.

Tidigare provkörningar: Volvo XC40 och XC60

Källa: Klas Skarin

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08