23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Självsäker pickup-utmanare

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Den har gett sig in i ett getingbo med en försäljning på totalt 8000 fordon per år, men Renault litar på sitt starka nät av återförsäljare för att få nya pickupen Alaskan att lyfta.

Klicka på bilden till höger för fler bilder på Renault Alaskan!

Renault, som länge kunnat räkna sig till de riktigt stora leverantörerna av lätta transportbilar, har med sin rykande färska Alaskan fyllt igen en tidigare lucka i produktsortimentet. Nykomlingen innebär att den franska tillverkaren också blandar sig i det hårt konkurrensutsatta utbudet i pickup-segmentet med lastkapacitet kring ett ton.

Trots att modellen knappt hunnit visas på den svenska marknaden känns den förhållandevis bekant, vilket kan förklaras med att det i princip är samma bil som den redan väletablerade Nissan Navara. Största skillnaden är diamanten i fronten. Bilarna avsedda för Europa tillverkas i Nissans fabrik i Barcelona.

De två tillverkarna ingår i en treenighet tillsammans med Mercedes som släppt fram sin X-Klass som är den tredje pickupen i samarbetet som i slutändan helt klart innebär ett mervärde för konsumenterna.

Läs fler provkörningar: Volvo XC40 och XC60
   Mercedes nya pickup: Kompetens och flärd

I Sverige har Renault stora förhoppningar på nykomlingen som inte bara är tänkt för yrkesverksamhet utan också som livsstilsfordon.

Karin Karlsson är ansvarig för press och PR för Renault i Sverige och ser att efterfrågan har ökat kraftigt på pickuper.

Förra året såldes ungefär 8 000 nya pickuper i Sverige, om vi kan ta tio procent av den kakan är vi nöjda. Men vi tror att våra 170 försäljningsställen och breda nät av serviceverkstäder gör att vi kan ta en ännu större andel, säger hon. Alaskans robusta chassi är konstruerat av höghållfast stål och inte minst den bakre fem-länkade hjulupphängningen blir riktigt bekväm även på ojämnt underlag. Den tekniska lösningen är också en förklaring till bilens terränggående egenskaper och bidrar förstås även till lastkapaciteten på drygt ett ton och en dragförmåga på 3,5 ton.

En tanke som fladdrar förbi är att Nissan med sin långa erfarenhet står för stora delar av bilens konstruktion, men den fyrcylindriga 2,3-liters dCi-motorn med dubbelturbo i testbilarna kommer från Renault. Med 190 hästkrafter under huven känns bilen både distinkt och följsam.

Den sjustegade automatlådan känns väl avstämd – i varje fall när den lämnat de lägsta växlarna.

I läget fyrhjulsdrift med lågväxel används en extra överföringslåda för att förbättra dragkraften och därmed greppet när underlaget är av det mest besvärliga slaget. God hjälp ger också den självlåsande bakre differentialen som säkerställer att båda bakhjulen snurrar i samma hastighet och ger tillräcklig dragkraft för att ta sig fram när underlaget är som sämst.

I standardutrustningen ingår funktioner som antisladdsystem, elektronisk bromsfördelning, nödbromsassistans, antispinn och sju krockkuddar.

En centralt placerad färgdisplay kombinerar nytta med nöje. Här visas också information från fyra yttre kameror som tillsammans ger en bild av bilen i fågelperspektiv och ger föraren en bra uppfattning om bilens exakta position i besvärliga situationer, exempelvis i terräng.

Även om Alaskan är en ny bilmodell här i Europa släpptes den redan 2016 i Colombia och företaget beskriver det första året på den heta sydamerikanska pickupmarknaden som en stor framgång.

Nu får bilen bekänna färg även i Europa. Inte minst blir det spännande att se hur fördelningen ter sig mellan konkurrenterna i Sverige där tvillingen Navara (1453 st) hamnade trea på pickupernas försäljningslista under 2017 efter tvåan Ford Ranger (1470 st) och den ohotade ettan VW Amarok (2612 st). Med den korta säsongspremiären såldes det endast 98 stycken Alaskan förra året jämfört med 129 stycken av Mercedes nya X-klass. Däremellan hittar vi flera andra favoriter som Toyota Hilux (1390 st), Mitsubishi L200 (910 st) och Isuzu D-Max (563 st). Med andra ord finns det mycket att hämta in för Renault Alaskan med fullt försäljningsår av modellen under 2018.

Att inte pickupförsäljningen skulle påverkas av nya fordonsskatten Bonus/Malus är föga troligt. Den treåriga skatten införs första juli i år och är framtagen för att beskatta tunga dieselfordon. Skattehöjningen på dessa blir runt 130 procent vilket lär påverka försäljningen av pickuper negativt. Till exempel höjs fordonskatten på Alaskan 190 hk från 6 518 kronor till 11 375 kronor under tre år. Ska du köpa en ny pickup bör du alltså göra det innan första juli i år eller vänta tre år.

Tidigare provkörningar: Volvo XC40 och XC60

Källa: Klas Skarin
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Nyhetsbrev

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Arkiv

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Sänd till en kollega

0.233