PROVKÖRNING: Självsäker pickup-utmanare

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Den har gett sig in i ett getingbo med en försäljning på totalt 8000 fordon per år, men Renault litar på sitt starka nät av återförsäljare för att få nya pickupen Alaskan att lyfta.

Klicka på bilden till höger för fler bilder på Renault Alaskan!

Renault, som länge kunnat räkna sig till de riktigt stora leverantörerna av lätta transportbilar, har med sin rykande färska Alaskan fyllt igen en tidigare lucka i produktsortimentet. Nykomlingen innebär att den franska tillverkaren också blandar sig i det hårt konkurrensutsatta utbudet i pickup-segmentet med lastkapacitet kring ett ton.

Trots att modellen knappt hunnit visas på den svenska marknaden känns den förhållandevis bekant, vilket kan förklaras med att det i princip är samma bil som den redan väletablerade Nissan Navara. Största skillnaden är diamanten i fronten. Bilarna avsedda för Europa tillverkas i Nissans fabrik i Barcelona.

De två tillverkarna ingår i en treenighet tillsammans med Mercedes som släppt fram sin X-Klass som är den tredje pickupen i samarbetet som i slutändan helt klart innebär ett mervärde för konsumenterna.

Läs fler provkörningar: Volvo XC40 och XC60
   Mercedes nya pickup: Kompetens och flärd

I Sverige har Renault stora förhoppningar på nykomlingen som inte bara är tänkt för yrkesverksamhet utan också som livsstilsfordon.

Karin Karlsson är ansvarig för press och PR för Renault i Sverige och ser att efterfrågan har ökat kraftigt på pickuper.

Förra året såldes ungefär 8 000 nya pickuper i Sverige, om vi kan ta tio procent av den kakan är vi nöjda. Men vi tror att våra 170 försäljningsställen och breda nät av serviceverkstäder gör att vi kan ta en ännu större andel, säger hon. Alaskans robusta chassi är konstruerat av höghållfast stål och inte minst den bakre fem-länkade hjulupphängningen blir riktigt bekväm även på ojämnt underlag. Den tekniska lösningen är också en förklaring till bilens terränggående egenskaper och bidrar förstås även till lastkapaciteten på drygt ett ton och en dragförmåga på 3,5 ton.

En tanke som fladdrar förbi är att Nissan med sin långa erfarenhet står för stora delar av bilens konstruktion, men den fyrcylindriga 2,3-liters dCi-motorn med dubbelturbo i testbilarna kommer från Renault. Med 190 hästkrafter under huven känns bilen både distinkt och följsam.

Den sjustegade automatlådan känns väl avstämd – i varje fall när den lämnat de lägsta växlarna.

I läget fyrhjulsdrift med lågväxel används en extra överföringslåda för att förbättra dragkraften och därmed greppet när underlaget är av det mest besvärliga slaget. God hjälp ger också den självlåsande bakre differentialen som säkerställer att båda bakhjulen snurrar i samma hastighet och ger tillräcklig dragkraft för att ta sig fram när underlaget är som sämst.

I standardutrustningen ingår funktioner som antisladdsystem, elektronisk bromsfördelning, nödbromsassistans, antispinn och sju krockkuddar.

En centralt placerad färgdisplay kombinerar nytta med nöje. Här visas också information från fyra yttre kameror som tillsammans ger en bild av bilen i fågelperspektiv och ger föraren en bra uppfattning om bilens exakta position i besvärliga situationer, exempelvis i terräng.

Även om Alaskan är en ny bilmodell här i Europa släpptes den redan 2016 i Colombia och företaget beskriver det första året på den heta sydamerikanska pickupmarknaden som en stor framgång.

Nu får bilen bekänna färg även i Europa. Inte minst blir det spännande att se hur fördelningen ter sig mellan konkurrenterna i Sverige där tvillingen Navara (1453 st) hamnade trea på pickupernas försäljningslista under 2017 efter tvåan Ford Ranger (1470 st) och den ohotade ettan VW Amarok (2612 st). Med den korta säsongspremiären såldes det endast 98 stycken Alaskan förra året jämfört med 129 stycken av Mercedes nya X-klass. Däremellan hittar vi flera andra favoriter som Toyota Hilux (1390 st), Mitsubishi L200 (910 st) och Isuzu D-Max (563 st). Med andra ord finns det mycket att hämta in för Renault Alaskan med fullt försäljningsår av modellen under 2018.

Att inte pickupförsäljningen skulle påverkas av nya fordonsskatten Bonus/Malus är föga troligt. Den treåriga skatten införs första juli i år och är framtagen för att beskatta tunga dieselfordon. Skattehöjningen på dessa blir runt 130 procent vilket lär påverka försäljningen av pickuper negativt. Till exempel höjs fordonskatten på Alaskan 190 hk från 6 518 kronor till 11 375 kronor under tre år. Ska du köpa en ny pickup bör du alltså göra det innan första juli i år eller vänta tre år.

Tidigare provkörningar: Volvo XC40 och XC60

Källa: Klas Skarin


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag invigs Europas största FordStore – hos Hedin Bil i Segeltorp

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Nyhetsbrev

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Arkiv

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Snart får vi se ketchup-effekt av laddbara bilar

Var tredje bilägare har två bilar i hushållet

Försäkringsbranschens verkstadskontroller: Var tredje skadereparation brister

Försäkringsbranschen summerar sitt fjärde år med kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Av 1 300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Kommentar till Försäkringsbranschens nya utredning

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

Miljön nedprioriterad när svenskarna vårtvättar bilen

Går det att köra en elbil genom Europa?

Lars Pettersson ny förbundsordförande för bilsporten

Kristoffersson premiärsegrare efter diskning på Ekström

En mycket lyckad Inspirationsdag i Malmö

Flygande bilen utvecklas i Göteborg

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Ge fler unga tjejer chansen att upptäcka mekanikeryrket

Miljözoner 2022 – ett fall framåt

Se alla Företagens egna nyheter

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Drivknut till BMW

Kvalitetsbatterier från Banner

Drivknut till Mercedes 4Matic

Sänd till en kollega

0.15