23948sdkhjf

Debatt: Bilbranschen och den tysta revolutionen!

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Inom en 5-7 år kommer det hända mer i bilbranschen än vad det har gjort på 50, och förändring är av en art vi aldrig har sett förut. Gillar man utveckling och teknik ska man börja i vår bransch och då på en verkstad. Dessa förändringar är på alla nivåer och påverkar hela branschen från tillverkaren, generalagenten, återförsäljaren och alla verkstäder på ett sätt som vi aldrig har upplevt. Självklart har bransch ständigt förändrats men aldrig med den här farten och på det genomgripande sätt som sker nu. I takt med att fordonstillverkare tappar mark mot andra stora teknikföretag kommer fordonsindustrin konsolideras allt snabbare genom fler strategiska samarbeten, det här visar flera rapporter senaste tiden. Samtidigt kan man ställa sig frågan, vem driver utvecklingen? Om ni frågar mig säger jag att det är komponenttillverkarna. Varför då är nästa fråga? Jo, för att det är de som har mest att tjäna på den här utvecklingen. 2010 stod de 50 största fordonstillverkarna tillsammans för 40 procent av marknaden för de 15 största teknikföretagen. Idag står de endast för 20 procent. Hur kommer de nya marknadsaktörerna från Silicon Valley att förändra fordonsindustrin? Mercedes vd sa nyligen att det är ett större hot än andra biltillverkare, den tål att fundera på.

Många tillverkare idag är väldigt intresserade av att få tillgång till bil- och förardata eftersom det blir de viktigaste komponenterna i bilindustrins affärsmodell i framtiden. Det här har vi bl a lyft fram i samband med vårt arbete på Regeringskansliet om autonoma fordon. Facebook som alla talar om idag när det här skrivs kan framstå som en vårvind om inte all informations som fordonet och föraren lämnar ifrån sig inte regleras i lagar.

Att det kommer bli avsevärt färre återförsäljare (åf) är också logiskt. Allt pekar på att uppemot hälften av alla nuvarande åf inte kommer finnas kvar i sin nuvarande form. Självklart vill en tillverkare ha en större del av den ekonomiska kakan. Från att en kund skriver under köpeavtalet till leverans av bilen har skett, är kostnaden uppemot 10-15% försäljningskostnaden. Även jag kan tänka mig att köpa nästa bil via nätet, om tillverkaren ger mig lite extra rabatt som tack för hjälpen skulle jag inte tveka en sekund. Tänk när våra barn som är uppväxta med datorer och ett globalt synsätt ska köpa bil när dom kan få ned priset om man handlar via nätet, då ökar handeln rejält. Först nu börjar den möjligheten dyka upp och den kommer att accelerera. Självklart kommer det alltid finnas kvar showrooms där kunden kan provalasta barnvagnen och provköra men på avsevärt färre ställen.

Hur ska då bilhandlaren och återförsäljaren överleva, för dom kommer självklart påverkas. Upp emot 80 procent av de ledande befattningshavarna är övertygade om att bilhandlarna bara kan överleva om de utvecklar verksamheten mot att bli en serviceanläggning eller säljer begagnade bilar.

Samtidigt minskar ägandet av en egen bil som statussymbol. Enligt en undersökning kan så många som 55 procent av bilförarna avstå från att ha en egen bil om det fanns fler bildelningstjänster, bilpooler e t c. Vad händer när bilägaren inte äger bilen? Det finns ett starkt samband mellan var kunden köper bilen och var kunden servar och reparerar sin bil, om tillverkaren levererar bilen direkt till bilägaren, vad händer då?

Samtidigt är vi nu i en brytningspunkt. Generalagenten/importören ställer höga krav på investeringar när det gäller lokaler, parkering, stora dyra reklamskyltar, klinker på verkstadsgolvet, fina stora glas entréer o s v. Allt är väldigt kostnadsdrivande frågan är, vill bilägaren betala för allt det här? Under några år har även lojaliteten till ett bilmärke förändrats från åfs sida. Även bilägarens lojalitet till ett märke har också förändrats. Jag brukar fråga bilhandlare ibland, hur många bilar av ert märke finns i ert upptagningsområde? Nästa fråga är, hur många av dessa bilar servar och reparerar ni då? För till syvende och sist ska allt betalas av kunden och kunden är inte beredd att betala hur mycket som helst. För få har kontroll på dessa marknadsfrågor och det kan fälla dem.

I större städer kommer det finnas showrooms länge, på mellan stora orter kommer det glesas ut kraftigt och på mindre orter har man inte råd att uppfylla alla krav från GA. Då kommer då nästa fråga, vad ska en tillverkare med en stor stab hos en GA i ett litet land som Sverige när kunden köper bilen via nätet och det är färre åf?

Då sneglar allt fler på verkstaden, där finns det en förtjänstmöjlighet. Om man är någorlunda kunnig i verkstad så ser man att förändringen är stor även här. Kvalitén har ökat markant över åren, serviceintervallerna har förlängts och mycket annat har förändrats. Nu får vi större inslag av el och hybridfordon. Enligt en rapport som jag har tagit del av räknar man med ett halverat servicebehov utifrån idag, en bit in på 2020 talet. Jag har följt den här trenden väldigt noga sedan 1990 talet och om vi går tillbaka till den tiden, var snitt kunden inne 4,5 timmar per år. Sedan dess har det sjunkit gradvis och nu spår en del att om några år kommer snitt kunden vara inne på verkstan 0,9 timmar per år. Då gäller det att ha kontroll på sin marknad, ständigt bevaka och ha en plan för hur man ska få nya kunder.

Inom två-tre år kommer 5G växa upp. I och med att vi kan kommunicera i en helt ny hastighet och med större datamängd kommer naturligt vis frågan, behöver jag åka in till en verkstad när en varningslampa tänds? Nej, distansreparation kommer att öka kraftfullt och då tappar märkesverkstan ännu fler arbetstimmar.

Jag kommer ihåg diskussionerna i början på 2000 talet i Bryssel på Cecra när vi pratade om hur många fria verkstäder som skulle bli märkesverkstad och omvänt. EU kommissionen minns jag var övertygad om att fria verkstäder skulle stå på kö för att bli märkesverkstad. Vad hände då, det blev tvärs om. Även nu ser jag en trend över att fler som är märkesverkstad blir en fri verkstad också. Självklart finns det ett skäl till att biltillverkaren Ford Motor Company, Peugeot, Renault, Citroen (PSA gruppen) och den senare köper Autobutler och vill börja sälja alternativa delar. Lika självklart är det att Bilia har en egen fri kedja vid namn Verkstadspartner. På 50-60 talet ville inte bilbranschen arbeta med däck eller glasaffären. Nu börjar alltfler bli däckhandlare och glasmästare och det kommer att öka i takt med att det blir färre service och reparationstimmar på verkstan. Till slut påverkas även vi som förening naturligtvis, samtidigt har vi en fortsatt ökande grad av medlemmar och det är vi tacksamma för. Sveriges Fordonsverkstäders Förening tillsammans med Verkstadsföretagarna är aktiva och det är vår räddning. Hela vår bransch står inför helt nya spelregler, nu gäller det att vara aktiv och följa de förändringar som sker.

 Bo Ericsson

Branschdirektör

Sveriges Fordonsverkstäders Förening

 

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

Nyhetsbrev

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Arkiv

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Se alla Företagens egna nyheter

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Sänd till en kollega

0.117