CHEF-intervjun "Vi har visat att vi klarar av det"

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Efter en period av turn-around i Norden har Berners omstart börjat ge resultat. Sara Brandt, som varit VD ett år, har att göra med en fordonsbransch där bilhandlare köps upp en efter en. "Balansgången är knepig för ett mindre företag, men vi har visat att vi klarar av det". säger hon.

Berners nordiska huvudkontor ligger i Västberga industriområde utanför Stockholm. I bottenvåningen ligger det svenska företagets enda butik för att snabbt kunna serva framförallt byggkunder.

Huvudkontoret ligger högst upp i byggnaden där Sara Brandt tar emot. Hennes roll är inte bara vd för Sverige utan hon är även ”Vice President” för samtliga marknader i Norden.

Min bakgrund är inte fordonsindustrin utan konsumentvaror. Jag arbetade tidigare på bland annat Unilever, Coca-Cola och Cederroth i ledande befattningar, säger hon och påpekar fördelen med att byta bransch och komma in med nya perspektiv.

Läs tidigare chef-intervju: Johan Hellsten, vd Hellsten Växellådor

Jag gillar att blanda kraften i företagets befintliga branschkunnande med mitt eget helikopterperspektiv och erfarenheten från nordiska verksamheter.

Berner opererar på det man kallar MSR-marknaden (Maintenance, Service och Repair) där den största omsättningen kommer från fordonsdivisionen och avtalen med tunga fordonsverkstäder.

Våra kunder är både auktoriserade och oberoende verkstäder men vi arbetar också mot bolag som Nobina och Keolis, säger Sara Brandt.

Fordonsdelen omsätter drygt 65 procent av svenska Berner och i Europa omsatte koncernen totalt 11 miljarder i fjol.

Berner satsar på direktförsäljning med säljare som besöker landets fordonsverkstäder och byggkunder. Men att utöka antalet butiker, enligt Würths modell, är inte aktuellt.

Vi har inte en butiksstrategi i Sverige utan vår affärsmodell består av ett omni-kanalstänkande med utesälj, innesälj och e-handel. Vår

e-handel växer fantastiskt just nu med en tillväxt på närmare femtio procent, säger Sara Brandt och förtydligar;

– Med ett butiksnät ska kunden åka till en butik. Vår affär är i stället att göra det så enkelt för kunden som möjligt. Våra utesäljare är experter som kan rådgöra med kunden och hjälpa till att välja rätt i den djungel av produkter som finns. Det personliga mötet med en expert är viktigt och kommer alltid att vara så för oss.

Under året fortsätter Berner sin satsning på tjänsten ”cost center management” där verkstaden kan följa sina anställda och deras beställningar för att få bättre koll på inköp och marginaler. Berner är också den enda aktören på den svenska marknaden som har KENT i sitt sortiment, ett välkänt och mycket uppskattat premiummärke till fordons- och industrikunder.

Den fortsatta satsningen på Berners e-handel är ett viktigt komplement som Sara Brandt gärna lyfter fram.

För vissa mindre kunder som vi inte besöker särskilt ofta är e-handel ett jättebra komplement. Men vi ser även större kunder som väljer att använda vår webbutik i allt större utsträckning. När vi har stämt av vad kunden behöver på verkstadsgolvet lägger vi upp ett effektivt sortiment som de kan beställa online.

Berners nybyggda lager ligger i Albyberg utanför Stockholm och är en viktig del i den nysatsning som nu görs för att matcha tillväxten. Den utökade lagerytan har gjort att Berner har kunnat förbättra sitt erbjudande ytterligare.

Även Berner har varit tvungen att anpassa sig till den konsolidering som fordonsbranschen genomgår. Ett faktum som gör det svårt att beräkna kommande lagervolymer när avtal med landets många bilhandlare kommer och går. Norden med Sverige har varit tuffa marknader och nu är allt fokus på att vända siffrorna till plus.

Vi har haft år där det har gått jättebra och år där det har gått sämre. Men nu har vi kommit till en punkt där vi kan gasa och ser att värdet på bolaget lyfter. Konsolideringen av eftermarknaden påverkar oss i form av färre men större kunder - antingen är man inne eller ute, säger Sara Brandt.

De stora svängningarna gör det ännu viktigare att säkerställa en skalbar organisation.

När vi väl får in en ny kund smäller det till ordentligt och då gäller det att vara förberedd, men även vara beredd att anpassa oss om vi tappar affären. Vi har visat att vi har förmågan att vinna de stora upphandlingarna och nu har vi resurser att behålla dem.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag invigs Europas största FordStore – hos Hedin Bil i Segeltorp

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Nyhetsbrev

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Arkiv

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Snart får vi se ketchup-effekt av laddbara bilar

Var tredje bilägare har två bilar i hushållet

Försäkringsbranschens verkstadskontroller: Var tredje skadereparation brister

Försäkringsbranschen summerar sitt fjärde år med kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Av 1 300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Kommentar till Försäkringsbranschens nya utredning

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

Miljön nedprioriterad när svenskarna vårtvättar bilen

Går det att köra en elbil genom Europa?

Lars Pettersson ny förbundsordförande för bilsporten

Kristoffersson premiärsegrare efter diskning på Ekström

En mycket lyckad Inspirationsdag i Malmö

Flygande bilen utvecklas i Göteborg

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Ge fler unga tjejer chansen att upptäcka mekanikeryrket

Miljözoner 2022 – ett fall framåt

Se alla Företagens egna nyheter

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Drivknut till BMW

Kvalitetsbatterier från Banner

Drivknut till Mercedes 4Matic

Sänd till en kollega

0.188