CHEF-intervjun: ”Växellådan är bara en del av det vi säljer i dag”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Hans pappa började reparera växellådor åt kunder i det egna åkeriets verkstad. I dag har Hellsten Växellådor växt från reparatör och grossist till fullserviceleverantör och vd Johan Hellsten är i full färd med att digitalisera hela verksamheten.

Johan Hellstens far började redan som ung driva åkeriverksamhet. Han hade egen verkstad och det blev förstås en hel del skruvande och reparerande av lastbilsväxellådor. Så småningom började han ta in växellådor från kunder. 1983 startade han det som i dag är Hellsten Växellådor AB.

Pappa var tidig med att börja samla på sig växellådsstommar och renovera upp dem och lägga dem på lager. Affärerna gick ju alltid i vågor. När det var lite att göra så renoverade han på spekulation. Det gjorde att han kunde hålla ett väldigt jämnt leveransflöde; kunderna kom ojämnt, men han kunde leverera jämt, berättar Johan Hellsten.

Läs tidigare chef-intervju: Johan von Platen, Car-O-Liners Sverige-vd

Nästa stora steg var när vi gick från växellådsverkstad till att bli en reservdelsleverantör dit man ringde och uppgav ett registreringsnummer, för att sedan få en växellåda hem med posten. Detta är runt tio år sedan, och då låg vi på en årsomsättning på cirka 6-7 miljoner kronor. I år landar vi nog på omkring 40 miljoner. Vi har med andra ord en stabil tillväxt, med ständiga förbättringar och långsiktigt bolagsbyggande. Det ger en stabil grund för både personal och kunder.

Hellsten Växellådors kontor ligger undanskymt på en gård med utsikt över öppna fält alldeles intill gamla riksvägen mellan Göteborg och Varberg strax söder om Kungsbacka. Bakom den rödmålade kontorsbyggnaden i trä ligger den nybyggda lagerhallen, som rymmer ett av Sveriges största eftermarknadslager av växellådor och delar till växellådor.

Just nu säljer man även mycket begagnade växellådor och man har även ökat lagervolymen.

Vi gör en viss handpåläggning på de begagnade lådorna också. Det är väldigt mycket logistik.

Varför håller ni så mycket begagnade växellådor i lager?

Många kunder letar begagnat och uppskattar att vi erbjuder både begagnat och renoverat alternativ sida vid sida, båda med samma service, support och garanti. Våra bilverkstäder får alternativ att erbjuda sin kund och lägger sin tid på att vinna kunden istället för på att söka och kontrollera att växellådan verkligen passar.

En viktig del av arbetet med att digitalisera företaget är att göra informationen i de egna databaserna mera tillgänglig och användbar.

Digitaliseringen handlar om att förse kunderna med bättre sökresultat.

Vilken är bakgrunden till att ni satsat så mycket på detta?

Våra kunder säger att de vill ha samma service, support och garantihantering oavsett om växellådan är renoverad eller begagnad. När vi digitaliserat vår verksamhet så har vi plötsligt förmågan att på några sekunder söka igenom alla stora och seriösa databaser med begagnade växellådor på några sekunder. Genom att utnyttja våra egna databaser så hittar vi ofta växellådor som ingen människa kan hitta och vi vet att växellådorna passar. När upp till en timmas manuellt arbete byts ut mot några sekunders datorarbete så kan vi lägga in ett begagnat alternativ i varje offert. Det syns bara som några extra rader på våra offerter, men det ligger ett jättearbete bakom.

Men växellådor är egentligen bara en del av det som Hellstens säljer i dag, påpekar Johan.

Våra kunder får en skräddarsydd lista med delar som bör bytas och beställas samtidigt som växellådan. Tillsammans med våra ”mjuka produkter” som till exempel en rad extra garantier, teknisk support och medföljande instruktioner så får våra kunder en effektiv, bekväm och trygg helhetslösning – inte bara en växellåda. Vi garanterar att växellådan kommer fram hel till kunden. Egentligen ligger det ansvaret på fraktbolaget. Om växellådan går sönder under frakten så kan vi skicka en ny växellåda. Det är en tjänst som de får av oss när de köper växellådan av oss. Vi har nästan alltid en ersättningsväxellåda som vi kan skicka. Det här ger oss också incitament att packa växellådorna så bra som det bara går när vi ska skicka dem.

Har ni några samarbeten på gång?

Vi har haft samarbeten med bildemonteringar ganska länge, men jag tror 2018 verkligen blir startskottet för betydligt mer omfattande samarbeten.

Vi planerar att växla upp vår marknadsföring ordentligt. Vi kommer nog att synas mer under 2018 än vad vi har gjort tidigare, avslutar Johan Hellsten.

FAKTA Johan Hellsten
Ålder: 44 år
Familj: Hustrun Emma och sonen Leo.
Bor: Åsa i norra Halland
Karriär: Civilingenjör, Chalmers 1999. Grundare och VD för IT-bolaget C-takt AB som såldes 2005. Började på Hellsten Växellådor 2006 och tog över som vd 2013. I företaget jobbar även Johans två bröder, Erik och Matias.

Läs tidigare chef-intervju: Johan von Platen, Car-O-Liners Sverige-vd



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Volvo Cars i nytt samarbete med Amazon

Volvo Cars startar samarbete med Amazon för att kunna leverera paket direkt till bilarna till amerikanska kunder. Partnerskapet står för en betydande uppgradering och utveckling av Volvos digitala tjänster via plattformen för Volvo On Call som är tillgängligt via en användarvänlig app i telefonen.

Hedin Bil tar över BMW-återförsäljare i Luleå

Bra första kvartal för AB Volvo

Per-Ewe Wendel omvald som ordförande för FKG

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Nyhetsbrev

Land Rover firar 70 års jubileum

Arkiv

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Se alla Företagens egna nyheter

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Sänd till en kollega

0.131