23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Växellådan är bara en del av det vi säljer i dag”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Hans pappa började reparera växellådor åt kunder i det egna åkeriets verkstad. I dag har Hellsten Växellådor växt från reparatör och grossist till fullserviceleverantör och vd Johan Hellsten är i full färd med att digitalisera hela verksamheten.

Johan Hellstens far började redan som ung driva åkeriverksamhet. Han hade egen verkstad och det blev förstås en hel del skruvande och reparerande av lastbilsväxellådor. Så småningom började han ta in växellådor från kunder. 1983 startade han det som i dag är Hellsten Växellådor AB.

Pappa var tidig med att börja samla på sig växellådsstommar och renovera upp dem och lägga dem på lager. Affärerna gick ju alltid i vågor. När det var lite att göra så renoverade han på spekulation. Det gjorde att han kunde hålla ett väldigt jämnt leveransflöde; kunderna kom ojämnt, men han kunde leverera jämt, berättar Johan Hellsten.

Läs tidigare chef-intervju: Johan von Platen, Car-O-Liners Sverige-vd

Nästa stora steg var när vi gick från växellådsverkstad till att bli en reservdelsleverantör dit man ringde och uppgav ett registreringsnummer, för att sedan få en växellåda hem med posten. Detta är runt tio år sedan, och då låg vi på en årsomsättning på cirka 6-7 miljoner kronor. I år landar vi nog på omkring 40 miljoner. Vi har med andra ord en stabil tillväxt, med ständiga förbättringar och långsiktigt bolagsbyggande. Det ger en stabil grund för både personal och kunder.

Hellsten Växellådors kontor ligger undanskymt på en gård med utsikt över öppna fält alldeles intill gamla riksvägen mellan Göteborg och Varberg strax söder om Kungsbacka. Bakom den rödmålade kontorsbyggnaden i trä ligger den nybyggda lagerhallen, som rymmer ett av Sveriges största eftermarknadslager av växellådor och delar till växellådor.

Just nu säljer man även mycket begagnade växellådor och man har även ökat lagervolymen.

Vi gör en viss handpåläggning på de begagnade lådorna också. Det är väldigt mycket logistik.

Varför håller ni så mycket begagnade växellådor i lager?

Många kunder letar begagnat och uppskattar att vi erbjuder både begagnat och renoverat alternativ sida vid sida, båda med samma service, support och garanti. Våra bilverkstäder får alternativ att erbjuda sin kund och lägger sin tid på att vinna kunden istället för på att söka och kontrollera att växellådan verkligen passar.

En viktig del av arbetet med att digitalisera företaget är att göra informationen i de egna databaserna mera tillgänglig och användbar.

Digitaliseringen handlar om att förse kunderna med bättre sökresultat.

Vilken är bakgrunden till att ni satsat så mycket på detta?

Våra kunder säger att de vill ha samma service, support och garantihantering oavsett om växellådan är renoverad eller begagnad. När vi digitaliserat vår verksamhet så har vi plötsligt förmågan att på några sekunder söka igenom alla stora och seriösa databaser med begagnade växellådor på några sekunder. Genom att utnyttja våra egna databaser så hittar vi ofta växellådor som ingen människa kan hitta och vi vet att växellådorna passar. När upp till en timmas manuellt arbete byts ut mot några sekunders datorarbete så kan vi lägga in ett begagnat alternativ i varje offert. Det syns bara som några extra rader på våra offerter, men det ligger ett jättearbete bakom.

Men växellådor är egentligen bara en del av det som Hellstens säljer i dag, påpekar Johan.

Våra kunder får en skräddarsydd lista med delar som bör bytas och beställas samtidigt som växellådan. Tillsammans med våra ”mjuka produkter” som till exempel en rad extra garantier, teknisk support och medföljande instruktioner så får våra kunder en effektiv, bekväm och trygg helhetslösning – inte bara en växellåda. Vi garanterar att växellådan kommer fram hel till kunden. Egentligen ligger det ansvaret på fraktbolaget. Om växellådan går sönder under frakten så kan vi skicka en ny växellåda. Det är en tjänst som de får av oss när de köper växellådan av oss. Vi har nästan alltid en ersättningsväxellåda som vi kan skicka. Det här ger oss också incitament att packa växellådorna så bra som det bara går när vi ska skicka dem.

Har ni några samarbeten på gång?

Vi har haft samarbeten med bildemonteringar ganska länge, men jag tror 2018 verkligen blir startskottet för betydligt mer omfattande samarbeten.

Vi planerar att växla upp vår marknadsföring ordentligt. Vi kommer nog att synas mer under 2018 än vad vi har gjort tidigare, avslutar Johan Hellsten.

FAKTA Johan Hellsten
Ålder: 44 år
Familj: Hustrun Emma och sonen Leo.
Bor: Åsa i norra Halland
Karriär: Civilingenjör, Chalmers 1999. Grundare och VD för IT-bolaget C-takt AB som såldes 2005. Började på Hellsten Växellådor 2006 och tog över som vd 2013. I företaget jobbar även Johans två bröder, Erik och Matias.

Läs tidigare chef-intervju: Johan von Platen, Car-O-Liners Sverige-vd

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

BMW mest stölddrabbade märket

Plus

Schwenker är branschens doldisar

Tyska Schwenker förser mängder av svenska verkstäder med reservdelar. Men de skyltar inte i onödan med sin närvaro.

Sjölin & Hagström ratar kedjorna

De trivs med att inte vara anslutna till någon kedja. Sjölin & Hagström Motor löser problemen ändå och beställer sina reservdelar från Tyskland.

Renault presenterar lätta transportbilar som drivs med vätgas

Fler vill ha elbil - få har råd

Plus

Tema Bildemontering: Så får elbilsbatterier nytt liv

Återvinning av elbilsbatterier är bara i sin linda. Men ny teknik gör det till en framtidsmarknad.

Nyhetsbrev

Plus

Tema Bildemontering: Bilskrotning – mygel eller enligt reglerna?

En granskning av den svenska bilskrotningen har lett till flera mediala utspel från branschfolk och politiker. Men vad är det egentligen som står på?

Arkiv
Plus

Tema Bildemontering: För dyrt att återvinna plasten

OKQ8 startar ambulerande bilvård

Ångkrackning kan återvinna plastskräp

Volvo AB öppnar nytt affärsområde för autonoma transporter 

Nytt bilhus på gång i Uppsala

Suzuki-handlaren S:t Olof Bil flyttar sin verksamhet till helt nya lokaler. Sammanlagt handlar det om 2 000 kvadratmeter i två plan.

Oroligheter stängde bilfabrik i Barcelona

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

1

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

Hyundai storsatsar på autonoma fordon

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

Plus

Tema Stötdämpare/Fjädrar: Karnag löser fjädringen på transportfordon

Trafiksäkerhet och komfort är två ord som står högt upp på listan när vi pratar med Karnag om deras fjädringslösningar för eftermarknaden.

Plus

Förfalskade tändstift vanligare än man kan tro

De kan förstöra en motor på ett ögonblick. Nu varnar australiska FCAI för att förfalskade tändstift är vanligt i internethandeln.

Så hanterar du riskerna med elfordon

SFVF och Rise släpper information och rekommendationer kring brandsäkerhet vid laddning och hur hanteringen av skadade elfordon ska skötas.

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Se alla Företagens egna nyheter

Svårt att se i höstmörkret?

Transportföretagens Skolledarkonferens lyfter utmaningar

Så utför du effektiva däckbyten

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

Vi presenterar Lazer Lamps första arbetsljusramp!

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en...

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli...

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & siliko...

Sänd till en kollega

0.14