23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Växellådan är bara en del av det vi säljer i dag”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Hans pappa började reparera växellådor åt kunder i det egna åkeriets verkstad. I dag har Hellsten Växellådor växt från reparatör och grossist till fullserviceleverantör och vd Johan Hellsten är i full färd med att digitalisera hela verksamheten.

Johan Hellstens far började redan som ung driva åkeriverksamhet. Han hade egen verkstad och det blev förstås en hel del skruvande och reparerande av lastbilsväxellådor. Så småningom började han ta in växellådor från kunder. 1983 startade han det som i dag är Hellsten Växellådor AB.

Pappa var tidig med att börja samla på sig växellådsstommar och renovera upp dem och lägga dem på lager. Affärerna gick ju alltid i vågor. När det var lite att göra så renoverade han på spekulation. Det gjorde att han kunde hålla ett väldigt jämnt leveransflöde; kunderna kom ojämnt, men han kunde leverera jämt, berättar Johan Hellsten.

Läs tidigare chef-intervju: Johan von Platen, Car-O-Liners Sverige-vd

Nästa stora steg var när vi gick från växellådsverkstad till att bli en reservdelsleverantör dit man ringde och uppgav ett registreringsnummer, för att sedan få en växellåda hem med posten. Detta är runt tio år sedan, och då låg vi på en årsomsättning på cirka 6-7 miljoner kronor. I år landar vi nog på omkring 40 miljoner. Vi har med andra ord en stabil tillväxt, med ständiga förbättringar och långsiktigt bolagsbyggande. Det ger en stabil grund för både personal och kunder.

Hellsten Växellådors kontor ligger undanskymt på en gård med utsikt över öppna fält alldeles intill gamla riksvägen mellan Göteborg och Varberg strax söder om Kungsbacka. Bakom den rödmålade kontorsbyggnaden i trä ligger den nybyggda lagerhallen, som rymmer ett av Sveriges största eftermarknadslager av växellådor och delar till växellådor.

Just nu säljer man även mycket begagnade växellådor och man har även ökat lagervolymen.

Vi gör en viss handpåläggning på de begagnade lådorna också. Det är väldigt mycket logistik.

Varför håller ni så mycket begagnade växellådor i lager?

Många kunder letar begagnat och uppskattar att vi erbjuder både begagnat och renoverat alternativ sida vid sida, båda med samma service, support och garanti. Våra bilverkstäder får alternativ att erbjuda sin kund och lägger sin tid på att vinna kunden istället för på att söka och kontrollera att växellådan verkligen passar.

En viktig del av arbetet med att digitalisera företaget är att göra informationen i de egna databaserna mera tillgänglig och användbar.

Digitaliseringen handlar om att förse kunderna med bättre sökresultat.

Vilken är bakgrunden till att ni satsat så mycket på detta?

Våra kunder säger att de vill ha samma service, support och garantihantering oavsett om växellådan är renoverad eller begagnad. När vi digitaliserat vår verksamhet så har vi plötsligt förmågan att på några sekunder söka igenom alla stora och seriösa databaser med begagnade växellådor på några sekunder. Genom att utnyttja våra egna databaser så hittar vi ofta växellådor som ingen människa kan hitta och vi vet att växellådorna passar. När upp till en timmas manuellt arbete byts ut mot några sekunders datorarbete så kan vi lägga in ett begagnat alternativ i varje offert. Det syns bara som några extra rader på våra offerter, men det ligger ett jättearbete bakom.

Men växellådor är egentligen bara en del av det som Hellstens säljer i dag, påpekar Johan.

Våra kunder får en skräddarsydd lista med delar som bör bytas och beställas samtidigt som växellådan. Tillsammans med våra ”mjuka produkter” som till exempel en rad extra garantier, teknisk support och medföljande instruktioner så får våra kunder en effektiv, bekväm och trygg helhetslösning – inte bara en växellåda. Vi garanterar att växellådan kommer fram hel till kunden. Egentligen ligger det ansvaret på fraktbolaget. Om växellådan går sönder under frakten så kan vi skicka en ny växellåda. Det är en tjänst som de får av oss när de köper växellådan av oss. Vi har nästan alltid en ersättningsväxellåda som vi kan skicka. Det här ger oss också incitament att packa växellådorna så bra som det bara går när vi ska skicka dem.

Har ni några samarbeten på gång?

Vi har haft samarbeten med bildemonteringar ganska länge, men jag tror 2018 verkligen blir startskottet för betydligt mer omfattande samarbeten.

Vi planerar att växla upp vår marknadsföring ordentligt. Vi kommer nog att synas mer under 2018 än vad vi har gjort tidigare, avslutar Johan Hellsten.

FAKTA Johan Hellsten
Ålder: 44 år
Familj: Hustrun Emma och sonen Leo.
Bor: Åsa i norra Halland
Karriär: Civilingenjör, Chalmers 1999. Grundare och VD för IT-bolaget C-takt AB som såldes 2005. Började på Hellsten Växellådor 2006 och tog över som vd 2013. I företaget jobbar även Johans två bröder, Erik och Matias.

Läs tidigare chef-intervju: Johan von Platen, Car-O-Liners Sverige-vd

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu är det premiär för nya Porsche Cayenne Coupé

Renault startar pilotprojekt med V2G

Renault startar nu det första storskaliga pilotprojektet med reversibel elektrisk laddning, V2G (vehicle-to-grid). Renaults växelströmsteknik gör det möjligt att placera den reversibla laddaren inuti fordonet, vilket innebär att det endast krävs en enkel och billig anpassning av befintliga laddningsstationer.

Volvo Cars öppnar sitt digitala säkerhetsbibliotek för alla

Volvo Cars gör för första gången sin kunskap inom säkerhet lättillgänglig i ett centralt digitalt bibliotek som man uppmanar bilindustrin att använda, eftersom det ligger i allas vårt intresse att göra vägarna säkrare.

Halvt ton vattenpipstobak värt flera miljoner i beslag vid razzia mot bilverkstäder

En riktad insats mot bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka och Huddinge medförde flera gripanden och beslag av misstänkt stöldgods, kontanter och tobak till vattenpipor.

Nya säkerhetslösningar aviserade av Volvo Cars

”Vi fortsätter att satsa på elektrifiering”

Sverige ska fortsätta att satsa på elektrifiering av fordonsflottan, och en lösning för att hejda exporten av el- och hybridbilar är på gång. Det avslöjade infrastrukturministern på en pressträff.

Nyhetsbrev

Mekonomen sjösätter nytt koncept

Mekonomen-koncernen är i all tysthet på väg att etablera ännu ett varumärke på Sverigemarknaden – Bilxtra, som i Norge är en känd kedja av verkstäder och butiker.

Arkiv

I nya Corolla överlever batteriet bilen

Toyota satsar stenhårt på hybriddrivlinan med nya Corolla – en bilmodell där batteriet väntas hålla längre än själva bilen.

Svenskt cleantech-bolag lanserar eldriven lätt lastbil

​Elfordon ställer nya krav på underleverantörer

Koenigsegg drar in 3,5 miljarder på nya Jesko

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

DRF och MRF inleder samarbete

Styrelserna och ledningarna i DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och MRF (Motorbranshens Riksförbund) har beslutat att inleda ett samarbete mellan de båda organisationerna.

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Här är elbilen med inbyggda solceller

Här är nya Tesla Model Y

Nytt rekordår för DEFA

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Så mycket lastade första MB-lastbilen

”Det går åt fel håll”

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Se alla Företagens egna nyheter

Fabriksrenoverad Bosch original dieselspridare till Citroen och Mini Cooper

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

NEXUS Automotive International honors Schaeffler as its Supplier of the Yea...

Effektiva kemtekniska sprayer för proffs

Sänd till en kollega

0.106