23948sdkhjf

Brittisk innovation renar kalla dieselmotorer

Kallstarter och körning innan motorn kommit upp i arbetstemperatur är ett område där fordonstillverkarna hittills inte fått avgasreningen att fungera. Nu kan ett brittiskt forskarteam vara lösningen på spåren.

Ett problem med adblue-tekniken för att rena dieselavgaserna från kväveoxider är att den fungerar dåligt eller inte alls vid låga arbetstemperaturer, till exempel vid kallstarter och kortare körningar och körningar i ren stadstrafik. Adblue kräver i regel en temperatur på runt 250 grader C på avgaserna för att reningen ska fungera tillfredsställande.

Detta problem tror sig nu två forskare vid Loughborough University i Leicestershire i England snart ha en lösning på. Professor Graham Hargrave och forskarassistenten Jonathan Wilson som jobbat med att utveckla en teknik som går under beteckningen ACCT och som gör att SCR-systemen renar bort kväveoxiden i avgastemperaturer på ned till 60 grader C.

Det här innebär att kvävereningssystemet är aktivt genom i princip hela bilens körcykel, vilket leder till betydligt lägre utsläpp vid avgasröret i slutänden jämfört med i dagens bilar, säger professor Graham Hargrave i en intervju i vetenskapstidningen Science Daily.

Graham Hargrave och hans kollega Jonathan Wilson har än så länge bara utvecklat och provkört sitt reningssystem ACCT för tunga fordon, men systemet går att både skala upp respektive ned för alla typer av dieselfordon, påpekar Graham Hargrave.

För segmentet tunga fordon finns än så länge inga fungerande alternativ till dieselmotorn och de tunga dieselfordonen kommer att rulla i många år än. Vi behöver lösningar som tacklar problemen med utsläpp av kväveoxider nu, säger Graham Hargrave som en förklaring till varför han förespråkar ACCT som en lösning på det problemet.

Lagkraven på utsläppsnivåer kommer att fortsätta att kontinuerligt skärpas, så fordonstillverkarna kommer behöva fortsätta att utveckla nya tekniker för att motorerna ska klara utsläppskraven. Vi tror att ACCT-tekniken bör fortsätta att utvecklas för att hjälpa fordonsindustrin att klara de framtida utmaningarna, säger Chris Thorne som är chef för Energy Technology Institute vid Loughborough University.

Så här jobbar tillverkarna med att förbättra motorns förbränning
Högt insprutningstryck och tidigare bränsleinsprutning ökar temperaturen i motorn och förbättrar därigenom förbränningen, vilket i sin tur minskar mängden partiklar i avgaserna men ökar utsläppen av Nox. Sprutas bränslet in senare i cykeln minskar NOx-utsläppen, medan partiklar och förbrukning ökar. Ingenjörerna försöker hålla nere både NOx-utsläpp, partiklar och bränsleförbrukning samtidigt genom att spruta in bränslet i flera korta pulser i stället för allt på en gång.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078