23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Yin och Yang

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Oöm budget med sportig touche – eller elegant vardagslyx med det lilla extra när man trycker på gaspedalen? Nissan X-Trail och Renault Koleos är lyckad variation på samma tema.

Det sägs att man inte både kan ha kakan och äta den, men i Renaults första nya stor-SUV Koleos får man i alla fall för en stund känslan av att kunna göra just detta.

Klicka på bilden här intill för att se alla bilder

Bilen är för det första en smakfullt och elegant designad kaross, för det andra en hög utrustningsnivå och komfort och för det tredje generösa innerutrymmen. Sistnämnda har åstadkommits genom att Renault valt att inte ha den tredje sätesrad som systerbilen Nissan X-Trail har.

Läs fler provkörningar: Kia Stinger GT 2,2 diesel

Renault har satsat på att göra en både bekvämare, lyxigare och välisolerad suv än Nissan med sin X-Trail. Koleos är tystare invändigt än X-Trailen. 2-liters dieselfyran på 177 hästar som sitter i båda provbilarna känns kraftfull.

X-Trail är hårdare och lite stötigare i karossen och med, som det känns, enklare och billigare material i kupén. Renault har lyckats väl med att förfina chassisättningen och kosta på mer bullerdämpning. Somliga skulle kanske säga att man trollat bort lite för mycket vägkänsla också.

Fyrhjulsdriften, som bara Renaulten är utrustad med, utgörs av den i dag ganska vanliga lamellkopplingen vilken skickar upp till 50 procent av kraften till bakhjulen vid behov. Önskas bättre framkomlighet kan föraren låsa kraftfördelningen 50/50 mellan fram- och bakaxel under 40 km/tim. Väglaget bjuder dock inte på tillräckligt med utmaningar för att få fyrhjulsdriften att aktiveras mer än en gnutta; i en snömoddig uppförsbacke skickade lamellkopplingen 10 procent av kraften till bakhjulen vid några få tillfällen.

När det var dags att tanka efter runt 50 mils körning så visade sig Renaulten ha sugit i sig nästan exakt 0,8 liter milen, i huvudsakligen landsvägskörning. Det är helt okej för en bil i Renault Koleos storlek. X-Trailen visade sig ha haft lite större aptit på diesel, men den hade å andra sidan körts lite mer i stadstrafik.

Både den Nissan X-Trail och Renault Koleos vi kör är utrustade med en steglös variomatic-låda. I Koleos är dock lådan försedd med fejkade växlingar som gör att lådan känns som ett mellanting mellan vanlig automat- och steglös växellåda.

Den tuffa offroad-looken till trots så framstår Nissan X-Trail som en oöm fraktare med attityd för storfamiljen som använder sin bil flitigt. Medan Koleos kanske passar bättre till paret som vill åka komfortabelt och välutrustat på långresor och vara säkra på att kunna komma upp för sista backen till stugan i Sälen på vintern.

Läs fler provkörningar: Kia Stinger GT 2,2 diesel

FAKTA Nissan X-Trail/Renault Koleos 2,0 diesel
Motor: Diesel, 4 cylindrar i rad. Slagvolym 2 liter. Överliggande kamaxel. Direktinsprutning (commonrail) och turbo. Effekt: 177 hk. Vridmoment: 380 Nm.
Mått (cm): L 464/B 182/H 170.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Volkswagen kommer att anpassa sina fabriker i Emden och Hannover i Tyskland till produktion av elbilar. För de båda anläggningarna finns nu en överenskommelse om en sysselsättningsgaranti fram till 2028 under omvandlingsfasen.

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

Arkiv

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

På nytt jobb

Se alla Företagens egna nyheter

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärn...

Sänd till en kollega

0.182