23948sdkhjf

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

För drygt två år sedan presenterade MRF sin första garantiutredning. Den avsåg generalagenternas krav, villkor och ersättningsnivåer mot märkesverkstäderna. För ett år sedan presenterades motsvarande utredning avseende bildelsgrossisternas krav, villkor och ersättningsnivåer gentemot kedjeverkstäderna. Undersökningarna har gett resultat, stärkt verkstädernas ställning inom området.

Efter möten med bland annat återförsäljarföreningar har flertalet av de generalagenter som ådragit sig kritik inom garantiområdet åtgärdat eller påbörjat ett åtgärdsarbete där kritik riktats. Det är framförallt extrapoleringar som GA har sett över. I stället för straffavgifter så utbildar numer några av GA sina återförsäljare i garantiavveckling. Samtidigt kan de då ställa hårdare krav på att garantierna rapporteras och avvecklas på rätt sätt.

– Det innebär att man är på gång, men arbetet går inte alltid så snabbt som man kan önska, säger verkstadssektionens Joachim Due-Boje.

Lika bra har det hittills inte gått inom allbil. MRFs utredning visar på stora skillnader mellan de olika bildelsgrossisternas garantihantering gentemot verkstäderna – generellt är det lägre ersättningsnivåer och det tar längre tid innan garantiärendet är reglerat samt i vissa fall förekommer ren godtycklighet. Det sistnämnda innebär att verkstäderna riskerar att ställas inför svårigheter.

– Från MRFs sida vill vi ha en standardiserad, vedertagen, och fungerande garantiprocess för hela branschen och att verkstaden får rätt ekonomisk ersättning i tid för det utförda arbetet samt att även det administrativa arbetet ersätts. Det ska vara ordning och reda som innebär att verkstaden inte bara har skyldigheter utan även rättigheter, säger Jocke.

Han berättar att tre av fyra kartlagda bildelsgrossister tagit åt sig av resultatet i utredningen.

– I två fall var det inget problem, medan en har påbörjat en förbättringsprocess medan den största, Mekonomen/Meca, ännu inte svarat på vår inbjudan till ett uppföljningsmöte, berättar Jocke och tillägger hur viktigt detta område är inom kvalitetsstandarden Godkänd Bilverkstad.

– När vi arbetar med branschens förtroende är förmågan att hantera garantier eller en reklamation korrekt avgörande för kundrelationen, menar Jocke.

Utredningarna har hittat de viktigaste problemområdena:

  • Objektkod för felsökning och provkörning oljud
  • Rimlig timersättning för garantiarbete enligt tidverket
  • Ersättning för garantiavveckling
  • Checklista för mekanikeruppdraget
  • Garantirevision, sanktioner vid avvikelser.

Någon ny garantiutredning är ännu inte aktuell, utan uppföljningsarbetet är prioriterat från MRFs sida.

Bild: Joachim Due-Boje MRF

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

AB Volvo har lämnat in en stämning mot Scania till patent- och marknadsdomstolen.

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Arkiv

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

1

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Sänd till en kollega

0.19