23948sdkhjf

”Kunderna hittar hit”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

De huserar i tillfälliga lokaler i undanskymt läge och behöver öka omsättningen med en halv miljon enbart för att klara hyran i de nya lokalerna. Men ägaren Ture Huhtala ser möjligheter och tänker locka nya kundgrupper efter flytten.

2016 fick Däckia-anslutna familjeföretaget Solna Däckservice besked om att lokalerna man hyrde sedan många år i centrala Solna strax norr om Stockholm city skulle rivas och ersättas av nya bostäder.

Jakten på nya lokaler påbörjades och det var först i september i fjol som man hittade en ersättningslokal som passade för verksamheten. Efter förhandlingar lyckades man förhala flytten till strax efter höstens däckbytarsäsong:

– Det första utflyttningsdatumet vi fick var sista september, men vi fick förlängt med två månader på vårt gamla ställe. Hade vi inte fått det så hade vi haft problem, berättar Ture Huhtala.

Läs del I: Solna Däckservice förbereder sig för flytt

del III: De ger järnet för att klara den högre hyran

Nu är hela verkstaden inklusive däckhotellet flyttade till de tillfälliga lokalerna i Postens gamla terminal i Tomteboda intill Essingeleden vid Norrtull.

Läget är undanskymt och anonymt – hittar era kunder till er nu?
– Jo, de hittar faktiskt hit. Vi har haft bra fart hittills Vi har skickat SMS till alla våra kunder och informerat dem ordentligt. Så det fungerar jättebra.

Den 1 februari går flyttlasset för Solna Däckservice igen, då man får flytta in i sina nya lokaler i Kista några kilometer norrut längs E4 efter att den nya hyresvärden blivit färdig med anpassningar och ombyggnader.

– Jag hoppas att vi får komma in i lokalerna lite innan dess och påbörja med själva verkstadsdelen, medan de jobbar med brandväggar lite längre in i lokalen.

Er nya hyra blir en halvmiljon högre på årsbasis – hur ser ni på möjligheterna att öka omsättningen?
– Det blir självklart en utmaning. Vi får försöka dra ned på alla kostnader så mycket det går och sedan slå på stora djungeltrumman att vi har mycket platser i nya däckhotellet.

Tänker ni satsa extra på marknadsföring nu?
– Ja, nu får vi försöka ge oss på Sollentunaborna på andra sidan E4 med någon form av direktreklam till alla hushåll till att börja med. Företagen runt om i Kista vet vilka vi är. Vi har många företag redan idag som är kunder hos oss och som huserar i Kista.

Så ni ser inga risker för att ni tappar större kunder i och med flytten?
– Nej, snarare tvärtom. Vi får kanske fler av de företag som håller till i Kista nu. Många däckverkstäder runt om i Stockholm har fullt på sitt däckhotell och då kanske vi kan komma som en räddande ängel. Sedan är det ju så idag att man inte längre kan konkurrera med priset utan måste konkurrera med bra service, avslutar Ture Huhtala.

Läs del I: Solna Däckservice förbereder sig för flytt

FAKTA Solna Däckservice
3 bryggor som blir 4 efter flytten.
6 anställda som blir 7 i och med flytten.
Däckhotell med ca 2300 omgångar däck. Målet är att öka beläggningen till ca 3000 omgångar i nya lokalerna.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Nyhetsbrev

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

Arkiv

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Se alla Företagens egna nyheter

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Sänd till en kollega

0.572