Följ med på en verkstadsflytt i två steg

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

De har dragit på sig tunga investeringar och har en högre hyra framöver. Vi följde däckverkstaden Solna Däckservice som i vintras genomfört en flytt i två steg då deras gamla lokaler i Solna i Stockholm skulle rivas till förmån för ett bostadsbygge

Flytten till de nya lokalerna har inneburit stora investeringar och ett tapp i omsättningen. Men för alla i personalen har den samtidigt gett en rejäl förbättring av arbetsmiljön, säger ägaren Ture Huhtala.

Somliga andra företagare hade kanske sålt sin rörelse och tagit anställning istället. Men när 57-årige Ture Huhtala för ungefär ett och ett halvt år sedan fick besked om att lokalerna hans däckverkstad Solna Däckservice hyrde skulle rivas – så satte han genast igång att leta nya lokaler.

När vi träffade honom före jul hade han nyligen skrivit hyreskontrakt på de nya lokalerna i Kista, en dryg halvmil längre norrut och i en helt annan stadsdel än hans däckverkstad.

Att hyran för de nya lokalerna skulle innebära att Tures däckverkstad behöver öka intäkterna med över en miljon per år för att gå runt var inget som avskräckte honom. När personalen den 19 februari slog upp portarna till däckverkstadens nya lokaler i Kista norr om Stockholm city hade Ture investerat en bra bit över miljonen i ny inredning och utrustning.

Den mest påtagliga förändringen, utöver att Solna Däckservice har fått väsentligt större lokaler, är att däckhotellet fått utökad kapacitet. De 2200 däcksatserna som nu ligger i hotellet kan växa till 3000 om man stuvar om i lokalerna. Och istället för att som tidigare trava däcken på varandra så har Ture investerat i ett modernt lagersystem där de handdragna däckkärrorna ersatts med två truckar.

– Det är klart, ställaget har kostat 1,3 miljoner plus moms. Men på ett år eller lite mer har vi nog betalat tillbaka det. Samtidigt sparar vi på vår personals ryggar nu när vi har ett modernt lagersystem där truckarna gör det tunga jobbet.

– Arbetsmiljön är mycket bättre här och framför allt så är våra personalutrymmen bättre. Här har vi stora duschar, omklädningsrum, ett stort lunchrum med komplett kök.

Ture har även investerat i två nya saxlyftar och en ny helautomatisk däcktvätt.

– Med den gamla däcktvätten blev det inte alltid rent, utan man fick tvätta om.

Fyra lyftar i den gamla verkstaden har dock blivit tre i den nya. Fyrpelarlyften i de gamla lokalerna som man hanterade de tyngre fordonen med och även gjorde hjulinställningar på, såldes till en annan verkstad. Istället har man valt att släppa den nischen för tillfället. De tyngre fordonen upp till 3,5 ton hanteras nu istället med hjälp av domkraft.

Är ni nöjda med skyltningen?
– Nej, det är vi inte än. Vi väntar på bygglov för att få en vit skylt. Det tar tio veckor ungefär. Vi ska ha en skylt ovanför portarna, så att vi syns från Kymlingelänken (E18). Vi skulle behöva ha en skylt mot genomfartsgatan utanför också, men då måste vi prata med hyresvärden.

Hur är det med kundtillströmningen här hittills?
– Det är för tidigt på säsongen än för att kunna ha någon klar bild. Säsongen kom igång väldigt sent i vår och det var tur eftersom vi var mitt uppe i flytten de veckor som däckbytarsäsongen i vanliga fall brukar vara i full gång.

Får ni med er kunderna från ert gamla ställe i Solna?
– Det är i första hand privatkunder som vi tappar. Det är de som tycker det är för långt att åka hit från Solna, där vi låg förut. Men nu har vi istället ett bra läge nära både E4 och E18. Och här i Kista och runt om är det många stora företag som har kontor och det bor många runt om, både här i Kista och i Sollentuna på andra sidan E4. Så jag tror vi kommer kunna kompensera för kundtappet och få nya företagskunder.

Läs del I: Solna Däckservice förbereder sig för flytt

      del II: Mellanlandningen i ett avsides garage

FAKTA Solna Däckservice

4 bilplatser och 3 lyftar.

6 anställda som blivit 7 i och med flytten.

Däckhotell med ca 2300 omgångar däck. Målet är att öka beläggningen till ca 3000 omgångar i nya lokalerna.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.15