23948sdkhjf

Följ med på en verkstadsflytt i två steg

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

De har dragit på sig tunga investeringar och har en högre hyra framöver. Vi följde däckverkstaden Solna Däckservice som i vintras genomfört en flytt i två steg då deras gamla lokaler i Solna i Stockholm skulle rivas till förmån för ett bostadsbygge

Flytten till de nya lokalerna har inneburit stora investeringar och ett tapp i omsättningen. Men för alla i personalen har den samtidigt gett en rejäl förbättring av arbetsmiljön, säger ägaren Ture Huhtala.

Somliga andra företagare hade kanske sålt sin rörelse och tagit anställning istället. Men när 57-årige Ture Huhtala för ungefär ett och ett halvt år sedan fick besked om att lokalerna hans däckverkstad Solna Däckservice hyrde skulle rivas – så satte han genast igång att leta nya lokaler.

När vi träffade honom före jul hade han nyligen skrivit hyreskontrakt på de nya lokalerna i Kista, en dryg halvmil längre norrut och i en helt annan stadsdel än hans däckverkstad.

Att hyran för de nya lokalerna skulle innebära att Tures däckverkstad behöver öka intäkterna med över en miljon per år för att gå runt var inget som avskräckte honom. När personalen den 19 februari slog upp portarna till däckverkstadens nya lokaler i Kista norr om Stockholm city hade Ture investerat en bra bit över miljonen i ny inredning och utrustning.

Den mest påtagliga förändringen, utöver att Solna Däckservice har fått väsentligt större lokaler, är att däckhotellet fått utökad kapacitet. De 2200 däcksatserna som nu ligger i hotellet kan växa till 3000 om man stuvar om i lokalerna. Och istället för att som tidigare trava däcken på varandra så har Ture investerat i ett modernt lagersystem där de handdragna däckkärrorna ersatts med två truckar.

– Det är klart, ställaget har kostat 1,3 miljoner plus moms. Men på ett år eller lite mer har vi nog betalat tillbaka det. Samtidigt sparar vi på vår personals ryggar nu när vi har ett modernt lagersystem där truckarna gör det tunga jobbet.

– Arbetsmiljön är mycket bättre här och framför allt så är våra personalutrymmen bättre. Här har vi stora duschar, omklädningsrum, ett stort lunchrum med komplett kök.

Ture har även investerat i två nya saxlyftar och en ny helautomatisk däcktvätt.

– Med den gamla däcktvätten blev det inte alltid rent, utan man fick tvätta om.

Fyra lyftar i den gamla verkstaden har dock blivit tre i den nya. Fyrpelarlyften i de gamla lokalerna som man hanterade de tyngre fordonen med och även gjorde hjulinställningar på, såldes till en annan verkstad. Istället har man valt att släppa den nischen för tillfället. De tyngre fordonen upp till 3,5 ton hanteras nu istället med hjälp av domkraft.

Är ni nöjda med skyltningen?
– Nej, det är vi inte än. Vi väntar på bygglov för att få en vit skylt. Det tar tio veckor ungefär. Vi ska ha en skylt ovanför portarna, så att vi syns från Kymlingelänken (E18). Vi skulle behöva ha en skylt mot genomfartsgatan utanför också, men då måste vi prata med hyresvärden.

Hur är det med kundtillströmningen här hittills?
– Det är för tidigt på säsongen än för att kunna ha någon klar bild. Säsongen kom igång väldigt sent i vår och det var tur eftersom vi var mitt uppe i flytten de veckor som däckbytarsäsongen i vanliga fall brukar vara i full gång.

Får ni med er kunderna från ert gamla ställe i Solna?
– Det är i första hand privatkunder som vi tappar. Det är de som tycker det är för långt att åka hit från Solna, där vi låg förut. Men nu har vi istället ett bra läge nära både E4 och E18. Och här i Kista och runt om är det många stora företag som har kontor och det bor många runt om, både här i Kista och i Sollentuna på andra sidan E4. Så jag tror vi kommer kunna kompensera för kundtappet och få nya företagskunder.

Läs del I: Solna Däckservice förbereder sig för flytt

      del II: Mellanlandningen i ett avsides garage

FAKTA Solna Däckservice

4 bilplatser och 3 lyftar.

6 anställda som blivit 7 i och med flytten.

Däckhotell med ca 2300 omgångar däck. Målet är att öka beläggningen till ca 3000 omgångar i nya lokalerna.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.125