23948sdkhjf

Följ med på en verkstadsflytt i två steg

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

De har dragit på sig tunga investeringar och har en högre hyra framöver. Vi följde däckverkstaden Solna Däckservice som i vintras genomfört en flytt i två steg då deras gamla lokaler i Solna i Stockholm skulle rivas till förmån för ett bostadsbygge

Flytten till de nya lokalerna har inneburit stora investeringar och ett tapp i omsättningen. Men för alla i personalen har den samtidigt gett en rejäl förbättring av arbetsmiljön, säger ägaren Ture Huhtala.

Somliga andra företagare hade kanske sålt sin rörelse och tagit anställning istället. Men när 57-årige Ture Huhtala för ungefär ett och ett halvt år sedan fick besked om att lokalerna hans däckverkstad Solna Däckservice hyrde skulle rivas – så satte han genast igång att leta nya lokaler.

När vi träffade honom före jul hade han nyligen skrivit hyreskontrakt på de nya lokalerna i Kista, en dryg halvmil längre norrut och i en helt annan stadsdel än hans däckverkstad.

Att hyran för de nya lokalerna skulle innebära att Tures däckverkstad behöver öka intäkterna med över en miljon per år för att gå runt var inget som avskräckte honom. När personalen den 19 februari slog upp portarna till däckverkstadens nya lokaler i Kista norr om Stockholm city hade Ture investerat en bra bit över miljonen i ny inredning och utrustning.

Den mest påtagliga förändringen, utöver att Solna Däckservice har fått väsentligt större lokaler, är att däckhotellet fått utökad kapacitet. De 2200 däcksatserna som nu ligger i hotellet kan växa till 3000 om man stuvar om i lokalerna. Och istället för att som tidigare trava däcken på varandra så har Ture investerat i ett modernt lagersystem där de handdragna däckkärrorna ersatts med två truckar.

– Det är klart, ställaget har kostat 1,3 miljoner plus moms. Men på ett år eller lite mer har vi nog betalat tillbaka det. Samtidigt sparar vi på vår personals ryggar nu när vi har ett modernt lagersystem där truckarna gör det tunga jobbet.

– Arbetsmiljön är mycket bättre här och framför allt så är våra personalutrymmen bättre. Här har vi stora duschar, omklädningsrum, ett stort lunchrum med komplett kök.

Ture har även investerat i två nya saxlyftar och en ny helautomatisk däcktvätt.

– Med den gamla däcktvätten blev det inte alltid rent, utan man fick tvätta om.

Fyra lyftar i den gamla verkstaden har dock blivit tre i den nya. Fyrpelarlyften i de gamla lokalerna som man hanterade de tyngre fordonen med och även gjorde hjulinställningar på, såldes till en annan verkstad. Istället har man valt att släppa den nischen för tillfället. De tyngre fordonen upp till 3,5 ton hanteras nu istället med hjälp av domkraft.

Är ni nöjda med skyltningen?
– Nej, det är vi inte än. Vi väntar på bygglov för att få en vit skylt. Det tar tio veckor ungefär. Vi ska ha en skylt ovanför portarna, så att vi syns från Kymlingelänken (E18). Vi skulle behöva ha en skylt mot genomfartsgatan utanför också, men då måste vi prata med hyresvärden.

Hur är det med kundtillströmningen här hittills?
– Det är för tidigt på säsongen än för att kunna ha någon klar bild. Säsongen kom igång väldigt sent i vår och det var tur eftersom vi var mitt uppe i flytten de veckor som däckbytarsäsongen i vanliga fall brukar vara i full gång.

Får ni med er kunderna från ert gamla ställe i Solna?
– Det är i första hand privatkunder som vi tappar. Det är de som tycker det är för långt att åka hit från Solna, där vi låg förut. Men nu har vi istället ett bra läge nära både E4 och E18. Och här i Kista och runt om är det många stora företag som har kontor och det bor många runt om, både här i Kista och i Sollentuna på andra sidan E4. Så jag tror vi kommer kunna kompensera för kundtappet och få nya företagskunder.

Läs del I: Solna Däckservice förbereder sig för flytt

      del II: Mellanlandningen i ett avsides garage

FAKTA Solna Däckservice

4 bilplatser och 3 lyftar.

6 anställda som blivit 7 i och med flytten.

Däckhotell med ca 2300 omgångar däck. Målet är att öka beläggningen till ca 3000 omgångar i nya lokalerna.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kristinehedsgymnasiet certifieras till Motorbranschcollage

Kristinehedsgymnasiet i Halmstad har certifierats till Motorbranschcollege. En Motorbranschcollege-certifiering är en kvalitetsstämpel på den fordonstekniska utbildningen inom fordons- och transportprogrammen i skolorna.

Ministerpresident besöker Göteborgs fordonskluster

Felix Rosenqvist årets rookie i Indycar

Åtta skolor i kamp om prestigefylld utmärkelse

Europeiska fordonsindustrin säger nej till hård Brexit

Flera ledare för bransch- och intresseorganisationer inom den europeiska fordonsindustrin gör ett gemensamt uttalande kring Brexit. De förklarar bland annat vilka konsekvenser en hård Brexit skulle leda till och att de vill undvika det.

DTM kommer till Sverige

Nyhetsbrev

Bilhandlare i Kiruna lovar belöning till tipsare

Arkiv

Unik fordonsutbildning i Skövde invigd

Nyutvecklad brandfilt kan kväva elbilsbränder

Det norska brandväsendet har testat och infört brandfiltar som kan kväva envisa elbilsbränder. Det rapporterar motormagasinet.dk.

Praktikant dog efter arbetsolycka

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Så identifierar Ford olycksdrabbade vägsträckor

Med hjälp av data insamlad från uppkopplade fordon har Ford identifierat vilka sträckor som är mer olycksdrabbade än andra. Insikterna är nu en del av en omfattande studie som visar hur relativt enkla förbättringar av vägar och korsningar kan minska antalet trafikolyckor markant.

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Se alla Företagens egna nyheter

Är du redo för skiftesperioden?

Ny serie av kraftfulla arbetsljusramper

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Sänd till en kollega

0.133