Följ med på en verkstadsflytt i två steg

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

De har dragit på sig tunga investeringar och har en högre hyra framöver. Vi följde däckverkstaden Solna Däckservice som i vintras genomfört en flytt i två steg då deras gamla lokaler i Solna i Stockholm skulle rivas till förmån för ett bostadsbygge

Flytten till de nya lokalerna har inneburit stora investeringar och ett tapp i omsättningen. Men för alla i personalen har den samtidigt gett en rejäl förbättring av arbetsmiljön, säger ägaren Ture Huhtala.

Somliga andra företagare hade kanske sålt sin rörelse och tagit anställning istället. Men när 57-årige Ture Huhtala för ungefär ett och ett halvt år sedan fick besked om att lokalerna hans däckverkstad Solna Däckservice hyrde skulle rivas – så satte han genast igång att leta nya lokaler.

När vi träffade honom före jul hade han nyligen skrivit hyreskontrakt på de nya lokalerna i Kista, en dryg halvmil längre norrut och i en helt annan stadsdel än hans däckverkstad.

Att hyran för de nya lokalerna skulle innebära att Tures däckverkstad behöver öka intäkterna med över en miljon per år för att gå runt var inget som avskräckte honom. När personalen den 19 februari slog upp portarna till däckverkstadens nya lokaler i Kista norr om Stockholm city hade Ture investerat en bra bit över miljonen i ny inredning och utrustning.

Den mest påtagliga förändringen, utöver att Solna Däckservice har fått väsentligt större lokaler, är att däckhotellet fått utökad kapacitet. De 2200 däcksatserna som nu ligger i hotellet kan växa till 3000 om man stuvar om i lokalerna. Och istället för att som tidigare trava däcken på varandra så har Ture investerat i ett modernt lagersystem där de handdragna däckkärrorna ersatts med två truckar.

– Det är klart, ställaget har kostat 1,3 miljoner plus moms. Men på ett år eller lite mer har vi nog betalat tillbaka det. Samtidigt sparar vi på vår personals ryggar nu när vi har ett modernt lagersystem där truckarna gör det tunga jobbet.

– Arbetsmiljön är mycket bättre här och framför allt så är våra personalutrymmen bättre. Här har vi stora duschar, omklädningsrum, ett stort lunchrum med komplett kök.

Ture har även investerat i två nya saxlyftar och en ny helautomatisk däcktvätt.

– Med den gamla däcktvätten blev det inte alltid rent, utan man fick tvätta om.

Fyra lyftar i den gamla verkstaden har dock blivit tre i den nya. Fyrpelarlyften i de gamla lokalerna som man hanterade de tyngre fordonen med och även gjorde hjulinställningar på, såldes till en annan verkstad. Istället har man valt att släppa den nischen för tillfället. De tyngre fordonen upp till 3,5 ton hanteras nu istället med hjälp av domkraft.

Är ni nöjda med skyltningen?
– Nej, det är vi inte än. Vi väntar på bygglov för att få en vit skylt. Det tar tio veckor ungefär. Vi ska ha en skylt ovanför portarna, så att vi syns från Kymlingelänken (E18). Vi skulle behöva ha en skylt mot genomfartsgatan utanför också, men då måste vi prata med hyresvärden.

Hur är det med kundtillströmningen här hittills?
– Det är för tidigt på säsongen än för att kunna ha någon klar bild. Säsongen kom igång väldigt sent i vår och det var tur eftersom vi var mitt uppe i flytten de veckor som däckbytarsäsongen i vanliga fall brukar vara i full gång.

Får ni med er kunderna från ert gamla ställe i Solna?
– Det är i första hand privatkunder som vi tappar. Det är de som tycker det är för långt att åka hit från Solna, där vi låg förut. Men nu har vi istället ett bra läge nära både E4 och E18. Och här i Kista och runt om är det många stora företag som har kontor och det bor många runt om, både här i Kista och i Sollentuna på andra sidan E4. Så jag tror vi kommer kunna kompensera för kundtappet och få nya företagskunder.

Läs del I: Solna Däckservice förbereder sig för flytt

      del II: Mellanlandningen i ett avsides garage

FAKTA Solna Däckservice

4 bilplatser och 3 lyftar.

6 anställda som blivit 7 i och med flytten.

Däckhotell med ca 2300 omgångar däck. Målet är att öka beläggningen till ca 3000 omgångar i nya lokalerna.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschkollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

Nyhetsbrev

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Arkiv

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Gasbilen på frammarsch i Sverige och Europa

Försäljningen av gasbilar ökade med 41 procent första halvåret 2018. Och nybilsregistreringen för juli och augusti pekar på att införandet av bonus malus-reglerna redan kan ha fått effekt på gasbilsförsäljningen. Även på EU-nivå går det framåt för gasbilarna.

JVM-guld i rally till Emil Bergkvist

Jaguar I-PACE redo för race

Jaguar Racing har just presenterat kalendern för det första Jaguar I-PACE eTROPHY-mästerskapet.

27 personer omkom i augustitrafiken på väg

PWR frias från diskvalificeringen – Mikaela får tillbaka segern i STCC

”Teknikutvecklingen blir en utmaning för branschen”

CHEF-intervjun: Hans motorintresse började på två hjul. Idag rattar dock Niklas Carle Sveriges största konsumentbiltidning – Vi Bilägare, vars tester gör avtryck i branschen.

Superstarkt program på Inspirationsdagen

-Programmet på Inspirationsdagen 100% Verkstad på Solvalla den 12 oktober är det hittills starkaste. Ett program som kommer att ge besökarna information om dagsaktuella frågor.

Revolution i lackboxen med virtuell lackutbildning

En nyhet på året Automechanika var företaget Virtualpaint som visade upp en virtuell lackbox med AR-teknik.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Opel drar ned produktionen

”Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin”

Se alla Företagens egna nyheter

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utseende

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Göran Lindö – ny CEO för EcoOnline AS

Sänd till en kollega

0.16