23948sdkhjf

Följ med på en verkstadsflytt i två steg

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

De har dragit på sig tunga investeringar och har en högre hyra framöver. Vi följde däckverkstaden Solna Däckservice som i vintras genomfört en flytt i två steg då deras gamla lokaler i Solna i Stockholm skulle rivas till förmån för ett bostadsbygge

Flytten till de nya lokalerna har inneburit stora investeringar och ett tapp i omsättningen. Men för alla i personalen har den samtidigt gett en rejäl förbättring av arbetsmiljön, säger ägaren Ture Huhtala.

Somliga andra företagare hade kanske sålt sin rörelse och tagit anställning istället. Men när 57-årige Ture Huhtala för ungefär ett och ett halvt år sedan fick besked om att lokalerna hans däckverkstad Solna Däckservice hyrde skulle rivas – så satte han genast igång att leta nya lokaler.

När vi träffade honom före jul hade han nyligen skrivit hyreskontrakt på de nya lokalerna i Kista, en dryg halvmil längre norrut och i en helt annan stadsdel än hans däckverkstad.

Att hyran för de nya lokalerna skulle innebära att Tures däckverkstad behöver öka intäkterna med över en miljon per år för att gå runt var inget som avskräckte honom. När personalen den 19 februari slog upp portarna till däckverkstadens nya lokaler i Kista norr om Stockholm city hade Ture investerat en bra bit över miljonen i ny inredning och utrustning.

Den mest påtagliga förändringen, utöver att Solna Däckservice har fått väsentligt större lokaler, är att däckhotellet fått utökad kapacitet. De 2200 däcksatserna som nu ligger i hotellet kan växa till 3000 om man stuvar om i lokalerna. Och istället för att som tidigare trava däcken på varandra så har Ture investerat i ett modernt lagersystem där de handdragna däckkärrorna ersatts med två truckar.

– Det är klart, ställaget har kostat 1,3 miljoner plus moms. Men på ett år eller lite mer har vi nog betalat tillbaka det. Samtidigt sparar vi på vår personals ryggar nu när vi har ett modernt lagersystem där truckarna gör det tunga jobbet.

– Arbetsmiljön är mycket bättre här och framför allt så är våra personalutrymmen bättre. Här har vi stora duschar, omklädningsrum, ett stort lunchrum med komplett kök.

Ture har även investerat i två nya saxlyftar och en ny helautomatisk däcktvätt.

– Med den gamla däcktvätten blev det inte alltid rent, utan man fick tvätta om.

Fyra lyftar i den gamla verkstaden har dock blivit tre i den nya. Fyrpelarlyften i de gamla lokalerna som man hanterade de tyngre fordonen med och även gjorde hjulinställningar på, såldes till en annan verkstad. Istället har man valt att släppa den nischen för tillfället. De tyngre fordonen upp till 3,5 ton hanteras nu istället med hjälp av domkraft.

Är ni nöjda med skyltningen?
– Nej, det är vi inte än. Vi väntar på bygglov för att få en vit skylt. Det tar tio veckor ungefär. Vi ska ha en skylt ovanför portarna, så att vi syns från Kymlingelänken (E18). Vi skulle behöva ha en skylt mot genomfartsgatan utanför också, men då måste vi prata med hyresvärden.

Hur är det med kundtillströmningen här hittills?
– Det är för tidigt på säsongen än för att kunna ha någon klar bild. Säsongen kom igång väldigt sent i vår och det var tur eftersom vi var mitt uppe i flytten de veckor som däckbytarsäsongen i vanliga fall brukar vara i full gång.

Får ni med er kunderna från ert gamla ställe i Solna?
– Det är i första hand privatkunder som vi tappar. Det är de som tycker det är för långt att åka hit från Solna, där vi låg förut. Men nu har vi istället ett bra läge nära både E4 och E18. Och här i Kista och runt om är det många stora företag som har kontor och det bor många runt om, både här i Kista och i Sollentuna på andra sidan E4. Så jag tror vi kommer kunna kompensera för kundtappet och få nya företagskunder.

Läs del I: Solna Däckservice förbereder sig för flytt

      del II: Mellanlandningen i ett avsides garage

FAKTA Solna Däckservice

4 bilplatser och 3 lyftar.

6 anställda som blivit 7 i och med flytten.

Däckhotell med ca 2300 omgångar däck. Målet är att öka beläggningen till ca 3000 omgångar i nya lokalerna.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nu kommer de nya registreringsnumren

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Nyhetsbrev

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Arkiv

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Förlust för Audi ifjol

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

Idag presenterar Ford Motor Co. Och Volkswagen Group ett nytt samarbete

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Ford vill dra ned i Europa Flera tusen jobb hotas

Ford Motor Co. drar ner verksamheten ordentligt i Europa. Tusentals anställda får gå samtidigt som olönsamma marknader lämnas. Detta för att vända förlusterna till vinst, rapporterar flera medier.

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Nytt släckmedel kan hejda bilbränders spridning

Ursprungligen är släckmedlet AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion) framtaget för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Men nya tester visar att AVD också kan användas för att hejda ett snabbt brandförlopp.

Bildar nytt företag inom grön el

KGK blir distributör för Launch diagnostik i Sverige

Bildelsstölder - stigande trend

Stölderna av bildelar har stadigt ökat sedan 2012, men 2018 kanske bjuder på ett trendbrott.

TEMA olja: Med varumärket som dörröppnare

Veoneer fick order för 56 milijarder kronor under 2018

Veoneer, Inc. uppnådde rekordhög orderingång för helåret 2018. Orderingången för 2018 beräknas totalt vara värd 5,9 miljarder USD, vilket motsvarar ett genomsnittligt ordervärde på mer än 1,2 miljarder USD per år.

Dieselskandalen långtifrån över

Ny UV-grundfyller från Basf

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Ny vd för Circle K Sverige AB

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Se alla Företagens egna nyheter

Nokian Tyres förnyar sina däcketiketter – Framhäver kvalitet från Norden

Halvaxel till Saab och Opel

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Miljö- och Kemidagarna 2019: anmäl dig i januari och få rabatt!

Reparationskit till BMW diffen HAG215

Äkta oktanbooster för racing

LED arbetsbelysning

Ny drivknut till Hyundai

Ny Volvoaxel

Nytillverkad spridare till Opel

Hjullager med nav till Audi

Dieselpump till Renault

Sänd till en kollega

0.118