Sjösätt båten och inte bilen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det är vår, och många båtägare får fjärilar i magen både av tanken på sommarens äventyr och av oron för att missa något vid sjösättningen. Försäkringsbolaget Ifs båtexpert Arvid Böhm berättar om de sex vanligaste skadorna – och hur du undviker dem.

Otaliga äro de norénska familjedramer som utspelats vid sjösättningsramper och under mastkranar. Men med noggrann planering (och en välfylld fikakorg) kan sjösättningen bli det festliga avstamp inför båtsäsongen som vi alla drömmer om.

Ifs båtexpert Arvid Bohm har listat vanliga skador vid sjösättning och hur du undviker dem:

 1.Båt som trillar av från eller skadas på trailer

Behöver du transportera din båt med trailer är det viktigt att se till att montera spännbanden rätt. När du åkt en tid bör du efterdra den, särskilt om du kör en längre sträcka med bil på trailer och vägen varit gropig.

Vrid spännbandet ett halvt varv, så slipper du vibrationer, och lägg en skyddande tyg- eller mattbit mellan band och relingslist så undviker du tryckskador.

Och varning för att sjösätta bilen.

- Använd dig av en fyrhjulsdriven bil när du sjösätter med hjälp av trailer. En framhjulsdriven bil kan få problem, särskilt om trycket på dragkulan blir för högt. Då kan framhjulen lyfta och tappa fästet, och i kombination med en brant och hal ramp kan resultatet bli att hela ekipaget sjösätts istället för bara båten, varnar Arvid Böhm.

2.Tapp av båt från kran eller lyftanordning

Var noga med att placera lyftbanden i rätt läge på båten så att den hänger säkert i rätt balans och så att utrustning som loggivare och drev inte skadas. Märk ut var slingen och lyftlinan ska sitta på båten med dekaler, så att alla som hjälper till vid sjösättning vet vad som gäller för din båt.

- Ett bra råd är att alltid binda ihop förlig och akterlig slinga med en horisonell lina, så att båten är säkrad och inte kan glida ur. Det kan låta dråpligt, men det är långt ifrån roliga skador som uppstår när båten okontrollerat störtar i marken eller vattnet, säger Arvid Böhm.

3.Slitskador på riggen.

Transporten från mastskjulet till kranen är fylld med faror - det är allt för ofta man hör ljudet av metall som släpas mot asfalten. Detta kan orsaka både knäckskador på spridarfästen och förslitningar på vantskruvar och kardeler, är du ensam är en det en god idé att binda upp så mycket som möjligt eller be om hjälp av båtgrannen.

- Lyft masten med slinget direkt under övre spridarna så att den inte kan glida, det är den bästa försäkringen mot rigg, däcks och kroppsskador!

4.Bottenkänning för motorn eller roder

I stressen kring sjösättningen är det lätt att glömma att fälla upp motorn eller drevet, då är risken stor att du får bottenkänning och premiärturen blir framskjuten. Roder är lite klurigare eftersom det inte alltid går att fälla upp eller montera av dem, är du osäker på vinklar och vattenstånd är det bättre att sjösätta med kran innan du har hunnit reka området.

- Oftast helt onödiga – men väldigt vanliga skador, konstaterar Arvid Böhm.

5.Båt som tar in vatten och sjunker

En riktig klassisk miss är att glömma att skruva i bottenpluggen, dyvikan, i länshålet. I värsta fall tar båten in så mycket vatten att den sjunker.

- En tradition som spridit sig på många båtklubbar är att ”ta en dyvika-fika”. Genom att ordna en dyvika-fika tillsammans med dem som hjälpt till att iordningsställa båten inför säsongen så kommer man lättare ihåg den lilla, men ack så viktiga, detaljen, säger Arvid Böhm.

6.Stölder

Sjösättningstider är som ett smörgårdsbord för tjuvarna, när elektronik, motorer/drev och annat stöldbegärligt sätts på plats.

- Montera motor och drev så sent som möjligt. De är mycket enklare att stjäla när båten står på land. ha båten i en bevakad hamn om det är möjligt samt märk upp elektronik och motorer med en DNA-märkning, säger Arvid Böhm.

 

 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.22