23948sdkhjf

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

2018 är långt ifrån slut än, men en Renault Clio kan ändå bli den mest exklusiva provbil redaktionen rattar i år. Men så är vår Clio också bara en av totalt femton, i Sverige.

Den släpptes lös på vägarna redan 2013, strax efter att nuvarande generationen Clio hade lanserats. Med sina 200 hästar ur den turbomatade 1,6-litersfyran så var Renault Clio RS ändå inte den starkaste Clion hittills. 2016 lanserades en dopad version – Clio Trophy, som med ny mappning, en större turbo, nytt luftinsug och omgjort avgassystem blåste in ytterligare 20 hästkrafter och 40 newtonmeter i motorn. Och med hårdare fjädring och en dubbelkopplingslåda som växlade ännu snabbare så blev en hård GTI-bil stenhård.

Läs tidigare provkörningar: Nissan X-Trail och Renault Koleos

Men Clio RS Trophy var fortfarande inte den starkaste Clion i Renaults historia.

Nu, när fjärde generationen Clio antagligen börjar närma sig slutet av sin livscykel, så har Renault lanserat en jubileumsutgåva av RS; Clio RS 18, som är en RS Trophy med en ny svartmetallic-lackering samt en rad designdetaljer som ska associera till Renaults racingtraditioner.

För att hitta Renaults effektstinnaste Clio hittills så måste vi backa ända till 1999, då man drog av skynket till Clio Sport V6. Som namnet antyder hade Renaults konstruktörer stoppad ned en treliters V6:a bakom framsätet på Clio.

Mittmotor-lösning till trots så upplevdes Clio Sport V6 som tung och lite sävlig. Inte konstigt när man stoppar ned ett treliters gjutjärnsblock i en liten bil, som var mindre än dagens Clio. Men man lyckades ändå få ut 230 hästar och 300 Newtonmeter ur samma motor som i Peugeot 406 och 607 och Renault Laguna gav 210 hästar.

Komforten och ljudnivån i Clio Sport V6 lämnade en del i övrigt att önska. Att köra Clio RS 18 är sannolikt som att byta från pinnstolen till fåtöljen. Ändå har Renault jobbat på en lite rå och oborstad miljö och komfort i RS.Stolarna är ganska hårt stoppade med djup skålning. Hård fjädring och avsaknad av mittarmstöd och sätesvärmare ökar känslan av avskalad GTI-vagn.

Med reservation för att vi inte provat den på bana så levererar S 18 i våra ögon precis så mycket GTI som den utstrålar. Samtidigt som den överraskar en smula. Vi gör sällskap Stockholm Malmö tur och retur på två dygn med diverse avstickare. Men någon riktigt träsmak framkallar bilen ändå inte. Man kliver inte ur ledbruten, benen har inte domnat och den är precis lika rolig att accelerera och ta kurvor med efter 135 mil.

När vi hämtar Clio RS 18 har den rullat 15 mil och är i inkörningsskedet. 0,75 liter milen får därför antas krympa en aning när motorn blivit inkörd. Det är mycket körglädje och prestanda för hyfsat få bensindroppar.

GTI blir kanske inte roligare och inte exklusivare än så här. Clio RS 18 tas bara in i totalt femton exemplar i Sverige.

Läs tidigare provkörningar: Nissan X-Trail och Renault Koleos

FAKTA Renault Clio RS 18
Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler/cyl. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 79,7/81,1 mm, cylindervolym 1 618 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 6 250 r/min, max vridmoment 280 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädrar, krängningshämmare fram. Fjäderben med undre triangellänk fram och torsionsaxel bak.
Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 205/40 R18.
Mått/vikt (cm): Axelavstånd 259, längd 409, bredd 173, höjd 143, spårvidd f/b 151/150. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 378, maxlast 333, max släpvagnsvikt 0. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 300-1 146 liter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11