23948sdkhjf

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

2018 är långt ifrån slut än, men en Renault Clio kan ändå bli den mest exklusiva provbil redaktionen rattar i år. Men så är vår Clio också bara en av totalt femton, i Sverige.

Den släpptes lös på vägarna redan 2013, strax efter att nuvarande generationen Clio hade lanserats. Med sina 200 hästar ur den turbomatade 1,6-litersfyran så var Renault Clio RS ändå inte den starkaste Clion hittills. 2016 lanserades en dopad version – Clio Trophy, som med ny mappning, en större turbo, nytt luftinsug och omgjort avgassystem blåste in ytterligare 20 hästkrafter och 40 newtonmeter i motorn. Och med hårdare fjädring och en dubbelkopplingslåda som växlade ännu snabbare så blev en hård GTI-bil stenhård.

Läs tidigare provkörningar: Nissan X-Trail och Renault Koleos

Men Clio RS Trophy var fortfarande inte den starkaste Clion i Renaults historia.

Nu, när fjärde generationen Clio antagligen börjar närma sig slutet av sin livscykel, så har Renault lanserat en jubileumsutgåva av RS; Clio RS 18, som är en RS Trophy med en ny svartmetallic-lackering samt en rad designdetaljer som ska associera till Renaults racingtraditioner.

För att hitta Renaults effektstinnaste Clio hittills så måste vi backa ända till 1999, då man drog av skynket till Clio Sport V6. Som namnet antyder hade Renaults konstruktörer stoppad ned en treliters V6:a bakom framsätet på Clio.

Mittmotor-lösning till trots så upplevdes Clio Sport V6 som tung och lite sävlig. Inte konstigt när man stoppar ned ett treliters gjutjärnsblock i en liten bil, som var mindre än dagens Clio. Men man lyckades ändå få ut 230 hästar och 300 Newtonmeter ur samma motor som i Peugeot 406 och 607 och Renault Laguna gav 210 hästar.

Komforten och ljudnivån i Clio Sport V6 lämnade en del i övrigt att önska. Att köra Clio RS 18 är sannolikt som att byta från pinnstolen till fåtöljen. Ändå har Renault jobbat på en lite rå och oborstad miljö och komfort i RS.Stolarna är ganska hårt stoppade med djup skålning. Hård fjädring och avsaknad av mittarmstöd och sätesvärmare ökar känslan av avskalad GTI-vagn.

Med reservation för att vi inte provat den på bana så levererar S 18 i våra ögon precis så mycket GTI som den utstrålar. Samtidigt som den överraskar en smula. Vi gör sällskap Stockholm Malmö tur och retur på två dygn med diverse avstickare. Men någon riktigt träsmak framkallar bilen ändå inte. Man kliver inte ur ledbruten, benen har inte domnat och den är precis lika rolig att accelerera och ta kurvor med efter 135 mil.

När vi hämtar Clio RS 18 har den rullat 15 mil och är i inkörningsskedet. 0,75 liter milen får därför antas krympa en aning när motorn blivit inkörd. Det är mycket körglädje och prestanda för hyfsat få bensindroppar.

GTI blir kanske inte roligare och inte exklusivare än så här. Clio RS 18 tas bara in i totalt femton exemplar i Sverige.

Läs tidigare provkörningar: Nissan X-Trail och Renault Koleos

FAKTA Renault Clio RS 18
Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler/cyl. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 79,7/81,1 mm, cylindervolym 1 618 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 6 250 r/min, max vridmoment 280 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädrar, krängningshämmare fram. Fjäderben med undre triangellänk fram och torsionsaxel bak.
Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 205/40 R18.
Mått/vikt (cm): Axelavstånd 259, längd 409, bredd 173, höjd 143, spårvidd f/b 151/150. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 378, maxlast 333, max släpvagnsvikt 0. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 300-1 146 liter.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Höga krav på bihandlaren i ARN

”Kraven på elnätet ökar hela tiden”

Allt fler tvister hos Allmänna Reklamationsnämnden

Prestigefyllt Volvopris till Rejmes Bil

Volvo Car Excellence Club delas ut på årsbasis och bjuder in de Volvohandlare som arbetat allra bäst med att utveckla och leverera genomgående hög kundnöjdhet under föregående år, att ingå i sällskapet.

SFVF i möte med Arbetsmiljöverket om arbetsmiljön i fordonsbranschen

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nyhetsbrev

Nu kommer de nya registreringsnumren

Arkiv

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Förlust för Audi ifjol

Idag presenterar Ford Motor Co. Och Volkswagen Group ett nytt samarbete

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Ford vill dra ned i Europa Flera tusen jobb hotas

Ford Motor Co. drar ner verksamheten ordentligt i Europa. Tusentals anställda får gå samtidigt som olönsamma marknader lämnas. Detta för att vända förlusterna till vinst, rapporterar flera medier.

Nytt släckmedel kan hejda bilbränders spridning

Ursprungligen är släckmedlet AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion) framtaget för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Men nya tester visar att AVD också kan användas för att hejda ett snabbt brandförlopp.

Bildar nytt företag inom grön el

KGK blir distributör för Launch diagnostik i Sverige

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ny UV-grundfyller från Basf

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Ny vd för Circle K Sverige AB

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Se alla Företagens egna nyheter

Nokian Tyres förnyar sina däcketiketter – Framhäver kvalitet från Norden

Halvaxel till Saab och Opel

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Miljö- och Kemidagarna 2019: anmäl dig i januari och få rabatt!

Reparationskit till BMW diffen HAG215

Äkta oktanbooster för racing

LED arbetsbelysning

Ny drivknut till Hyundai

Ny Volvoaxel

Nytillverkad spridare till Opel

Hjullager med nav till Audi

Dieselpump till Renault

Sänd till en kollega

0.13