PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

2018 är långt ifrån slut än, men en Renault Clio kan ändå bli den mest exklusiva provbil redaktionen rattar i år. Men så är vår Clio också bara en av totalt femton, i Sverige.

Den släpptes lös på vägarna redan 2013, strax efter att nuvarande generationen Clio hade lanserats. Med sina 200 hästar ur den turbomatade 1,6-litersfyran så var Renault Clio RS ändå inte den starkaste Clion hittills. 2016 lanserades en dopad version – Clio Trophy, som med ny mappning, en större turbo, nytt luftinsug och omgjort avgassystem blåste in ytterligare 20 hästkrafter och 40 newtonmeter i motorn. Och med hårdare fjädring och en dubbelkopplingslåda som växlade ännu snabbare så blev en hård GTI-bil stenhård.

Läs tidigare provkörningar: Nissan X-Trail och Renault Koleos

Men Clio RS Trophy var fortfarande inte den starkaste Clion i Renaults historia.

Nu, när fjärde generationen Clio antagligen börjar närma sig slutet av sin livscykel, så har Renault lanserat en jubileumsutgåva av RS; Clio RS 18, som är en RS Trophy med en ny svartmetallic-lackering samt en rad designdetaljer som ska associera till Renaults racingtraditioner.

För att hitta Renaults effektstinnaste Clio hittills så måste vi backa ända till 1999, då man drog av skynket till Clio Sport V6. Som namnet antyder hade Renaults konstruktörer stoppad ned en treliters V6:a bakom framsätet på Clio.

Mittmotor-lösning till trots så upplevdes Clio Sport V6 som tung och lite sävlig. Inte konstigt när man stoppar ned ett treliters gjutjärnsblock i en liten bil, som var mindre än dagens Clio. Men man lyckades ändå få ut 230 hästar och 300 Newtonmeter ur samma motor som i Peugeot 406 och 607 och Renault Laguna gav 210 hästar.

Komforten och ljudnivån i Clio Sport V6 lämnade en del i övrigt att önska. Att köra Clio RS 18 är sannolikt som att byta från pinnstolen till fåtöljen. Ändå har Renault jobbat på en lite rå och oborstad miljö och komfort i RS.Stolarna är ganska hårt stoppade med djup skålning. Hård fjädring och avsaknad av mittarmstöd och sätesvärmare ökar känslan av avskalad GTI-vagn.

Med reservation för att vi inte provat den på bana så levererar S 18 i våra ögon precis så mycket GTI som den utstrålar. Samtidigt som den överraskar en smula. Vi gör sällskap Stockholm Malmö tur och retur på två dygn med diverse avstickare. Men någon riktigt träsmak framkallar bilen ändå inte. Man kliver inte ur ledbruten, benen har inte domnat och den är precis lika rolig att accelerera och ta kurvor med efter 135 mil.

När vi hämtar Clio RS 18 har den rullat 15 mil och är i inkörningsskedet. 0,75 liter milen får därför antas krympa en aning när motorn blivit inkörd. Det är mycket körglädje och prestanda för hyfsat få bensindroppar.

GTI blir kanske inte roligare och inte exklusivare än så här. Clio RS 18 tas bara in i totalt femton exemplar i Sverige.

Läs tidigare provkörningar: Nissan X-Trail och Renault Koleos

FAKTA Renault Clio RS 18
Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler/cyl. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 79,7/81,1 mm, cylindervolym 1 618 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 6 250 r/min, max vridmoment 280 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädrar, krängningshämmare fram. Fjäderben med undre triangellänk fram och torsionsaxel bak.
Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 205/40 R18.
Mått/vikt (cm): Axelavstånd 259, längd 409, bredd 173, höjd 143, spårvidd f/b 151/150. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 378, maxlast 333, max släpvagnsvikt 0. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 300-1 146 liter.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschkollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

Nyhetsbrev

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Arkiv

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Gasbilen på frammarsch i Sverige och Europa

Försäljningen av gasbilar ökade med 41 procent första halvåret 2018. Och nybilsregistreringen för juli och augusti pekar på att införandet av bonus malus-reglerna redan kan ha fått effekt på gasbilsförsäljningen. Även på EU-nivå går det framåt för gasbilarna.

JVM-guld i rally till Emil Bergkvist

Jaguar I-PACE redo för race

Jaguar Racing har just presenterat kalendern för det första Jaguar I-PACE eTROPHY-mästerskapet.

27 personer omkom i augustitrafiken på väg

PWR frias från diskvalificeringen – Mikaela får tillbaka segern i STCC

”Teknikutvecklingen blir en utmaning för branschen”

CHEF-intervjun: Hans motorintresse började på två hjul. Idag rattar dock Niklas Carle Sveriges största konsumentbiltidning – Vi Bilägare, vars tester gör avtryck i branschen.

Superstarkt program på Inspirationsdagen

-Programmet på Inspirationsdagen 100% Verkstad på Solvalla den 12 oktober är det hittills starkaste. Ett program som kommer att ge besökarna information om dagsaktuella frågor.

Revolution i lackboxen med virtuell lackutbildning

En nyhet på året Automechanika var företaget Virtualpaint som visade upp en virtuell lackbox med AR-teknik.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Opel drar ned produktionen

”Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin”

Se alla Företagens egna nyheter

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utseende

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Göran Lindö – ny CEO för EcoOnline AS

Sänd till en kollega

0.156