PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

2018 är långt ifrån slut än, men en Renault Clio kan ändå bli den mest exklusiva provbil redaktionen rattar i år. Men så är vår Clio också bara en av totalt femton, i Sverige.

Den släpptes lös på vägarna redan 2013, strax efter att nuvarande generationen Clio hade lanserats. Med sina 200 hästar ur den turbomatade 1,6-litersfyran så var Renault Clio RS ändå inte den starkaste Clion hittills. 2016 lanserades en dopad version – Clio Trophy, som med ny mappning, en större turbo, nytt luftinsug och omgjort avgassystem blåste in ytterligare 20 hästkrafter och 40 newtonmeter i motorn. Och med hårdare fjädring och en dubbelkopplingslåda som växlade ännu snabbare så blev en hård GTI-bil stenhård.

Läs tidigare provkörningar: Nissan X-Trail och Renault Koleos

Men Clio RS Trophy var fortfarande inte den starkaste Clion i Renaults historia.

Nu, när fjärde generationen Clio antagligen börjar närma sig slutet av sin livscykel, så har Renault lanserat en jubileumsutgåva av RS; Clio RS 18, som är en RS Trophy med en ny svartmetallic-lackering samt en rad designdetaljer som ska associera till Renaults racingtraditioner.

För att hitta Renaults effektstinnaste Clio hittills så måste vi backa ända till 1999, då man drog av skynket till Clio Sport V6. Som namnet antyder hade Renaults konstruktörer stoppad ned en treliters V6:a bakom framsätet på Clio.

Mittmotor-lösning till trots så upplevdes Clio Sport V6 som tung och lite sävlig. Inte konstigt när man stoppar ned ett treliters gjutjärnsblock i en liten bil, som var mindre än dagens Clio. Men man lyckades ändå få ut 230 hästar och 300 Newtonmeter ur samma motor som i Peugeot 406 och 607 och Renault Laguna gav 210 hästar.

Komforten och ljudnivån i Clio Sport V6 lämnade en del i övrigt att önska. Att köra Clio RS 18 är sannolikt som att byta från pinnstolen till fåtöljen. Ändå har Renault jobbat på en lite rå och oborstad miljö och komfort i RS.Stolarna är ganska hårt stoppade med djup skålning. Hård fjädring och avsaknad av mittarmstöd och sätesvärmare ökar känslan av avskalad GTI-vagn.

Med reservation för att vi inte provat den på bana så levererar S 18 i våra ögon precis så mycket GTI som den utstrålar. Samtidigt som den överraskar en smula. Vi gör sällskap Stockholm Malmö tur och retur på två dygn med diverse avstickare. Men någon riktigt träsmak framkallar bilen ändå inte. Man kliver inte ur ledbruten, benen har inte domnat och den är precis lika rolig att accelerera och ta kurvor med efter 135 mil.

När vi hämtar Clio RS 18 har den rullat 15 mil och är i inkörningsskedet. 0,75 liter milen får därför antas krympa en aning när motorn blivit inkörd. Det är mycket körglädje och prestanda för hyfsat få bensindroppar.

GTI blir kanske inte roligare och inte exklusivare än så här. Clio RS 18 tas bara in i totalt femton exemplar i Sverige.

Läs tidigare provkörningar: Nissan X-Trail och Renault Koleos

FAKTA Renault Clio RS 18
Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler/cyl. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 79,7/81,1 mm, cylindervolym 1 618 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 6 250 r/min, max vridmoment 280 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädrar, krängningshämmare fram. Fjäderben med undre triangellänk fram och torsionsaxel bak.
Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 205/40 R18.
Mått/vikt (cm): Axelavstånd 259, längd 409, bredd 173, höjd 143, spårvidd f/b 151/150. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 378, maxlast 333, max släpvagnsvikt 0. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 300-1 146 liter.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.157