PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

2018 är långt ifrån slut än, men en Renault Clio kan ändå bli den mest exklusiva provbil redaktionen rattar i år. Men så är vår Clio också bara en av totalt femton, i Sverige.

Den släpptes lös på vägarna redan 2013, strax efter att nuvarande generationen Clio hade lanserats. Med sina 200 hästar ur den turbomatade 1,6-litersfyran så var Renault Clio RS ändå inte den starkaste Clion hittills. 2016 lanserades en dopad version – Clio Trophy, som med ny mappning, en större turbo, nytt luftinsug och omgjort avgassystem blåste in ytterligare 20 hästkrafter och 40 newtonmeter i motorn. Och med hårdare fjädring och en dubbelkopplingslåda som växlade ännu snabbare så blev en hård GTI-bil stenhård.

Läs tidigare provkörningar: Nissan X-Trail och Renault Koleos

Men Clio RS Trophy var fortfarande inte den starkaste Clion i Renaults historia.

Nu, när fjärde generationen Clio antagligen börjar närma sig slutet av sin livscykel, så har Renault lanserat en jubileumsutgåva av RS; Clio RS 18, som är en RS Trophy med en ny svartmetallic-lackering samt en rad designdetaljer som ska associera till Renaults racingtraditioner.

För att hitta Renaults effektstinnaste Clio hittills så måste vi backa ända till 1999, då man drog av skynket till Clio Sport V6. Som namnet antyder hade Renaults konstruktörer stoppad ned en treliters V6:a bakom framsätet på Clio.

Mittmotor-lösning till trots så upplevdes Clio Sport V6 som tung och lite sävlig. Inte konstigt när man stoppar ned ett treliters gjutjärnsblock i en liten bil, som var mindre än dagens Clio. Men man lyckades ändå få ut 230 hästar och 300 Newtonmeter ur samma motor som i Peugeot 406 och 607 och Renault Laguna gav 210 hästar.

Komforten och ljudnivån i Clio Sport V6 lämnade en del i övrigt att önska. Att köra Clio RS 18 är sannolikt som att byta från pinnstolen till fåtöljen. Ändå har Renault jobbat på en lite rå och oborstad miljö och komfort i RS.Stolarna är ganska hårt stoppade med djup skålning. Hård fjädring och avsaknad av mittarmstöd och sätesvärmare ökar känslan av avskalad GTI-vagn.

Med reservation för att vi inte provat den på bana så levererar S 18 i våra ögon precis så mycket GTI som den utstrålar. Samtidigt som den överraskar en smula. Vi gör sällskap Stockholm Malmö tur och retur på två dygn med diverse avstickare. Men någon riktigt träsmak framkallar bilen ändå inte. Man kliver inte ur ledbruten, benen har inte domnat och den är precis lika rolig att accelerera och ta kurvor med efter 135 mil.

När vi hämtar Clio RS 18 har den rullat 15 mil och är i inkörningsskedet. 0,75 liter milen får därför antas krympa en aning när motorn blivit inkörd. Det är mycket körglädje och prestanda för hyfsat få bensindroppar.

GTI blir kanske inte roligare och inte exklusivare än så här. Clio RS 18 tas bara in i totalt femton exemplar i Sverige.

Läs tidigare provkörningar: Nissan X-Trail och Renault Koleos

FAKTA Renault Clio RS 18
Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler/cyl. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 79,7/81,1 mm, cylindervolym 1 618 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 6 250 r/min, max vridmoment 280 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädrar, krängningshämmare fram. Fjäderben med undre triangellänk fram och torsionsaxel bak.
Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 205/40 R18.
Mått/vikt (cm): Axelavstånd 259, längd 409, bredd 173, höjd 143, spårvidd f/b 151/150. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 378, maxlast 333, max släpvagnsvikt 0. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 300-1 146 liter.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

LEDARE: Vi börjar lita på självkörande bilar

Mercedes-Benz startar team för Formel E

Ännu ett bilmärke satsar nu på Formel E. Mercedes-Benz EQ Formula E Team är namnet på Mercedes stora satsning på Formel E. 2019/20 debuterar man med två bilar i ABB FIA Formula E Championship.

Sveriges bästa ungdomsmekaniker

Årets slutprov har avslutats och Sveriges bästa ungdomsmekaniker har nu utsetts.

Laddbart ökar i storstäderna

Ny väderfabrik simulerar alla väder

Dragracingens pionjärer möts under EM 7-10 juni

Nyhetsbrev

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Arkiv

"Laga plast istället för att byta ut"

Allt färre köper begagnade bilar

Försäljningen av begagnade bilar minskade med 3,6 procent under första kvartalet 2018 jämfört med året innan. I mars tappade försäljningen hela 9,8 procent.

Nu införs nya besiktningsregler för gasfordon

De nya regler för besiktning som börjar gälla nu på söndag den 20 maj rör även fordon som drivs med gas. Det handlar om över 20 000 fordon med gastank som innan årets slut måste besiktas enligt de nya kraven.

Plus

De jagar illegala verkstäder

Vi har följt med Malmö kommuns två miljöinspektörer som jobbar med att kartlägga stans ljusskygga bilverkstäder.

Svenskarna tror på en självkörande framtid

Fordonsbranschen allt viktigare för Sverige

SnapSkan växer internationellt

BCA bygger transportnät för fordonstransporter till och från Sverige

Bekräftat att danska FTZ är satt till salu

Kia introducerar 48V mildhybrid

Forskare har hittat nytt bränsle för bränslecell

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

Här scannar biltjuven av din keyless-nyckel utanför ytterdörren

Alpine lanseras i Sverige

Håkan Jönsson ny chef för IVECO North Europe & Baltics

Motorer som inte är fackmässigt renoverade har blivit ett hot i branschen

Problembilden kring helrenovering av nyare, mindre personbilsmotorer är betydligt mer komplicerad än vad som tidigare förutspåtts av MRF och SFVF.

Opus har fått stort kontrakt för fordonsbesiktning i Chile

Biltema storsatsar på varuhus

Ford säljer snart bara suvar i USA

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

Plus

CHEF-intervjun: ”Vi har en stor potential att växa i Sverige”

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Subtil skönhet

Se alla Företagens egna nyheter

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Nyckeln till körkomfort

Foliering av båtskrov till Bil & Marin

Fem tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet på däckverkstaden

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Sänd till en kollega

0.108