23948sdkhjf

”Japanerna har hela tiden varit skeptiska till dieselteknologin”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att Toyota och Nissan sakta men säkert fasar ut dieselbilarna ur sina modellprogram är helt logiskt eftersom de aldrig riktigt trott på dieselteknologin. Det menar en tysk professor.

Två av världens biltillverkare tror inte längre att dieselbilen har någon framtid på Europamarknaden. Det är Nissan och Toyota som successivt kommer fasa ut försäljningen av dieselbilar på Europamarknaderna. Det avslöjar en talesperson från Nissan i Europa till sajten Automotive News Europe.

Så sent som i mars meddelade Toyota att man inte har för avsikt att fortsätta att producera och sälja dieselbilar för Europamarknaden, då de redan i dag står för mindre än tio procent av hela Toyotas bilförsäljning.

Hos Nissan hade cirka 16 procent av alla bilar, eller 128456 foerdon, som såldes under 2017 en dieselmotor under huven enligt Automotive News Europe.

Läs även: Tidiga tecken som avslöjade japanernas tveksamhet inför diesel

– Vår försäljning av dieselbilar är främst koncentrerad till Europa men vår målmedvetna satsning på elektrifiering har resulterat i att vi sakta men säkert är redo att fasa ut dieselteknologin. Vi kan som tillverkare konstatera att vi har ett tapp i försäljningen av dieselbilar och att den minskningen håller i sig, säger Nissans talesperson till Automotive News Europe.

Professor Stefan Bratzel som leder forskningen om styrning och förvaltning inom bilindustrin vid universitetet i tyska Bergisch-Gladbach ser Nissans och Toyotas utfasning av dieselmotorn som ett logiskt nästa steg i vad som närmast kan beskrivas som en konsekvent strategi hos båda tillverkarna:

– Japanerna har hela tiden varit skeptiska till dieselteknologin och på sätt och vis så har varken Nissan eller Toyota haft kompetensen på det området i nivå med exempelvis de europeiska biltillverkarna, säger Stefan Bratzel till Automotive News Europe.

Stefan Bratzel tror också att andra japanska biltillverkare som Mazda och Honda kan vara på väg att välja samma strategi för dieselbilarna som Toyota och Nissan.

De japanska biltillverkarnas försäljning av dieselbilar har de senaste åren minskat drastiskt i både Tyskland och Storbritannien, som är Europas viktigaste marknader. Viktiga faktorer bakom försäljningsraset för diesel tros framför allt vara den så kallade dieselskandalen samt att flera europeiska storstäder nyligen flaggat för att införa ett förbud för dieselbilar att köra in i stadskärnan.

av Henrik Nordstrøm Mortensen

Läs även: Tidiga tecken som avslöjade japanernas tveksamhet inför diesel

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

Två män har dömts för stölder av bildelar tidigare i höstas. Stölderna skedde i Stockholmsområdet och omfattade bland annat rattar från BMW-bilar.

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Arkiv

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Elbilsföretaget Uniti som inte börjat bygga någon bil ännu värderas till 1 miljard kronor

UNITI blir FundedByMe:s första officiella så kallade unicorn efter att ha värderats till över en miljard SEK i sin senaste finansieringsrunda.

Rekordökning för laddbara bilar i november

Marknaden för laddbara bilar tog ett rejält kliv framåt under november, med stora ökningar för flera elbilsmodeller. Under månaden ökade beståndet med 2 549 laddbara bilar, med god marginal den högsta ökningen någon enskild månad.

Autoliv befarar EU-böter på nära 2 miljarder kronor

Autoliv har utretts för konkurrenshämmande beteende inom EU. Företaget dömdes till böter tidigare i år men nu befarar Autoliv att man kommer att få ytterligare böter.

De löser billogistiken för branschen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

DEKRA är klart som kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad

DEKRA är nytt kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad. Det innebär att de verkstäder som redan i dag är anslutna till deras kvalitetskoncept DVK, DEKRA Verkstadskvalitet – som bygger på opartiska stickprovskontroller av utfört verkstadsarbete – får tillgodoräkna sig kontrollerna för Godkänd Bilverkstad.

Danska verkstäder polisanmälda för olaglig chip-trimning

Autoexperten Sverige AB och KG Knutsson Verkstad AB blir medlemmar i MRF

Autoexperten Sverige och KG Knutsson Verkstad har sökt och antagits som medlemmar i MRF, Motorbranschens riksförbund.

Jul-månad igen och då tror många att bilen har blivit stulen

I december glömmer många bilister bort var de ställt bilen. Fullspäckat schema och labyrintiska parkeringshus i julhandeln gör att många bilägare tror att bilen blivit stulen. Det visar en ny undersökning av försäkringsbolaget If.

Mora Karosseri och Motorverkstad är första Mekonomen-verkstad som är klar för Godkänd Bilverkstad

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

Biogasbilar slår igenom hos kommuner

Vinnarna på Bilsport Motor Show

Tätt mellan tvåhjulingarna på eCarExpo

Det nya paketet med subventioner till elfordon satte tydliga avtryck på årets elbilmässa eCarExpo, som växt rejält i och med flytten från Stockholm till Svenska Mässan i Göteborg.

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Kritiskt läge för tillgången på fordonsdata

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

Sänd till en kollega

0.209