”Japanerna har hela tiden varit skeptiska till dieselteknologin”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att Toyota och Nissan sakta men säkert fasar ut dieselbilarna ur sina modellprogram är helt logiskt eftersom de aldrig riktigt trott på dieselteknologin. Det menar en tysk professor.

Två av världens biltillverkare tror inte längre att dieselbilen har någon framtid på Europamarknaden. Det är Nissan och Toyota som successivt kommer fasa ut försäljningen av dieselbilar på Europamarknaderna. Det avslöjar en talesperson från Nissan i Europa till sajten Automotive News Europe.

Så sent som i mars meddelade Toyota att man inte har för avsikt att fortsätta att producera och sälja dieselbilar för Europamarknaden, då de redan i dag står för mindre än tio procent av hela Toyotas bilförsäljning.

Hos Nissan hade cirka 16 procent av alla bilar, eller 128456 foerdon, som såldes under 2017 en dieselmotor under huven enligt Automotive News Europe.

Läs även: Tidiga tecken som avslöjade japanernas tveksamhet inför diesel

– Vår försäljning av dieselbilar är främst koncentrerad till Europa men vår målmedvetna satsning på elektrifiering har resulterat i att vi sakta men säkert är redo att fasa ut dieselteknologin. Vi kan som tillverkare konstatera att vi har ett tapp i försäljningen av dieselbilar och att den minskningen håller i sig, säger Nissans talesperson till Automotive News Europe.

Professor Stefan Bratzel som leder forskningen om styrning och förvaltning inom bilindustrin vid universitetet i tyska Bergisch-Gladbach ser Nissans och Toyotas utfasning av dieselmotorn som ett logiskt nästa steg i vad som närmast kan beskrivas som en konsekvent strategi hos båda tillverkarna:

– Japanerna har hela tiden varit skeptiska till dieselteknologin och på sätt och vis så har varken Nissan eller Toyota haft kompetensen på det området i nivå med exempelvis de europeiska biltillverkarna, säger Stefan Bratzel till Automotive News Europe.

Stefan Bratzel tror också att andra japanska biltillverkare som Mazda och Honda kan vara på väg att välja samma strategi för dieselbilarna som Toyota och Nissan.

De japanska biltillverkarnas försäljning av dieselbilar har de senaste åren minskat drastiskt i både Tyskland och Storbritannien, som är Europas viktigaste marknader. Viktiga faktorer bakom försäljningsraset för diesel tros framför allt vara den så kallade dieselskandalen samt att flera europeiska storstäder nyligen flaggat för att införa ett förbud för dieselbilar att köra in i stadskärnan.

av Henrik Nordstrøm Mortensen

Läs även: Tidiga tecken som avslöjade japanernas tveksamhet inför diesel



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Sveriges första friskola certifierad till Motorbranschcollege

Yrkesplugget har utbildat tusentals elever sedan starten 2006. Nu blir skolan den första friskolan i Sverige och även första gymnasium i Stockholm att bli certifierad som Motorbranschcollege.

Genomslag för Veoneers forskningsplattform LIV

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Training Partner utökar sin ackreditering till kyltekniker

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Nyhetsbrev

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Arkiv

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.141